Sorry, dat kan ik inderdaad niet weten, maar geloven doe ik zoiets wel.bad_religion schreef:Als jij nou stelt dat je de waarheid niet 100% kan bevatten, hoe kan jij dan zo stellig beweren dat alleen de waarheid zelf zich aan ons kan openbaren en wij mensen te nietig zijn voor de waarheid.jHenosch schreef: 100% 1 op 1 waarheid op schrift of in wat voor een andere vorm ook, bestaat niet, daarvoor is de waarheid gewoonweg te groot.
Alleen de Waarheid zelf kan zich aan ons openbaren, want mensen kunnen de totale Waarheid niet kennen, daarvoor zijn we gewoonweg te klein, te nietig.
Op zich raar, je weet dus nooit de waarheid maar je kan zo stellig een paar essentiële begripsomschrijvingen van de waarheid met stellige zekerheid vaststellen, best wel een contradictie.
Wanneer men nu de waarheid niet voor 100% kan bevatten hoe ken je dan uitstellen dat de mens niet een keer deze wel kan bevatten ?
Hoe vaak gebeurt het niet dat dingen bij toeval ontdekt worden, ook in de wetenschap en kunst, terwijl men er niet naar opzoek was, openbaarde een geheel nieuwe waarheid zich aan de Kunstenaar/Ontwerper/Programmeur.
zoekt en gij zult (prachtigs) vinden (waar u niet naar opzoek was).
Zo zou ook onze schepper kunnen scheppen.
zo geloof ik dat ook,
waarin datgene wat niet opkomt, of de boel verstiert, geen levensverwachting heeft.
Goddelijke natuurlijke selectie zou je kunnen zeggen.
Spinoza's Godsbeeld heeft er veel van weg, hoewel ik toch ook naar een G-d als Hogere Persoon verlang, een bewuste Manipulator/ontwerper van zijn schepping, eentje die dingen overdoet als het niet lekker zit, die overal wil kruipen waar het bloed niet gaan kan.