Waar het om draait.....

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Otter
Forum fan

Waar het om draait.....

Bericht door Otter »

onemangang schreef:Zeer kernachtig verwoord. Die rabbijn sluit zoals gelovigen wel vaker doen zijn ogen voor de realiteit en vestigt alleen zijn aandacht op de dingen die zijn geloof bevestigen, maar wie niet gelooft is wel in staat om beide zijdes van de medailles te bekijken en daaruit conclusies te trekken...
Naar aanleiding van een berichtje van Onemangang. De bovenstaande quote geeft in mijn ogen precies aan waar het verschil vaak op uit komt in discussies. Ik kan het er niet meer mee oneens zijn dan wat dan ook! Vooral het laatste gedeelte:maar wie niet gelooft is wel in staat om beide zijdes van de medailles te bekijken en daaruit conclusies te trekken...

Hoeveel onzin kun je bij elkaar verzinnen? (Even voor de duidelijkheid: Ik praat nu vanuit mijzelf, maar ik denk wel een (groot) aantal gelovigen/christenen te representeren) Ik kan met mijn christelijke levensvisie heel goed de andere kant van de medaille bekijken. Ik geef alleen toe dat ik door mijn geloof vooringenomen standpunten inneem. Ik (h)erken dat en ben daarom nog redelijk objectief. Het verschil met een niet gelovige is niet dat hij objectief kan denken! Het verschil zit hem erin dat hij een andere levensvisie heeft. De in meerder draadjes genoemde levensbeschouwelijke vooringenomenheid van ieder persoon op deze aardkloot. Een ieder denkt vanuit zijn subjectieve denkkader. De dag dat een ongelovige dat (h)erkend maakt van hem een objectievere persoon. Een vrijdenker. Ik beweer zelfs dat ik daarom meer een vrijdenker ben dan veel mensen hier op dit forum.

In mijn ogen stranden daarom veel discussies. Juist door boven de materie te gaan staan en niet vanuit een bepaalde levensvisie te redeneren kun je zo objectief mogelijk zaken beoordelen. De definitie van een vrijdenker is de beste omschrijving dit te bereiken, maar in de praktijk blijkt dit dus moeilijk te zijn.

Ik kan me heel goed verplaatsen in heel veel argumenten hier. Ook (Juist!) van niet gelovigen. Maar omdat ik het er niet mee eens ben, wil dat niet zeggen dat ik de andere kant van de medaille daarom niet heb gezien!

Het enige standpunt van (voornamelijk) ongelovigen waar ik me werkelijk totaal niets bij voor kan stellen is dat van abortus. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand niet in kan zien dat het leven begint bij de conceptie. In de andere discussies zie ik meer vooringenomen gedachtes van ongelovigen dan bij mijzelf. Nu ben ik natuurlijk niet degene om dat te beoordelen, maar bovenstaand citaat en gelijksoortige opmerkingen op dit forum geven me wel enige bevestiging.

Ik heb maar even apart draadje geopend omdat het anders off topic gaat. Als er uberhaupt iemand wil/zal reageren :lol:

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
onemangang
Forum fan

Re: Waar het om draait.....

Bericht door onemangang »

Otter schreef:
onemangang schreef:Zeer kernachtig verwoord. Die rabbijn sluit zoals gelovigen wel vaker doen zijn ogen voor de realiteit en vestigt alleen zijn aandacht op de dingen die zijn geloof bevestigen, maar wie niet gelooft is wel in staat om beide zijdes van de medailles te bekijken en daaruit conclusies te trekken...
Naar aanleiding van een berichtje van Onemangang. De bovenstaande quote geeft in mijn ogen precies aan waar het verschil vaak op uit komt in discussies. Ik kan het er niet meer mee oneens zijn dan wat dan ook! Vooral het laatste gedeelte:maar wie niet gelooft is wel in staat om beide zijdes van de medailles te bekijken en daaruit conclusies te trekken...
Hallo Otter, ik heb even de nadruk gelegd op het woordje conclusies trekken.

Wat voor conclusie trek jij als je bid om het herstel van een naaste en die persoon herstelt? Denk je dan "dit herstel is dankzij het ingrijpen van God"?

En zo ja, waarom denk je dan niet dat de ziekte die die persoon heeft dan ook niet door God is veroorzaakt? En zo ja, waarom zou je een God die ziektes veroorzaakt aanbidden?
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Hoeveel bewijzen wil je nog dat de stamgod van israel in de zelfde categorie thuishoort als de stamgod van de grieken, de romeinen, de hindoes de majas of de germanen?
Is zeus dezelfde als JHWH en Wodan quezequaltl of brahma?
Zijn deze openbaringen gelijkwaardig, of zijn het maar verzinselsels van stervelingen om het onverklaarbare te verklaren?
Dacht je nu werkelijk dat de stamgod van israel (of de maangod van de arabieren) het alleenrecht heeft op de titel "schepper van hemel en aarde" ?

Wakker worden otter!
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Otter schreef:

Hoeveel onzin kun je bij elkaar verzinnen? (Even voor de duidelijkheid: Ik praat nu vanuit mijzelf, maar ik denk wel een (groot) aantal gelovigen/christenen te representeren) Ik kan met mijn christelijke levensvisie heel goed de andere kant van de medaille bekijken. Ik geef alleen toe dat ik door mijn geloof vooringenomen standpunten inneem. Ik (h)erken dat en ben daarom nog redelijk objectief. Het verschil met een niet gelovige is niet dat hij objectief kan denken! Het verschil zit hem erin dat hij een andere levensvisie heeft. De in meerder draadjes genoemde levensbeschouwelijke vooringenomenheid van ieder persoon op deze aardkloot. Een ieder denkt vanuit zijn subjectieve denkkader. De dag dat een ongelovige dat (h)erkend maakt van hem een objectievere persoon. Een vrijdenker. Ik beweer zelfs dat ik daarom meer een vrijdenker ben dan veel mensen hier op dit forum.
Erg herkenbaar.

Ik ben gepokt en gemazeld op diverse religieuze fora en ben daarom al heel wat vooringenomen ware gelovers tegengekomen. Wat me op dit forum opvalt is dat er een aantal mensen zijn die zichzelf vrijdenker noemt maar precies dezelfde vooringenomenheid hebben, en zichzelf op dezelfde manier presenteren als 'ware gelovigen'. Gelukkig is niet iedereen zo.
Otter schreef:In mijn ogen stranden daarom veel discussies. Juist door boven de materie te gaan staan en niet vanuit een bepaalde levensvisie te redeneren kun je zo objectief mogelijk zaken beoordelen. De definitie van een vrijdenker is de beste omschrijving dit te bereiken, maar in de praktijk blijkt dit dus moeilijk te zijn.
Dat is een definitie waar ik me wel in kan vinden.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

welk bewijs heb je dat jouw god bestaat?

Het staat geschreven
Iemand zei het
je voelt het

welk bewijs heb ik dat jouw god niet bestaat?

er zijn andere godsdiensten
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

Otter schreef:Juist door boven de materie te gaan staan en niet vanuit een bepaalde levensvisie te redeneren kun je zo objectief mogelijk zaken beoordelen. De definitie van een vrijdenker is de beste omschrijving dit te bereiken, maar in de praktijk blijkt dit dus moeilijk te zijn.
Overigens is het natuurlijk juist het verschil van levensvisie waar de discussies om draaien. Een vrijdenker bekijkt alles zoveel mogelijk van verschillende zijdes, dat probeer ik ook maar het hoofdverschil tussen een gelovige denkwijze en eentje die puur op de ratio vertrouwd is toch deze:

Een gelovige loopt direct over een bevroren kanaal zonder te weten of deze hem zal houden.
Een niet-gelovige test het ijs eerst.
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het verschil met een niet gelovige is niet dat hij objectief kan denken! Het verschil zit hem erin dat hij een andere levensvisie heeft
De levensvisie van de verstandige gelovige is een afgeleide van wat hij de" geopenbaarde waarheid" noemt ; (meestal een interpretatie van een of ander overgebleven en geselecteerde /aangepaste versie van een gescrhift
en /of een persoonlijk inzicht of interpretatie ( door zijn medegelovigen soms ketters of "erger dan ongelovig " genoemd .... ) )

De ongelovige levensvisie is gewoon een voorlopig -afgeleide, :
uit algemeen door ieder normaal mens ( die zich de moeite wil doen ) waarneembare tastbare "onherleidbare" en koppige feiten ( = hetgeen wat overblijft als men niemeer zomaar gelooft ) ....
en
uit zijn levens-ervaringen ...

Zulk een koppig feit is ( naast veel andere en meer prozaische )
dat vorige week de soenniet de gouden moskee van de shiia opblaast ....
of dat men tussen het koppensnellen door een bende schoolkinderen in Beslan vermoorde of __toen dat nog in de belangstelling stond ___ elkaar vrolijk en in beschonken Ierse toestand ,met dodelijk vuurwerk trakteerde of bevolkingsgroepen naar de eeuwige jachtvelden versaste ....
Wat dit doet aan mijn " levensvisie "en diep geloof kunt u toch zelf wel uitvogelen .?...

Of ook nog deze " echte " aan quasi zekerheid grenzende voorspelling
dat
"als je uit het venster van de tiende verdieping stapt , iemand anders de stoep mag opkuisen ; ondanks het feit dat je weet dat je verder leeft ..... of gewoon wat wenste te zweven ....." is een steunpilaar van mijn visie ....

Aan de vruchten herkent men den boom ......

en alhoewel ik geen agrarier ben noch mijn smaak wil opdrngen : vind ik de vruchten van de geloofsbomen eerder geloofsbommen; dodelijk wrang en bitter .....
Het is mijn levensvisie dat ze moeten worden gerooid .....

Wakker worden ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 feb 2006 18:16, 8 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

onemangang schreef:Overigens is het natuurlijk juist het verschil van levensvisie waar de discussies om draaien. Een vrijdenker bekijkt alles zoveel mogelijk van verschillende zijdes, dat probeer ik ook maar het hoofdverschil tussen een gelovige denkwijze en eentje die puur op de ratio vertrouwd is toch deze:

Een gelovige loopt direct over een bevroren kanaal zonder te weten of deze hem zal houden. Een niet-gelovige test het ijs eerst.
De praktijk op deze site vind ik meer op de volgende situatie lijken:

-er zijn een paar mensen die direct over een bevroren kanaal willen lopen zonder te weten of deze hem zal houden

-er is een veel grotere groep die roept dat iedereen na kan gaan dat bij normaal gebruik van je verstand het ijs toch nooit zal houden

-de personen die daadwerkelijk willen testen zijn zwaar in de minderheid

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De praktijk op deze site vind ik meer op de volgende situatie lijken....
Lijken( zoals bijvoorbeeld in ; het ijs lijkt dik genoeg ) of is het zo ?
het is niet leuk om over gekoelde lijken te gaan ( GRAPJE )-
....de personen die daadwerkelijk willen testen....
....Zolang de "test uitslagen " niet in het hiernamaals zullen worden kenbaar gemaakt of zijn te desttlleren uit oude woestijn-krabbels van chaldeeuwse rovers uit de bronstijd of hun kopieenen epigonen :
:lol: :o :o
er is een veel grotere groep die roept dat iedereen na kan gaan dat bij normaal gebruik van je verstand het ijs toch nooit zal houden
Normaal gebruik van verstand ?
Je kan bijvoorbeeld ook eens vragen aan diegene even dik als jezelf , en die beweerd dat het ijs wél dik genoeg is , er zelfs eens wil overlopen .... beter nog vraag het aan en kijk naar diegenen " ..... die direct over het
bevroren kanaal in kwestie willen lopen zonder te weten of deze hem zal houden ...."

De praktijk leert ook( en niet alleen op dit forum )
dat velen ___afgezien van het draagvermogen van het ijs-ook gewoon hun gekregen verstand ( niet te verwarren met opportunistisch fatsoen ) niet kunnen houden ....of erger nog zich achteloos afhandig laten maken :lol:

-er zijn een paar mensen die direct over een bevroren kanaal willen lopen zonder te weten of deze hem zal houden
Helaas , het is niet hun schuld , die hebben gewoon geen verstand .... :lol:
ze hebben daardoor gewoonlijk ook niets anders meer dan alles wat nog overblijft te "verliezen" .....

Verliezen doen we natuurlijk allemaal , vroeg of laat
Maar
zolang je leeft kan je iets terugvinden ( GRAPJE )
wat ik iedereen van harte gun
en een verstandige en behouden vaart .... en weerziens in de hemel uiteraard
Inchallah en mazel tov , tovaritchi
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 feb 2006 17:54, 8 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

onemangang schreef:Hallo Otter, ik heb even de nadruk gelegd op het woordje conclusies trekken.

Wat voor conclusie trek jij als je bid om het herstel van een naaste en die persoon herstelt? Denk je dan "dit herstel is dankzij het ingrijpen van God"?

En zo ja, waarom denk je dan niet dat de ziekte die die persoon heeft dan ook niet door God is veroorzaakt? En zo ja, waarom zou je een God die ziektes veroorzaakt aanbidden?
De conclusies komen voort uit hoe je naar de zijdes van de medailles kijkt (en daaruit) vandaar dat ik daar op inging. Maar daar draait het ook om. Het wel of niet in staat zijn om buiten de eigen belevingswereld te stappen en zo objectief mogelijk te zijn. Dat is wat met die medailles bedoeld wordt. Ik zie dat in de definitie van een vrijdenker, maar niet in iedere (zich zelf zo neomende) vrijdenker. Daarnaast geeft je vraagstelling over bidden aan dat je, Of wil prikkelen, Of je snapt niets van bidden. Het kan de eerste zijn, ik ga uit van de tweede.
collegavanerik schreef:Dacht je nu werkelijk dat de stamgod van israel (of de maangod van de arabieren) het alleenrecht heeft op de titel "schepper van hemel en aarde" ?
Dat geloof ik ja. En een heleboel mensen met mij. Ik kan me ook de argumentatie voorstellen waarmee je die bewering onderbouwt, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Dat moet toch kunnen?
collegavanerik schreef:Wakker worden otter!
Je bevestigd mijn stelling in dit draadje met je opmerking, waarvoor dank.
Frodo schreef:Wat me op dit forum opvalt is dat er een aantal mensen zijn die zichzelf vrijdenker noemt maar precies dezelfde vooringenomenheid hebben, en zichzelf op dezelfde manier presenteren als 'ware gelovigen'. Gelukkig is niet iedereen zo.
Dat is idd alles wat ik zeg. Ik wil niet generaliseren, maar in die zin zijn vrijdenkers en gelovigen totaal gelijk.
collegavanerik schreef:welk bewijs heb je dat jouw god bestaat?

Het staat geschreven
Iemand zei het
je voelt het
Grappig dat je zelf het antwoord alweer (probeert) te geven. Er is zoveel meer over te zeggen dat het lachwekkend is hoe kortzichtig dit is. Je geeft zelf aan dat je je in kunt leven in een gelovige omdat je het zelf bent geweest. Ik zeg: Omdat je er niet meer in gelooft, en dus op een kruispunt bent gekomen waar je afscheid hebt genomen van het geloof, je juist heel anders denkt. Jij kunt je namelijk niet voorstellen dat iemand (nog) gelooft. Jou redenatie is: Wanneer je echt de bijbel onderzoekt dan kom je vanzelf tot de conclusie dat het allemaal niet waar is. Er zijn genoeg gevallen van atheisten die wel eens zouden bewijzen dat de bijbel niet waar is, en nu iedere zondag in de kerk zitten! Niet dat dit iets zegt.... Het zegt alleen maar dat jou zelfde argument ook niets zegt.
collegavanerik schreef:welk bewijs heb ik dat jouw god niet bestaat?

er zijn andere godsdiensten
Als dat je hele bewijsvoering is, dan vind ik het (heel netjes gezegd) flinterdun. Daarnaast zal de weldenkende vrijdenker altijd zeggen: Het bewijs dat God wel of niet bestaat is niet te geven. Je stelling, zonder naar je antwoord te kijken is al verworpen.
onemangang schreef:Overigens is het natuurlijk juist het verschil van levensvisie waar de discussies om draaien. Een vrijdenker bekijkt alles zoveel mogelijk van verschillende zijdes, dat probeer ik ook
En dat siert je! Dat is ook precies wat ik zeg. Ik doe dat ook....als gelovige. Ik denk na, zonder dogma's, zo objectief mogelijk, en kom tot conclusies. In mijn geval dat het zeer aannemelijk is dat de God van de bijbel de schepper van hemel en aarde is. Ik mag mij daarom christen noemen.
onemangang schreef:maar het hoofdverschil tussen een gelovige denkwijze en eentje die puur op de ratio vertrouwd is toch deze:

Een gelovige loopt direct over een bevroren kanaal zonder te weten of deze hem zal houden.
Een niet-gelovige test het ijs eerst.
En dit vind ik dus (in algemen zin) absolute bullshit. Hierin zijn juist de gelovige en niet gelovige het zelfde. Er is een groep van beide kampen die zich totaal niet kan inleven in de ander. En er is een groep die dat wel kan. Die groep die het wel kan, is volgens de definitie een vrijdenker. In mijn ogen is die groep van de gelovige kant ook vrijdenker, maar volgens de definitie kan dat niet.. FIne with me... Deze beperkende eis is niet terecht, maar het zij zo. Ben ik geen vrijdenker. Ik weet wel beter.
Tsjok45 schreef:De levensvisie van de verstandige gelovige is een afgeleide van wat hij de" geopenbaarde waarheid" noemt ; (meestal een interpretatie van een of ander overgebleven en geselecteerde /aangepaste versie van een gescrhift
en /of een persoonlijk inzicht of interpretatie ( door zijn medegelovigen soms ketters of "erger dan ongelovig " genoemd .... ) )
Precies wat ik bedoel. De gelovigen worden op een hoop gegooid als allemaal gebrainwashed. De ongelovigen zijn allemaal stuk voor stuk 'verlicht' en wijs geworden, met de waarheid in pacht. Mijn stelling die ik hier ongeneerd als absolute waarheid poneeren hierboven is beschreven: Er is een groep van gelovigen en van niet gelovigen die 'normaal' (vrij) kunnen denken. Daarnaast heb je aan beide kanten een groep die dogmatisch denkt en denkt de waarheid in pacht te hebben. Sorry Tsjok, ik voeg je (gebaseerd op je bijdragen hier) bij de laatste groep. Mijn onderschrift benadrukt nog eens wat ik bedoel.
Tsjok45 schreef:De ongelovige levensvisie is gewoon een voorlopig -afgeleide, :
uit algemeen door ieder normaal mens ( die zich de moeite wil doen ) waarneembare tastbare "onherleidbare" en koppige feiten ( = hetgeen wat overblijft als men niemeer zomaar gelooft ) .... en uit zijn levens-ervaringen ...
Weer zo'n definitie die volledig waar is, maar in de praktijk slechts met grote moeite waar te nemen is. EN in die zin niet anders als die van de gelovige.
Tsjok45 schreef:De praktijk leert ook( en niet alleen op dit forum )
dat velen ook gewoon hun verstand niet kunnen houden
Amen! Velen, aan beide kanten. Die nuance wil ik dan graag even aanbrengen!

Gegroet
permanently set......
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

de weldenkende vrijdenker altijd zeggen: Het bewijs dat God wel of niet bestaat is niet te geven

JUIST
Als dat dus niet kan ....
Hoe weet jij dan in hemelsnaam als vrijdenker dat het de god van de bijbel moet zijn .....
Als je zelfs niet weet of kunt bewijzen dat het ijs dik of dun is ...waarom denk je dan er wél over te kunnen lopen ? omdat het ijs volgens jou (of omdat het je voor je jaren des verstands is opgelepeld/verteld ) een betonplaat is ?

permanently set......

Jij bent NIET gebrainwasht ....?
Neen , je weet het gewoon nog niet
of
Misschien is het alleen maar een betonplaat voor je kop (GRAPJE )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 feb 2006 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Otter schreef: De ongelovigen zijn allemaal stuk voor stuk 'verlicht' en wijs geworden, met de waarheid in pacht.
Heel herkenbaar. Hoor ik het ook eens van een ander :P
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

zonder dogma's ?

Jij Otter ? zonder dogma's ?

Je weet niet of god
wel of niet bestaat want er is geen enkel uitsluitsel of bewijs voor te geven

Maar jjij "weet " wel dat het de bijbelse god moet zijn ... kun je ook niet of wel bewijzen
en
jij weet wel dat de mens jezus eigenlijk ook god is , zelfs god's zoon .... kun je helemaal niet bewijzen
en het is zelfs de kern van je Christen zijn .....

je weet ook al
dat je een ziel hebt en dat je naar de hel of de hemel gaat .... kun je ook nietes of welles bewijzen
je weet niet of de duivel wel of niet bestaat ... kun je ook niet of wel bewijzen
je weet niet of allah of vishnu of krsna of oladumare of xhangoo bestaan of gewoon andere namen voor je eigenste bijbelgod zijn
.....ook ja dan neen onmogelijk uit te sluiten .....
Some minds. are,...... thoroughly mixed up....
Zeg dat wel
lees hierboven nog maar eens

Je geliooft gewoon alles wat in je santekraam van pas komt ..... en je noemt dat "vrijdenken" en dat geloof je ook nog eens ....

Je zegt dat ikzelf een dogmatisch persoon ben ....
Goed , je mag dat denken , maar kan je mij eens vertellen welk dogma ik precies aanhang volgens jou (ik ben geen absoluut relativist meer , want dat was een vergissiing waar ik veel van geleerd heb )

Dit misschien ? :

ik geloof ook in god ---> god is namelijk een synoniem voor het heelhal en dat bestaat wel degelijk .... al e rest zijn semantische kwesties en woordspelletjes en dat is lekker dogmatisch .....

ik geloof gewoon in nog een god minder dan jij ....
of msschen is god wel een reausachtige computer .... ahahaha
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 28 feb 2006 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Jaap

Bericht door Jaap »

Ik geef alleen toe dat ik door mijn geloof vooringenomen standpunten inneem. Ik (h)erken dat en ben daarom nog redelijk objectief.
Hallo Otter,

Ten eerste wil ik je zeggen dat het je siert dat je in ieder geval probeert aan te geven naar beide zijden van de medaille te kijken en redelijk objectief bent.

In de Van Dale staat bij het begrip objectief het volgende:

Objectief: zich bepalend tot de feiten, niet beinvloed door eigen gevoel of door vooroordelen

Ik weet natuurlijk niet hoe jij de bijbel interpreteert, hoe de bijbel voor jou een leidraad is in je leven. Ik kan het me wel enigszins voorstellen:
Ik denk na, zonder dogma's, zo objectief mogelijk, en kom tot conclusies. In mijn geval dat het zeer aannemelijk is dat de God van de bijbel de schepper van hemel en aarde is. Ik mag mij daarom christen noemen.
Mijn vraag blijft dan: Als je echt objectief bent, op welke feiten baseer jij dan je stelling dat het aannemelijk is dat god van de bijbel de schepper van hemel an aarde is? En waarom bijvoorbeeld niet een andere god?

Ik ben het met je eens dat er in discussies altijd mensen zullen zijn die zich subjectief laten gaan. Dit zal ook op dit forum het geval zijn.

Ik ben echter wel van mening dat vrijdenkers, niet alleen op dit forum, zich succesvoller op feiten beroepen dan de mens die de geboden van god gehoorzamen. Voor de volledigheid zal ik hieronder de definitie van een feit weergeven.

Feit: gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat

Ik durf te stellen dat feiten zeer belangrijk zijn in een discussie en objectiviteit en must. Echter omdat vaak emoties en gevoelens een rol spelen in elke discussie (of je dat nou wil of niet), is het moeilijk een volledig objectieve op feiten gebaseerde discussie te voeren. Echter ben ik van mening dat het geloof gebaseerd is op emotie en gevoel, niet op feiten. Daarmee wil ik zeggen dat in beginsel mensen die geloven subjectief reageren en handelen in een discussie. Ik sluit daarmee niet uit dat in de kring van vrijdenkers ook subjectief wordt gereageerd en gehandeld, echter, zoals eerder geschreven, beroepen ongelovigen zich succesvoller op feiten.

Het is namelijk niet onbekend dat het vaak de ongelovige moet zijn die met respect naar gelovigen dient te spreken. En dat gelovigen vanuit hun geloof (lees overtuiging) wel kwetsende uitspraken kunnen doen naar de ongelovigen.

Voorbeeld: Mijn oude huisgenoot die mij zei dat hij me wilde redden omdat ik niet geloofde. Ik zei hem dat ik niet gered wilde worden. Als antwoord daarop zei hij: maar ik kan je niet missen in het hiernamaals. Deze uitspraak heeft een deuk opgeleverd in onze vriendschap. Ik voelde me op dat moment gekwetst, omdat hij tevens toegaf dit vooral uit eigenbelang te doen. (goed gedrag en met mij in het hiernamaals willen zijn)
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Tja Jaap,

Als je een totaal andere vriendenkring had dan hoorde je niet verhalen over "het hiernamaals", maar "de volgende incarnatie".

Het verschil in deze is dat dergelijke gelovigen toch een totaal andere insteek hebben.

Over objectiviteit gesproken,

Zo heb ik tijdens een discussie (niet online maar IRL) wel eens een Christen tegen een reincarnatie-iemand opgezet.

De discussie was een schoolvoorbeeld hoe mensen subjectieve zaken objectiveren.

Tsjok heeft gelijk: sommigen geloven alles wat in de santekraam van pas komt. Dat wordt dan vrijdenken genoemd.

Nu blijkt het anno 2006 zowieso een rage te zijn om te woordenhakken met 'vrijdenken'.

Het hiernamaals is het maal dat hierna komt, en waarschijnlijk is dat friet zuurvlees.

Ja, het wordt tijd dat het weer zomer wordt, terrasjesweer...
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie