Niet de bedoeling hoor om je een naar gevoel in de schoenen te schuiven maar wel om een ander denken te laten zien hoe anderen er tegen aan kijken als je het over een gebedsverhoring hebt. Dat kan namelijk zelfs erg kwetsend zijn , jij bent blijkbaar wel verhoort maar ondertussen moet mijn vrouw haar halve long missen met alle gevolgen...(gelukkig ben ik daar nu overheen hoor dat zoiets kwetstAnna74 schreef:Zoals je het hier uitlegt, wordt mij een soort gevoel in de schoenen geschoven die ik natuurlijk ook niet wil. Ik ben er van overtuigd dat God dáár is waar het lijden het grootst is. Ik weet niet waarom zoveel mensen in deze wereld moeten lijden, maar ik weet wél dat er straks een nieuwe wereld komt, waar geen leed en pijn meer is.Wat zou jij ervan zeggen als jij een aids weeskindje was in Arika met lepra en dagelijks in pijn en op zoek naar eten en je leest een getuigenis van een christen die vertelt hoe goed god wel niet is geweest om een gebed te verhoren.
Ik kan me voorstellen dat dit antwoord weinig bevredigend is, misschien ook wel voor mijzelf, maar ik heb niet overal pasklare antwoorden op helaas.
denk je dat de brieven die in de bijbel aangeven door Paulus te zijn geschreven ook werkelijk door Paulus zijn geschreven? of is dat niet belangrijk voor je , wie de werkelijke auteurs zijn en door andere mensen dan door Paulus zijn geschreven?
Bewijsvoering , algemene consensus is dat er slecht een paar brieven werkelijk door Paulus zijn geschreven.Ja, ik denk dat ze werkelijk door Paulus zijn geschreven.
Hier begint het dus o.a 1 van je heilige huisjes. Waarop bouw je jouw geloof dat alle brieven door Paulus zijn geschreven. Onderzoek wijst unaniem uit dat diverse brieven onmogelijk van zijn hand ,of door hem gedicteerd zijn.
Zelf overtuigd christelijke theologen zijn het daarover eens.
Alleen al wikipedia geeft daarover genoeg informatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Authorshi ... e_epistles" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_(apostel" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://www.scientias.nl/oplichters-schr ... testament/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laten we dan het meest positieve uitgangspunt nemen
Door een brede consensus gedragen stelling dat 4 brieven op zijn minst niet door Paulus zijn geschreven.
Dat betekent dus dat god zijn woord niet goed heeft beschermd? en mensen onder een valse naam boeken hebben geschreven als zijnde van god namens paulus...begint er hopelijk een lampje te branden..hoeveel van de bijbel is dan wel betrouwbaar als wel van god?
"Onder onderzoekers is een debat gaande over welke Bijbelse teksten precies aan Paulus moeten worden toegeschreven. Zeven worden zeer algemeen als authentiek aanvaard: Romeinen, Galaten, 1 Korintiërs, 2 Korintiërs, Filippenzen, 1 Tessalonicenzen en Filemon. Bij drie brieven is de verdeling onder onderzoekers min of meer fiftyfifty: Kolossenzen, Efeziërs en 2 Tessalonicenzen. Vier brieven worden breed gezien als niet van Paulus: 1 Timoteüs, 2 Timoteüs, Titus en Hebreeën. Dit laatste geschrift neemt overigens nog weer een bijzondere positie in, omdat het auteurschap van Paulus hiervan al in de oude kerk werd betwijfeld en ook onder conservatieve theologen niet als van Paulus wordt aanvaard en de Bijbel bovendien niet claimt dat deze door Paulus zou zijn geschreven.
Onderzoekers die menen dat bepaalde teksten, waarvan de Bijbel beweert dat ze van Paulus afkomstig zijn, niet door Paulus geschreven zijn, spreken van pseudepigrafie: het onterecht toeschrijven van een tekst aan een bekend persoon. In Nederland bekleedt een nieuwtestamenticus als Jakob van Bruggen de traditionele flank (hij schrijft alle dertien brieven aan Paulus toe, behalve Hebreeën) en C.J. den Heyer de kritische flank (hij schrijft maximaal zeven brieven aan Paulus toe)."