Antoon schreef:Dat mag je natuurlijk denken maar zet het eens allemaal op een rijtje
Ik heb de zaak heel aardig op een rijtje gezet in dit topic, en wacht er nog steeds op dat je er ooit eens kennis mee maakt;
alles wat jij naar voren brengt past niet in het rijtje, en daarom is het nogal moeilijk voor je om mij te verstaan.
Je hebt nooit geleerd om geheel in de schoenen van een andere opvatting te gaan staan oftewel de opinies die je al hebt ten behoeve van het leren verstaan van een ander even op de baan te schuiven, niet mee laten spelen omdat ze enkel storend werken en het onmogelijk voor je maken om een andere argumentering goed te volgen.
De interpretatie waar ik voor sta wordt alleen maar steeds sterker naarmate je meer in ogenschouw neemt. Wanneer we bijvoorbeeld nog eens hoofdstuk 7 van het boek Daniël onder de loupe zouden nemen kom je daar alweer een visioen tegen dat uitkomt op Antiochus IV. Meteen past het weer op de visie die ik naar voren heb gebracht en alle christenen onderschrijven, maar ik durf te wedden dat de Jehovagetuigen er weer een hele vreemde draai aan moeten geven.
Antoon schreef:Iedere variant die Rereformed mij in commissie gaf is gewoon rekenkundig te weerleggen,
Dat is absoluut niet waar. Jij hebt met je rekenkunde helemaal niets weerlegd. Waar de profetie bijvoorbeeld zegt dat de gezalfde na 62 jaarweken afgesneden zal worden, daar laat jouw rekenkunde hem nog mooi een halve jaarweek verder leven. Dat klopt echt niet.
In jouw rekenkunde plaats je
volstrekt willekeurig een bekering van Cornelius (waar in de verste verten geen sprake van is in de profetie) als eindpunt van de 70 jaarweken neer, en alweer
volstrekt willekeurig maak je er 3½ jaar later dan de dood van Jezus van voor deze gebeurtenis, iets wat je echt niet uit de bijbel kan halen. Precies hetzelfde doe jij met 49 jaar. Je verbindt het
volstrekt willekeurig aan de afwerking van de bouw van Jeruzalem, maar de profetie zegt helemaal niet dat het daarop betrekking heeft, ook laat de bijbel nergens weten dat het 49 jaar duurt, dat is alweer volstrekte willekeur van jouw kant. Evenzo willekeurig maakte je opeens een sprong naar keizer Augustus waar de tekst dit geheel niet toelaat. Al die dingen zuig je dus helemaal uit je jehovagetuigenduim.
Jouw rekensommetjes zijn eenvoudig volslagen nep.
zoals de laatste variant die de geachte opponent mij voorschotelde van de joodse lobby, die een verdeling maakt van het vers waardoor je de aller-gekste uitkomsten krijgt , zoals maar even 3 eeuwen voor een bouwproject.
De profetie zegt helemaal niet dat Jeruzalem gedurende al die 70 weken zal opgebouwd worden, maar in de loop van die zeventig weken die God heeft bepaald tot de voleinding van de straf oftewel tot het begin van een nieuwe aioon, -het door de oude profeten voorspelde heilstijdperk voor het joodse volk-, opgebouwd zal worden
en in benauwde tijden zal voortbestaan. Een gekke uitkomst heb je enkel aan jezelf te danken omdat je de tekst geforceerd iets laat zeggen wat jij de tekst wil laten zeggen.
Antoon schreef:Er zijn gewoon ook heel aardige argumenten om aan te nemen dat in 320 voor GT men al bekend was met het boek Daniël , ik heb verwezen naar Flavius Josephus, ook duidelijk is dat alleen een ooggetuige bekend kon zijn met de situatie in Babylon ook vanuit de bijbel zelf blijkt duidelijk dat de profetie doorgaat na 70 GT toen de Romeinse legers in Jeruzalem kwamen , je kan niet de oude geschiedenis en de bijbel aannemen als gezaghebbend ,en tegelijk een variant promoten die niet in het plaatje past.
mijn advies in om het rekenkundig nog eens goed te bestuderen , ik weet dat het moeilijk is maar er is uit te komen.
Ik heb
hier al laten zien dat op Josephus echt niet vertrouwd kan worden. Hij beweert zoveel over het grijze verleden, ook dingen die pertinente onzin zijn.
En op welke manier kan de profetie van 70 jaarweken opeens doorgaan tot op het jaar 70? Je hebt de hele tijd geredeneerd dat de profetie al eindigt op het moment dat Cornelius bekeerd werd.
Je uitspraak die je onderstreept hebt is enkel op jezelf van toepassing.
Jij zit met het juk opgescheept dat je de hele bijbel als gezaghebbend moet beschouwen. Het is dus enkel jouw probleem. Ik zie niet in waarom je dat tegen mij moet opmerken. Het is niet iets waar ik wat mee te maken heb. In mijn visie is het Nieuwe Testament het product van geloofsfanatisme. Dit weerhield mensen ervan om de waarheid over Daniël te zien, iets wat iemand als Porphyry wél doorzag. Hij keerde het geloof dan ook de rug toe.
Antoon schreef:en Rereformed ik heb inderdaad mijn site aangepast omdat ik vond vanwege dat het onderwerp al gortdroog kan zijn , een eigen mening averechts kan werken, mogelijk was jij <Rereformed> mede oorzakelijk aan mijn beslissing , ik weet het niet meer precies.
Jou ontgaat wel meer, en je vergeet nogal snel. In bijvoorbeeld
deze post moest ik je corrigeren. Je had een verhaal over Antiochus IV neergezet, terwijl dat Antiochus III moest zijn.
Het onderwerp kan dus gortdroog zijn voor buitenstaanders, maar boeiend voor insiders
en mogelijk ben jij , Fishook geen echte insider, en komen de argumenten niet goed of in zijn juiste proportie over, ik zal in ieder geval een dezer dagen nogmaals het rekenkundig model geven.
Niemand hier zit te wachten op de zoveelste herhaling van jouw wiskundige rekensommetjes. Het is al door Fjedka tegen je gezegd dat herhaling jouw tactiek is. Zie in dat je alles al gezegd hebt wat je naar voren kon brengen en herhalen van je positie jouw positie noch helderder noch aannemelijker maakt.
Je denkt bovendien dat je een insider van het boek Daniël bent, maar dat ben je duidelijk niet zolang je niet via grondige studie op de hoogte bent van de reguliere wetenschappelijke, dwz niet-jehovagetuige, interpretatie van het boek. Tussen alle uitleggers, hoezeer ze ook van elkaar verschillen, is een hele grote overeenkomst, namelijk dat ze allemaal toegeven dat alle profetieën van Daniël zich toespitsen op de tijd van Antiochus Epiphanus. Dat de Jehovagetuigen dit niet erkennen is eenvoudig hun enorme blunder.
ik/wij extrapoleren vanuit de bijbel
Nee, dat doe je duidelijk niet, zoals ik al heb aangegeven op talloze punten. Je begint en eindigt met volstrekt willekeurige datums, je haalt er volstrekt willekeurig gekozen zaken bij zoals een bekering van Cornelius, een rijk van koningin Zenobia, een rijk van de britten en amerikanen, een Verenigde Naties, een keizer Augustus die als duveltje uit een doosje ineens voor onze ogen neergezet wordt, een 'schrikbewind' van Tiberius... Je hele uitleg is één lange serie van onzin, te vergelijken met de kostelijke verhalen van Benjamin Creme.
en aanverwante wereldse geschiedenis die dus vloeiende raakvlakken hebben
Vloeiende raakvlakken! Laat me niet lachen. Jouw keizer Augustus en Tiberius, jouw schermutselingen aan de Germaanse grens, jouw Pretoriaanse Lijfwacht, koningin Zenobia, jouw gezalfde gemeente die het hedendaagse "Sieraadland" is, en laten we vooral niet vergeten Den Haag, zijn in geen velden of wegen te bekennen in de bijbeltekst.
en als ze er niet zouden zijn onderzoek ik dat , kijk ook even bij de topic het verlies van familie en let op mijn image over de zonen van Jaojachin.
Jouw verwijzing naar dat topic en je bijdragen daar bevestigt ten overvloede dat je geen oog hebt voor wezenlijke zaken. Je zou je moeten schamen voor je bijdragen aan Egbert in de contekst van dat topic. Denk je nou heus dat hij op dit moment zat te wachten op jouw schema's over Jojachin? Hoezeer moet je wel niet opgesloten zijn in je hermetisch afgesloten eigen wereld?
En natuurlijk komt er een beetje ad hom bij kijken ook van mij , ik denk dat Rereformed dat ook door heeft

Doe je best maar met ad hominems aan mijn adres, dan heb ik ook af en toe wat om te lachen in dit topic dat uitblinkt van dolgedraaid simpletonees.
Antoon schreef:Rereformed schreef:Hoe zit het Antoon? Volgens jou, ergens hiervoor in dit topic, duurde het bouwen van de muren 49 jaar! Blijkbaar verzon je dit omdat ik al opgemerkt had dat Jeruzalem allang herbouwd was voordat Nehemia er aan verder ging. Meneer Lexier zegt dat zelfs de muren al bestonden en ze in slechts 52 dagen even hersteld werden in de tijd van Nehemia!
De muren wel in 52 dagen maar de rest niet, die had blijkbaar die 49 jaar nodig, helaas, ik geef het toe , het is niet in de bijbel terug te slaan.
Dan moet je bij deze ophouden te beweren dat jouw rekensommen op de interpretatie van de bijbel berusten.
Antoon schreef:Rereformed schreef:Alweer zien we hier een oneerlijkheid. Meneer Lexier komt met zijn berekening op het jaar 29 uit. Maar dat is het begin van het optreden van Jezus. Hij wordt pas drie jaar later vermoord! Dús verdraait hij voor het gemak even de tekst van Daniël. De Messias wordt helemaal niet na 7 plus 62 jaarweken afgesneden, -zoals de tekst in Daniël zegt-, maar op de helft van de 70ste jaarweek! Leuke vondst, want dat is natuurlijk ook na de 7+62 jaarweken, maar niet eerlijk, want er staat nergens dat het gebeurt op de helft van van de 70ste jaarweek, er staat dat het gebeurt na de 62ste jaarweek. De woorden die meneer vet drukt zijn nu net woorden die helemaal niet uit de tekst kunnen worden opgemaakt!
Rereformed ik geef toe dat het er een beetje ongelukkig voor ons staat, maar dat is met bijna alle profetien. Volgens mij is er toch uit te komen.
Nee, daar is echt niet uit te komen. Jouw gezalfde sterft eenvoudig 3½ jaar te laat, in het midden van de 70ste jaarweek. Dat gaat regelrecht in tegen de bijbeltekst in Daniël.
Je maakt het nu wel heel bont. Liever nog geef jij de profeten en profetieën nog de schuld dan dat jij aan je eigen inzichten iets bijstelt. Dat spreekt weel boekdelen over je!
Antoon schreef:Ook haal ik er wel uit dat de profeet in vervolgende vorm spreekt , hij noemt eerst de 7 weken, inhoudende gebeurtenissen, met daarop vervolgend de 62 weken, wat impliceert dat we ze moeten optellen bij elkaar, er zijn meer bijbel gedeelten waar je lang over moet denken. Het kan aan het vertalen liggen dat zeer precies moet gebeuren, mogelijk te precies waardoor het voor ons moeilijk wordt.
Juist niet Antoon, goed vertalen levert juist een zeer heldere tekst op. Je kunt die tekst
in iedere moderne bijbel terugvinden, maar dat vertik je -ingekapselde jehovagetuige als je bent- te doen.
Antoon schreef:
met niet in de laatdte plaats wijs ik er nogeens op dat het door andere kerken ook als een messiaanse profetie gezien wordt, waarom zou ik de joodse versie moeten aannemen ,die er een rommeltje van maakt.
Alweer blijk je over weinig inzicht te beschikken. Ik probeer jou helemaal niet te vertellen dat je de joodse versie zou moeten aannemen. Ik heb helemaal niets met de joodse interpretatie.
Je denkt ook telkens dat jij op één lijn zit met andere christenen, maar ook dat is een waandenkbeeld. De christelijke interpretatie van Daniël is al sinds Hieronymus wat de grote lijnen betreft dezelfde als die ik je voorleg, namelijk dat alles zich toespitst op de tijd van Antiochus IV. Het enige verschil tussen een atheïst als ik en een gelovige christen is dat de christen beweert dat de profetie vsan Daniël een
eerste vervulling heeft gehad in de gebeurtenissen rondom Antiochus IV (hij kan dit niet ontkennen), maar hij beweert dat al die zaken zich in de toekomst nog eens opnieuw zullen laten zien en een uiteindelijke vervulling krijgen in de persoon van de Antichrist (omdat hij Daniël voor Gods woord moet houden en Daniël duidelijk spreekt over het einde der tijden en ook Jezus zich in Mt. 26:64 uitspreekt als degene die de profetie van Daniël zal vervullen in de toekomst.
Zelfs de meest elementaire zaken gaan aan jou nog steeds voorbij, hoewel ik ze ook al eerder uitlegde.
Als je je focust op de overeenkomsten , theologisch, profetisch en geschiedkundig ,vind ik er nog steed meer dan genoeg overeenkomsten in , teveel om mijn onderzoek te stoppen, wel zet je mij aan het denken , en dat is goed.
De zaak die jij moet overdenken is deze: ga in gesprek met welke christelijke Daniëlkenners dan ook buiten jouw sektarische groepering, leg hen jouw jehovagetuigen interpretaties voor en
ze zullen het allemaal finaal afwijzen als onzininterpretatie. Hoe kan dat?
Antoon schreef:Rereformed schreef:Hij begint dus met Jezus, gaat mooi terugrekenen en komt uit op 455, en zet er vervolgens neer dat in dat jaar het betekenisvolle uitgaan van het woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen plaatsvond! Nota bene terwijl de bijbel elders duidelijk zegt dat Kores de tempel en de stad Jeruzalem zal herbouwen! Ja, natuurlijk is dat jaar betekenisvol als je van tevoren al hebt bepaald waarvandaan je gaat terugtellen! Maar Daniël spreekt helemaal niet over een betekenisvolle latere datum waarop opnieuw een decreet wordt uitgevaardigd en opnieuw aan het herstel van Jeruzalem wordt gewerkt.
Het is een goed bedacht argument, die eer geef ik jou, al dacht ik er zelf in het verleden ook zo over, het is niet nieuw voor mij.
ik heb het nog steeds op mijn agenda om het zo diep mogelijk uit te spitten.
Antoon schreef:Je komt gewoon met een goed argument , toch wordt er in het geval van Kores steeds over de tempel gesproken en niet over herbouw van Jerusalem.
Jouw antwoord laat drie dingen zien:
1) Je ziet in dat je redenaties vruchteloos en foutief zijn.
2) Je hebt geen zin om ooit je zienswijze te veranderen, maar bent enkel van plan om argumenten voor het tegendeel te vinden.
3) Je blijft verstokt
deze posting negeren.
Je opmerking "toch wordt er in het geval van Kores steeds over de tempel gesproken en niet over herbouw van Jerusalem" klopt echt niet. Ga maar lezen op die post die je steeds maar negeert. In Jesaja 45:13 staat notabene Gods woord ervoor dat Kores de stad opbouwt. In Jesaja 44:28 staat dat Kores zowel voor de tempelbouw als voor de opbouw van de stad zal zorgen.
Ik geef je opnieuw
nog één argument -al vele malen eerder genoemd, maar telkens weer door je overgeslagen- om 'door te spitten': de profetie van de 70 jaarweken begint
niet op het punt dat een decreet van een koning wordt afgevaardigd, maar op het moment dat
het Woord van God uitging aangaande het herstel van Jeruzalem, oftewel op het punt dat Jeremia die profetie over 70 jaar kreeg.
Daniëls profetie wordt gegeven om aan te geven dat die 70 jaar niet genoeg zijn om de volgende aioon -de tijd van het door oude profeten voorzegde heil- aan te laten breken. Die aioon zal pas na een langere tijd aanbreken. Zeventig maal zeven jaar zou men gerust kunnen opvatten als na een onbepaalde tijd, een volheid van tijd die deze tegenwoordige aioon af maakt. Het is dus sowieso enkel een aanname om het letterlijk op te vatten.
Maar zelfs indien je het letterlijk opvat, -en volgens mij bedoelt het boek dat te zeggen-, dan moet je die tijd laten beginnen op hetzelfde punt als dat de profetie van Jeremia van kracht gaat.