Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door gerard_m »

Al direct na de moordpartij van Hamas op 7 oktober 2023, vond een aantal mensen dit een logisch gevolg van het " leven in een openluchtgevangenis" door 2,2 mln. mensen. Overigens verdubbelt dat aantal elke generatie en inmiddels is Gaza inderdaad extreem dicht bevolkt.

Stel dat er eeen optie ontstaat om daar weg te gaan, dan is het aannemelijk dat een aantal mensen daarop in zal gaan.

Er zit iets dubbels in: Gaza zien als een openlucht gevangenis maar ook vinden dat de mensen daar moeten blijven.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... laten.html

22 landen en 3 EU-functionarissen hebben Israël maandag opgeroepen humanitaire hulp aan Gaza volledig toe te staan en de Verenigde Naties en humanitaire organisaties hun werk onafhankelijk te laten doen. Buitenlandminister Caspar Veldkamp tekende namens Nederland.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

gerard_m schreef: 19 mei 2025 20:57 Al direct na de moordpartij van Hamas op 7 oktober 2023, vond een aantal mensen dit een logisch gevolg van het " leven in een openluchtgevangenis" door 2,2 mln. mensen. Overigens verdubbelt dat aantal elke generatie en inmiddels is Gaza inderdaad extreem dicht bevolkt.

Stel dat er eeen optie ontstaat om daar weg te gaan, dan is het aannemelijk dat een aantal mensen daarop in zal gaan.

Er zit iets dubbels in: Gaza zien als een openlucht gevangenis maar ook vinden dat de mensen daar moeten blijven.
Exact.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Niks 'exact'

Het was een gedwongen openlucht gevangenis en mensen willen er blijven omdat familie er verblijft en de woestijn nog minder aantrekkelijk is!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:24
Mus schreef: 18 mei 2025 21:39 Hartverwarmend voor een hart dat huilt.
Het is even een zit maar zeer de moeite waard.

How Israel became a fascist State
On 7 April 2025 at EartH in Hackney, Aaron Bastani was joined by historian Ilan Pappé for a special live version of Downstream.

They discussed the origins of Britain's Israel lobby, the indoctrination of Israelis and whether the recent atrocities committed in Gaza and the West Bank are signs of Israel's imminent collapse.

Wie is Ilan Pappé
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ilan_Papp%C3%A9
Je kunt mij niet dwingen om 01:11 uur naar iets te kijken! Wat is je punt? Wat wil je duidelijk maken? Dank je wel alvast!

Ps, de dreigende ineenstorting van Israël is niet meer dan wensdenken en niet gebaseerd op binnenlandse feiten in Israël!
lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:32
Ja en? Je hebt hier in Nederland honderdduizenden mensen die het niet met de regering eens zijn! Maar ze hoeven daarom niet hun land te ontvluchten!

Waarom verhuisde Ilan Pappé naar UK?
Ik heb getwijfeld of ik überhaupt wel zou reageren op jouw reakties van hierboven, lost and not found yet. Echter, vanuit respect voor jou als mens, ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat je wel een zekere vorm van reaktie verdient dus:

Dank voor je reaktie. Ik ervaar op dit moment niet de behoefte om verder diepgaand te reageren op wat je aangeeft, vooral vanwege wat ik ervaar als een defensieve en zelfs op het randje vijandige toon in je reakties. Die ik - daarin wil ik duidelijk zijn - vanuit jou positie overigens wel begrijp,

Daarom….

Mocht je geen belangstelling hebben voor het punt dat ik hier wilde delen — dat wat mij betreft, beter dan ik zelf had gekund, op indringende en helder wijze wordt verwoord door Ilan Pappé — dan is dat uiteraard prima.

Mogelijk staan anderen wél open voor wat hij in dit interview naar voren brengt. Voor hen heb ik het dan ook geplaatst. Laten we hen dan ook die ruimte gunnen - zoals ook jij de ruimte heb het daar te laten waar het voor jou ligt.

Ps : ik stop overigens met verder in te gaan op wat ik zie als passief-agressieve reakties van jou kant. Je bent natuurlijk vrij om daar mee door te gaan, maar dan wel zonder mij.

Vriendelijke groet Mus
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 19 mei 2025 21:46 Niks 'exact'

Het was een gedwongen openlucht gevangenis en mensen willen er blijven omdat familie er verblijft en de woestijn nog minder aantrekkelijk is!
Openlucht gevangenis? Wanneer? Voor 07-10-2023? Hoe dan?
Slechts 7:44 minuten!

Door een Turkse verslaggever! Of deugde die 6 jaar geleden ook al niet?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Mus schreef: 19 mei 2025 21:52
lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:24
Mus schreef: 18 mei 2025 21:39 Hartverwarmend voor een hart dat huilt.
Het is even een zit maar zeer de moeite waard.

How Israel became a fascist State
On 7 April 2025 at EartH in Hackney, Aaron Bastani was joined by historian Ilan Pappé for a special live version of Downstream.

They discussed the origins of Britain's Israel lobby, the indoctrination of Israelis and whether the recent atrocities committed in Gaza and the West Bank are signs of Israel's imminent collapse.

Wie is Ilan Pappé
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ilan_Papp%C3%A9
Je kunt mij niet dwingen om 01:11 uur naar iets te kijken! Wat is je punt? Wat wil je duidelijk maken? Dank je wel alvast!

Ps, de dreigende ineenstorting van Israël is niet meer dan wensdenken en niet gebaseerd op binnenlandse feiten in Israël!
lost and not found yet! schreef: 18 mei 2025 22:32
Ja en? Je hebt hier in Nederland honderdduizenden mensen die het niet met de regering eens zijn! Maar ze hoeven daarom niet hun land te ontvluchten!

Waarom verhuisde Ilan Pappé naar UK?
Ik heb getwijfeld of ik überhaupt wel zou reageren op jouw reakties van hierboven, lost and not found yet. Echter, vanuit respect voor jou als mens, ben ik uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat je wel een zekere vorm van reaktie verdient dus:

Dank voor je reaktie. Ik ervaar op dit moment niet de behoefte om verder diepgaand te reageren op wat je aangeeft, vooral vanwege wat ik ervaar als een defensieve en zelfs op het randje vijandige toon in je reakties. Die ik - daarin wil ik duidelijk zijn - vanuit jou positie overigens wel begrijp,

Daarom….

Mocht je geen belangstelling hebben voor het punt dat ik hier wilde delen — dat wat mij betreft, beter dan ik zelf had gekund, op indringende en helder wijze wordt verwoord door Ilan Pappé — dan is dat uiteraard prima.

Mogelijk staan anderen wél open voor wat hij in dit interview naar voren brengt. Voor hen heb ik het dan ook geplaatst. Laten we hen dan ook die ruimte gunnen - zoals ook jij de ruimte heb het daar te laten waar het voor jou ligt.

Ps : ik stop overigens met verder in te gaan op wat ik zie als passief-agressieve reakties van jou kant. Je bent natuurlijk vrij om daar mee door te gaan, maar dan wel zonder mij.

Vriendelijke groet Mus
Dank je wel Mus. Vriendelijk groet terug.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

lost and not found yet! schreef: 19 mei 2025 22:30

Dank voor het plaatsen.
Ongetwijfeld is dit ook maar een kant van het verhaal, maar het zou het naratief moeten relativeren dat Hamas' moordpartij onvermijdelijk en logisch was als je mensen in een soort getto zet.

Nog zo'n feitje dat daar niet in past:
voor de oorlog werkten 150.000 mensen uit de Palestijnse gebieden in Israel, waarvan 17.000 uit Gaza

Nogmaals: dat doet niets af aan de problemen die er wel degelijk waren (voor iemand reageert met: oh, het was een paradijs en er wordt ook nog geflyerd)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Bevlogen

gerard_m schreef: 19 mei 2025 22:48
lost and not found yet! schreef: 19 mei 2025 22:30

Dank voor het plaatsen.
Ongetwijfeld is dit ook maar een kant van het verhaal, maar het zou het naratief moeten relativeren dat Hamas' moordpartij onvermijdelijk en logisch was als je mensen in een soort getto zet.

Nog zo'n feitje dat daar niet in past:
voor de oorlog werkten 150.000 mensen uit de Palestijnse gebieden in Israel, waarvan 17.000 uit Gaza

Nogmaals: dat doet niets af aan de problemen die er wel degelijk waren (voor iemand reageert met: oh, het was een paradijs en er wordt ook nog geflyerd)
In vergelijking met nu valt het niet te ontkennen dat het voor de Gazanen een paradijs was! En het was geen getto, ik ben er regelmatig geweest! Israëlisch gingen daar elke week naar de markt om hun boodschappen te doen. Ik heb er in een 5 sterren hotel geslapen, met mijn toenmalige Israelische vriendin! Problemen zijn er altijd geweest, klopt! Maar absoluut niet in de mate zoals ze er nu zijn na 07-10-2023! Dat was het absolute kantelpunt en terecht! Wat ik al eerder aangaf, de mensen die afgeslacht zijn op 07-10-2023 waren JUIST de mensen die de mensen in Gaza hielpen! Die ze wekelijks naar ziekenhuizen in Israel brachten, die altijd voor ze klaarstonden! En denk je nou echt dat deze mensen, uit de kibbutzen ooit weer vrede willen met degenen waar ze altijd voor hebben klaargestaan, tevens mede tegen de Israelische publieke opinie in, en ze dit op 07-10-2023 geflikt hebben? De mensen waar ze altijd belangeloos voor klaar stonden hebben hun families uitgemoord! Kies maar! Gazaans kind tegen haar moeder: mama, waarom overkomt ons dit? Kind, daar hebben we via de democratische verkiezingen ZELF voor gekozen! Lang leve Hama en Co! Been there, seen it, done that!
We will dance again!
🔱
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

vandaag: Israeli Special Ops Took Out a Hamas Commander
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ilan Pappe (geen é) is een communist van huis uit die al decennia hetzelfde zegt. Hij bepleit de ontmanteling van Israël en alle retorische middelen en demonisering is daarbij geoorloofd. Zijn bereik in Israël is minimaal, hij moet het van zijn internationale aandacht hebben.
lost and not found yet!
Bevlogen

Interessante analyse:
Geliefde en gehate schrijver Douglas Murray staat pal voor Israël: ’Gaza koos zelf voor Hamas, dat heeft een prijs’
Met daarin:
AMSTERDAM - Verbaal is hij scherp als een mes, met een dosis Britse humor. Schrijver en journalist Douglas Murray geldt wereldwijd niet alleen als fel pleitbezorger van Israël maar ook als een van de bekendste gezichten van de conservatief-rechtse beweging. Als een popster werd hij zondag onthaald op een CIDI-bijeenkomst in Amsterdam.
Maakt hij geen onderscheid tussen volk en regering van Gaza? „Het spijt me”, zegt Murray na afloop van zijn optreden. „maar de inwoners hebben op Hamas gestemd. Als je kiest voor een terroristische doodscultus, kan je daar een hoge prijs voor betalen. Dat betekent niet dat we elke Gazaan als Hamas-aanhanger moet beschouwen, maar er ontstaat wel een complexe overlap. Uit niets blijkt dat de bevolking op 7 oktober 2023 protesteerde toen gijzelaars naar Gaza werden gesleept. Integendeel, we zagen beelden van dolblije Gazanen die vierden dat dode Joodse meisjes door de straten werden geparadeerd. Vrijgelaten gijzelaars vertellen dat ze bij burgers in huis werden vastgehouden en dat niemand enige menselijkheid of fatsoen toonde. Het idee dat alleen Hamas het probleem is en dat de Gazanen een soort progressieve Nederlanders zijn, dat klopt niet.”
En verder:
Maar er zijn toch ook Palestijnen in Gaza die protesteren? „Niet gezegd is dat zij 7 oktober wél veroordelen, maar ze zijn in elk geval uitzonderlijk dapper. Hamas doodt iedereen die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Een man in Gaza die protesteerde, werd door Hamas meegenomen, gemarteld en zijn lichaam werd op de stoep van zijn ouderlijk huis gedumpt! De opstandelingen zijn te klein in aantal. Wat moet Israël dan doen? Wachten tot er een grote democratische beweging in Gaza opstaat?”
En verder:
Actievoerders hekelen Murray omdat hij liet doorschemeren wel wat te zien in Trumps plan om de Gazanen af te voeren naar Arabische buurlanden en de strook om te bouwen tot een soort luxeresort. Het CIDI heeft ’racisten, moslimhaters en verheerlijkers van Israëlisch geweld’ uitgenodigd, schreven ze in een protestbrief aan het tropeninstituut dat de zaal had verhuurd, ’ten koste van feiten, rechtvaardigheid en mensenrechten’.

Murray op zijn beurt heeft weinig waardering voor de jonge activisten. Hij ziet ze als doelloos, stuurloos. Ze verspillen hun leven met zinloze studies en navelstaarderij over welk geslacht ze zijn. „Diep ongelukkig zijn ze in hun gebrek aan identiteit.”
En ook, wat ik een zeer goed standpunt vindt:
Nee, dan de jongeren in Israël. Tijdens het schrijven van zijn boek Democratieën en Doodscultussen realiseerde hij zich waarom hij nooit somber uit Israël terugkeerde, maar juist energiek. Dat kwam door de jonge Israëliërs. „Er is iets heel bijzonders aan een samenleving die weet waarvoor ze vecht.”
Daar wil ik het even bij laten! Slaap lekker allemaal!
We will dance again!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Ps:
Het antwoord komt van jongeren in Israël. Hun antwoord aan de doodscultussen is dat ze juist zullen overwinnen door hun liefde voor het leven. Dat ze daarmee Hamas zullen verslaan. De Joodse staat zal nog bestaan als Hamas allang verleden tijd is.”
We will dance again!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat een prachtig mooie woorden allemaal! Onroerend te lezen hoe geweldig Gaza was en hoe medemenselijk de Israëliërs waren en eigenlijk zijn. Zelfs een vier sterren hotel bezoeken...
Daar word ik echt wel even stil van.

Gaza was een paradijs. Een vakantieoord waar Palestijnen niet weg waren te slaan. Over en weer bezoekjes van familie vanuit de westbank, vrije handel met Israël heen en weer en vandaag de dag moeten ze Israël maar wat dankbaar zijn!

Een nieuw paradijs waar de zon altijd schijnt ligt in het verschiet. En ze worden er vakkundig met liefde heen geflyerd. En het mooiste: Waarschijnlijk mag familie vanuit de westelijke Jordaan oever mee!

Hartverwarmend hoe ze eerst Gaza compleet reinigen (met bijna 100.000 ongelukjes) om er straks een waar paradijs van te maken met alleen nog maar sterrenhotels!

De demonstratie tegen Israëls geweld van zondag jl. lijkt de grootste sinds die tegen kernwapens in 1981. Misschien moeten al die mensen naar lanfy luisteren en zijn youtubetje bekijken
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een totaal verwoest gebied bombarderen!
https://www.nu.nl/316908/video/israel-l ... ratie.html
Einstein/Mick
Gesloten