Hoe geloven katholieken?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
caius
Technologist
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 feb 2010 19:28

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door caius »

collegavanerik schreef:
caius schreef:
Dostejewski schreef: De tijden waarin bisschoppen verboden om socialistisch te stemmen, op straffe van uitsluiting van de communie (Mandement 1954), liggen ver achter ons.
Excuseer mij, ik vind computerwetenschappen interessant en daarin wordt van orde van grootte gewisseld alsof het schone sokken zijn. Dit leidt mij tot de vraag wat je bedoelt met 'ver achter ons'. Ben je een jonge-aarde creationist?, dan is honderd jaar slechts twee procent.
Geloof je de stand van de wetenschap, de aarde is 3 miljard en een beetje jaar oud? Dan vervallen de laatste duizend jaren tot nihil.
Indien je me van een antwoord kan voorzien ben ik je zeer erkentelijk.
Katholieken zijn niet yec, 1954 is lang geleden, toen hadden de bisschoppen nog wat te vertellen :D
Lang geleden?
Daar denk ik dan toch iets anders over, de misdaden (let op de woordspeling) zijn nog niet verjaard.
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Gebruikersavatar
axxyanus
Moderator
Berichten: 12275
Lid geworden op: 08 nov 2008 21:23

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door axxyanus »

Destinesia schreef:
axxyanus schreef:Dus wat is het probleem om babies atheïst of ongelovig te noemen? Babies zijn niet gelovig, wat is dan het probleem om ze ongelovig te noemen?
Nee hoor ga gerust je gang. De definitie klopt. Maar volgens jouw berekening zou ik er geen probleem mee moeten hebben mijn kat een atheïst te noemen en dat vind ik dus "te goedkoop".
Maar dat doet niet ter zake. Kijk ik kan best begrijpen dat als een deel van je identiteit belangrijk is en je er op een of andere manier veel moeite hebt moeten doen om te geraken waar je bent dat je het niet leuk vind om op een of andere manier een woord te moeten delen met mensen die op de zelfde plaats zitten dan jij, zonder er iets voor te moeten doen. Maar dat is nu eenmaal hoe het nederlands (en ook andere talen) met dit soort zaken omgaan. Atheïsme (en ongeloof die synoniemen zijn in het nederlands) wijst gewoon op een gebrek aan geloof en of je dat gebrek aan geloof nu op een goedkope manier hebt bekomen of heel moeizaam maakt geen enkel verschil.
quote schreef:Ik zie atheïsme meer als een duidelijk en degelijk onderbouwd statement tegenover de heilige woordenbrij uit het theïsme in de wereld. Ik zie het als verdediging. Ik maak voor mijzelf een verschil tussen een "ongelovige" en een "atheïst". Twee totaal verschillende zaken voor mij. Ik gun het begrip atheïsme in mijn leven iets meer diepgang.
Maar de betekenis van woorden is niet afhankelijk van de visie van individuen. Dus hoe jij het ziet maakt zo goed als geen verschil. Als jij je gewoon een atheïst noemt dan is de kans te verwaarlozen dat mensen begrijpen dat jij daarmee een degelijk onderbouwd statement tegenover de heilige woordenbrij uit het theïsme zet. Mensen gaan niet weten dat een ongelovige of een atheïst twee verschillende zaken zijn voor jou. Mensen gaan er gewoon vanuit dat "atheïst" en "ongelovige" synoniemen zijn.

Dus als jij op een of andere manier je engagement wil duidelijk maken, dan zal je dat hoe dan ook moeten uitleggen. Voor jezelf een verschil maken tussen "atheïsme" en "ongelovige" zal je op geen enkele manier helpen om je engagement over te brengen. Je hebt er uiteindelijk dus niets aan om atheïsme een rijkere betekenis te geven dat de goedkope waar jij problemen mee hebt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gebruikersavatar
Fish
Ontoombaar
Berichten: 11211
Lid geworden op: 14 sep 2008 10:44
Locatie: Aan de kust.

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door Fish »

GayaH schreef:@ Destinesia
*
Volgens de WikipediA:
  • Een atheïst is iemand die niet in één of meerdere goden gelooft en
    een ongelovige is iemand die in het geheel geen religie, geen geloof aanhangt.
Een baby is iemand die niet in één of meerdere goden gelooft en
een baby is iemand die in het geheel geen religie, geen geloof aanhangt.
Dit noemen we komma neuken GayaH. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11955
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door heeck »

Gayah schreef:Denk jij dat er evolutionair verschil is tussen atheïsten en gelovigen?
Nee.

Dat kun je terugvinden in in eerdere opmerking van me:
Heeck schreef:Ben ik onbescheiden als ik je betoog (van Tsjok) binnen-ste-buiten keer en stel dat snel iets voor waar aannemen een evo-vóórdeel heeft dat groter is dan de kosten van dat supersnelle voor waar aannemen.
Zie voor deze ruimere en aansprekende opstelling Shermer's "The believing Brain".





Dostojevski,
Jouw antwoord op
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 83#p297483" onclick="window.open(this.href);return false;
daar kijk ik nog steeds naar uit omdat een discussie óver gelovigen me weinig nieuws biedt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door collegavanerik »

caius schreef:
collegavanerik schreef:
caius schreef:Excuseer mij, ik vind computerwetenschappen interessant en daarin wordt van orde van grootte gewisseld alsof het schone sokken zijn. Dit leidt mij tot de vraag wat je bedoelt met 'ver achter ons'. Ben je een jonge-aarde creationist?, dan is honderd jaar slechts twee procent.
Geloof je de stand van de wetenschap, de aarde is 3 miljard en een beetje jaar oud? Dan vervallen de laatste duizend jaren tot nihil.
Indien je me van een antwoord kan voorzien ben ik je zeer erkentelijk.
Katholieken zijn niet yec, 1954 is lang geleden, toen hadden de bisschoppen nog wat te vertellen :D
Lang geleden?
Daar denk ik dan toch iets anders over, de misdaden (let op de woordspeling) zijn nog niet verjaard.
je hebt gelijk, nou goed?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef:
Rereformed schreef:
Job schreef:Nee, De Tora was de basis voor Jezus. Zo voor mij ook nu.
De Tora is Gods richtsnoer voor de mens; hoe te lezen. hoe te leven.
.....dan kom ik terug op dat verhaal van de vernietiging van Ai, waar ik vragen over stelde, maar waar je alweer opvallend niet op in ging. Dat verhaal staat in de Torah, en je liet ons weten dat we het verkeerd begrijpen of niet in zijn verband lezen ofzo. Ik vroeg je hoe je dat dan wel leest en interpreteert en vraag je na deze nieuwe uitspraak van je en nadat je ook nog hebt opgemerkt dat geloven doen is, hoe dat als basis kan dienen voor jouw geloof en een richtsnoer kan zijn voor jouw handelen.
De Labuschagnefan Job heeft blijkbaar geen zin om hieraan zijn handen vuil te maken, want hij negeert andermaal mijn verzoek om te laten zien hoe katholieken hun bijbel interpreteren. Maar ik vind de manier van bijbelinterpretatie toch wel de meest interessante kwestie wanneer ik met christenen praat.

Zou Dostojevski misschien kunnen uitleggen hoe katholieken omgaan met een tekst zoals die van Jozua 8? Nog even een recapitulatie. De tekst ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 52#p297152" onclick="window.open(this.href);return false; ) (die om iets duidelijk te maken door Job zelf naar voren werd gehaald) laat weten dat
1) een man genaamd Jozua een regelrechte telefoonverbinding schijnt te hebben met God,
2) God opdracht geeft tot totale vernietiging en uitroeiing van de gehele bevolking van een stad, als onderdeel van een plan van genocide op zes volken,
3) God de Israëlieten laat weten dat ze niet bang hoeven te zijn om de oorlog in te gaan,
4) God Jozua zelfs taktisch militair advies geeft,
5) God het gelovige volkje dit maal nog paait door te zeggen dat ze het vee deze keer niet hoeven uit te roeien maar mogen buitmaken.
6) Na de overwinning wordt er een altaar gebouwd en brengen de Israëlieten vredeoffers ( :lol: ) en wordt het hele volk gezegend.

Deze zes punten tesamengenomen doen mij de conclusie trekken dat het bijbelse geloof op z'n zachtst gezegd geen gezonde basis heeft en op z'n eerlijkst gezegd geschift is. Aangezien ik een atheïst ben zijn dit natuurlijk achterhaalde interpretaties die ik uit de tekst haal en is mijn conclusie ook wat te verwachten was bij iemand met een decadente opvatting van moraal, maar ik zie niet in hoe ik het anders zou kunnen lezen en denken.
Katholieken lezen geen bijbel, er is dus ook niet hun bijbel. Bijbelinterpretatie dat laten katholieken aan theologen over, jouw bijbelcitaat zal als reactie slechts opleveren: "Dat weet ik niet, daar denk ik niet over na, dat zoeken de geleerde theologen maar uit". "ora et labora"

je bent veel te "reformed" bezig :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
caius
Technologist
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 feb 2010 19:28

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door caius »

collegavanerik schreef: je hebt gelijk, nou goed?
Uitstekend, :)
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Dostojevski
Geregelde verschijning
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2007 10:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door Dostojevski »

Dear o dear, dit gaat veel te snel. Ik moet ff kijken waar ik was gebleven.
GayaH schreef:Wat is er nuttig aan geloven?
Ik denk wel dat het bij allerlei zaken nuttig kan zijn, als je op een "gezonde" manier gelovig bent. Het geeft zekerheid, vastigheid, kaders, gemeenschap. Maar ik denk dat slechts weinig mensen geloven omdat ze dat zo nuttig vinden. Het is geen rationele afweging van voor- en nadelen die een mens doet geloven. Meestal draait het om een bovennatuurlijke ervaring in combinatie met een rationele overtuiging.
heeck schreef:Om te toetsen of ik je goed volg geef ik twee uitspraken van je op volgorde van verschijnen en daarna in omgekeerde volgorde. In omgekeerde volgorde zijn ze voor een geloofloze begrijpelijk maar niet aanvaardbaar. In de originele volgorde benadruk je slechts het onoverbrugbaar zijn van een kloof zoals die zou kunnen bestaan tussen liefhebbers van oesters en de neusophalers.
Ik ben niet thuis in dit jargon en heb ook geen idee waarom de volgorde van twee losse citaten die volgens mij door mij niet met elkaar in verband zijn gebracht, er iets toe zou doen.
Precies waar ik soms nieuwsgierig naar ben. Waar haalt een gelovige de energie vandaan voorrang te blijven geven geven aan dat gevoel?
Ik zie het niet als een kwestie van voorrang. Gevoel en ratio zijn bij mij redelijk in harmonie, sinds ik katholiek ben. Ze strijden niet met elkaar.
Overduidelijk lees ik al geloofloze hier dat je een idee over de behoefte aan leiding vertaalt in een god die deze behoefte van jou, -en vele anderen-, voorzag en deze behoefte met zijn door jou en andere gelovigen veronderstelde bestaan invult.
Hier psychologiseer je m.i. teveel. Ik heb nergens gezegd dat ik "behoefte" heb aan leiding of hiërarchie. En ook niet dat ik daaróm in God ben gaan geloven. Ik herken me iig niet in de manier waarop je mijn citaat vertaalt. De vertaling zegt daarentegen wel weer iets over hoe jij naar geloven kijkt. Blijkbaar zie jij geloof vooral als de vertaling van menselijke behoeften naar een bepaald idee van het bestaan van een God oid.
Er lijken me, als je vooronderstelling juist is en alleen voor mensen zou gelden, legio voorzieningen om structuur, hierarchie en leiding te realiseren.
Klopt.
Wat maakt het voorzien daarin door iets onaantoonbaars zo aantrekkelijk?
Hier heb ik al min of meer antwoord op gegeven. De aantrekkingskracht van God ligt voor mij niet in het "voorzien" in een behoefte aan hiërarchie. Die hiërarchie is wel inherent aan het katholicisme en past bij mijn eigen visie op wat goed is voor de mens. Maar dat is wat anders dan dat ik zou zijn gaan geloven uit behoefte aan hiërarchie.
Tref ik in Dostojevski een geloofservaren volwassene die notabene het (gezins)inkomen bijeen lijkt te garen met kennis omtrent het (katholieke) geloven . . . .
Dat klopt. Slechts weinigen slagen daarin als historicus. Ook mijn loon is aan de matige kant voor een academicus. Maar samen met mijn vrouw, die arts is, redden we het meer dan redelijk. ;)
Tsjok schreef:(Ahahahaa ik ben Dostojevski niet natuurlijk , maar ik kan ook wel een antwoord verzinnen )
Het aantrekkelijke ligt in
de belofte op een beloning door de Almachtige , die weliswaar ook onaantoonbaar ( en verre van zeker of begrijpelijk )is , maar waar men eveneens moet in "geloven "of zelfs denkt recht op te hebben wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet ....
Ik betwijfel of je dit zo kunt zien. Zoals ik al aangaf, er is een hele grote groep vrijzinnigen in zowel katholieke als protestantse hoek, die geloven dat ze inderdaad gegarandeerd rijkelijk beloond zullen worden in het hiernamaals omdat ze God als een knuffelbeer zien zonder een eigen mening, die iedereen in de hemel toelaat. Of je in de hemel komt als je gelooft is voor mij maar zeer de vraag. Of je in de hel komt als je niet gelooft eveneens. In het katholieke geloof - dat ik aanhang - heeft God het laatste woord, kan de mens niets afdwingen, en tellen je daden naast je geloof ook zeer zeker mee. Je kunt vertrouwen op een rechtvaardige God, maar tegelijkertijd kan je niet zelfvoldaan achterover leunen. Dat is m.i. ongeveer wat het katholieke geloof in zijn orthodoxe vorm leert.
heeck schreef:Je hebt de kern mooi uitgelicht, maar toch kunnen jouw verzinsels echt niet de plaats innemen van Dostojevski's eigen bevinden.
God zij dank niet. ;)
Tsjok schreef:-Ik moet de gelovige katholiek nog ontmoeten die niet er alles aan doet om in de hemel te geraken
-Inclusief de laatste biecht op zijn sterfbed en de vergeving van al zijn zonden op de valreep ...

Maar waarschijnlijk doet Dostojevski daar dus allemaal niet aan mee ?
Laat ik het hem eens vragen ... waarop hij dan wel hoopt ...
het vagevuur ? de hel ?
of (net als ongelovigen ) ;
het rustig en gelaten uitdoven ? de vrede des geestes ? ...... maar dan met een "spiritueel" sausje
Dat eerste zie ik niet terug. Helaas doen maar weinig katholieken echt hun stinkende best om een goed en gelovig leven te leiden, zodat ze in de hemel komen. Die paar waarvan we het zeker weten, hebben we heilig verklaard.
De laatste biecht waarnaar je verwijst, komt en kwam inderdaad vaak voor. Net als het verplicht biechten elke week. Bizarre gewoontes, die ervan uitgaan dat je God om de tuin kunt leiden. Dat is inderdaad een kinderlijk geloof. Ik heb echter tot nu toe geen enkele katholiek gesproken die op deze manier tegen de biecht aankeek. En ik ken er aardig wat. Nog ff snel biechten voor je doodgaat uit angst voor de hel, dat klinkt niet als oprecht berouw. En dat laatste is volgens het katholieke geloof wel een vereiste, willen je zonden je vergeven worden.
Ik hoop op de hemel, uiteraard. Ik probeer naar eer en geweten een goed leven te leiden, soms trouwens ook niet, soms betrap ik me erop dat ik bewust juist het verkeerde doe. Hoe God daar uiteindelijk over oordeelt weet alleen Hij.
Aanzien , politieke macht , professioneel succes ( kan ook natuurlijk , maar wil ik hem NIET aansmeren als prioritaire doelen in zijn agenda )
Voor alledrie ben ik in meer of mindere mate gevoelig. Vooral professioneel (als historicus) ben ik ambitieus, hoewel de geringe kansen op een carrière daar wel wat vertwijfeling in brengen.
Erik schreef:Ieder door religieus dogma gestuurde inbreng in de politiek, hoe klein ook, doet voor mij afbreuk aan de scheiding van kerk en staat.
Ik blijf me verbazen over dit misverstaan van wat de scheiding tussen kerk en staat inhoudt. Dat is simpelweg een regeling die bepaalt dat de staat zich niet met de interne gang van zaken in een kerkgenootschap mag bemoeien en vice versa. Wordt inderdaad tegenwoordig nogal eens uitgelegd alsof het zou gaan om een scheiding tussen geloof en politiek - waarbij overigens de politiek zich vergaand met geloof schijnt te mogen bemoeien, maar andersom absoluut niet, dus men kan beter spreken van een totale onderwerping van het geloof aan de politiek. Allemaal zaken die men natuurlijk mag aanhangen. Het lijkt op een seculiere variant van de theocratie (atheocratie?). Maar ik vind het erg onzorgvuldig om dit te verwarren met de scheiding tussen kerk en staat.
Dat is de verdienste van diegenen die weigeren akkoord te gaan met een terugkeer naar middeleeuwse religeuze opvattingen.
De ChristenUnie is protestants, dus niet middeleeuws maar vroegmodern. Voor middeleeuws christendom moet je bij de katholieken zijn. :D
Die ongevraagde propaganda van en confrontatie met een dogma waar je niets mee te maken wilt hebben is het stempel!
Democratie en vrijheid van meningsuiting hebben zo hun prijs. ;)
aton schreef:Maar ondertussen heb je nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom je denkt dat Christus ( is al geen eigennaam, maar een titel en er waren er nog met deze titel, dit even terzijde ) de stichter is van de katholieke Kerk. Dat "uitstorten " IS reeds een aanname zondermeer, maar zegt nog niks over wie de stichter is van de Kerk. Als je de vraag niet begrepen hebt, laat het maar weten.
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat het helder had kunnen zijn waar "dat" naar verwees, excuses. Ik zal proberen je vraag opnieuw te beantwoorden: de uitstorting van de Heilige Geest waarover ik het had, is onlosmakelijk verbonden met het lijden, sterven en de hemelvaart van Christus. Door de uitstorting van de Geest gaf Christus de mensheid de Kerk. Voor mij is die verbinding Pasen-Hemelvaart-Pinksteren en dus Christus-HG-Kerk zo glashelder dat ik vergat dit te expliciteren. Het is mijn persoonlijke geloofsovertuiging dat dit zo gegaan is, dit "klopt" voor mij domweg. Ik ben niet tot dit standpunt gekomen via een wetenschappelijke redenatie.
Tsjok schreef:Zijn jullie nu al dan niet gebrand op " het verdienen van jullie hemel "?
Hoe zit dat ? Is dat gewoon volksdevotie ?
Verdienen is iets anders dan afdwingen. God kan uiteindelijk oordelen dat iemand, door zijn goede werken, de hemel heeft verdiend.
caius schreef:Excuseer mij, ik vind computerwetenschappen interessant en daarin wordt van orde van grootte gewisseld alsof het schone sokken zijn. Dit leidt mij tot de vraag wat je bedoelt met 'ver achter ons'.
Een curieuze vraag, aangezien ik in het stuk dat je citeert nota bene een jaartal noemt. Met "ver achter ons" bedoel ik dat er inmiddels twee à drie generaties zijn opgegroeid die deze situatie zo goed als niet meer kennen. Het Mandement van 1954 was in feite de laatste stuiptrekking van de katholieke verzuiling.
Vilaine schreef:Het viel mij op, dat er een complotdenker een vrijwel perfecte blauwdruk is van een gelovige (of andersom).
Een soort "Der ewige Glaubige" dus? De gelovige als een specifieke variëteit in het menselijk ras? Ik vind het vrij eng klinken, vandaar dat ik er nogal scherp op reageer. Ik denk dat gelovige mensen er in net zo veel variaties bestaan als niet-gelovige mensen.
collegavanerik schreef:Katholieken zijn niet yec, 1954 is lang geleden, toen hadden de bisschoppen nog wat te vertellen :D
Precies. Alleen al de afkorting "yec". Klinkt niet lekker. Wie wil dat nou zijn?
Rereformed schreef:Zou Dostojevski misschien kunnen uitleggen hoe katholieken omgaan met een tekst zoals die van Jozua 8?
Mijn eerste indruk: dat is een hoofdstuk uit een boek uit het OT. Het bloed zal er wel van afspatten neem ik aan. :D
Nog even een recapitulatie. De tekst ( viewtopic.php?p=297152#p297152 ) (die om iets duidelijk te maken door Job zelf naar voren werd gehaald) laat weten dat
1) een man genaamd Jozua een regelrechte telefoonverbinding schijnt te hebben met God,
2) God opdracht geeft tot totale vernietiging en uitroeiing van de gehele bevolking van een stad, als onderdeel van een plan van genocide op zes volken,
3) God de Israëlieten laat weten dat ze niet bang hoeven te zijn om de oorlog in te gaan,
4) God Jozua zelfs taktisch militair advies geeft,
5) God het gelovige volkje dit maal nog paait door te zeggen dat ze het vee deze keer niet hoeven uit te roeien maar mogen buitmaken.
6) Na de overwinning wordt er een altaar gebouwd en brengen de Israëlieten vredeoffers ( ) en wordt het hele volk gezegend.
Die telefoonverbinding lijkt me wat onwaarschijnlijk. Verder klinkt dit erg oudtestamentisch. ;)
Hoe katholieken in z'n algemeen omgaan met deze tekst weet ik niet. De Kerk schrijft niet bij elke passage uit de bijbel voor hoe je 'm moet interpreteren (letterlijk historisch, als moreel voorschrift, als allegorie, als mythe, etc). Uit het feit dat de Kerk dit citaat naar mijn beste weten nergens promoot als aanbevelenswaardig om na te volgen of als morele leidraad, concludeer ik dat je als katholiek gelovige enige vrijheid hebt om hiervan te zeggen: dit was de opvatting van een woestijnvolk (de Joden) in een culturele en sociale context die reeds millennia achterhaald is, over wat de hand van God was in hun geschiedenis. Interessant om te lezen hoe men dat destijds blijkbaar bekeek. Op het niveau zoals ook de Trojaanse en Punische oorlogen fantastische geschiedenisverhalen zijn. Maar verder hoef ik met deze tekst niet zo veel denk ik.
You want the truth! You can't handle the truth! No truth handler you! Bah! I deride your truth handling abilities! ~ Robert U. Terwilliger
Gebruikersavatar
caius
Technologist
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 feb 2010 19:28

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door caius »

Dostojevski schreef:
caius schreef:Excuseer mij, ik vind computerwetenschappen interessant en daarin wordt van orde van grootte gewisseld alsof het schone sokken zijn. Dit leidt mij tot de vraag wat je bedoelt met 'ver achter ons'.
Een curieuze vraag, aangezien ik in het stuk dat je citeert nota bene een jaartal noemt. Met "ver achter ons" bedoel ik dat er inmiddels twee à drie generaties zijn opgegroeid die deze situatie zo goed als niet meer kennen. Het Mandement van 1954 was in feite de laatste stuiptrekking van de katholieke verzuiling.
Dat je 60 jaar als "ver achter ons" betitelt vind ik curieus, helemaal aangezien je zegt historicus te zijn. Maar aangezien het religie nog nooit gelukt is mij te boeien laat ik het daarbij. 8*)

ps: Ik lees je bijdragen overigens graag, een verademing vergeleken met sommige clowns die we hier van tijd tot tijd mogen gewaarworden.

-Cornelis de Noorman
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
aton

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door aton »

Dostojevski:
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat het helder had kunnen zijn waar "dat" naar verwees, excuses. Ik zal proberen je vraag opnieuw te beantwoorden: de uitstorting van de Heilige Geest waarover ik het had, is onlosmakelijk verbonden met het lijden, sterven en de hemelvaart van Christus. Door de uitstorting van de Geest gaf Christus de mensheid de Kerk. Voor mij is die verbinding Pasen-Hemelvaart-Pinksteren en dus Christus-HG-Kerk zo glashelder dat ik vergat dit te expliciteren. Het is mijn persoonlijke geloofsovertuiging dat dit zo gegaan is, dit "klopt" voor mij domweg. Ik ben niet tot dit standpunt gekomen via een wetenschappelijke redenatie.
Dat laatste geloof ik best. Dit standpunt zou ik ook eerder een typische cirkelredenatie noemen.
De verbinding Pasen-Hemelvaart-Pinksteren IS reeds een christelijk dogma wat de katholiek Kerk achteraf geclaimd heeft, maar eigenlijk afkomstig was van Paulus en niet van Jezus ( zoals ik al duidelijk maakte is Christus geen eigennaam maar een titel ). Je zit hier dus de ganse tijd in je eigen bokaal te vissen.
Stel nu eens dat Jezus helemaaaaal niet de intentie had om een nieuwe religie te stichten en enkel opkwam voor de jood zijn religie, zijn cultuur en zijn land, dan kun je die ejaculatie van de Geest wel op je hoed steken niet? Het blijft wel degelijk een persoonlijke geloofsovertuiging, maar dan wel zonder onderbouw. Maar goed, het is ook niet mijn bedoeling om aan broodroof te doen.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11955
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door heeck »

Heeck schreef:Wat maakt het voorzien daarin door iets onaantoonbaars zo aantrekkelijk?
Dostojevski schreef:Hier heb ik al min of meer antwoord op gegeven. De aantrekkingskracht van God ligt voor mij niet in het "voorzien" in een behoefte aan hiërarchie. Die hiërarchie is wel inherent aan het katholicisme en past bij mijn eigen visie op wat goed is voor de mens. Maar dat is wat anders dan dat ik zou zijn gaan geloven uit behoefte aan hiërarchie.
Begrijp ik dat katholicisme voor jou een soort totaalpakket biedt, inclusief een god, dat jou aantrekt?
Zou je daar die god dan niet uit kunnen elimineren? Hoezo niet?

En zie dit navragen svp als nieuwsgierigheid, want waar jij meent min of meer antwoord te hebben gegeven, laat dat bij mij de vraag onbeantwoord.
Waarom, maar vooral hoe steekt het in elkaar dat iemand onwaarschijnlijke, en vooral principieel onaantoonbare *) zaken als (een) god(en), als maatstaf voor het bestaan neemt?

Blij overigens dat je niet te krap zit,
Roeland

*)
Onaantoonbaar omdat in aantoonbare goden niet meer geloofd hoeft te worden.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
PietV.
Erelid
Berichten: 14510
Lid geworden op: 21 sep 2004 20:45
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door PietV. »

Dostojevski schreef:
Ik denk wel dat het bij allerlei zaken nuttig kan zijn, als je op een "gezonde" manier gelovig bent. Het geeft zekerheid, vastigheid, kaders, gemeenschap. Maar ik denk dat slechts weinig mensen geloven omdat ze dat zo nuttig vinden. Het is geen rationele afweging van voor- en nadelen die een mens doet geloven. Meestal draait het om een bovennatuurlijke ervaring in combinatie met een rationele overtuiging.
Kun je jouw bovennatuurlijke ervaring omschrijven? En waar zit het rationele deel van je geloof?

Mvg,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Tsjok45
Bevlogen
Berichten: 3132
Lid geworden op: 15 feb 2006 13:57
Locatie: gent
Contacteer:

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door Tsjok45 »

Ik denk wel dat het bij allerlei zaken nuttig kan zijn, als je op een "gezonde" manier gelovig bent.
OK
Wat is echter gezond geloven ?
-Geloven dat wanneer je een half paard ziet dat achter de hoek komt kijken , er wel ook een achtereind aan zal zitten , alhoewel je het ( nog ) niet ziet ?
- Geloven dat morgen weer de zon opgaat ?
- Geloven dat je kunt verongelukken als je niet oplet bij het oversteken van de straat ?
Of is het
-geloven dat "big brother in the sky"je zal helpen door het schenken van
"goddelijke genade "

-Dat maria van Lourdes , Schostokova , Fatima ,Oostakker , Halle , Scherpenheuvel , Beauraing ... en op vele andere plaatsen ....zelfs bovenop de muur van Geraardsbergen en/of in het kapelletje van de Gentse brandstraat... een mirakel zal bepleiten bij haar goddelijke zoon ???

Het geeft zekerheid, vastigheid, kaders, gemeenschap.

inderdaad want dat is wat gelovigen zoeken : zekerheid
meer specifiek :
Het "zeker "weten van absolute waarheden en onbetwijfelbare geloofswaarheden

Dat is wensdenken want absolute zekerheden bestaan niet als je de wetenschappelijke methode hanteert ( alleen hoogstwaarschijnlijke verklaringen voor hetgeen als voorlopig als controleerbaar en als herhaalbaar gegeven kan worden nagegaan wanneer men dat wenst ... )

Is het trouwensd zo moeilijk om met onzekerheden te leven ?

-Je legt je neer bij de goddelijke beschikking en leeft uit zijn hand in wiens palm jouw naam geschreven staat
-Waarom dan niet zich schikken bij een leven in onzekerheid
dat je dus ook niet zelf in de hand hebt

Wat heb je dan wel te verliezen ?
De "zekerheid "van het beloofde eeuwige leven , allicht ?


Vastigheid betekent dat je niet steeds weer hoeft te gaan overwegen wat het allemaal voorstelt ... en je dus kunt overgaan tot de orde van de dag en gaat handelen zoals van jou wordt verwacht ....

Het is nu eenmaal gods wil ...en god did it ( en dat geldt eigenlijk voor alles wat er is ? )
en of je daar nu meer over weet of niet is ijdel ?
= Science stoppers en ijdelheid die zelfs wortelt in hoofdzonden zoals hoogmoed en luiheid ....

Ok ...
blijft als zijstraatje , de vraag waarom het geloof ( =een irrationele emotionele drive )kon onstaan ....


Met "kader " bedoel je natuurlijk het postmoderne " perspectief " ? Het gezichtspunt van waaruit je alles schouwt ?

-Wat met de eenogige ?

- Gelovigen beweren dat ze naast de ( symbolische ) twee ogen waarmee de wetenschap kijkt ... ze een "derde oog" bezitten waarmee ze anders-soortige ( en zelfs evenwaardige ) kennis vergaren over datgene wat de wetenchap niet kan "zien" .....

Wetenschap is gewoon feitelijk controleren en altijd maar weer feitelijk controleren van wat wordt gezien en niet wordt gezien
Er bestaan zelfs blinde wetenschappers (Geeraat Vermey bijvoorbeeld )

Westers "Geloof "( en dat is dus ook het katholicisme ) is al datgene mentaal gaan uitvinden wat je diepste wensen vervult ( het eeuwige leven op de een of ander manier bereiken dus )


Gemeenschap....en dat is het belangrijkste aspect van wat de mens voorstelt : het sociale netwerk waar het menselijke dier in zit ingebed ....in wordt opgevoed , de eigen identiteit aan ontleent ...

Vraag is natuurlijk of het persé een "gelovige "gemeenschap moet zijn die je prioriteit verdient en/of een "gelovige gemeenschap" de meest efficiente vorm van een echte gemeenschap is ...Waarom is de" katholieke nestgeur" te verkiezen ( door jou althans ) : omwille van je familie , je vrienden , de herinneringen ? je opvoeding ? je groep ? je stam ? je kennissenkring ( =de meeste mensen hebben een kleine kring van bekenden waarmee ze in fysiek contakt komen )

Van hoeveel andere "gemeenschappen " , groepen , heb je dan al geproefd of heb je beleefd die evenzeer grote voordelen bieden ....
( =melomanen , artistieke groepen ,je (tegenwoordig snel wisselende ) beroeps en arbeidsomgeving , de akademische wereld , je zelfhulpgroep , je missioneringsgroep , je ontwikkelingshulp groep , zelfs je supportersclub en of sportvereniging , je engagement in de buurt , borduur of theeclub , je stamcafe ??? ) of dacht je dat die minder belangrijk of vooral zingevend zijn ?

Het is geen rationele afweging van voor- en nadelen die een mens doet geloven.
Juist ... want het is een psychologische en emotionele kwestie ; De geloofsmachine in onze hersenen ....
Meestal draait het om een bovennatuurlijke ervaring in combinatie met een rationele overtuiging.
En dat noemt dan ook ;
Het verklaren van hersenprodukten ( visioenen , inzichten , revelaties etc ... etc ... ) dmv aannames waar geen enkel deugdelijk ( indirect of direct ) bewijs op grond van feitelijke controleerbare en begrijpelijke evidenties , voor bestaat en waaruit ( uit die aannames dus ) dan achteraf allerlei rationalisaties , kunnen worden afgeleid ....

Het is met andere woorden niets
anders dan jezelf iets wijs maken dat in je eigen gemeenschap als waardevol of "waar " wordt gepromoot .... je confirmeert je dus gewoon aan je gemeenschap ...( = confirmatie = het sacrament van het "vormsel "* ) en dat te gebruiken als een axioma's ( = absolute waarheden en zekerheden )

(*) Mijn vraag is aansluitend hierop vooral : een vraag over de "sacramenten "( uitingen van de goddelijke genade; die je alleen kunt genieten als je gelooft in al die hokus pocus ) ... of laten de moderne katholieken dat ook al vallen ?

M.a.w. ;
Geloven Katholieken nog in de sacramenten ?
of gaan ze ook daarover hypocriete -jezuiten prietpraat gaan opdissen ?
Gaan zoeken naar interpretaties in de schriften ?
ook de sacramenten ( het huwelijk , de biecht ) persoonlijk gaan interpreteren en naar believen aanpassen aan de eigen noden ?
en zich toch nog blijven katholiek noemen ?

De Zuid Amerikaanse syncretische godsdienst " Santeria "/ Candomblé , is in die zin dan ook een overtuiging die zichzelf met recht " katholiek" kan noemen ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Tsjok45
Bevlogen
Berichten: 3132
Lid geworden op: 15 feb 2006 13:57
Locatie: gent
Contacteer:

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door Tsjok45 »

Uit onfalsifeerbaar gehouden aannames achteraf rationalisaties gaan brouwen is trouwens een drogredenatie ....
--> post-hoc-ergo-propter-hoc,

Groet
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door GayaH »

Fishhook schreef:
GayaH schreef:@ Destinesia
*
Volgens de WikipediA:
  • Een atheïst is iemand die niet in één of meerdere goden gelooft en
    een ongelovige is iemand die in het geheel geen religie, geen geloof aanhangt.
Een baby is iemand die niet in één of meerdere goden gelooft en
een baby is iemand die in het geheel geen religie, geen geloof aanhangt.
Dit noemen we komma neuken GayaH. :wink:
Okay, maar hoe denk jij daarover:
worden mensen als atheïst geboren?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Plaats reactie