Jan van Lennip schreef:Lu Tze schreef:Is zelfbewustzijn in de natuur verschrikkelijk? Misschien, het is zeker een voorbeeld van de absurditeit van de realiteit. Dat is een interessant existentieel standpunt waar je over kan nadenken.
-skip-
Durf je je eigen menselijk bestaan als inherent onethisch te beoordelen? Die weg ligt Ayn Rand en de ellende van het objectivisme. Maar bijt wel door de zure appel heen: Je bestaan als bewust dier is misschien verschrikkelijk maar het is een verschrikking zonder ethische lading. Wat je doet met je bewustzijn en het bewustzijn van anderen dat is veel belangrijker.
(Even terzijde voor de OP: Witruimte! Dit was zeer moeilijk te lezen.)
Ik ben juist van mening dat ethiek iets is dat allom plaatsvindt. lees hiervoor het topic
"Ethiek vertoont een 'intelligent evolutionair' proces" maar eens door. Wij discusseren hier over het voordeel dat de mens heeft bij het adopteren van ethiek, waarbij deze ethiek iets is dat zich als evolutioniar element binnen de natuur ontwikkeld (los van de mensheid).
Ethiek is een filosofische techniek om je eigen(!! Balk, oog etc.) bewuste intenties te beoordelen en bij te sturen. Je kan het niet toepassen op de eigenschap van iets dat bewust noch intentioneel is. Dan nog is het geen filosofie zoals wiskunde of wetenschap dat zijn, wat wij ethisch vinden is meer een cultureel sediment dan een falsifieerbaar feit. (*)
Zie het zo: Zijn verkrachting, ontrouw, kindermoord en diefstal ethisch? Nee? Maar ze zijn allemaal evolutionair gunstig gedrag en absoluut natuurlijk. Soorten natuurlijk gedrag opzoeken die je ethisch aanstaan en dan uit die selectie concluderen dat ethisch gedrag geëvolueerd is is te makkelijk (selectie bias!)
Tenzij je gestuurde evolutie of zelfs creationisme wilt argumenteren (Gaap!) is evolutie niet meer dan blinde toepassing van simpele bijna tautologische regels en een hoop willekeur. Zonder sturing geen bedoeling, zonder bedoeling geen ethiek! Als evolutie leidt tot iets ogenschijnlijk ethisch dan was dat toeval.
Voor ethisch gedrag is tenslotte Mens Rhea (Bewust gedrag) nodig. Als je struikelt en per ongeluk een euro in een collectebus laat vallen was dat geen ethische daad. Als je iets doet omdat je zo geprogrammeerd was door de natuur om dat te doen telt ook niet.(**)
Als je dat inderdaad ontgaat, dat ethisch gedrag bewust en bedoeld moet zijn, dan lijkt de natuur inderdaad een afschuwelijk iets. Red-in-tooth-and-claw lijkt ethisch nu eenmaal niet al te geweldig. Natuurlijk gedrag is echter ethisch neutraal en zelfs een bewust dier als een mens is zich veel, veel minder bewust van het eigen gedrag dan je zo zou denken. Cognitieve therapie en zo bestaan voor een goede reden.
Terug naar het onderwerp: natuur beoordelen naar onze ethische standaarden kan dus niet. Dit is een grote fout als je existentieel denkt, waar geen mening is is óók geen waarde of ethiek. Net als dat wij zelf een mening moeten geven aan ons leven moeten we ook er een eigen ethiek aan geven. Die mening en ethiek daarna terug kaatsen naar de natuur, dat is echter pas echt absurd (Hume's guillotine/is-ought problem) of zelfs hubris.
(* Popper en Ethica gaan niet goed samen

** Ethica is dan ook 100% afhankelijk van het bestaan van vrije wil. Zonder vrije wil is ieder gedrag voorgeprogrammeerd.)
The secret is not to dream. The secret is to wake up. Waking up is harder. I have woken up and I am real. I know where I come from and I know where I'm going. You cannot fool me any more. Or touch me. Or anything that is mine. (T. Pratchett)