Bestaat de vrije wil?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

MoreTime
Bevlogen

Re: Bestaat de vrije wil?

Bericht door MoreTime »

heeck schreef:Daar heb ik met wat illustratieve links die duidelijkheid in proberen te brengen die wij allang hebben, namelijk dat je wel kunt doen wat je wil, maar niet willen wat je wil.
[knip]
Roeland
Als ik even mag inhaken. Dit onderscheidt is me nu redelijk duidelijk. Nog even resumé:
Voordat je iets doet wat je wilt is er al een wilsbesluit genomen. Die voorgaande wil / wilsbesluit heb je niet onder controle. Dat wordt al in je hersens gemaakt.
Is dat wat je zegt?

Ik blijf alleen met een gevoel zitten dat dat inhoudt dat je bewustzijn, of het feit dat je bewust bent van iets, dat dat dan een soort mannetje in je brein is, waarvan we juist weten dat het niet bestaat. Hoe los je dat op? Hoe verhoudt je bewustzijn zich ten opzichte van je wil?

Is dat wat Libet ooit zei: dat het bewustzijn een regulerende functie is die je 'wilsbesluiten' controleert en kan sturen?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MoreTime schreef:
heeck schreef:
Moretime schreef:Veiligheid gaat altijd ten kosten van vrijheid.
Platweg niet waar.
En als je soms ipv altijd bedoelt is het nietszeggend.
Roeland
Veiligheid is verlies van vrijheid:
- De gordel om in de auto, kun je minder vrij bewegen.
- Verboden om op bepaalde plaatsen te komen vanwege gevaar, inperking van je vrijheid.
- Wetten van de staat, zoals in Amerika de patriot act, preventief fouilleren, overhoren etc, ten koste van vrijheid.
- Binnen de piste skiën is ook inperken van vrijheid voor veiligheid
etc etc.

Ik zeg niet dat dit niet praktisch is, maar het is wel een middel dat gebruikt kan worden om onder het mom van veiligheid je vrijheid aan te tasten. Zo zou het ook met doorgeslagen hersenonderzoek kunnen gaan dmv het opplakken van stickers op mensen op basis van een hersenscan.
De gordel om in de auto vermeerdert je vrijheid om in de toekomst uberhaupt te kunnen bewegen
Verboden om oude mijnenvelden te betreden idem
Preventieve visitatieverplichtingen. Soms

In vrijheid beslissen of je wel of geen rekening wil houden met veiligheidsvoorschriften en aanbevelingen lijkt mij een aardige winst.

Op basis van hersenscans iemand vastzetten vanwege wat die zou kunnen gaan doen is een kenmerk van dictaturen, die daar overigens helemaal geen hersenscan voor nodig hebben.

Bij voorbaat hersenonderzoekers etc. veroordelen omdat ze zouden kunnen gaan doen wat jij vreest lijkt erg op een verklikker voor een dictator in de dop.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MoreTime schreef:
heeck schreef:Daar heb ik met wat illustratieve links die duidelijkheid in proberen te brengen die wij allang hebben, namelijk dat je wel kunt doen wat je wil, maar niet willen wat je wil.
[knip]
Roeland
Als ik even mag inhaken. Dit onderscheidt is me nu redelijk duidelijk. Nog even resumé:
Voordat je iets doet wat je wilt is er al een wilsbesluit genomen. Die voorgaande wil / wilsbesluit heb je niet onder controle. Dat wordt al in je hersens gemaakt.
Is dat wat je zegt?

Ik blijf alleen met een gevoel zitten dat dat inhoudt dat je bewustzijn, of het feit dat je bewust bent van iets, dat dat dan een soort mannetje in je brein is, waarvan we juist weten dat het niet bestaat. Hoe los je dat op? Hoe verhoudt je bewustzijn zich ten opzichte van je wil?

Is dat wat Libet ooit zei: dat het bewustzijn een regulerende functie is die je 'wilsbesluiten' controleert en kan sturen?
Perfect dat je er op terugkomt, want je verhuist nu de wil naar een voorafgaand wilsbesluit waarover je wel/geen controle zou hebben.
En dat behelst precies dat mannetje waar je niet af kunt komen.

Als Libet zei wat jij aanhaalt, dan doet hij precies hetzelfde als jij.

Ik vind het helderder om je voor te stellen hoeveel dieren er wel niet zijn die al doende wat ze kennelijk willen, hun gedrag bijsturen om voor elkaar te krijgen wat ze willen.
Kijk naar voedsel zoeken en bejagen etc.
Het kan niet anders dan dat daarbij sprake is van een soort feed-back-loop die te snel gaat om ruimte te geven voor nog meer hersenactiviteit.

Zodra er wel tijd is voor de hersenactiviteit die we bewustzijn noemen vinden we dat we onszelf bijvoorbeeld kunnen aansporen om toch maar te doen waar we geen zin in hebben, of precies na te laten wat we voelen kriebelen, of door te gaan met wat ons boeit.
Een lichte aardbeving of een losgeslagen stier overheersen dan akuut al je lopende bezigheden op een manier die vergelijkbaar is met het akuut op de rem staan (of verstarren tot nietsdoen) als er ineens een auto snel uit het niets op ramkoers ligt.

Overleef je dat laatste dan kan je op slipcursus gaan en velen doen dat niet of het komt niet bij ze op. Je bewuste overwegingen daarbij zijn op zijn best een meer of minder getrouwe afspiegeling van wat er voor de rest in je plaats vindt of al plaats vond.

En vanzelf is het zo dat je veel van wat je nu doet straks weer tegenkomt. En dat zie ik wat kort door de bocht hetzelfde als de jager die gedrag bijstelt naar gelang het doel dreigt te ontsnappen.
De aandrift daartoe ligt dan in het onbewust ingecalculeerde gewicht dat aan slagen en falen en het gevreesde of gehoopte commentaar daarop, wordt gehecht.

Vgl het geuren met de nieuwste iPhone of model Vista Coerera V16 dat zelden als dusdanig bewust meeweegt in de aankoopverlangens.

Roeland
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

heeck schreef: Ik vind het helderder om je voor te stellen hoeveel dieren er wel niet zijn die al doende wat ze kennelijk willen, hun gedrag bijsturen om voor elkaar te krijgen wat ze willen.
Kijk naar voedsel zoeken en bejagen etc.
Het kan niet anders dan dat daarbij sprake is van een soort feed-back-loop die te snel gaat om ruimte te geven voor nog meer hersenactiviteit.
Ok, als je dus onderscheid gaat maken tussen een wilsbesluit en je wil dan zit je met dat mannetje, snap ik.
De wil is dus gewoon het automatisch gedrag, het omhelst je instinct, het is het totaal van het dierlijk mens-zijn. Zoiets? Het feit dat je daar over na kan denken als je er tijd voor hebt heet dan bewustzijn.

Betekent dit dat er volgens jou geen plek is voor een weloverwogen daad of besluit?
heeck schreef: Een lichte aardbeving of een losgeslagen stier overheersen dan akuut al je lopende bezigheden op een manier die vergelijkbaar is met het akuut op de rem staan (of verstarren tot nietsdoen) als er ineens een auto snel uit het niets op ramkoers ligt.
[knip]
Roeland
Dit is toch een reflexreactie? Die zijn al heel lang bekend als een actie die het maken van overwegingen in je brein omzeilt en rechtstreeks op je spieren werkt.

Kan ik zeggen dat jij stelt dat de mens een vleselijke machine is, gestuurd door het brein, met een bewustzijn dat daar over na kan denken en daardoor het gevoel heeft alsof hij de machine zelf is?
De wil is dan totaal onvrij, de machine is de wil, wat je brein doet dat is de wil.
Keuzes die je maakt zijn dan enkel voortgekomen uit de wil van je brein en niet vrij. Als je geen invloed kan hebben op wat je brein wil dan heb je geen keuze.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

heeck schreef: Eigenschappen die voor iedereen en alles gelden zijn immens interessant, al was het maar vanwege hun ontstaansgeschiedenis, of vanwege het duidelijk afscheiden van bovennatuurlijke vormen van vrij willen.

Er is een duidelijk verschil tussen de vrije wil gezien als het hebben van meer kennis over de omgeving , waarmee meer opties bestaan om die omgeving te exploiteren en het idee van vrijheid dat is gekoppeld `aan broncontrole (het willen wat je wil) dat er niet is.
Maar is “willen wat je wilt” er ooit geweest dan? Als het er nooit geweest is , dan heeft het “niet kunnen willen wat je wilt” ook geen ontstaansgeschiedenis. Die kan dan ook niet interessant zijn. Het hebben van meer kennis over de omgeving en de daardoor ontstane opties is wel degelijk interessant, zeker ook haar ontstaansgeschiedenis. Maar daarmee ontstaat een – deels – permanent verschil tussen mens en Robot. Wij willen helemaal niet dat een Robot teveel opties heeft. De optie om op de eerste plaats voor zichzelf te zorgen, in plaats van zijn taak uit te voeren, willen we een Robot helemaal niet geven. En dat zullen we dan ook niet doen, tenzij uit oliedomheid. Voor onszelf willen we juist die optie meestal wel. We zullen anderszijds natuurlijk de Robot wel meer kennis over zijn omgeving verlenen, dan kan hij de taak waarvoor wij hem scheppen beter uitvoeren.
De hele discussie, en niet alleen op dit forum, draait daarom. Soms nog opgedirkt met wat overwegingen over wel en niet absoluut determinisme.

Over het doen wat je wil, (jouw vrijheid van wilsuitoefening), lijkt me weinig meer te zeggen dan dat je in je doen en laten ernstig kan worden beperkt. Zowel door omstandigheden buiten als binnen jezelf.
Maar of die vrijheid ernstig beperkt wordt is wel een juridisch belangrijk aspect. De niet bestaande wilskeuze is ook juridisch een non-issue, en daarom wil ik er dan ook geen woord over vuil maken.
Waar ik het over wil hebben? De aanleiding was het openingsbericht van Heerda.
Die overduidelijk het bestaan van een vrije wil proclameerde.
Daar heb ik met wat illustratieve links die duidelijkheid in proberen te brengen die wij allang hebben, namelijk dat je wel kunt doen wat je wil, maar niet willen wat je wil.

Misschien heb je niet in de gaten dat het gewoon om ouwe kost gaat?
Ik heb me alleen bemoeid met de angst die mensen hebben voor de resultaten van de neuro-fysiologie, Heerda’s opening (de ouwe kost) heb ik geheel aan jou over gelaten, dat is jou wel toevertrouwd. Maar dat heb jij misschien weer niet in de gaten :) Vandaar dat ik je met een Robot vergeleek. Die herkent dat soort zaken ook vaak niet.
Ik wens u alle goeds
Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet »

MoreTime schreef: Dit is toch een reflexreactie? Die zijn al heel lang bekend als een actie die het maken van overwegingen in je brein omzeilt en rechtstreeks op je spieren werkt.

Kan ik zeggen dat jij stelt dat de mens een vleselijke machine is, gestuurd door het brein, met een bewustzijn dat daar over na kan denken en daardoor het gevoel heeft alsof hij de machine zelf is?
De wil is dan totaal onvrij, de machine is de wil, wat je brein doet dat is de wil.
Keuzes die je maakt zijn dan enkel voortgekomen uit de wil van je brein en niet vrij. Als je geen invloed kan hebben op wat je brein wil dan heb je geen keuze.
Dit riekt nog steeds naar dualisme. Bewustzijn en kiezen is iets wat je doet ipv iets wat je overkomt. Jij bent wat het universum op dit moment doet.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter,

Even je hilites:
BLOK A
1)
Maar is “willen wat je wilt” er ooit geweest dan?
Herlees het standpunt van o.a. Herman Philipse die de toename in gedragsopties gelijkschakelt met het toenemen van een vrije wil.

2)
Maar daarmee ontstaat een – deels – permanent verschil tussen mens en Robot. Wij willen helemaal niet dat een Robot teveel opties heeft.
Inschatten van toekomstige ontwikkelingen is een aparte sport. Misschien wel een apart topic waard(ig).

BLOK B
1)
Maar of die vrijheid ernstig beperkt wordt is wel een juridisch belangrijk aspect. De niet bestaande wilskeuze is ook juridisch een non-issue, en daarom wil ik er dan ook geen woord over vuil maken.
Kop in het zand?
Je zit er wat naast want juist in de juristerij zit men vastgebakken aan het begrip "vrije wil". Zo vast dat volgens Ybo Buruma een rechter geen recht zou kunnen spreken zonder. De kaarten zijn nog niet geschud.
Zie ook:
http://www.waterlandstichting.nl/index. ... en&id=1099" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ziedaar.nl/article.php?id=193" onclick="window.open(this.href);return false;

BLOK C
Ik heb me alleen bemoeid met de angst die mensen hebben voor de resultaten van de neuro-fysiologie, . .
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 16#p406116" onclick="window.open(this.href);return false; geen woord daarover
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 61#p406161" onclick="window.open(this.href);return false; geen woord daarover
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 89#p406689" onclick="window.open(this.href);return false; moet dat meewegen?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p406727" onclick="window.open(this.href);return false; Deze zal het zijn?

Toch niet want het gaat niet over de angsten voor de neuro-fysiologie.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 39#p406739" onclick="window.open(this.href);return false; Deze is het vast! Je stapt over naar de mogelijke resultaten van de robotica.
Door mij genoteerd als een veranderen van onderwerp.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 09#p406809" onclick="window.open(this.href);return false; Vlees noch visch

Je "Toekomst van Robotica" kan zeker onderhoudend worden.
Lijkt me de beste mogelijkheden te geven om mensen gerust te stellen.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Moretime,

Ik schuif er eerst even een tekst van Powel Slurink tussen omdat die zo dicht tegen mijn manier van kijken aanzit dat mijn teksten wel geplagieerd lijken. De andere manier van opschrijven kon wel eens helpen.

Daarna kunnen we desgewenst jouw afcheckpunten
{ http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 47#p406847" onclick="window.open(this.href);return false; }
weer opnemen.
http://www.worldforthinkers.com/2012/06/waarom-doet-bewustzijn-soms-pijn/ schreef: . . . Als voorstander van een evolutionaire psychologie mis ik wel een paar belangrijke aspecten. Zo wordt er wel gerept over de functie van bewustzijn en met name van de left-brain interpreter, maar er wordt niet ingegaan op de context van deze functionaliteit. Met veel andere filosofen legt Marc Slors toch weer nadruk op de ‘hogere’ cognitieve functies, zoals
zelfinterpretatie. Als evolutionist vraag je je dan af waarom bijvoorbeeld verschillende culturen verschillende mensbeelden ontwikkelen. Waarom staat het brein überhaupt steeds klaar met een verhaal over het hoe en waarom van je daden? Waarom wil iedereen zichzelf kunnen verantwoorden? Dat heeft natuurlijk alles te maken met het gegeven dat alle culturen berusten op samenwerkingsverbanden, waarin van iedereen een bijdrage verwacht wordt. Talen mogen van cultuur tot cultuur compleet verschillen, maar alle culturen zijn door taal bijeengehouden samenwerkingsverbanden in verschillende ecologische contexten.

Vanuit een consequent evolutionair perspectief kun je ook meer systematisch op zoek naar de functies van bewustzijn en de vrije wil. De twee functies van bewustzijn, waarover Marc Slors het heeft, zijn sterk ontwikkeld in de mens. Ook vele andere diersoorten vertonen echter onmiskenbare tekenen van bewuste beleving. Het bewustzijn lijkt begonnen als een soort eenvoudig stoplicht voor doorgaan, let op, en stop, maar heeft zich ontwikkeld tot een compleet ‘organisch dashboard’, waarmee de kapitein of navigator zijn koers bepaalt. Het bewustzijn is er in de eerste plaats om koers en keuzen voortdurend te optimaliseren. Daarom moet het ook voelen wat de gevolgen zijn van zijn keuzen: bewustzijn doet soms pijn. Het systeem is alleen te begrijpen als een complexe feedback loop, waarbij de gevolgen van verkeerde keuzen leiden tot een voortdurend herprogrammeren van gedrag. Het bewustzijn stelt ons zo in staat door lange reeksen (half) foute keuzen steeds wijzer worden. We kunnen dan wel bliksemsnel reageren, maar onze keuzen worden toch bepaald door de sluimerende wijsheid van ons neuraal netwerk. . . .
De rest van de bespreking niet overslaan!!

Roeland
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Heeck,

Hebben we Dennett al gehad?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Dennett

http://en.wikipedia.org/wiki/Elbow_Room_(book)
We have free will[edit]

The type of free will that Dennett thinks we have is finally stated clearly in the last chapter of the book: the power to be active agents, biological devices that respond to our environment with rational, desirable courses of action. Dennett has slowly, through the course of the book, stripped the idea of behavioral choice from his idea of free will. How can we have free will if we do not have indeterministic choice? Dennett emphasizes control over libertarian choice. If our hypothetically mechanical brains are in control of our behavior and our brains produce good behaviors for us, then do we really need such choice? Is an illusion of behavioral choices just as good as actual choices? Is our sensation of having the freedom to execute more than one behavior at a given time really just an illusion? Dennett argues that choice exists in a general sense: that because we base our decisions on context, we limit our options as the situation becomes more specific. In the most specific circumstance (actual events), he suggests there is only one option left to us.[citation needed]
"It is this contrast between the stable and the chaotic that grounds our division of the world into the enduring and salient features of the world, and those features that we must treat statistically or probabilistically. And this division of the world is not just our division; it is, for instance, mother nature's division as well. Since for all mother nature knows (or could know) it is possible that these insects will cross paths (sometime, somewhere) with insectivorous birds, they had better be designed with some avoidance machinery. This endows them with a certain power that will serve well (in general)."[1]
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Roeland,

Jij associeert consequent de uitdrukking "vrije wil" met de niet bestaande mogelijkheid om te kiezen uit meerdere mogelijke "willen", terwijl men in de rechtspraak dit - mijns inziens - associeert net de mogelijkheid tot wilsuitoefening, en mensen als Philllipse met de toename van "vrije wil: doorgaans de toename bedoelen van onze kennis en de daarmee ontstane toename van mogelijke gedragsopties. Jij negeert gewoonweg dat mensen die met de term "vrije wil" iets anders bedoelen, en wil ze verplichten daarmee iets te bedoelen wat niet bestaan kan. Hou daar toch eens mee op, en probeer je medemensen te begrijpen. Het feit dat er ook mensen zijn als Heerda die misschien wel de misvatting koesteren, wil niet zeggen dat Phillipse dat bijvoorbeeld ook doet.

Ik heb inderdaad in deze draad ook een paar opmerkingen gemaakt over de verwarring die de notie vrije wil veroorzaakt, maar - als ik me niet vergis - komt onze huidige discussie voort uit mijn poging om ongerustheid weg te nemen over de gevolgen van de neurofysica. In een reactie daarop ging jij weer eens je robot-stokpaardje optuigen. Een paardje dat ik al eens eerder in de na-aap is geen machine meende te hebben getemd, maar dat in jouw hoofd nog volop gallopeert.

Dit is allemaal niet nuttig, dus laten we erover ophouden.
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Roeland:
Bedankt voor de heldere link! De volgende quote geeft de kern weer; een duidelijk standpunt in eenvoudige taal, ook voor mij te begrijpen :)
De traditionele visie op de rol van het bewustzijn is voor Slors die van een kapitein op het schip. Dit is de visie waar Libet mee begint, maar die tot zijn schrik niet klopt. Het alternatief is een visie waarin het bewustzijn programmeert en interpreteert, maar geen rechtstreekse commando’s kan geven. Er blijkt geen kapitein op het schip te zijn, maar wel een navigator die de koers globaal bepaalt en zo nu en dan de stuurman (het onbewuste) aanwijzingen doorgeeft via de intercom. De communicatie tussen navigator en stuurman verloopt niet altijd lekker. Soms wil en kan de stuurman de navigator niet helemaal volgen en doet hij gewoon waar hij zin in heeft (wilszwakte). De navigator kent de stuurman ook niet goed genoeg om hem te voorzien van optimale aanwijzingen.

Pas in de epiloog maakt Slors duidelijk wat dit allemaal betekent voor de vrije wil. De vrije wil moet niet opgevat worden als controle, maar als eigenheid. Vrij handel je door jezelf te zijn, je totale, ook onbewuste zelf. Authenticiteit is hier de leus. De tweede-orde verlangens van Frankfurt zijn de lange-termijn intenties, waarmee ik mijzelf kan proberen te programmeren. Maar vrijheid impliceert niet dat ze altijd de baas zijn, want het is een eigenschap van de totale persoon.
http://www.worldforthinkers.com/2012/06 ... soms-pijn/
Dit is een vereniging van aan de ene kant een toekenning van waarde aan het bewustzijn en aan de ander het belang van het brein. Het klinkt een stuk beter dan het: wij zijn slechts dit of dat en niks meer. Meer een soort filosofische en neurologische synthese. :wink:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter,

Je begint al om me een verkeerde associatie toe te dichten.
Ondanks dat ik je bronvermeldingen heb gegeven.
Wat dat betreft wordt het wel wat hopeloos tussen ons.

Het hele "probleemveld" valt keurig uiteen te rafelen en te etaleren en daar was ik deze keer op uit.
Alas.
Dat gaat niet altijd samen met het blijven begrijpen van de medemens.

We hebben inderdaad wat verschillende benaderingen en ik vind het plezierig dat dat nu duidelijk genoteerd is.

Heerda en Philipse zou ik bijvoorbeeld niet gelijk op één lijn zetten in deze omdat Philipse weloverwogen voor een bepaalde lijn van denken heeft gekozen. Die duidelijk aanwijsbare konsekwenties heeft ten aanzien van andere weloverwogen benaderingen.

Wat je aan ongerustheden over de neurofysica hebt zou ik wel graag uitgespeld zien omdat ik die wel telkens bij je zie opduiken, maar slecht in de peiling heb wat je daarbij voor ogen staat.
Als daar dus -nieuw topic?!- over wilt uitweiden graag.
Dan zal ik je daar mijn stokpaard niet nadragen.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

pallieter schreef:Heeck,

Hebben we Dennett al gehad?
Jazeker!
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 62#p406262" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen heb ik niet meer van hem aangehaald omdat daar nog geen aanleiding voor was.

Roeland
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

En dan nog in een reactie op mijzelf. #-o
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Heerda
Forum fan

Bericht door Heerda »

De lezing van mevrouw Palmyre Oomen moest ik even verwerken. In de eerste plaats bestrijdt zij de beroemde experimenten van Benjamin Libet die aanleiding gaven te concluderen dat niet wij beslissen maar onze hersenen: de hersenen laten gemiddelde zo'n 300 msec voordat het subject zich bewust is van zijn wil om te handelen al een oplopende activiteit zien.
Het ging echter slechts om de wil tot het verrichten van een motorische handeling nml. de wil om de duim te strekken. Wat totaal iets anders is dan de wil om te kiezen voor goed of kwaad dus een ethische handeling. Een proces waaraan een complexe beoordeling ten grondslag ligt. Waarin de aanvankelijke wil om een besluit te nemen nog eens tegen het licht wordt gehouden.
Volgens Oomen is de zienswijze van Lamme of Swaab simplistisch omdat dat zij de werkelijkheid ontdoen van psychologische, sociologische en ethische factoren die een wilsbesluit compliceren.
Wetenschap is bedrog (Maarten Koning).
Plaats reactie