Wat er in een Democratie gebeurt hangt altijd af van wat verschillende mensen zouden doen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑06 feb 2024 09:43 Jouw MP hoeft helemaal niet door de meerderheid zijn gekozen, laat staan dat hij door de meerderheid wordt geaccepteerd als gekozen.
Je hele verhaal blijft warrig en hangt aan elkaar van zaken die verschillende mensen zouden doen.
Dat ze dat misschien niet doen, daar ga je ker op keer niet op in.
Jij gaat er consequent van uit dat ze datgene zouden doen dat ik niet verwacht. Daar valt niet tegenop te redeneren. want dat kán altijd
De huidige en ook de eerstvolgende premier is helemaal niet door de kiezers gekozen.
In mijn voorstel is er tenminste 50% procent van de kiezers voor wie de premier iemand is die tot die helft van de kandidaten behoort, waarin ze (nog) het meeste vertrouwen hebben. Het is dan niet zo waarschijnlijk dat men de winnaar niet als een redelijk alternatief accepteert, maar het inderdaad is het nog wel mogelijk dat een meerderheid, dezelfde andere kandidaat zou prefereren. Dat had ik niet verwacht (maar jij wél), en dus zal ik trachten met die situatie rekening te houden. (maar dat hoort niet in dit topic thuis)
Ik, ga er van uit dat de kiezer niet al te dom is en redelijk in staat is te bepalen welke persoon hij het liefst als premier wil, en wie juist niet.
Verder ga ik er van uit dat de kamer geen nieuwe verkiezingen wil veroorzaken door een populaire premier naar huis te sturen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar in dat geval zal de democratie ook met de huidige procedures niet goed werken.