Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Mus »

B.S. schreef: 19 mei 2025 23:29 Ilan Pappe (geen é) is een communist van huis uit die al decennia hetzelfde zegt. Hij bepleit de ontmanteling van Israël en alle retorische middelen en demonisering is daarbij geoorloofd. Zijn bereik in Israël is minimaal, hij moet het van zijn internationale aandacht hebben.
Best B.S.,

Dat de aandacht binnen Israël minimaal is, is niet zo verwonderlijk naar mijn bescheiden mening.

Waarom niet verwonderlijk, zul je zeggen?

Welnu, daar gaan we nu antwoord op geven.

Het is niet verwonderlijk omdat hij een vinger op een uitermate pijnlijke plek legt waar men binnen de Israëlische staat liever niet naar kijkt vanwege te pijnlijk. We negeren dus de te pijnlijke waarheid - demoniseren ondertussen vanaf onze prille oprichting en daarvoor, een ander onschuldig volk - tot op het moment dat de dood ons inhaalt - en zelfs daarna blijven we nog in de ontkenning hangen. Zo beroerd is het i.m.o gesteld met deze paradijselijke Joodse staat - ‘Joodse staat’ zijn overigens niet mijn woorden, dat mag duidelijk zijn, maar die van de Israëlische staat. Dat om misverstanden te voorkomen.

Om kort te gaan, alle verandering moet ergens beginnen, nietwaar? Dan maar internationaal - daar beginnen steeds meer mensen wakker te worden voor de waarheid naarmate er steeds meer onschuldige Palestijnen worden vermoord door het uitverkoren leger God’s. En dus mogen we hopen dat er een dag komt dat ook de meerderheid van de Israëli en hun aanhangers in het buitenland zullen ontwaken voor de waarheid. Wanneer dat zal zijn? God zal het weten.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laatste nieuws weer
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... te-laat-is

Ziekenhuizen in Gaza systematisch aangevallen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 20 mei 2025 13:54 Laatste nieuws weer

Het is heel simpel, hoe dan ook, ze willen de Palestijnen daar gewoon weg hebben. Of dood. Of iets anders ergs.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... gen-israel
Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Canada dreigen met maatregelen tegen Israël als dat land niet stopt met zijn offensief in Gaza en de beperkingen op de hulpgoederen voor het gebied niet opheft. Ook spreken zij zich uit tegen nieuwe nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
Terecht in mijn ogen.
¥¥ Van kwaad tot erger...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 20 mei 2025 16:01
dikkemick schreef: 20 mei 2025 13:54 Laatste nieuws weer

Het is heel simpel, hoe dan ook, ze willen de Palestijnen daar gewoon weg hebben. Of dood. Of iets anders ergs.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... gen-israel
Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Canada dreigen met maatregelen tegen Israël als dat land niet stopt met zijn offensief in Gaza en de beperkingen op de hulpgoederen voor het gebied niet opheft. Ook spreken zij zich uit tegen nieuwe nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
Terecht in mijn ogen.
Ik denk niet dat de Zionisten zich daar maar iets van aan zullen trekken.
Daarnaast moet ik nog zien of het werkelijk tot sancties komt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

lost and not found yet! schreef: 19 mei 2025 23:09
In vergelijking met nu valt het niet te ontkennen dat het voor de Gazanen een paradijs was! En het was geen getto, ik ben er regelmatig geweest! Israëlisch gingen daar elke week naar de markt om hun boodschappen te doen. Ik heb er in een 5 sterren hotel geslapen, met mijn toenmalige Israelische vriendin! Problemen zijn er altijd geweest, klopt! Maar absoluut niet in de mate zoals ze er nu zijn na 07-10-2023! Dat was het absolute kantelpunt en terecht! Wat ik al eerder aangaf, de mensen die afgeslacht zijn op 07-10-2023 waren JUIST de mensen die de mensen in Gaza hielpen! Die ze wekelijks naar ziekenhuizen in Israel brachten, die altijd voor ze klaarstonden! En denk je nou echt dat deze mensen, uit de kibbutzen ooit weer vrede willen met degenen waar ze altijd voor hebben klaargestaan, tevens mede tegen de Israelische publieke opinie in, en ze dit op 07-10-2023 geflikt hebben? De mensen waar ze altijd belangeloos voor klaar stonden hebben hun families uitgemoord! Kies maar! Gazaans kind tegen haar moeder: mama, waarom overkomt ons dit? Kind, daar hebben we via de democratische verkiezingen ZELF voor gekozen! Lang leve Hama en Co! Been there, seen it, done that!
Interessant, zeker omdat je ook vanuit eigen ervaring vertelt.

Helaas heb ik Gaza nooit kunnen bezoeken, maar ik herken de ervaring wel dat de realiteit ter plekke vaak veel minder zwart wit is dan we uit de media te zien krijgen (bijv. in Syrie voor de oorlog of in landen zoals Zimbabwe).

Er wordt hier verder geen aandacht aan besteed.
Maar het zou voor iedereen goed zijn om hier af en toe een paar vragen te stellen bij je eigen media bubbel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Off-topic vraag en antwoorden over de "mening" van chatgpt verplaatst naar Off topic in Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Te langzaam maar er zit vooruitgang in!
De wereld wordt wakker.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... srael.html

De roep om maatregelen tegen Israël vanwege het geweld in Gaza klinkt steeds luider. Daarnaast speelt de vraag of het Israëlische leger genocide pleegt. Maar als de wereld wacht tot dat juridisch is vastgesteld, zijn we te laat, stellen experts.

Steeds meer wetenschappers (dragen we toch een warm hart toe?) spreken van genocide
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

lost and not found yet! schreef: 19 mei 2025 22:32
Mus schreef: 19 mei 2025 21:52
lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:24

Je kunt mij niet dwingen om 01:11 uur naar iets te kijken! Wat is je punt? Wat wil je duidelijk maken? Dank je wel alvast!

Ps, de dreigende ineenstorting van Israël is niet meer dan wensdenken en niet gebaseerd op binnenlandse feiten in Israël!
lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:32
Ja en? Je hebt hier in Nederland honderdduizenden mensen die het niet met de regering eens zijn! Maar ze hoeven daarom niet hun land te ontvluchten!

Waarom verhuisde Ilan Pappé naar UK?
Ik heb getwijfeld of ik überhaupt wel zou reageren op jouw reakties van hierboven, lost and not found yet. Echter, vanuit respect voor jou als mens, ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat je wel een zekere vorm van reaktie verdient dus:

Dank voor je reaktie. Ik ervaar op dit moment niet de behoefte om verder diepgaand te reageren op wat je aangeeft, vooral vanwege wat ik ervaar als een defensieve en zelfs op het randje vijandige toon in je reakties. Die ik - daarin wil ik duidelijk zijn - vanuit jou positie overigens wel begrijp,

Daarom….

Mocht je geen belangstelling hebben voor het punt dat ik hier wilde delen — dat wat mij betreft, beter dan ik zelf had gekund, op indringende en helder wijze wordt verwoord door Ilan Pappé — dan is dat uiteraard prima.

Mogelijk staan anderen wél open voor wat hij in dit interview naar voren brengt. Voor hen heb ik het dan ook geplaatst. Laten we hen dan ook die ruimte gunnen - zoals ook jij de ruimte heb het daar te laten waar het voor jou ligt.

Ps : ik stop overigens met verder in te gaan op wat ik zie als passief-agressieve reakties van jou kant. Je bent natuurlijk vrij om daar mee door te gaan, maar dan wel zonder mij.

Vriendelijke groet Mus
Dank je wel Mus. Vriendelijk groet terug.
Iets blijft me hier toch dwars zitten. Iets in mij zegt me dat je op de één of andere manier toestemming van mij nodig had om voorbij het interview te mogen scrollen en dat je me daarvoor nu bedankt. Ik kan het fout hebben maar dit is wat mijn onderbuik zegt.

Hoe dan ook, lost and not found yet - want ik wil er toch op terug komen - je kan gedacht hebben dat ik dacht dat ik je wel ergens toe zou kunnen dwingen. Nu ik zie mezelf niet zo sterk zijn dat ik jou ergens toe kan dwingen en al helemaal niet al schrijvende op een forum. Dit neemt echter niet weg dat jij kennelijk ergens het gevoel moet hebben gehad dat er iets was waardoor jij gedwongen moet hebben gevoelt tot iets waar je niet toe bereid was je te laten dwingen. In dit geval kwam dan toch die ene mus in beeld dan toch wel de dwingeland wel moest zijn? Nu ik was het niet dus moet die voor jouw dwingende gedachte ergens anders vandaan komen.

De volgende optie zou dan mogelijk kunnen zijn dat je eigen geweten je heeft willen aanzetten tot het kijken naar iets dat jij liever niet ziet.

Je kunt nog altijd nog ‘nee’ zeggen in het geval je eigen geweten aan het woord was. Je zegt dan in elk geval nee tegen jezelf en hoef ook alleen jezelf te bedanken wanneer je eigen geweten je een aflaat gunt zonder ene mus daar verder bij de betrekken.

Mijn vraag aan jou is nu of je voortaan eerst voor jezelf wilt nadenken voor je een ander iets in de schoenen schuift, in dit geval ene mus, wat in principe enkel maar uit van jezelf voortkomt, dat zou toch heel fijn zijn.

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet,

mus.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Onderstaande keur ik ten zeerste af! Laat zulks duidelijk zijn aub.
Maar ik heb 'dit' voorspeld en er zal ongetwijfeld nog meer ellende gaan volgen.
https://www.nu.nl/316975/video/politie- ... ngton.html

In Washington zijn twee medewerkers van de Israëlische ambassade doodgeschoten. Dat gebeurde woensdagavond bij een evenement bij het Joods Museum in de Amerikaanse hoofdstad. De politie gaat ervan uit dat het een gerichte aanval was.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 22 mei 2025 09:24 Onderstaande keur ik ten zeerste af! Laat zulks duidelijk zijn aub.
Maar ik heb 'dit' voorspeld en er zal ongetwijfeld nog meer ellende gaan volgen.
https://www.nu.nl/316975/video/politie- ... ngton.html

In Washington zijn twee medewerkers van de Israëlische ambassade doodgeschoten. Dat gebeurde woensdagavond bij een evenement bij het Joods Museum in de Amerikaanse hoofdstad. De politie gaat ervan uit dat het een gerichte aanval was.
Vroeger hadden ze daar een gezegde voor. Wie kaatst mag/moet de bal verwachten.
Al die moord- en doodslag is natuurlijk afschuwelijk, maar als je ziet wat er met Gaza, de Westbank etc. wordt gedaan dan weet je inderdaad vooruit wat er kan gaan gebeuren... min of meer wereldwijd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar! Laat ik voor de verandering ook een keer (deels) positief nieuws melden! Netanyahu kan werkelijk geen kant meer op om in het zadel te blijven, ergo:

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... trook.html

In de Gazastrook is begonnen met de verdeling van de eerste humanitaire hulp in ruim twee maanden tijd. Maandag zijn voor het eerst sinds 2 maart weer hulpgoederen het Palestijnse gebied binnengekomen.

Op de westelijke Jordaan oever is een diplomaat beschoten, maar dat nu uiteraard ter zijde!

In t verlengde hiervan nog meer goed nieuws:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/2015374/ ... -je-handen
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 mei 2025 10:41 Maar! Laat ik voor de verandering ook een keer (deels) positief nieuws melden! Netanyahu kan werkelijk geen kant meer op om in het zadel te blijven, ergo:

In het gelinkte artikel staat NIETS te lezen over
  • "Netanyahu kan werkelijk geen kant meer op om in het zadel te blijven, "
Sterker nog: de naam Netanyahu komt in het gelinkte artikel helemaal NIET voor!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 22 mei 2025 11:22
dikkemick schreef: 22 mei 2025 10:41 Maar! Laat ik voor de verandering ook een keer (deels) positief nieuws melden! Netanyahu kan werkelijk geen kant meer op om in het zadel te blijven, ergo:

Nee! ik hap dit keer niet.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 22 mei 2025 11:22

In het gelinkte artikel
Kritiek op plan Israël
Israël, dat de afgelopen tijd de toevoer blokkeerde en nog steeds controleert wat Gaza in gaat, meldde dit weekend een "basishoeveelheid" hulp toe te laten tot het Palestijnse gebied. Binnenkort wil het land de hulpverlening in de Gazastrook helemaal zelf gaan doen. Hulporganisaties en verschillende landen, waaronder Nederland, zijn kritisch over dat plan.
Hierin zijn kritisch
Israël kondigde afgelopen weekend aan dat het noodhulp via enkele distributiecentra op "veilige locaties" wil toestaan. Dit plan is volgens de ondertekenaars van de oproep in strijd met humanitaire normen. Volgens hen brengt die methode ontvangers en hulpverleners in gevaar en wordt daarin humanitaire hulp gekoppeld aan politieke en militaire doelen.
Dit plan
Israël zal weer een "basishoeveelheid" voedsel toelaten in Gaza, heeft een woordvoerder van premier Benjamin Netanyahu gezegd. Het is onduidelijk om hoeveel het precies gaat. Het zou de eerste keer sinds het begin van de blokkade zijn dat er hulp binnenkomt.
Voor wie de samenhang van de verschillende artikelen begrijpt, hoeft niet steeds opnieuw de naam van Netanyahu genoemd te worden.

Ook kun je persoonlijk gevolgtrekkingen doen op basis van de opeenvolgende nieuwsberichten.
Als je het daarmee niet eens bent, zul je met andere argumenten moeten komen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Israël heeft gezegd de veiligheid rond de medewerkers van bv. ambassades fors op te voeren.
De bedoeling hiervan is uiteraard prima. Maar in mijn ogen is dit afleiding.
Het gaat om de vele doden onder Palestijnen.
Gesloten