Ethiek heeft een belang binnen religie. De overtuigingen staan bol van de kracht van moraal handelen. Er bestaan wetenschappelijke studies die aantonen dat er een verband bestaat tussen hoger moreel denken en religie. Ik kan herkennen dat het beoefenen van een religie tot gevolg heeft dat men bewuster wordt van de 'sociale' factor in het leven. Goed doen, goed denken, maar ook het volgen van 'een vlekkeloos voorbeeld in ethiek en objectiviteit'. Het belonen van goed gedrag en het straffen van dwalen toont mij een vorm van ethische doctrine. Wie een leven van toewijding leidt zal na zijn sterven opgaan in zaligheid, terwijl een leven van onreden uiteindelijk zal leiden naar een rusteloze dood. Ik neem aan dat de grondslag van religie terug is te vinden binnen het bestaan van ethiek.
Een onderzoek naar ethiek heeft aangetoond dat het moraal bij de mens kan worden beinvloed. Doormiddel van een magneet te houden op de juiste plaats op het lichaam wordt het ethisch denkvermogen aangetast. Een moreel besluit wordt minder strikt zodra een magneet wordt gehouden achter het rechter oor. Hoe dat werkt wordt vanuit het artikel niet duidelijk. Het kan verschillende redenen hebben. Echter is wel duidelijk dat onder bepaalde omstandigheden anders wordt omgegaan met ethische vraagstukken.
Dit komt neer op het volgende:
- 1. Er bestaat een verband tussen ethiek en het gedrag van 'intelligente' dieren. Ik kan hieruit opmaken dat ethiek de basis heeft buiten de mensen om.
- 2. Ik concludeer hierop dat religie niet de basis is voor ethiek, maar dat ethiek de basis is voor religie.
- 3. Er is aangetoont dat ethiek is gerelateerd aan omstandigheden. We kunnen de moralistische besluitvorming beinvloeden.