Het antwoord van de site 'christiananswers.net' (volledige antwoord, zie link):
Dit roept bij mij verschillende vragen op (die ik ook noemde in het gesprek dat ikzelf had over ongeveer hetzelfde onderwerp):God stuurt niemand naar de hel. Men kiest er namelijk zelf voor. God heeft er alles aan gedaan om ons uit de hel te houden, maar Hij laat ons wel onze vrije wil. We zijn en worden nooit robots. Zo heeft Hij ons nou eenmaal gemaakt. We zijn naar zijn beeld gemaakt en we hebben de macht om ja of nee te zeggen, de macht om onze Schepper af te wijzen en daar dan logischerwijs de consequenties van te ondervinden.
1. 'God heeft er alles aan gedaan om ons uit de hel te houden'. Als god er alles aan heeft gedaan, en het is hem blijkbaar niet gelukt, hoe is hij dan almachtig?
2. 'God laat ons onze vrije wil'. Ons eigen willetje is dus sterker dan gods almacht? Opnieuw de vraag: 'hoe is hij dan almachtig?'
En hoe zit het trouwens met uitverkiezing?
- Maleachi 1: 2-3: Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad. En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn. En ook Romeinen 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
- Tevens 'verstokte god het hart van de farao' (een keer of 10, zie bijvoorbeeld Exodus 9:12), zodat hij niet luisterde. In hoeverre heb je dan nog een vrije wil? Misschien verstokt god mijn hart ook wel en heb ik dus weinig keus...
- In het gesprek dat ik had, haalde ik ook vraag 28 van de Heidelbergse Catechismus aan:
"Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijn liefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, dat zij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen."
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb er in mijn gesprek geen antwoord op gekregen.