BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door bonifacius »

outremer schreef: 18 dec 2023 19:18
bonifacius schreef: 18 dec 2023 18:41
Recente experimenten in de vacuümfysica hebben het bestaan van dit Akasha-veld aangetoond.
Een linkje aub ?
Daar zul je Ervin Laszlo persoonlijk voor moeten zien te contacteren. Ik ken hem niet persoonlijk.
'k heb wat aan't zoeken geweest net via het E-book (slechts 13 euro) van de Engelse originele versie van zijn boek > Science and the Akashic Field / An Integral Theory of Everything.

Googlend op "vacuum physics and Akashic Field" vond ik slechts dit > https://www.researchgate.net/publicatio ... tum_Vacuum
Heb dan de .pdf "DEMYSTIFYING THE AKASHA Consciousness and the Quantum Vacuum Book · January 2011" gedownload waaruit dit:
Abraham and Roy

HISTORICAL INTRODUCTION

Perhaps we should waste no time in explaining what we mean by the word consciousness, as it is a difficult word, and occurs so frequently in this work. Besides its more common meaning of individual mental awareness, it may also include the personal unconscious system, and the collective mind, conscious and unconscious. It is this latter meaning that we generally intend by this word.

Models for consciousness mostly use the apparatus of mathematical physics: curved spaces, continuous fields, dynamical systems, and so on. The field metaphor for consciousness has a long history in India, where the ̄ak ̄a ́sa (akasha), or ether, is one of the five elements of the material world. In the medieval literature of Kashmiri Shaivism, the metaphor of spanda, or vibration, is fundamental to a model of consciousness with many tattvas, or levels or categories, and implies an awareness of the field concept. There is also an ancient awareness of the etheric field in the West, as for example in the apeiron of the Greek philosopher Anaximander (6th C. BCE).

In the West, the field model – initially popularized by Madame Blavastky (1877), Teilhard de Chardin (1955), Fritjof Capra (1975), Itzhalk Bentov (1977), Rupert Sheldrake (1981), and others – has become widespread. Up to 1991, all of these developments have involved only continuous fields and their vibrations, like water waves, good vibrations, waves of con- sciousness, and the like.

Meanwhile, after the revival of ancient atomistic thinking in the quantum revolution around 1900, quantum fields have entered the conversations of mystics as well as scientists, such as Fred Alan Wolf (1981), Amit Goswami (1986), and Ervin Laszlo (1987). Specifically, it is the quantum vacuum field or zero point field of quantum field theory that has come to the fore as a favorite metaphor in consciousness studies, and even identified explicitly with the akashic field in a series of books by Ervin Laszlo since 1987.

In this book we have repurposed a mathematical model for the quantum vacuum, originally due to Requardt and Roy (see Chapter 6), as a model for consciousness. Although we have taken this model from the physics of the quantum vacuum, we do not mean to suggest that the quantum vacuum is identical to the field of consciousness. But, we were attracted to this model for its potential to incorporate several effects.

First of all, we wanted our model to be compatible with the so-called paranormal phenomena of individual psychology – telepathy, clairvoyance, precognition, and so on – as the tendency of science to reject the extensive research results on these effects is partly due to the incom- patibility of older models for consciousness. This historical incompatibility is particularly troublesome in the case of the time-dislocation phenomena – precognition, presentiment, and retrocausation – as we explain in Chapter 5.
...
Verder ga ik het niet lezen want heb geen bewijzen meer nodig voor de 'gaven' van sommige mystici.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

outremer schreef: 18 dec 2023 19:23
bonifacius schreef: 18 dec 2023 18:41
Heb je toch geen interesse in dit boek?
We kennen elkaar natuurlijk niet, anders zou je deze vraag niet stellen :-)
Eerlijk gezegd, ik zou niet liever willen dat dat allemaal zou waar zijn. Het zou pakken makkelijker zijn dan al die differentiaalvergelijkingen
die nodig zijn om mijn standpunten te verdedigen.....
Saaie boel vaak ook ,...
Jakkes, differentiaalvergelijkingen, wiskundige modellen..
Ik heb niks met wiskunde!
outremer schreef: 18 dec 2023 19:23 ...dan is uw standpunt veel plezanter.
Maar wel volledig naast de kwestie jammer genoeg :-)
En wat was mijn standpunt alweer?
Oh ja, dat de akasha kronieken wel degelijk bestaan.
Vanwege mijn decennia lange ervaring met psychedelisch ademen (en de voorbije vier jaar met échte psychedelica) vind ik voor mijn standpunt vooral aansluiting bij psychiater Stanislav Grof...
Stanislav Grof M.D. (born July 1, 1931 - present) is a psychiatrist, one of the founders of the field of transpersonal psychology and a pioneering researcher into the use of non-ordinary states of consciousness for purposes of exploring, healing, and obtaining growth and insights into the human psyche. Grof received the VISION 97 award granted by the Foundation of Dagmar and Václav Havel in Prague on October 5, 2007. In his paper “Evidence for the Akashic Field from Modern Consciousness Research”. Dr.Grof details cases in his field of study of what he terms “an important subcategory of non-ordinary states of consciousness”. The observations from his research of holotropic states suggest that “the individual human psyche has – at least potentially – the capacity of accessing all the information stored in the akashic field. It can do it not only in the role of an uninvolved observer, but also as a protagonist, identifying experientially with all the people, animals, plants, and even inorganic objects and processes that are part of this field.” His studies have lead him to suggest that – in some yet unexplained way – the archetypal world is either an integral part of the akashic field or the akashic field mediates experiential access to it.

https://www.akashicrecordsleefisher.com/page-4
Een brug van Stanislav Grof naar de wiskunde slaan lijkt me onmogelijk en ook niet zinnig.
bonifacius
Diehard

outremer schreef: 18 dec 2023 19:29 57 euro voor dat boek ?
voor dit bedrag koop ik liever meerdere (vertaalde) tweedehandsboeken uit de periode ergens tussen 2000 jaar voor meneer jezus tot 1500 jaar erna.
Engels E-book slechts 13 euro. Maar zelfs aan die prijs is het voor jou als vrijdenker nog niets.
outremer schreef: 18 dec 2023 19:29 en daar staat ook een pak onzin in als je het vergelijkt met de hedendaagse kennis , maar die waren er zelfs "minder" naast dan uw boek.
Je vind aansluiting bij het gedachtengoed van een vermaard psychiater als Stanislav Grof of je vind het niet. In de meeste gevallen vind men pas aansluiting bij mensen als hem wanneer men een "mind-blowing" ervaring gehad heeft door middel van "zijn" holotropisch ademen of psychedelica, of zelfs een bijna-dood ervaring, wat maar een heel klein percentage van de bevolking heeft.
Voor hen die het niet meegemaakt hebben blijft het "hallucineren" en zoeken ze naar een wetenschappelijke en zelfs wiskundige verklaring.

Ik weet hoe ik zelf was toen ik me 35 jaar geleden profileerde als vrijdenker. In mijn betonnen bunker was geen barst te vinden. Slechts een zware persoonlijkheidscrisis heeft daar verandering in gebracht. Het moet je maar overkomen. Plots drijft het leven je naar de inzichten van vreemde vogels als psychiaters Stanislav Grof en herken je dat allemaal vanuit eigen ervaring!
Het lot kan grillig zijn.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

bonifacius schreef: 18 dec 2023 20:59 Je vind aansluiting bij het gedachtengoed van een vermaard psychiater als Stanislav Grof of je vind het niet. In de meeste gevallen vind men pas aansluiting bij mensen als hem wanneer men een "mind-blowing" ervaring gehad heeft door middel van "zijn" holotropisch ademen of psychedelica, of zelfs een bijna-dood ervaring, wat maar een heel klein percentage van de bevolking heeft.
Voor hen die het niet meegemaakt hebben blijft het "hallucineren" en zoeken ze naar een wetenschappelijke en zelfs wiskundige verklaring.

Ik weet hoe ik zelf was toen ik me 35 jaar geleden profileerde als vrijdenker. In mijn betonnen bunker was geen barst te vinden. Slechts een zware persoonlijkheidscrisis heeft daar verandering in gebracht. Het moet je maar overkomen. Plots drijft het leven je naar de inzichten van vreemde vogels als psychiaters Stanislav Grof en herken je dat allemaal vanuit eigen ervaring!
Het lot kan grillig zijn.
Waar Grof zijn vermaardheid ook aan te danken heeft, zijn theorie over BDE's is even onwetenschappelijk als welke andere dan ook. zie Wikipedia
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 18 dec 2023 20:45 Jakkes, differentiaalvergelijkingen, wiskundige modellen..
Dat was me al snel duidelijk.

Maar zoals velen dan toch over wetenschap willen mee praten. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2023 09:51
bonifacius schreef: 18 dec 2023 20:45 Jakkes, differentiaalvergelijkingen, wiskundige modellen..

Niks met wiskunde hebben is totaal geen probleem.
Maar hou je dan ook niet bezig met die wereld want je loopt keer op keer frontaal tegen een muur.
En wat je zeker niet moet doen is zelf zinnen beginnen brouwen met concepten uit die wereld, je maakt je onsterfelijk belachelijk eigenlijk.

Er zijn zo veel werelden waar ik niks van ken, ik zeg er dan ook niet meer over dan "amai da's straf" of zoiets.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

outremer schreef: 19 dec 2023 10:16
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2023 09:51

Niks met wiskunde hebben is totaal geen probleem.
Maar hou je dan ook niet bezig met die wereld want je loopt keer op keer frontaal tegen een muur.
En wat je zeker niet moet doen is zelf zinnen beginnen brouwen met concepten uit die wereld, je maakt je onsterfelijk belachelijk eigenlijk.

Er zijn zo veel werelden waar ik niks van ken, ik zeg er dan ook niet meer over dan "amai da's straf" of zoiets.
Dat klopt.
Ik weet niets van sport en heb er ook niets mee.
Ik ga dan ook niet uitgebreid in op een wereld die niet de mijne is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
bonifacius
Diehard

outremer schreef: 19 dec 2023 10:16 Niks met wiskunde hebben is totaal geen probleem.
Ik heb geen zinnen gebrouwd met concepten uit de wiskunde wereld, ik heb een Fragment uit Ervin Laszlo's (wetenschapsfilosoof) boek de Akasha-ervaring geciteerd waaruit jij een zin haalt en vraag me die uit te leggen wat ik niet kan want ik ben geen wetenschapsfilosoof.
Ik zie wel dat Stanislav Grof Ervin laszlo erg waardeert.
Zie eerder...
...
Tot dusverre heb ik het gehad over verschijnselen die tot de stoffelijke wereld behoren. Er blijft echter nog een fascinerende vraag open die ons dwingt tot verder onderzoek. Laszlo’s Akasha-veld is een uitstekend model voor het historische aspect van Carl G. Jungs ‘collectief onbewuste’. Dit laatste omvat echter nog een ander bestaansdomein, dat radicaal van het Akasha-veld verschilt – het domein van de archetypen, mythologische wezens en verblijfplaatsen buiten ruimte en tijd. Dat neemt niet weg dat in holotrope, veranderde toestanden een bezoek aan het archetypische domein, of een ontmoeting met een archetypische figuur zich vaak voordoet in hetzelfde continuüm. Dit gebeurt in uiteenlopende combinaties, met ervaringen die verschijnselen van de manifeste wereld weerspiegelen. Dit roept de gedachte op dat – op de een of andere nog onverklaarde manier – sporen van het archetypische domein deel uitmaken van het Akasha-veld, zodat het Akasha-veld ook als medium voor ervaringen in dit bestaansdomein kan fungeren.

Stanislav Grof

Fragment uit: De Akasha-ervaring
Ervin Laszlo
© 2010 Nederlandse vertaling Uitgeverij Ankh-Hermes bv, Deventer
Jij hebt een overtuiging.
Zie...
bonifacius schreef: 17 dec 2023 15:44
outremer schreef: 04 dec 2023 13:17 Heden , toekomst en verleden mogen dan wel bestaan in dit universum maar één en dezelfde persoon heeft wel geen toegang tot om het even wat.
Dat is jouw overtuiging als vrijdenker dus, dewelke niet iedereen deelt.
Zie...
En daarop citeerde ik dat stuk uit het boek.
outremer schreef: 18 dec 2023 19:23
bonifacius schreef: 18 dec 2023 18:41 Heb je toch geen interesse in dit boek?
We kennen elkaar natuurlijk niet, anders zou je deze vraag niet stellen :-)
Ben je wiskunde leraar / professor of zoiets?
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 18 dec 2023 20:45
outremer schreef: 18 dec 2023 19:23 ...dan is uw standpunt veel plezanter.
Maar wel volledig naast de kwestie jammer genoeg :-)
En wat was mijn standpunt alweer?
Oh ja, dat de akasha kronieken wel degelijk bestaan.
Mijn standpunt is dus dat de Akashic rekords bestaan en kunnen 'gelezen' worden zoals in video die ik eerder plaatste wordt bevestigd.
Zie terug...
bonifacius schreef: 12 dec 2023 18:28
MaartenV schreef: 10 dec 2023 14:27
outremer schreef: 04 dec 2023 13:17 Ivm dat blokuniversum.
Heden , toekomst en verleden mogen dan wel bestaan in dit universum maar één en dezelfde persoon heeft wel geen toegang tot om het even wat.
Wel, dat is nu net wat BDE-ers zeggen: zij hadden plots toegang tot alle kennis uit verleden, heden en zelfs toekomst.
Het is ook ze dat er mensen zijn die geen bijna-dood ervaring gehad hebben en toch toegang hebben tot die kennis die opgeslagen is in de Akashic records.
Zie ook video op YouTube 6 dagen geleden gepost...

Maar je zou geen vrijdenker zijn als je dat niet verwerpt.
En om wat in de video gezegd te ondersteunen vanuit andere hoek citeerde ik ook Ervin Lazslo de wetenschapsfilosoof waar jij één zin en woorden uithaalt die ik zou gebruiken...
outremer schreef: 17 dec 2023 21:35
bonifacius schreef: 17 dec 2023 15:44
Indien alle dingen golven in het verenigd veld genereren en de interferentiegolven daarin kwantumhologrammen creëren
Wel, jij gebruikt onderstaande woorden en ik denk dat ik wel deze" gangbare" concepten ken :
  • golven
    veld
    interferentie
    kwantum
    hologrammen
maar ik zou begot niet weten wat die combinatie van woorden die jij gebruikt nu eigenlijk betekent.

Zou je me even willen onderrichten ?
Nee, ik kan jou dus niet onderrichten over kwantumhologrammen etc. want dat zijn geen woorden dat ik gebruik en ook Ervin Laszlo zal jou niet kunnen onderrichten want je verwerpt zijn boek(en) al bij voorbaat.
outremer schreef: 18 dec 2023 19:29 57 euro voor dat boek ?
voor dit bedrag koop ik liever meerdere (vertaalde) tweedehandsboeken uit de periode ergens tussen 2000 jaar voor meneer jezus tot 1500 jaar erna.
en daar staat ook een pak onzin in als je het vergelijkt met de hedendaagse kennis , maar die waren er zelfs "minder" naast dan uw boek.
Typisch de reactie van een vrijdenker.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

OMG Bonifacius,

Jij neemt Rupert Spira serieus?

Luister dan op zijn minst een paar keer heel nauwgezet na hoe vaak hij IF gebruikt in de trant van:

IF you have the capacity to read . . then, ja dan is het volgens Spira zeker mogelijk om . . ..

in het Heeck's vertaald:
"Jazeker Bonifacius als jij de capaciteit zou hebben om het grote AL te bevatten dan is het zeker mogelijk om een of ander lokaal ALletje te vatten."

De techniek van Spira is bewonderenswaardig; zelfs zo dat Bernardo Kastrup er als een blok voor valt. Laat dat mijn schrale troost voor je tomeloze goedgelovigheid zijn.

Roeland
Laatst gewijzigd door heeck op 19 dec 2023 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

bonifacius schreef: 19 dec 2023 13:17
Nee en totaal irrelevant.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

bonifacius schreef: 19 dec 2023 14:12 ook Ervin Laszlo zal jou niet kunnen onderrichten want je verwerpt zijn boek(en) al bij voorbaat.
Dus jij weet wat die meneer Laszlo kan en niet kan
En je weet ook dat ik er niet voor open zou staan.
Sterk dat je ons beiden zo goed kent.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

bonifacius schreef: 19 dec 2023 14:12
waar jij één zin en woorden uithaalt die ik zou gebruiken...
hoeveel zinnen wil je dan dat ik eruit haal ?
en als iemand mij iets vertelt, al dan niet via een quote, dan hoop ik altijd dat die persoon weet waar hij het over heeft.
zeker als hij daar al jaren mee bezig is.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 19 dec 2023 16:10 OMG Bonifacius,

Jij neemt Rupert Spira serieus?
Ja ik neem Rupert Spira serieus.
Hij komt al meteen op 15 sec in onderstaande video even aan het woord.

https://www.youtube.com/watch?v=uUZJea1 ... dex=7&t=2s
bonifacius
Diehard

outremer schreef: 19 dec 2023 16:10
bonifacius schreef: 19 dec 2023 13:17
Nee en totaal irrelevant.
Dan snap ik niet waarom je schreef: "We kennen elkaar natuurlijk niet, anders zou je deze vraag niet stellen."
Plaats reactie