Klapt huidige formatie, en wat dan?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Klapt huidige formatie, en wat dan?

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 feb 2024 09:43 Jouw MP hoeft helemaal niet door de meerderheid zijn gekozen, laat staan dat hij door de meerderheid wordt geaccepteerd als gekozen.

Je hele verhaal blijft warrig en hangt aan elkaar van zaken die verschillende mensen zouden doen.
Dat ze dat misschien niet doen, daar ga je ker op keer niet op in.
Wat er in een Democratie gebeurt hangt altijd af van wat verschillende mensen zouden doen.
Jij gaat er consequent van uit dat ze datgene zouden doen dat ik niet verwacht. Daar valt niet tegenop te redeneren. want dat kán altijd

De huidige en ook de eerstvolgende premier is helemaal niet door de kiezers gekozen.
In mijn voorstel is er tenminste 50% procent van de kiezers voor wie de premier iemand is die tot die helft van de kandidaten behoort, waarin ze (nog) het meeste vertrouwen hebben. Het is dan niet zo waarschijnlijk dat men de winnaar niet als een redelijk alternatief accepteert, maar het inderdaad is het nog wel mogelijk dat een meerderheid, dezelfde andere kandidaat zou prefereren. Dat had ik niet verwacht (maar jij wél), en dus zal ik trachten met die situatie rekening te houden. (maar dat hoort niet in dit topic thuis)

Ik, ga er van uit dat de kiezer niet al te dom is en redelijk in staat is te bepalen welke persoon hij het liefst als premier wil, en wie juist niet.
Verder ga ik er van uit dat de kamer geen nieuwe verkiezingen wil veroorzaken door een populaire premier naar huis te sturen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar in dat geval zal de democratie ook met de huidige procedures niet goed werken.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Tsja, dit is niet productief.

Het kan echter niet zo zijn dat er over een nieuwe regering wordt gepraat door gegadigden als er informatie wordt achtergehouden/vertraagd.
Zéker niet als dat gaat over 's lands financiën, die er niet best blijken voor te staan...
Dan is het vertrouwen dat noodzakelijk is voor dat soort overleg wel weg.
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een alternatieve coalitie met PvdA/GroenLinks gaat dolenthousiast bezuinigen...? Met D66 erbij om de eigen puinhoop op te lossen?
Met al die steunmaatregelen sinds 2020 (en dat vrolijk lenen tegen negatieve rente dat al eerder begon), had iemand anders verwacht? (En Wopke Hoekstra was de meest onverantwoordelijke minister van Financiën sinds de Tweede Wereldoorlog, begreep ik van iemand die in de ambtenarij werk- anekdotisch, maar toch.)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Gerard R. schreef: 08 feb 2024 11:15 Tsja, dit is niet productief.

Het kan echter niet zo zijn dat er over een nieuwe regering wordt gepraat door gegadigden als er informatie wordt achtergehouden/vertraagd.
Zéker niet als dat gaat over 's lands financiën, die er niet best blijken voor te staan...
Even los van of daar informatie is achtergehouden. Men stapt in een regering om beleid te realiseren en problemen op te lossen met de mogelijkheden die er zijn. Potentiële toekomstige tegenvallers beperken ongetwijfeld de mogelijkheden maar mogen geen beletsel zijn om te gaan regeren. Anders wordt het nogal makkelijk. Ik wil wel regeren maar alleen als er voldoende geld is om mijn wensen te realiseren. Die keuze heb ik helaas niet in mijn eigen huishoudboekje. En Omtzigt ongetwijfeld thuis ook niet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 08 feb 2024 17:09

Even los van of daar informatie is achtergehouden. Men stapt in een regering om beleid te realiseren en problemen op te lossen met de mogelijkheden die er zijn. Potentiële toekomstige tegenvallers beperken ongetwijfeld de mogelijkheden maar mogen geen beletsel zijn om te gaan regeren. Anders wordt het nogal makkelijk. Ik wil wel regeren maar alleen als er voldoende geld is om mijn wensen te realiseren. Die keuze heb ik helaas niet in mijn eigen huishoudboekje. En Omtzigt ongetwijfeld thuis ook niet.
Als je dit soort gevoelige babbels doet dan moet alles kloppen. Helaas was dat niet zo. Omzicht is hier vertrouwd mee. Al jaren...
¥¥ O ja lastig.. bij de maat nemen bestens 1 en dezelfde maat gebruiken... niet twee of meer.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/column/economie/1054 ... ote-zorgen
Nieuw Sociaal Contract (NSC) van Pieter Omtzigt heeft de huidige ronde formatiegesprekken gestaakt, onder meer omdat de financiële huishouding van Nederland er slechter voor staat dan eerder werd gedacht. ‘Als dit waar is, dan maak ik me als econoom nog meer zorgen dan ik me hiervoor al maakte’, zegt econoom Edin Mujagic.
Logisch naar mijn smaak.
Een nieuwe regering heeft hier dubbel en dwars mee te maken. En de burger ook.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dat zegt Omtzigt ook helemaal niet.
Hij wil alleen tijdens de onderhandelingen de juiste informatie kennen. Dat zouden VVD, BBB en PVV ook moeten willen.

Deze 4 partijen hebben nogal wat dure wensen. Wanneer blijkt dat er veel minder geld is dan gedacht, heb je een ander gesprek te voeren dan vooral over je wensen.

Het is vrij onzinnig dat ze een paar weken over financien praten en op de dag voor de deadline pas de werkelijke stand van de financien te zien krijgen. Ik vind het niet raar om dan te concluderen dat deze poging mislukt is.

Omtzigt staat open voor nieuwe pogingen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

GerardR: wel erg gecharmeerd van Omtzigt?
Het probleem is dat Omtzigt en de NSC helemaal niet zo duidelijk opereren op dit moment.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mullog schreef: 07 feb 2024 19:55
HierEnNu schreef: 07 feb 2024 15:13
Mullog schreef: 07 feb 2024 08:30
Het is vleesch noch vis. We stappen eruit maar doen wel mee. Iedereen heeft recht op zijn eigen realiteit, ook Omtzigt. Maar het zou fijn zijn als die realiteit een beetje in de buurt ligt van de realiteit van anderen.
Wat is volgens jou die realiteit van anderen? Kennelijk ligt de gezamenlijke[?] realiteit van PVV, VVD en BBB [whatever that may be!] zo ver af van wat NSC verantwoord vindt om op basis daarvan regeringsverantwoordelijkheid te gaan dragen, dat hij uit de onderhandelingen/[in]formatiegesprekken stapt en die niet onnodig lang rekt, zodat sneller een meer vruchtbare poging kan worden ondernomen, toch wel sterk vind ik.
Anders dan die van Omtzigt want dan was zijn vertrek niet als een volslagen verrassing gekomen. Voor alle drie en Plasterk.
Ik begrijp er niets van dat er zoveel mensen intrappen in dat stukje georkestreerde toneelspel van PVV, VVD en BBB om Omtzicht publiekelijk onder druk te zetten ...
Mullog schreef:En als Omtzigt niet onnodig lang had willen rekken dan was hij beter niet eens aan het gesprek begonnen. Die conclusie had hij zelf voor de gesprekken al kunnen trekken.
Dat zou nog minder 'politiek correct' zijn geweest
dan de manier waarop hij nu weg is weggelopen.
de Volkskrant opinie 8 februari 2024, 14:49 schreef:
Opinie: Formeren met Wilders kan niet; laat de centrumpartijen maar beginnen

Zijn aanvankelijke bereidwilligheid in gesprek te gaan moet dan ook worden gezien als een sociaal wenselijke reactie op de verkiezingsuitslag: je sluit een partij die zo overtuigend de verkiezingen wint niet direct uit. Maar vanaf het begin zal Omtzigt, meer dan Yesilgöz, verdacht zijn geweest op de principiële onbetrouwbaarheid van zijn gesprekspartners. Acht weken informeren hebben genoeg evidentie opgeleverd om dit beeld te bevestigen. De slordige en onverantwoorde omgang met de financiële kaders van de formatie, die bij PVV en BBB gebruik is, is daarbij maar een factor geweest, al leverde die Omtzigt gelijk een mooi ‘hard’ argument om te breken.
Mullog schreef:Maar ja, beslissen is niet zijn sterkste punt.
Snel beslissen is niet zijn sterkste punt. Zorgvuldigheid echter wel en derhalve is de juiste beslissing nemen wel één van zijn sterke punten!
  • Goed werk heeft tijd nodig!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 07 feb 2024 20:47WAREN ze verrast, of komt het politiek goed uit om verrast te doen
(en zo de schuld aan Omtzigt te geven)?
Precies!

Lubach zette het helder op een rijtje:

Verwarring over de formatie
De Avondshow met Arjen Lubach (S5)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 09 feb 2024 04:59
Snel beslissen is niet zijn sterkste punt. Zorgvuldigheid echter wel en derhalve is de juiste beslissing nemen wel één van zijn sterke punten!
  • Goed werk heeft tijd nodig!
Inderdaad..........
Na jarenlang hap snap beleid van Rutte, heeft dit najaar een aantal partijen voor miljarden aan extra uitgaven gezorgd, met een volkomen onsamenhangend pakket.
Zoals het behoud van de accijnsverlaging door de Vroem partij, waar niet zozeer mensen die krap zitten van profiteren maar mensen die veel kilometers rijden - ook nog eens extra bijdragend aan nog meer autokilometers, files en CO2. Economen vegen er de vloer mee aan.

Dit " gratis bier" is niet de manier om een goede begroting te maken EN te zorgen voor mensen die financieel in de knel komen.

We hebben dus inderdaad wat zorgvuldigere besluiten en iets meer lange termijnvisie nodig. VVD heeft de afgelopen jaren niets van laten zien, BBB en PVV lijken er niet in uit te blinken.

Omtzigt heeft in elk geval een visie en gaat zorgvuldig te werk. Helaas iets dat vrij zeldzaam lijkt in de Nederlandse politiek.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Gerard R. schreef: 08 feb 2024 17:22

Als je dit soort gevoelige babbels doet dan moet alles kloppen. Helaas was dat niet zo. Omzicht is hier vertrouwd mee. Al jaren...
Maar als Omtzigt hier al jaren vertrouwd mee is dan moet hij ook weten dat het lastig is om toekomstige tegenvallers te voorspellen. Dan moet hij ook weten dat er meer tegenvallers geprognosticeerd zullen worden dan er zullen komen en dat deze dikker gemaakt zullen worden dan ze zullen zijn. Zoals met meevallers precies het omgekeerde zal gebeuren. Iemand als Omtzigt moet juist beseffen dat die financiële plaatjes koffiedik zijn en dat de opgeleverde informatie op zijn zachtst gezegd zacht is

Overigens ben ik van mening dat niet alleen Omtzigt de indruk schept niet tegen de zichzelf opgelegde taak opgewassen te zijn. Ook Caroline van der Plas vertoont naar mijn mening haarscheurtjes.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 08 feb 2024 20:59 ...
Het is vrij onzinnig dat ze een paar weken over financien praten en op de dag voor de deadline pas de werkelijke stand van de financien te zien krijgen. Ik vind het niet raar om dan te concluderen dat deze poging mislukt is.

Omtzigt staat open voor nieuwe pogingen.
Bij mijn weten hebben ze vooral zitten leuteren over de grondwet (op aangeven van Omtzigt).

En zoals ik het begrijp wil Omtzigt een zaken kabinet of een buiten parlementair kabinet of zoiets. Dat beschouw ik niet als open staan voor een nieuwe poging want het moge duidelijk zijn dat de anderen daar niets voor voelen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 09 feb 2024 04:59 ...
Ik begrijp er niets van dat er zoveel mensen intrappen in dat stukje georkestreerde toneelspel van PVV, VVD en BBB om Omtzicht publiekelijk onder druk te zetten ...
Maar de goeie man zit al sinds 2003 in de politiek. Je mag dan toch wel verwachten dat hij daar eigen acteerwerk tegenover kan stellen?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik stel voor om Mark Rutte tot permanente premier van Nederland te maken. Wat de samenstelling van de Kamer(s) ook is, hij weet altijd wel wat te ritselen. :D

Het zou rommelen binnen de,NSC-fractie, misschien komt er wel een scheuring. En wat kan er dan nog?
Gesloten