Ik ga je eerst eens vertellen hoe, volgens mij, met alle beperkingen die een dergelijke relaas met zich meebrengt, zoiets als denken tot stand komt en dan ga ik verder met je vragen.
De wereld verschijnt aan ons in een zogenaamde tweedeling, namelijk de ik en de wereld.
Deze muur tussen het ik en de wereld ontstaat op het moment dat het bewustzijn in het ik oplicht. Het denken ontstaat in het bewustzijn, zonder bewustzijn is er geen denken.
Het verschil tussen mij en een materialist is dat een materialist nooit een bevredigende verklaring van de wereld kan geven, want daar moet de ik van de materialist gedachten over vormen. Dat doet de materialist feitelijk niet, aangezien hij het denkvermogen en het bewustzijn aan materie toedicht in plaats van aan zichzelf. De vraag is uiteindelijk hoe komt de materie ertoe om over haar eigen wezen na te denken?
Waarom neemt de materie geen genoegen met zichzelf en haar eigen leven? De materialist kan de problemen alleen maar verschuiven, pas op het moment dat de materialist zichzelf realiseert dat er een ik is die niet het resultaat is van de materie (wereld) dan ontstaat er een mogelijkheid na te denken over het denken en bewustzijn en de ik in de persoon zelf.
Goethe schreef Wij leven midden in de natuur en zijn vreemde voor haar. Zij spreekt onophoudelijk met ons maar verraadt ons haar geheim niet.
Observatie en denken zijn de twee uitgangspunten van al het geestelijk streven van de mens, voor zover de persoon zich van dat streven bewust is. Ons denken over een hond en het object hond zijn twee dingen die zich gescheiden aan ons voordoen. Zomin als wij door louter naar een hond te staren ons een begrip van een hond kunnen vormen, zomin zijn wij in staat door louter denken het object hond voort te brengen.
In de tijd gaat observatie voor het denken, want ook het denken kunnen wij alleen door observatie leren kennen. Observaties zijn alle invloeden die de kring van onze ervaringen binnentreedt, dat klinkt misschien vreemd, maar we moeten daar verder kijken dan de zintuiglijke observaties, want de ervaringen uit het verleden, die verweven zitten in de fysieke persoon, zoals voelen, wilsuitingen, driften en begrippen werken door in de observaties in het nu. Observaties zijn in principe waarnemingen vanuit verschilende bronnen die via de hersenen bij elkaar komen, deze signalen worden door het ik gewaar die het samengevoegd tot een voorstelling. De weg van de innerlijke observatie begint bij de gewaarwording en strekt zich uit tot het opbouwen van de dingen uit het gewaarwordingsmateriaal.
In het proces om tot het denken te komen is het woord begrippen belangrijk, begrippen kan niet uit observatie worden verkregen, dat blijkt uit het feit dat de opgroeiende mens zich pas langzaam en geleidelijk begrippen vormt van de objecten die hem omringen. Iedereen heeft een begrip bij het woord hond, of boom en deze begrippen kunnen heel basaal zijn tot zeer gedetailleerd en breed, afhankelijk van de intensiteiten in het denken. Het menselijke bewustzijn is het toneel waar observatie en begrip elkaar ontmoeten en waar zij met elkaar in verbinding wordt gebracht.
Hoe functioneert dit principe; eerst zou ik een onderscheid willen aanbrengen tussen waarneming en het proces van observatie, de waarneming is het object van de observatie, dus bijvoorbeeld de hond. Waarnemingen zijn in principe subjectief omdat het object wat waargenomen wordt afhankelijk is van de waarnemer. Ik liep laatst op een pad met de honden en in de verte zag ik een man staan, naarmate ik dichterbij kwam bleek het een hek te zijn, de waarneming die ik eerst had bleek onjuist. Maar hoe kan dat dan vraag je je af? Indien je een boom ziet en die boom uit je gezichtsveld is verdwenen, dan blijft er in je bewustzijn een residu van dat proces over, een beeld van die boom. Dit beeld heeft zich tijdens mijn observatie met mijzelf verbonden, dit noemen we een voorstelling(in de psychologie noemen ze dat herinneringsvoorstelling). Dus toen ik die man in de verte zag, werd mijn observatie in het bewustzijn vertaald met een voorstelling van een man. De voorstelling is dus niets anders dan een op een bepaalde waarneming betrokken intuïtie, een begrip dat eenmaal met de waarneming verbonden was en de betrokkenheid op dit object heeft behouden. De voorstelling is dus een geïndividualiseerde begrip.
Het denken heeft een eigen rol in het proces en het staat boven object en subject. Als we een vogel voorbij zien vliegen kunnen we ook de baan berekenen en de energie die daarvoor noodzakelijk is. Dit is het resultaat van een waarneming en het nadenken, ik verbind het begrip energieverbruik met de waarneming. Ik probeer dus aan het proces dat zich zonder mijn toedoen afspeelt een tweede proces toe te voegen, dat zich in de ideeën sfeer volstrekt. Maar het is ook mogelijk bij een dergelijke waarneming meerdere begrippen te toetsen op hun relevantie. De vorm waarin de gedachte inhoud in eerste instantie optreedt, noem ik intuïtie. De intuïtie is voor de denkinhoud wat de observatie voor de waarneming is. Het is mogelijk met het denken, los van welke waarneming of voorstelling dan ook, ideeën uit te werken op elk willekeurig vlak, dit theoretiseren is een resultaat van het denken. Een resultaat dat nergens anders op de wereld op deze manier wordt teruggevonden. Het denken is het element waardoor wij aan het proces van de wereld deelnemen, het gevoel is het element waardoor wij ons in de kleine wereld van ons wezen kunnen terugtrekken. De waarnemingen en het denken gezamenlijk noemen we het kenproces.
Deze uiteenzetting is slechts een poging mijn denkbeelden (voor een groot deel gebaseerd op Steiner) nader toe te lichten. In deze benadering is het bewustzijn, de ik en het denken elementen die zich manifesteren via de stoffelijke mens, maar in hun voortbestaan niet afhankelijk zijn van deze specifieke mens.
Omdat onderdelen van het individu bij slaap het lichaam verlaten.je bewustzijn is dan in slaapfase, een mindere activiteit. Wordt jij niet wakker als je moet plassen? Leg me eens uit hoe dat in zijn werk gaat indien het bewustzijn tijdens de slaap totaal zou verdwenen zijn?
Zoals eerder aangegeven zodra het bewustzijn in het ik oplicht is er geen sprake van een collectief bewustzijn maar van een eigen individueel bewustzijn of zelfbewustzijn. Met andere woorden het is vanuit het individu geredeneerd hetzelfde.je haal allereerst twee dingen door elkaar, bewustzijn en zelfbewustzijn.Volgens mij is het net als zwanger zijn je bent het of je bent het niet. Je bent je bewust van jezelf of je bent het niet, maar een beetje bewust zijn van jezelf lijkt me nogal vaag.
Ben jij je, tijdens je slaap, bewust van het feit dat je slaapt?met alle respect maat jij fantaseert dat het bewustzijn tijdens de slaap helemaal verdwijnt.Jij fantaseert dat er dan toch een soort bewustzijn moet zijn om je verhaal te laten kloppen.
Ik zeg hiermee dat de levende wereld is ingedeeld in vele categorieën en een categorie is de mens.wat bedoel je hiermee, jij suggereert dat de mens geen dier is toch?Zoals een insect, een vis of een vogel of reptiel ook een dier is.
Kun je mij dergelijke algemene wetenschappelijke onderbouwingen laten zien waar dieren een menselijk soort bewustzijn hebben?sorry ouwe jongen maar dit is algemeen wetenschappelijk onderbouwt.Zou je een ander argument moeten opvoeren waarom een dier ook bewustzijn heeft.
Zijn dit mensen met een bewustzijn, of niet?Je hebt nog altijd geen antwoord gegeven op de vraag of het bewustzijn van een mongool of ander mentaal gehandicapte ook mee wordt opogenomen in de noosfeer.
Ik ben bang dat het voor jou lastig aan het worden is, ik spreek over het meten van de spin van een niet meetbare quark en ik stel helemaal niet dat het bestaat.Je stelt dat het niet kan gemeten worden, omdat het zo ook niet benoemd kan worden, maar je stelt wel dat het bestaat, dus kan het ook gemeten en benoemt worden.
Graag een link, en ter overvloeden, hier wordt dus niet gemeten wat de spin is van antimaterie, maar, volgens jou, hebben ze antimaterie kunnen vasthouden.neen ik merkte op dat de spin van een quark gemeten kan worden en ook antimaterie, dat is vorige week bevestigd in het CERN, met heeft voor een zesde van een seconde antimaterie kunnen vasthouden in een elektromagnetisch veld. Het is dus geen hypothese meer.
Ik heb gezegd dat het bewustzijn niet gebonden is aan het lichaam, het is bewustzijn op het moment dat het in de ik actief wordt. Daarbuiten is het een met de omgeving.thor jij hebt ook gezegd dat het bewustzijn buiten de schedelpan iets anders is dat het anders noemt, weet je nog?
Beste heeck,
Ik weet niet wat de aanname is waarom de noösfeer een invloed zou kunnen hebben op de RNG's Wat ik constateer is dat er door die organisatie correlaties worden waargenomen tussen de RNG's metingen en belangrijke gebeurtenissen.Begrijp ik je verder dan ook goed dat je meent dat zo een verdergaan dan de hersenpan via een noösfeer de RNG's zou beïnvloeden?