Beste Karin,
Normaliter vind ik het interessant wanneer andere mensen inhaken en wil ik best daarop ingaan. Maar een zeker denkniveau stel ik dan wel als verreisde.
Mijn verontschuldiging voor mijn simpel woordgebruik, ik heb geprobeerd aan sluiting te vinden bij jou denkniveau, jammer genoeg heb ik die gemist.
Beste heeck,
Met zo een ondoordachtheid over de evolutietheorie is het niet gek dat ieder "dus" op Thoriaanse wijze kan worden ingevuld.
Verklaar je nader, ik begrijp dat je me iets probeert duidelijk te maken, maar ik vat het niet helemaal.
Wat je met je theedrinken wilt verhelderen, of welke variant je op het oog zou hebben, dat is me duister.
Lemmingen gedrag.
Beste siger,
Ik zal je een vraag stellen van een heel andere orde, indien er geen bewustzijn zou zijn, bestaat materie dan nog steeds?
Natuurlijk. Andersom kan niet.
Hoe wil je dat aantonen?
Ik moet zeggen, dat dit uitgangspunt weer een nieuwe dimensie aan onze relatie zal koppelen. Want je geeft geen antwoord. Het is een heel leuk verhaal van die mijnwerker, maar die heeft zijn bewustzijn, zodat het hele voorbeeld niet relevant is. Het gaat erom dat er geen bewustzijn is hoe wil je materie dan aantonen?
Als jij van mening bent dat er geen materie bestaat als er geen bewustzijn is, dan zou ik graag van je vernemen hoe het mogelijk is dat zoveel dingen nog steeds bestaan na korte of lange periodes waarin niemand zich van hen bewust was.
Laten we eerst eens een aantal aannames hier neerzetten alvorens op jou vraag in te gaan. Want met deze zin probeer je de vraagstelling om te draaien, zodat ik jou een antwoord geef, maar je moet weten dat dat niet bij mij werkt.
Het is een testbare functie van de hersenen. Zoals de meeste lichaamsfuncties (denk aan lopen, kijken...) is het er soms niet en soms wel. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 03#p249703
Hersenactiviteit is er altijd, slapend of bewust, zolang we leven. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 95#p249795
Nee, bewustzijn is slechts één van de vele dingen die hersenen kunnen doen.
Mijn vraag: welk orgaan is verantwoordelijk voor de functie bewustzijn?
jou antwoord: "De hersenen."
Ik kan deze lijst heel lang maken, maar de conclusie is dat in jou 'denkwereld' het ontbreken van bewustzijn alleen maar kan betekenen dat er geen hersenen zijn. Of is mijn conclusie onjuist, want dan wil ik wel meer quotes van jou aanleveren, zoals deze;
- We zijn het erover eens dat waar bewustzijn voorkomt dat volledig in de hersenen van één indivudu zit. 25 nov 2010 20:58
- Bewustzijn is een functie van de hersenen. 26 nov 2010 00:11
- Daarmee geef je niet alleen zelf aan dat je weet dat er geen bewustzijn bestaat zonder hersenen. 27 nov 2010 13:17
- OP gelijke wijze is bewustzijn een hersenproces waar miljarden chemische reacties, electrische stroompjes en magnetische golven bij betrokken zijn. 30 nov 2010 16:30
- Bewustzijn heeft niets met dit topic te maken. Het is een testbare functie van de hersenen 30 nov 2010 00:34
- Nee, bewustzijn is slechts één van de vele dingen die hersenen kunnen doen. 04 dec 2010 00:26
- (Vraag:) Waar wordt het geproduceerd beste siger? (Antwoord:) Nog steeds in de hersenen. 04 dec 2010 00:26
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."