Mee eens met dien verstande dat de EU nu juist géén politieke unie is. Was dat maar zo. Het toetreden van arme landen is de EU tot nog toe niet zwaar op de maag gevallen. Zie hoe landen als Portugal en Ierland ervan geprofiteerd hebben. Door de toetreding van Roemenie en Bulgarije is nogal wat slecht volk onze kant opgekomen, ik zal het niet ontkennen. Toch is aansluiting bij de EU de beste manier om deze landen op het rechte pad te houden, de corruptie en de misdaad terug te dringen.The Prophet schreef:De Europese Unie is in de eerste plaats een economische unie, pas daarna een politieke. Turkije is een semi-ontwikkeld land. Zeker buiten de toeristische gebieden en de grote steden is het armoe troef. Daarnaast is Turkije een groot land met veel inwoners. Die economische situatie zal dus zeker impact hebben op de gehele EU. Dus in die zin ben ik niet zo dol op Turkije in de EU. Ik vond de toetreding van Roemenie en Bulgarije om dezelfde reden ongelukkig (om van Cyprus nog maar te zwijgen).
De culturele bezwaren die vaak worden geuit (ze zijn islamitisch, niet Europees etc.) zijn meestal gebaseerd op de onderbuik en niet op feiten. Die vind ik dus niet zo relevant.
Nu is het Griekenland dat problemen veroorzaakt maar dat kon alleen maar gebeuren doordat de Griekse regering de kluit simpelweg belazerd heeft en de cijfers over het begrotingstekort gewoon heeft gemanipuleerd. Portugal zou nu ook een afbreukrisico vormen en mij persoonlijk zou het niet verbazen als de speeltuin van Berlusconi ons ook nog voor grote verrassingen gaat plaatsen.
Maar terug naar Turkije, we wachten af, nogmaals, ik zie het er niet van komen maar ik zie nog niet zo snel economische redenen om aansluiting van Turkije bij de EU af te houden.