HierEnNu schreef: ↑21 apr 2023 13:34
Maar nu ben ik in patstelling terecht gekomen
dankzij[!] Sabine Hossenfelders uitleg ten aanzien van
'Vrije Wil'. Ook de patstelling is waarschijnlijk een illusie, ik vermoed namelijk dat zij me gewoon schaakmat heeft gezet, maar verdomme, ik geef niet op zolang de klok nog tikt en dan pas kiep ik mijn Koning om, want ik wil mijn
'Vrije Wil' terug!
Beste HierEnNu,
Mevrouw Sabine heeft jou niet mat gezet, jij kiest er voor, uit vrije wil, om haar ietwat klungelige en vrij oppervlakkige beweringen voor waar en bindend te houden, waarschijnlijk omdat je dit zoals velen voor een veilige en geruststellende gedachte houdt. "Alles wordt voor mij bepaald, ik kan er niets aan doen. Ik kan er dus ook niet verantwoordelijk voor worden gehouden. Ik dwarrel als een blad in de wind, meegevoerd door krachten die mij ver te boven gaan. Dus kan ik ook niets verkeerd doen."
Anderen, die de lat wat hoger leggen en wat meer van zichzelf verwachten, kiezen uit hun vrije wil voor weer heel andere uitgangspunten. Zij geloven bijvoorbeeld dingen als "Ik ben dan misschien niet sterk genoeg om de wereld aan mijn wil te onderwerpen, toch is het mijn verantwoordelijkheid om daar zo goed en zo kwaad als dat gaat naar te streven, en desnoods in die poging ten onder te gaan."
En zo zijn er vele uitgangspunten meer. Allemaal uitgangspunten, waar enkel uit vrije wil voor gekozen kan worden.
Merk op, om in de schaak-analogie te blijven, dat de enige mogelijke manier waarop iemand jou schaakmat kan zetten is onder de voorwaarde dat jij je uit vrije wil aan de regels van het schaakspel onderwerpt. Je hebt op ieder moment de mogelijkheid om je van het spel te onttrekken, zoals het ook altijd, per definitie, een kwestie van vrije wil is om deze of gene natuurwet te accepteren als geldig of niet, zelfs als dat betekent dat Sabine dat af zou keuren, ja, zelfs als ze daar heel streng bij zou kijken!
Wel is het zo, en dit is waarom er zoveel discussie bestaat over dit onderwerp, dat het niet zo gemakkelijk is te bepalen wat men nu eigenlijk bedoelt met, en wat mij dienen te verstaan onder dit begrip 'vrije wil'.
Wat is dat eigenlijk? Wat bedoel jij er eigenlijk mee, HierEnNu?
Het betekent in ieder geval niet dat je kunt doen 'wat je maar wilt', of willen wat je maar wilt. Het is ook niet hetzelfde als keuzevrijheid, je kunt niet zomaar
kiezen welke natuurwetten van kracht zijn en welke niet. Ook moeten we niet de vergissing begaan die men zo vaak begaat, om enkel die aspecten van de wil die het bewustzijn betreden tot de vrije wil te rekenen, alsof ademhalen en met de ogen knipperen niet uit vrije wil zouden geschieden. Alsof we daartoe werden gedwongen! Daarnaast blijft het altijd maar zeer de vraag, zoals men zich reeds eeuwen afvraagt, of het voor stervelingen wel mogelijk is om an het Lot te ontsnappen. Et cetera.
In ieder geval kunnen we er dit over zeggen: dat, wat Sabine hier met het begrip vrije wil bedoelt, dat bestaat niet. Als dat is wat je onder vrije wil wenst te verstaan, dan bestaat vrije wil inderdaad niet.