MoreTime schreef:heeck schreef:Daar heb ik met wat illustratieve links die duidelijkheid in proberen te brengen die wij allang hebben, namelijk dat je wel kunt doen wat je wil, maar niet willen wat je wil.
[knip]
Roeland
Als ik even mag inhaken. Dit onderscheidt is me nu redelijk duidelijk. Nog even resumé:
Voordat je iets doet wat je wilt is er al een wilsbesluit genomen. Die voorgaande wil / wilsbesluit heb je niet onder controle. Dat wordt al in je hersens gemaakt.
Is dat wat je zegt?
Ik blijf alleen met een gevoel zitten dat dat inhoudt dat je bewustzijn, of het feit dat je bewust bent van iets, dat dat dan een soort mannetje in je brein is, waarvan we juist weten dat het niet bestaat. Hoe los je dat op? Hoe verhoudt je bewustzijn zich ten opzichte van je wil?
Is dat wat Libet ooit zei: dat het bewustzijn een regulerende functie is die je 'wilsbesluiten' controleert en kan sturen?
Perfect dat je er op terugkomt, want je verhuist nu de wil naar een voorafgaand wilsbesluit waarover je wel/geen controle zou hebben.
En dat behelst precies dat mannetje waar je niet af kunt komen.
Als Libet zei wat jij aanhaalt, dan doet hij precies hetzelfde als jij.
Ik vind het helderder om je voor te stellen hoeveel dieren er wel niet zijn die al doende wat ze kennelijk willen, hun gedrag bijsturen om voor elkaar te krijgen wat ze willen.
Kijk naar voedsel zoeken en bejagen etc.
Het kan niet anders dan dat daarbij sprake is van een soort feed-back-loop die te snel gaat om ruimte te geven voor nog meer hersenactiviteit.
Zodra er wel tijd is voor de hersenactiviteit die we bewustzijn noemen vinden we dat we onszelf bijvoorbeeld kunnen aansporen om toch maar te doen waar we geen zin in hebben, of precies na te laten wat we voelen kriebelen, of door te gaan met wat ons boeit.
Een lichte aardbeving of een losgeslagen stier overheersen dan akuut al je lopende bezigheden op een manier die vergelijkbaar is met het akuut op de rem staan (of verstarren tot nietsdoen) als er ineens een auto snel uit het niets op ramkoers ligt.
Overleef je dat laatste dan kan je op slipcursus gaan en velen doen dat niet of het komt niet bij ze op. Je bewuste overwegingen daarbij zijn op zijn best een meer of minder getrouwe afspiegeling van wat er voor de rest in je plaats vindt of al plaats vond.
En vanzelf is het zo dat je veel van wat je nu doet straks weer tegenkomt. En dat zie ik wat kort door de bocht hetzelfde als de jager die gedrag bijstelt naar gelang het doel dreigt te ontsnappen.
De aandrift daartoe ligt dan in het onbewust ingecalculeerde gewicht dat aan slagen en falen en het gevreesde of gehoopte commentaar daarop, wordt gehecht.
Vgl het geuren met de nieuwste iPhone of model Vista Coerera V16 dat zelden als dusdanig bewust meeweegt in de aankoopverlangens.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.