antoon schreef:Ik zal het verder niet eens over de theologie hebben of de verdeling van de laatste jaarweek, die opzich ook al bloedstollend profetisch is.
In dat geval zal
ik het er maar over hebben: we hebben
alles van die laatste week al kunnen lezen toen we het hoofdstuk 11 bespraken. Bloedstollend is teveel gezegd. Het waren enkel flauwe gebeurtenissen over een primitieve koning, genaamd Antiochus IV, die zichzelf de bijnaam Epiphanes gaf, maar door het volk uitgelachen werd als Epi
manes. Een koning die dan weer hier dan weer daar gevechten leverde, zich tegen een bepaalde tempeldienst keerde en zich graag verrijkte met tempelschatten. En zoals dat gaat, tenslotte van het toneel verdween.
Nee blijf even stilstaan bij de 490 jaar, en je kunt je afvragen of zoiets loupzuiver bij de versie die een aantal theologen volgen voorkomt.
Bij de versie van Behrmann kwam het loupezuiver uit bij de maccabese tijd, zoals hoofdstuk 11 ook al bevestigde.
In geval zoals hier weleens geopperd wordt dat ik geen argumenten aandraag, tenminste volgens het atheïstische gedeelte van dit forum, ik denk dat de Bijbelonderzoekende lezers er wel anders over denken.
Tot nu toe zijn bijbelonderzoekenden altijd op scepticisme en ongeloof uitgekomen. In dit topic is van christelijke zijde een oorverdovende stilte.
Maar het gaat mij er niet om op mijn strepen te staan,
Jammer, want ik zou veel liever in gesprek zijn met iemand die op zijn strepen staat dan in plaats van iemand die steeds terugkrabbelt, argumenten volkomen negeert en aankomt met kletpraat. Zo iemand
weet waarom hij op z'n strepen staat en komt niet aan met allerlei klontenpap.
liever zou ik zwaar verliezen dan dat er iemand psychisch in de knoop komt,
Zwaar verliezen doe je vast en zeker in dit topic. Of je er psychisch van in de knoop raakt kan ik niet voorspellen. Ik zou het hopen. Psychische knopen zijn er om overwonnen te worden.
Jij hebt blijkbaar nooit je johannes 3 gelezen: psychisch in de knoop zitten is juist een voorwaarde om gezond te worden, om op te groeien, om uit krachtige geest geboren te worden. Iemand die nooit psychisch in de knoop heeft gezeten beschikt over weinig geest.
want ik heb het met eigen ogen gezien, hoe mensen in de knel komen, waarbij bijna zelfdoding,
Zelfdoding vanwege psychisch in de knoop komen met de bijbel? Kan er een betere reden gegeven worden om die religie als mensonwaardig te bestempelen?
en bij dat ik kan ook niet alle vragen beantwoorden.
Dat is mij nu ruimschoots opgevallen.