Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Bericht door Erik »

Fundi schreef:
HankS schreef:Lachen ...!
Ehm, wat is er precies om te lachen?

Ik bedoel dit wat anders dan het misschien lijkt. Het is een poging om serieus hierover van gedachten te wisselen, en niet als geintje.
Ik vond het eerst om te gillen, daarna om te huilen.
Sorry, hier kan je toch met de beste wil van de wereld niet serieus over willen praten?! :shock:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Well_to_Hell_hoax
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Maria schreef: Een onbewuste ervaring van iets wat enerverend is, kan leiden tot een reflexmatige afscheiding van oa. adrenaline, een hormoon wat vrijkomt bij een heftige situatie, die "je vleugels kan geven" om tot adequate actie te komen.
Zie ook de link naar angst in vorig bericht.
Dat dus in geval van een bedreigend gevoel kan leiden tot vlucht- of aanvalsreflexen.
Anders gezegd: kan leiden tot angst of agressie.
Dat is een interessante stelling.
Ik ben daarom benieuwd wat men ervaart bij de geluiden waarnaar (ook) in mijn link verwezen worden.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit, gezien de context, onaangedaan beluisterd wordt.
Het thema dat een centrale rol speelt is het onbekende: Wat is er na de dood?.

Zelfs de die-hard atheist ontkomt volgens mij niet aan: "De twijfel".
Zoals je zegt, angst of agressie is het gevolg. Mogelijk verklaart dit de waarneembare agressie tegen geloof en gelovigen, die sommige atheisten laten blijken.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Erik schreef:
Fundi schreef:
HankS schreef:Lachen ...!
Ehm, wat is er precies om te lachen?

Ik bedoel dit wat anders dan het misschien lijkt. Het is een poging om serieus hierover van gedachten te wisselen, en niet als geintje.
Ik vond het eerst om te gillen, daarna om te huilen.
Sorry, hier kan je toch met de beste wil van de wereld niet serieus over willen praten?! :shock:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Well_to_Hell_hoax
Ik denk ook dat dit een hoax is. Althans wat betreft de geluiden uit de hel.

Wat echter opmerkelijk is: er worden in dat artikel 10 bijbelse redenen gegeven die het bestaan van een dergelijke hel ontkennen. Waarom wordt dat niet door je opgepakt?

Wat maakt jouw reactie zo? Snap je wat ik bedoel?

Ik praat wellicht vanuit een heel andere achtergrond. Als christen heb ik sowieso geen angst voor welke hel dan ook. Wat is dan de psychologie achter het fenomeen "hel". Het is geen christelijke boodschap.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Fundi schreef:Zelfs de die-hard atheist ontkomt volgens mij niet aan: "De twijfel".
Waar baseer je die "wijsheid" op?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Erik schreef: Ik vond het eerst om te gillen, daarna om te huilen.
U bedoelt dat irrationaliteit en buikgevoel uw leidraad zijn in uw 'argumentaties'?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Erik schreef:
Fundi schreef:Zelfs de die-hard atheist ontkomt volgens mij niet aan: "De twijfel".
Een atheist die alles zeker weet, is geen atheist maar een gelovige :)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

MaartenV schreef:
Erik schreef: Ik vond het eerst om te gillen, daarna om te huilen.
U bedoelt dat irrationaliteit en buikgevoel uw leidraad zijn in uw 'argumentaties'?
Nee, dat bedoel ik niet, maar iets zegt mij dat het geen enkele nut heeft om mensen zoals u dat uit te leggen.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Fundi schreef:
Erik schreef:
Ik meen niet gezegd te hebben dat atheïsten per definitie alles zeker weten.
Waar heb ik dat gesteld?
En waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag die ik stelde?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Wat echter opmerkelijk is: er worden in dat artikel 10 bijbelse redenen gegeven die het bestaan van een dergelijke hel ontkennen. Waarom wordt dat niet door je opgepakt?
Omdat ik geen enkele reden heb om de bijbel als autoriteit te beschouwen.
Nog afgezien van het feit dat er geen enkele andere aanwijzing is die het bestaan van een hel ook maar enigzins aannemelijk maakt.
Of heb jij die misschien?
fundi schreef:Wat maakt jouw reactie zo?
Rede.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Erik schreef: Nee, dat bedoel ik niet, maar iets zegt mij dat het geen enkele nut heeft om mensen zoals u dat uit te leggen.

Wat bedoelt u meer precies met 'mensen zoals u'?
En wat precies zegt u dat het geen enkel nut zou hebben mensen als mij (wat dat ook wil zeggen) dit nader uit te leggen?
Graag een rationele verklaring!!
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Erik schreef:
erik schreef:Ik meen niet gezegd te hebben dat atheïsten per definitie alles zeker weten.
Waar heb ik dat gesteld?
En waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag die ik stelde?
Ervaringsdeskundige: Ik was zelf ooit een atheist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Ervaringsdeskundige: Ik was zelf ooit een atheist.
Ten eerste betwijfel ik het waarheidsgehalte van deze uitspraak.
Ten tweede (al was je daadwerkelijk een atheïst) kan 1 persoon als atheïst NOOIT model staan voor alle atheïsten.

Je reacties staan bol van de drogredeneringen.

Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Erik schreef:
fundi schreef:Wat echter opmerkelijk is: er worden in dat artikel 10 bijbelse redenen gegeven die het bestaan van een dergelijke hel ontkennen. Waarom wordt dat niet door je opgepakt?
Omdat ik geen enkele reden heb om de bijbel als autoriteit te beschouwen.
Nog afgezien van het feit dat er geen enkele andere aanwijzing is die het bestaan van een hel ook maar enigzins aannemelijk maakt.
Of heb jij die misschien?
Nee uiteraard niet, zie de 10 bijbelse redenen dat er geen hel is.
fundi schreef:Wat maakt jouw reactie zo?
Rede.
Ik heb sterk de indruk dat emotie de boventoon voert.
Dat is vooral de reden dat ik deze posts begon in dit topic. Je bevestigt in ieder geval mijn vermoeden glansrijk met jouw reacties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Emotie en geloof gaan prima samen.
Rede en geloof niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

dikkemick schreef:Emotie en geloof gaan prima samen.
Rede en geloof niet.
Ik heb de indruk dat hel en atheïsme een heftige emotionele reactie veroorzaakt. Volgens mij kun je dat niet ontkennen. Het is opmerkelijk dat dit zo is. Atheïsten lijken zich aan de hel vast te klampen, bijna alsof het hun dierbaar is.
Willen ze daarmee ammunitie tegen bepaalde opvattingen van religie? Wellicht, maar zie mijn post: 10 bijbelse redenen die tegen het bestaan van de hel pleiten.
Wat is de reactie? En wat zegt dat?
Plaats reactie