Anna

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Anna

Bericht door Arjen2015 »

Anna74 schreef:
Wat zou jij ervan zeggen als jij een aids weeskindje was in Arika met lepra en dagelijks in pijn en op zoek naar eten en je leest een getuigenis van een christen die vertelt hoe goed god wel niet is geweest om een gebed te verhoren.
Zoals je het hier uitlegt, wordt mij een soort gevoel in de schoenen geschoven die ik natuurlijk ook niet wil. Ik ben er van overtuigd dat God dáár is waar het lijden het grootst is. Ik weet niet waarom zoveel mensen in deze wereld moeten lijden, maar ik weet wél dat er straks een nieuwe wereld komt, waar geen leed en pijn meer is.
Ik kan me voorstellen dat dit antwoord weinig bevredigend is, misschien ook wel voor mijzelf, maar ik heb niet overal pasklare antwoorden op helaas.
Niet de bedoeling hoor om je een naar gevoel in de schoenen te schuiven maar wel om een ander denken te laten zien hoe anderen er tegen aan kijken als je het over een gebedsverhoring hebt. Dat kan namelijk zelfs erg kwetsend zijn , jij bent blijkbaar wel verhoort maar ondertussen moet mijn vrouw haar halve long missen met alle gevolgen...(gelukkig ben ik daar nu overheen hoor dat zoiets kwetst ;)

denk je dat de brieven die in de bijbel aangeven door Paulus te zijn geschreven ook werkelijk door Paulus zijn geschreven? of is dat niet belangrijk voor je , wie de werkelijke auteurs zijn en door andere mensen dan door Paulus zijn geschreven?
Ja, ik denk dat ze werkelijk door Paulus zijn geschreven.
Bewijsvoering , algemene consensus is dat er slecht een paar brieven werkelijk door Paulus zijn geschreven.
Hier begint het dus o.a 1 van je heilige huisjes. Waarop bouw je jouw geloof dat alle brieven door Paulus zijn geschreven. Onderzoek wijst unaniem uit dat diverse brieven onmogelijk van zijn hand ,of door hem gedicteerd zijn.
Zelf overtuigd christelijke theologen zijn het daarover eens.
Alleen al wikipedia geeft daarover genoeg informatie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Authorshi ... e_epistles" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_(apostel" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://www.scientias.nl/oplichters-schr ... testament/" onclick="window.open(this.href);return false;

Laten we dan het meest positieve uitgangspunt nemen

Door een brede consensus gedragen stelling dat 4 brieven op zijn minst niet door Paulus zijn geschreven.
Dat betekent dus dat god zijn woord niet goed heeft beschermd? en mensen onder een valse naam boeken hebben geschreven als zijnde van god namens paulus...begint er hopelijk een lampje te branden..hoeveel van de bijbel is dan wel betrouwbaar als wel van god?

"Onder onderzoekers is een debat gaande over welke Bijbelse teksten precies aan Paulus moeten worden toegeschreven. Zeven worden zeer algemeen als authentiek aanvaard: Romeinen, Galaten, 1 Korintiërs, 2 Korintiërs, Filippenzen, 1 Tessalonicenzen en Filemon. Bij drie brieven is de verdeling onder onderzoekers min of meer fiftyfifty: Kolossenzen, Efeziërs en 2 Tessalonicenzen. Vier brieven worden breed gezien als niet van Paulus: 1 Timoteüs, 2 Timoteüs, Titus en Hebreeën. Dit laatste geschrift neemt overigens nog weer een bijzondere positie in, omdat het auteurschap van Paulus hiervan al in de oude kerk werd betwijfeld en ook onder conservatieve theologen niet als van Paulus wordt aanvaard en de Bijbel bovendien niet claimt dat deze door Paulus zou zijn geschreven.

Onderzoekers die menen dat bepaalde teksten, waarvan de Bijbel beweert dat ze van Paulus afkomstig zijn, niet door Paulus geschreven zijn, spreken van pseudepigrafie: het onterecht toeschrijven van een tekst aan een bekend persoon. In Nederland bekleedt een nieuwtestamenticus als Jakob van Bruggen de traditionele flank (hij schrijft alle dertien brieven aan Paulus toe, behalve Hebreeën) en C.J. den Heyer de kritische flank (hij schrijft maximaal zeven brieven aan Paulus toe)."
Martim Cymbron -
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef:Beste Waarom,

Ik begrijp niet goed hoe je mensen ziet lijden door het geloof. Is dat een interpretatie die je er zelf aan geeft of is dat ook werkelijk zo? Heb je die mensen wel eens gevraagd waarom ze zo lijden?
Beste Anna,

Nee dat is geen interpretatie van mij maar gestempeld door de ervaring. Ik ben zelf van Hervormd Gereformeerde huize ( Ger. Bond ). Dat schuurt voor een stuk tegen de Refo-wereld aan en voor een stuk is het ook. Een groot brok van de rechterflank is bij de fusie van de PKN in de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) terecht gekomen. Ook veel van mijn familie , vrienden en kennissen zul je in de Refo/Grefo kerken moeten zoeken. (grappig detail : als hervormde binnen de PKN zul je wel altijd met wantrouwen worden bekeken in de Refo wereld -> je hoort immers bij de homo-kerk..... :wink: Soort van vijfde colonne zeg maar )

Binnen de Refo wereld draait alles om de "toegeëigening van het heil": hoe wordt je een wedergeboren (born-again) kind van god. En wordt je geen kind van god dan ga je naar de hel. En als hoorder en gedoopt lid van de kerk die niet wedergeboren wordt zul je dan met "dubbele slagen" worden geslagen. Je wist en kon immers beter. Een heiden in Afrika gaat ook naar de hel, maar die krijgt minder slaag....

Dus de weg naar kind van god is al een spannende, daarna kan het zijn dat je jezelf bedriegt ( wondergeloof , tijdgeloof) en daarna is je geloof onder de maat......En in dit proces hebt je allerlei gradaties.....met details waar een buitenstaander helemaal NIETS van snapt.....

Kwelling van mensen, nihilisme ten top....Iedereen zoekt naar "zondebesef", want zondig ben je....daarom heb je genade nodig.
Wil je onderdompelen in deze wereld met een geschikt forum: http://www.refoweb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken kinderen van vrienden en familie die bang zijn voor de hel ( je zegt :21e eeuw?), heel hun leven lopen mensen in het duister, gekweld in hun geweten....Nabestaanden vragen zich af wat het lot is van hun geliefden en kinderen...

Dit is de huidige "Bible-Belt" in Nederland. Tot ergens de jaren 60 was dit de hele praxis van de meeste kerken, inclusief Katholieke Kerk. Is ondertussen de bijbel veranderd...?. Is de leer van kerken veranderd?.....soms.......of op subtiele details of we praten er niet meer over...

Iemand als Ds Hegger is in de jaren 50 uit de RKK kerk gestapt vanwege de kwelling van de gewetens in zijn kerk ( Moeder ik klaag u aan). Toen hij bijna negentig(!) was schreef hij het boek "Vader ik klaag u aan".. Dezelfde gewetens kwelling zag hij ook in de Refo kring. Helaas heeft hij nooit licht gekregen dat het DE BRON was waaruit dit kwaad vloeide: De bijbel zelf......

In "moeder ik klaag u aan" beschrijft hij wat van deze kwellingen die gelovigen werden toegebracht. In de katholieke kerk heb je het concept van "doodzonde". Uitgebreide zondelijsten maakten in zijn tijd uit wat een doodzonde was. Sterf je met en doodzonde zonder oprechte berouw dan verhuis je naar de hel. Je zult maar in de hel liggen en zien dat jouw "doodzonde" ook aan inflatie onderhevig is......een doodzonde was het jaar daarop gedegradeerd naar "dagelijkse zonde".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Hegger" onclick="window.open(this.href);return false;

En zeg je: wat een bizzarre wereld. Zoals gezegd dit was de praxis in de meeste kerken in Nederland tot ver in de jaren zestig.
Evanglische/Pinksterstromingen dat klinkt allemaal veel lichtvoetiger , toch??: dan heb je weer andere uitdagingen. Gaven van de geest, wonderen, genezingen, spreken in tongen. Ben je overspannen?. Mankeert er vast iets aan je geloof. Een ECHTE gelovige wordt niet ziek. Of je bent demonisch bezet....Of hoe houdt je het vol om langer dan 5 - 10 jaar even enthousiast te zijn over Jezus? Verliefdheid duurt ook maar een paar jaar niet waar?. We hebben ook een paar evangelischen/baptisten onder de forumleden die kunnen je vast hun kwellingen uiteenzetten.

Begin je het patroon te herkenen? altijd introspectie van de gelovige, altijd een nihilistisch vernietigen van de mens en van het huidige leven.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Anna74 schreef:
Ik kan niet anders dan denken/concluderen, dat als je geen God kent dat je leven heel erg leeg moet zijn, weinig diepgang kent. Nu snap ik wel dat dat tegengesproken gaat worden, maar laat ik dan zeggen dat het voor mij zo zou gelden. Een leven zonder God is eigenlijk onvoorstelbaar.
Ook dit vind ik weer zo'n onvoorstelbare kortzichtige ondoordachte ('daarom-heet-het-geloof') opmerking.
Die zielige rabiate lege doelloze arme atheïsten...die hun geluk moeten halen uit sex, drugs en rock 'n roll (en andere aardse zaken...).
Wat is er mooier dan je te verdiepen in (stralings)fysica, biologie, geologie, paleontologie, astronomie en zo je eigen werkelijke(!!!) (ontstaans)geschiedenis stukje bij beetje ontrafelen?
Wederom een armoedige opmerking van iemand die ondergedompeld is in DE waarheid en niet meer met het hoofd boven het water uit kan kijken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Anna74 schreef:
Hij is altijd aanwezig en ik wéét, heb ervaren dat God mijn gebeden heeft verhoord in het verleden. Daarin heeft God Zijn liefde voor mij laten zien. Dat is in woorden heel moeilijk uit te drukken.
Hij is geen tovenaar, het is niet zo dat ik om iets materialistisch heb gevraagd en dat Hij ervoor zorgt, maar het ging om iets heel groots.
Ik hoor je nu zeggen: dat was ook wel gebeurd zonder gebed, zonder God, maar dat intense gevoel dat erbij hoort, is iets Goddelijks, daar kan geen mens tegenop.
Dat laatste zou ik inderdaad ook zeggen, maar ik zou meer zeggen. Zo overtuigd als jij bent dat God jouw gebeden heeft verhoord, zo 100% overtuigd is Fatima, dat Allah haar gebeden heeft verhoord en Prawish weet 100% zeker dat Shiva zijn gebeden heeft verhoord.
Wikki de Viking wist 100% zeker dat Wodan zijn gebeden had verhoord.
En zo weet iedereen 100% zeker dat zijn of haar God of godin (of geest) een gebed heeft verhoord. Die god of godin waarvan de ander weet dat die zeker niet bestaat.
En ergens ZOU er dan een lampje moeten gaan branden. Met: "Daarom heet het ook geloof" kom je niet weg!

En Anna, wat ik ook veel lees hierboven: God en gevoel.
Fijn, dat iets een goed gevoel geeft, maar ik wil liever weten wat waar is. Ook als dat geen goed gevoel geeft. Dit was nl. ook de conclusie van het boek van Paas en Peels: "Godsbewijzen"
Bewijzen hadden ze niet, maar geloof is goed voor je (voelt goed), dus te rechtvaardigen.
Pertinente onzin uiteraard! Ik wil weten of die God echt bestaat en als ik daar eerlijk naar op zoek ga, dan blijft er van die zgn. godsbewijzen niets over. En als dat dan niet goed voelt, omdat dood, dood is....so be it!
Ik kies niet voor de teddybeer.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef:Beste Waarom,

Ten diepste durft een Christen niet zelf te leven? Ik denk juist andersom: Een niet Christen durft niet ten diepste te leven (ik zeg dit nu op het forum, dat zou ik normaal gepsroken niet doen).

Ik kan me niet voorstellen dat je met of zonder geloof bewuster zou leven. Ik denk dat ik evenveel bewust ben van het leven dan jij als ex-gelovige. We weten allebei dat het leven eindig is, dus waarom zou ik minder bewust leven? Ik weet net zo min wanneer het einde zich aandient als jij, dus ik probeer ook ten volle te leven!
Beste Anna,

Een Christen durft niet zelf te leven. Er is altijd iemand die meekijkt en jouw moreel vervormd. Jouw god vraagt van zijn beste vriend Abraham om zijn zoon Izak te offeren en die daad werd zijn geloofsgrond.
OT zeg je ? Zelfde verhaal kom je tegen bij de "geloofshelden" in de brief van de Hebreeen 11 in het NT:

17 Door het geloof heeft Abraham, toen hij door God op de proef gesteld werd, Izak geofferd. En hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd.

18 Tegen hem was gezegd: Dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Hij overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken.
19 En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug.

Tegenwoordig brengen we zulke mensen voor de rechtbank (zoals Bart van U in de zaak van Els Borst ).en vinden we ze verminderd toerekeningsvatbaar en verplegen ze netjes.(Uitspraak van rechter is binnenkort) Jij zult tegen dit verhaal AMEN moeten blijven zeggen....want ultimo wordt hetzelfde gedaan met Jezus door .....zijn eigen vader........Sleep jij hem voor de rechter.....? Volledig toerekeningsvatbaar......

Ik maak tegenwoordig mijn eigen morele keuzes, humanistische keuzes. Geen nihilistische moreel die de mens kleiner maakt om "genade" te verdienen. ( en daarmee juist hun god omlaag haalt.......hij voldoet daarmee aan de menselijke maat ). Slachtofferrol spelen maar via god de ultieme wraak halen op je "vijanden" die zullen branden in de hel. Dit is het nihilisme.... van het christelijke leven.....

Je zegt:maar zo ben ik niet, ik geloof dat iedereen in de hemel kom....... Je hebt de gehele bijbel en het christendom tegen je..
En waarom zou je gaan geloven als het toch goed komt??. Uiteraard vind ik het eerlijk dat je zegt : ook al staat er geen beloning tegenover: ik houd gewoon van god. Laat ik zeggen: dat is een eerlijke morele keuze.
Maar dan nog blijft de vraag staan: waarom zou je geloven? waarom zou je als christen gaan evangeliseren?. Het komt goed...... Weet je het antwoordt niet of hoop je het beste?. Intellectueel en moreel niet eerlijk......Wil je het niet zeggen of durf je het niet te zeggen???. Je weet hoe mijn antwoord zou luiden....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef:
Niet gelovigen zie ik beslist niet als 'vijanden van God', zoals het jou blijkbaar is meegegeven. Integendeel, ik heb veel ongelovige vrienden waar ik prima mee omga. Ik vind het wel belangrijk dat er begrip en respect is voor mijn geloof, zo heb ik er andersom ook begrip en respect voor dat zij niet geloven, ik dring niets op. Het is een ieders eigen keuze.

Er wordt m.i. te snel en vaak gesproken over vijanden, maar we kunnen toch gewoon met elkaar omgaan?

Beste Anna
Mainstream "protestantisme" is zelfs dat de meeste "gelovigen" in de kerk huichelaars en hypocrieten zijn en daarmee metterdaad "vijanden" van god. Dus ja, het is nog subtieler nog nihilistischer dan je denkt.

RKK gelovigen werden in het verleden door de doop geheiligd. Niet gedoopt.......voorgeborchte......Je zult maar in de jaren vijftig zwanger zijn geweest met zwangerschaps problemen. Je man was weduwnaar geweest. Het kind MOEST geboren en gedoopt worden. ( er waren zelfs instrumenten om doop in de baarmoeder uit te voeren) . Inmiddels is de doctrine wat dat betreft aangepast. De waanzin was een beetje over de top......, en over de rest praten we maar niet meer....verkoopt slecht.....
En als gedoopt RKK gelovige kon je afvallen door een doodzonde en werdt je metterdaad een vijand van god. Doemwaardig voor de hel........

En wat bedoel je met begrip en respect?. Ik zie dat de mensheid gelovig is ( als bijproduct van de evolutie). Ik voel en heb mededogen met de gelovigen die verslaafd zijn....en ze denken dat ze zien en ze zien niet. Ze denken dat ze leven maar zijn nihilistisch dood..Nee geen begrip en respect voor de bronnen waar dit uit voortkomt.........

Misschien vindt je me zo nu en dan cynisch tot op het bot.....wel theologie studie kan tot geen ander resultaat leiden....Wel hoe bepaalde theologen met hun opleiding omgaan: alles weggooien wat niet in hun straatje te pas komt (lees : hun geloof aanvecht). Noem mij een academische opleiding waar deelnemers van de studie zo hard als mogelijk bezig zijn om hun aangereikte materiaal zo snel mogelijk weg te gooien ( ik heb het niet over opleidingen die een directe lijn met een kerk hebben. Die hebben dat "probleempje" opgelost) . En nee ik heb het ook niet over wat je wel of niet in de praktijk gebruikt. Dat heeft elke studie....Ook niet over vrijzinnigen e.d. Daar is alles virtueel......

writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:Welke voorwaarden stelt Hij?
Je zei dat een gebed van jou was verhoord. Blijkbaar komt jouw God pas in actie wanneer er een beroep op Hem wordt gedaan. Hij wil dus wel helpen maar op voorwaarde dat er gebeden wordt. Wat is nu voor Hem belangrijker, mensen in nood te helpen of mensen op hun knieën te laten gaan. Mensen die in een andere God geloven hebben pech gehad, die laat Hij aan hun lot over. Op zich geen nieuws.
Mozes, Jozua en David waren de vriendjes van God, zij gingen in gebed en Hij gaf hen de overwinning. De tegenstanders, lees de oorspronkelijke bewoners, waren zich van geen kwaad bewust, zij kenden jouw God niet, maar zij moesten wel op bevel van jouw God gedood worden. Is die God nu tot andere inzichten gekomen? Hij heeft dat nooit laten weten. Is God liefde? Hij kan jouw zonde niet eens vergeven ook al heb je er oprecht spijt van.
Hij wilde bloed zien, het bloed van zijn Zoon. Pas toen vond Hij het ineens niet meer belangrijk dat Eva van de verkeerde boom gegeten had.
... Ik denk dat Hij het beste met ons voor heeft....
Waarop baseer je dat? Heb je daar voorbeelden van?
.... dat Zijn regels en wetten zijn gemaakt om ons verder te helpen...
Als je alle regeltjes en wetten die Mozes heeft opgeschreven zou opvolgen zou je geen leven hebben.
Bovendien vind ik de hele gang van zaken nogal klunnelig. God schept eerst volmaakte mensen die geen wetten nodig hebben. Vervolgens laat Hij toe dat de satan Eva verleidt en ontneemt Hij de mensheid Zijn beeld en gelijkenis.
Om ze toch een beetje in het gareel te houden komt Hij in de woestijn met wat regeltjes voor zijn uitverkoren volkje.
Neem jij dat allemaal serieus?
...Natuurlijk vraag ik me ook wel eens af of ik me alles aan het inbeelden ben, maar ik kom niet tot de conclusie dat dit zo is....
Wat gaat er bij jou aan je conclusie vooraf? Ik lees enkel over je gevoel. Daar kun je toch geen conclusie op baseren?
.... Ik voel dat ik die leiding van Hem nodig heb en ik laat mij daarin leiden.
Anna, wordt volwassen. Alleen als kind heb je de leiding van je ouders nodig, daarna word je met vallen en opstaan zelfstandig. Er is geen God die leidt, zo ja toon het aan. Het is slechts je gevoel, je voelt je prettig iemand boven je te hebben die alles beter weet en je beeld je in dat je Zijn wil doet en dat voelt dubbel goed aan. En na je dood naar de hemel waar je al je bekenden weer terug ziet. Allemaal gevoel.
Voor mij mag het, je doet daar niemand mee te kort maar zelfstandig zonder een denkbeeldige God door het leven te gaan geeft veel meer voldoening en ik spreek uit ervaring. Geen geslijm meer of God je zonden je alsjeblieft wilt vergeven. Heb je iets verkeerd gedaan? Doe daar dan wat aan maar laat je niet aanpraten dat je slecht of van Hem afhankelijk bent. In de tijd van Mozes ging jouw God nog voorop, overdag in een rookkolom en 's nachts in een vuurkolom. Die tijd is nu echt voorbij, er is geen God die leidt, kijk eens om je heen en maak je er niet van af door te zeggen dat het ooit goed zal komen. Vertrouw op jezelf.
NB: Doe wel en zie niet om.
Anna74

Bericht door Anna74 »

Beste allemaal,

Allereerst dank voor de moeite om te reageren. Het heeft me even tijd gekost om alles te lezen,dat heb ik inmiddels twee keer gedaan.

Ik zou willen dat ik overal een pasklaar antwoord op had, dat ik iets van jullie weerstand zou kunnen wegnemen, maar ik denk dat het niet gaat lukken. Het is nou ook weer niet zo dat ik bijval krijg van medeforummers, en in je eentje valt dat niet mee :shock:

Een enkele reactie van mijn kant leidt al tot een tsunami aan reacties en dat overweldigt me wel een beetje, behoorlijk zelfs... 8-[ 8-[

Het betekent niet dat ik nu als een blad aan de boom ga omdraaien, het betekent óók niet dat ik 'ineens' niet meer in God geloof. Dat zou ik niet eens kúnnen; het is de bron van mijn bestaan.

Het betekent wél dat ik wat kritischer ben gemaakt. Daar waar ik in mijn werk een grote perfectionist ben, alles wil weten, kom ik wel tot de conclusie dat dit in mijn geloof - de belangrijkste voedingsbron in mijn leven - niet zo is.

Daar kan nog wel een beetje aan worden bijgeschaafd, maar ik kan niet zomaar al deze argumenten die worden aangedragen 'klakkeloos' aannemen en van mijn geloof afstappen. Mijn vertrouwen in God is groter dan alle reacties op dit forum bij elkaar... [-o<

Maar, het minste dat ik kan doen is het (beter) onderzoeken en kritischer zijn in de dingen die worden verteld!

Ik hoop niet dat deze reactie wat al te gemakkelijk overkomt, maar ik kan jullie niet allemaal stuk voor stuk antwoorden geven op vragen. Ik denk niet dat ik in de positie verkeer dat ik jullie daarin zou kunnen overtuigen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het is natuurlijk niet de bedoeling van een voorsteltopic dat een nieuw forumlid al doorgezaagd wordt. Ik wil iedereen vragen wat rustig aan te doen.
Wellicht is het aardig 1 onderwerp eens rustig uit te diepen in een geschikt topic ipv dit kruisvuur.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Anna74
Ik begrijp je reactie. En ik kan je maar 1 advies geven.
Wees rationeel eerlijk voor jezelf als je echt op zoek bent naar antwoorden.
Als je je prima voelt met je geloof en je wilt daar liever niets aan veranderen zou ik zeggen: Niet doen! Lekker blijven geloven zoals je gelooft.
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:...Ik hoop niet dat deze reactie wat al te gemakkelijk overkomt, maar ik kan jullie niet allemaal stuk voor stuk antwoorden geven op vragen. ....
Je reactie is een eerlijke reactie en zal zeker door iedereen worden gewaardeerd. Reageren op alles hoeft ook niet, het ging onbedoeld allemaal iets te snel en dit is zoals Bonjour terecht stelt een voorsteltopic. Maar je weet nu inmiddels wel wat je kunt verwachten als je je in een topic over het geloof zou gaan mengen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef: Het betekent wél dat ik wat kritischer ben gemaakt. Daar waar ik in mijn werk een grote perfectionist ben, alles wil weten, kom ik wel tot de conclusie dat dit in mijn geloof - de belangrijkste voedingsbron in mijn leven - niet zo is.

Maar, het minste dat ik kan doen is het (beter) onderzoeken en kritischer zijn in de dingen die worden verteld!
Beste Anna,

Dank voor deze eerlijke reactie. :wink:
En verder sluit ik me helemaal aan bij Dikkemick en aan de hand van eigen ervaringen: Weet waar je aan begint bij dit kritischer kijken. Je trekt aan 1 draadje en dat wordt een kluwen aan draadjes. Je kunt die draadjes en kluwen niet meer "terugstoppen" -> onomkeerbaar proces. Is dat wat je wilt?.

En zoals Bonjour zei : we zijn zomaar van het topic overgegaan naar je voorsteltopic ....niet de bedoeling :?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Welkom en succes.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Anna74

Bericht door Anna74 »

Het is natuurlijk niet de bedoeling van een voorsteltopic dat een nieuw forumlid al doorgezaagd wordt. Ik wil iedereen vragen wat rustig aan te doen.
Wellicht is het aardig 1 onderwerp eens rustig uit te diepen in een geschikt topic ipv dit kruisvuur.
Beste Bonjour en andere reageerders,

Dank voor je reactie(s). Het ‘kruisvuur’ heb ik wellicht ook een beetje op mezelf afgeroepen, ik ben er wat al te enthousiast ingestapt......waarbij ik niet het gevoel had dat het hierop zou uitdraaien.
Nogmaals, ik heb me niet voldoende ingelezen in dit forum :shock: :shock:

Eén onderwerp eens rustig uitdiepen is een goede tip, wellicht dat ik eens een draad kan aanmaken, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat onze meningen en inzichten dusdanig ver van elkaar verwijderd zijn, dat ik twijfels heb of dat wel wat gaat worden.

Ik zal het overwegen... :wink:

Dank in elk geval =D> =D>
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Anna74 schreef:Dag allemaal,

Ik zal me ook even voorstellen.
Ik ben Anna, 40 jaar oud :shock: :shock:
Voor wat betreft mijn geloof ben ik nogal zoekende. Ik heb een Christelijke opvoeding gehad, maar ik heb mijn weg er nog niet helemaal in gevonden merk ik.

Nee, ik ben GEEN twijfelaar, ik geloof wel degelijk in God, en zelfs in de letterlijke waarheid van alle Bijbelse verhalen. Ook geloof ik in de betekenis die het in onze tijd heeft of kan hebben.

Met zoekende bedoel ik iets anders, moeilijk te verwoorden, maar een soort rust heb ik nog steeds niet. Ik heb wel eens gedacht: als God me een bevestiging kan sturen dat het hiernamaals allemaal wel in orde komt, zou ik pas rust ervaren. Wellicht komt dat dus nooit.... [-o<

Daarnaast houdt me hier hiernamaals heel erg bezig, hoe zal dat zijn, is dat voor iedereen weggelegd? (ik denk/hoop het wel)…
Dat kan me heel erg bezig houden, maar ook weer niet echt een onderwerp voor bij de borrel, hoewel ik daar graag over in gesprek zou gaan, niet iedereen zit daar op te wachten…

Voordat ik me heb aangemeld hier, heb ik wel enige tijd meegelezen, nu vind ik het tijd dat ik ook (actief) ga meedoen, lijkt me leuk. 8*)
Welkom Anna!
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Plaats reactie