De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%

Totaal aantal stemmen: 24

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik vind het uiterst vervelend dat jij nooit mijn posten schijnt te lezen, want alles waar je mee aankomt heb ik al besproken. Je dwingt me telkens opnieuw hetzelfde te doen, maar vooruit, daar gaan we weer:
antoon schreef:...Om de interpretatie kracht bij te zetten, nu dan de andere halve jaarweek, stel nu eens dat er niets van klopt en dat het BV, 10 jaar in werkelijkheid is inplaats van 3,5 jaar dan kan de interpretatie in de kast, graag wil ik dat met beschikbare geschiedenis gegevens bespreken.

Als we eerst het Bijbel verslag nemen en uitgaan van 14 Nissan 33 tot de herfst van 36, want zo moet het plaatje eruit zien voor de laatste jaarweek.
Dan zien we dat we zeer weinig chronologische eikpunten beschikbaar in handelingen tot de bekering van Cornelius hebben, dus we moet even verder kijken dan onze neus lang is, ...
Stop, stop, stop! Om je redenering kracht te geven moet je eerst aannemelijk kunnen maken dat de 70 jaarweken eindigen op het moment dat Cornelius gedoopt werd. Dat kun je volstrekt niet. Het is zelfs een absurde gedachte.
1) In Daniël 9:24 staat uitvoerig waar de 70 jaarweken mee eindigen: de climax van de geschiedenis, de voleinding van alles.

-Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten,
Zijn aan de overtredingen van het joodse volk een eind gekomen toen Cornelius gedoopt was?
Is er een eind gekomen aan hun zonden? In ieder geval niet volgens alle christenen.

-voordat het wangedrag is vergolden
Was op het moment dat Cornelius gedoopt werd 'het wangedrag van het joodse volk' vergolden? Beslist niet, Matteüs laat zelfs weten dat ze net een hoop bloedschuld op hun hoofden erbij kregen, en Paulus schrijft dat de toorn van God over hen is uitgebarst.

-en eeuwige gerechtigheid is gebracht,
Eeuwige gerechtigheid in de wereld gekomen? Zoals ik al opgemerkt heb kun je hier als een dominee over spreken, maar er is beslist niets van te merken in de wereld.

-voordat het profetisch visioen bezegeld is
Dwz voordat alles vervuld is wat in de profetie van Daniël wordt voorzegd. Heeft dat wat met Cornelius te maken? Beslist niet.

-en het allerheiligste gewijd.
Dwz het heilige der heilige van de tempel wordt weer hersteld na de ontwijding (in de 70ste jaarweek). Is dat gebeurd? Heeft dat wat met Cornelius te maken? Beslist niet.

Wat JehovaGetuigen willen doen is de 70 jaarweken laten ophouden op het moment dat ze af willen komen van het joodse volk. Ze willen graag overstappen op een tijd van het evangelie. Maar dat is nu net wat volkomen onmogelijk is in de interpretatie van Daniël, want er wordt met geen woord over zo'n nieuw tijdperk dat aanvangt gerept, geen woord over een nieuw verbond oid. De interpretatie van de JehovaGetuigen is dus volkomen het tegendeel van wat de profetie in Daniël zegt. Die houdt zich enkel bezig met de vervulling van alle beloften aan het volk Israel.

2) Maar zelfs al zou de profetie eindigen op het moment dat het tijdperk van het evangelie begint, dan gaan jullie met Cornelius alweer de mist in, hetgeen ik ook al eerder opmerkte, maar waar ik alweer geen reaktie op kreeg. 'De tijd van de bediening aan de heidenen' begon zoals gezegd niet met Cornelius, maar al eerder, toen de Samaritanen en de Ethiopiër al door Filippus werden gedoopt. Lees jij ooit wel wat ik schrijf?

Je kunt eenvoudig ophouden met Cornelius. Je Cornelius ingreep slaat kant noch wal.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 mei 2009 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:
Rereformed schreef:49 jaar, tot op de gezalfde vorst Cyrus die de joden terug laat gaan naar Jeruzalem en de fundamenten legt voor de nieuwe tempel, en een periode van 62 jaarweken, 434 jaar, die leidt tot de komst van een vorst (Antiochus IV) die Jeruzalem, het joodse volk en de tempel ten verderve zal brengen.
Kan je dat ook op het jaar precies weergeven zoals ik dat doe,
begin punt jaartal (markeren)
eindpunt ook jaartal (markeren)
de halve jaarweken beargumenteren met Bijbelse en geschiedenis gegevens en precies uitkomen ,kan je een schema maken
kan je extrapoleren vanuit de geschiedenis, en ik kan nog even doorgaan, dit zeg ik niet om te jennen of te treiteren, geloof mij op mijn woord.
Jij hebt theologie gestudeerd ,en naar ik meen ook deze interpretatie ,ok. Ik zeg er niets van want jij bent begonnen met een meer dan serieuze benadering bij je studie neem ik aan uit je woorden.
Ik heb je precies die punten voor dat schema gegeven in de tweede helft van deze post:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 78#p162278" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook de Bijbel bestudeerd meer vanuit een andere invalshoek en meer gericht op de inhoud.
Jij hebt je zeker niet gericht op de inhoud van de bijbeltekst. Jij hebt je enkel gericht op informatie die je via de JehovaGetuigen is aangegeven en negeert wat de bijbel zegt.
Waarbij de Bijbel de Bijbel moet verklaren.
Fijn dat je dat opmerkt. Ik probeer je al maandenlang te vertellen dat de bijbel jouw uitleg finaal tegenspreekt:
zie de eerste deel van dezelfde post waar ik net naar verwees: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 78#p162278" onclick="window.open(this.href);return false;
Antoon schreef:
2)"tot op de Messias", is een onmogelijke vertaling. In de tijd van Daniël kende men dit begrip Messias nog helemaal niet.
Messias kan ook vertaald worden met gezalfde ,de joden waren bekend met het begrip
David was ook een gezalfde
Saul werd ook gezalfd
Cyres de Pers in zekere zin ook ,hij was gezalfd om de wil van God te volbrengen
Maar dit is juist wat ik jou probeer uit te leggen. Het woord móet enkel als 'een gezalfde' worden vertaald, omdat dát de betekenis was in die tijd. En inderdaad wordt met deze gezalfde Kores bedoeld die (volgens de éénogige joodse schrijvers zogenaamd) de wil van God deed door het decreet uit te vaardigen dat de joden terugm mogen om hun stad en tempel te herbouwen.
Wat de Jehovagetuigevertaling en bijbelinterpretatie van dit vers betreft vraag ik jou: waarom staat er in dit vers die onderverdeling 7 jaarweken en 62 jaarweken? Waarom niet enkel 69 jaarweken? Hoe kan het tot op de komst van de messias zowel 49 jaar zijn alsook 434 jaar?
de 7 weken waren voor de herbouw van de muren en eventueel wat nog restte aan de tempel, de bijbel geeft alleen niet aan dat het werk klaar was.wij gaan er vanuit dat die 7 weken voldoende waren.
Maar dit klopt helemaal niet. De bijbel laat weten dat de fundamenten van de nieuwe tempel al onder Kores werden gelegd en ook de herbouw van Jeruzalem al onder Kores is begonnen. Wanneer jij na de komst van Ezra en Nehemia nog eens 49 jaar verder bent om die bouwtijd af te maken dan heeft die tijd dus al zo'n anderhalve eeuw geduurd en geen 49 jaar.

Bovendien antwoord je niet op de tweede vraag: Hoe kan het (volgens de JG bijbelvertaling) tot op de komst van de messias zowel 49 jaar zijn alsook 434 jaar?
De tekst zegt dat vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken zullen zijn.
Deze 'hij' is niet de messias, die is namelijk volgens de tekst net ter dood gebracht, maar de vijandelijke vorst. Hier wordt exact op dezelfde zaken gezinspeeld als in Daniël 11: 31, oftewel op de ontwijding van de tempel door Antiochus IV. Het is de tijd van de 70ste jaarweek, oftewel de 7 jaren lang durende eindtijd voorafgaande aan de voleinding van alles (Daniël 12).
Het gaat hier beslist niet om 'het (goddelijke) verbond' (oude of nieuwe, het door Jezus ingeluide nieuwe verbond is overigens een 'eeuwig verbond, geen verbond voor 7 jaar), maar om een bondgenootschap tussen Antiochus en de regerende klasse van joden.
Ik vind te weinig theologische ,schriftuurlijke en geschiedkundige onderbouwing aan de intepretatie.
Dat is een zeer vreemde reaktie, aangezien ik enkel de bijbeltekst becommentarieer. Wat de geschiedkundige onderbouwing kun je terecht in ieder commentaar op Daniël wat niet geschreven is door Jehovagetuigen. Nogmaals dan maar:

-het kan niet op die Gezalfde slaan, omdat er in de tekst net van gezegd wordt dat die juist vermoord is,
-het kan niet gaan om een verbond dat God sluit, omdat het slechts om een verbond van ten hoogste 7 jaren gaat
-omdat het naadloos aansluit op wat in hoofdstuk 11 over Antiochus IV gezegd wordt, iets waar we het in het voorgaande uitgebreid over gehad hebben en waarvan je de geschiedkundige onderbouwing overal kunt nalezen
verder zijn er meer kerken die uitgaan van de intepretatie dat de profetie naar/bij Jezus uitkomt al ben ik het er niet met allemaal mee eens
Daar hebben we het ook al over gehad: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 255#162255 Uiteraard willen alle christenen graag dat Daniël een geweldige profetie is. Ze hebben allemaal varianten om daar op terecht te komen. Daarom kon ik eerst jouw schema niet volgen, want de andere christenen denken zich te kunnen redden door de laatste week nog in de toekomst te laten plaatsvinden. Het zijn allemaal varianten van redeneringen die niet deugen omdat het beginpunt van de 70 jaarweken ligt op het punt dat Jeremia die profetie van 70 jaren kreeg en het beginpunt leggen in de tijd van Nehemia (455 voor de jaartelling) volkomen onbijbels is.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Nee, Rereformed de Ethiopische Eunuch was een besneden aanbidder van god en geen HEIDEN.
Het gaat centraal om de derde sleutel die Petrus kreeg, het koninkrijk openen voor heidenen, Cornelius was een aanbidder maar er staat niet dat hij besneden was.
De eerste halve jaarweek konden natuurlijk besneden joden noch mee profiteren van de het Abramitisch verbond, alleen mee profiteren, daarna werd de deur voor de heidenen opengezet.
Eerst werd het koninkrijk geopend voor de Samaritanen, daarna voor de heidenen
kort gesloten
3 sleutels:
1 natuurlijke joden
2 Samaritanen
3 heidenen
Dar wilde niet zeggen dat natuurlijke joden daarna geen christenen konden worden, ze hadden alleen het voorkeursrecht verloren

Stop, stop, stop! Om je redenering kracht te geven moet je eerst aannemelijk kunnen maken dat de 70 jaarweken eindigen op het moment dat Cornelius gedoopt werd. Dat kun je volstrekt niet. Het is zelfs een absurde gedachte.
1) In Daniël 9:24 staat uitvoerig waar de 70 jaarweken mee eindigen: de climax van de geschiedenis, de voleinding van alles.
Met Cornelius hield het Abrahamitich verbond op , het verbond waarmee alle volkeren zich konden zegenen, en trad er een nieuw verbond in werking , en wel het verbond dat op 14 Nissan bij de volle maan bezegeld werd, Jezus zij letterlijk "ik geef u een nieuw verbond"

Jezus- om in deze context te blijven- volvoerde de wet, maakte de wet af, als volmaakt mens kon hij dat als geen ander voor hem, letterlijk zij hij ook "een mens doet geen nieuwe wijn in oude wijnzakken" en nog meer in die trant.
-Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten,
Zijn aan de overtredingen van het joodse volk een eind gekomen toen Cornelius gedoopt was?
Is er een eind gekomen aan hun zonden? In ieder geval niet volgens alle christenen.
Er is nu ook geen einde aan zonden, er komt geen end aan zonde
Met dit verschil:
Het wets verbond stelde zonde aan de kaak, de joden waren zich iedere dag ervan bewust dat zij zondaars waren en het ene ritueel na het andere herinnerde hen er wel aan.
Na Cornelius trad het nieuwe verbond geheel in werking voor iedereen, nog steeds waren/zijn mensen zich ervan bewust dat zij zondaars zijn, maar door geloof te stellen in het loskoopoffer, en Jezus als bemiddelaar tot God te aanvaarden worden mensen niet meer veroordeelt.
Maar dit is juist wat ik jou probeer uit te leggen. Het woord móet enkel als 'een gezalfde' worden vertaald, omdat dát de betekenis was in die tijd. En inderdaad wordt met deze gezalfde Kores bedoeld die (volgens de éénogige joodse schrijvers zogenaamd) de wil van God deed door het decreet uit te vaardigen dat de joden terugm mogen om hun stad en tempel te herbouwen.
Jezus was een gezalfde ,het woord heeft geen gradatie, het is voor iedereen (gezalfden) relevant aan opdracht
Maar dit klopt helemaal niet. De bijbel laat weten dat de fundamenten van de nieuwe tempel al onder Kores werden gelegd en ook de herbouw van Jeruzalem al onder Kores is begonnen. Wanneer jij na de komst van Ezra en Nehemia nog eens 49 jaar verder bent om die bouwtijd af te maken dan heeft die tijd dus al zo'n anderhalve eeuw geduurd en geen 49 jaar.
Om te beginnen de bouw en afbouw heeft gewoon heel lang geduurd
De profetie was in eerste instantie bedoeld voor de muren, maar het kan zijn dat met al het geharrewar, bedreigingen en geknoei dat de tempel er nog niet florissant bij stond, maar inderdaad je hebt gelijk het ging om de muren en alleen de muren Nehemia had gehoord dat het nog een rommeltje was.
Bovendien antwoord je niet op de tweede vraag: Hoe kan het (volgens de JG bijbelvertaling) tot op de komst van de messias zowel 49 jaar zijn alsook 434 jaar?
De tekst zegt dat vanaf het uitgaan van [het] woord om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot op Messías [de] Leider, zeven weken, alsook tweeënzestig weken zullen zijn.
49 jaar dus voor de muren 7 weken tel daarbij de 434 dan wordt het 483 jaar (alle jaarweken op een na)

454 voor GT tot 29 na GT. = 483 jaar
daar is geen speld tussen te krijgen
zeven weken, alsook tweeënzestig weken zullen zijn.
Dit en het waard om nog even apart te behandelen, ik dubde er vroeger ook mee
De 7 weken is het enige gedeelte dat verder niet Schriftuurlijk aangehaald wordt als zijnde dat de bouw af was, dat is jammer, maar Daniel zegt ook in de druk ter tijden
De bouwers moesten voor gevaar voor eigen leven doorwerken met wapens bij de hand, het is te interpreteren als herstellen in de druk ter tijden.
7x7 = 49 tel daarbij de 434 en je komt dus op 483 jaar
tor de een na laatste jaarweek oftewel 29 gewone tijdrekening
454 voor GT. uitgaan van het woord tot 29 GT = 483

-het kan niet op die Gezalfde slaan, omdat er in de tekst net van gezegd wordt dat die juist vermoord is,
-het kan niet gaan om een verbond dat God sluit, omdat het slechts om een verbond van ten hoogste 7 jaren gaat
-omdat het naadloos aansluit op wat in hoofdstuk 11 over Antiochus IV gezegd wordt, iets waar we het in het voorgaande uitgebreid over gehad hebben en waarvan je de geschiedkundige onderbouwing overal kunt nalezen
het verbond liep door na die 7 jaren ,de 7 jaren waren een scharnier van het oude verbond naar het nieuwe verbond,
de geschiedkundige onderbouwing kan ik nalezen ,maar ik zie geen exacte telling zoals ik wel aan jou geef
De gezalfde is vermoord inderdaad , maar geestelijk opgestaan om voor ons te bemiddelen.

Daar hebben we het ook al over gehad: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 255#162255 Uiteraard willen alle christenen graag dat Daniël een geweldige profetie is. Ze hebben allemaal varianten om daar op terecht te komen. Daarom kon ik eerst jouw schema niet volgen, want de andere christenen denken zich te kunnen redden door de laatste week nog in de toekomst te laten plaatsvinden. Het zijn allemaal varianten van redeneringen die niet deugen omdat het beginpunt van de 70 jaarweken ligt op het punt dat Jeremia die profetie van 70 jaren kreeg en het beginpunt leggen in de tijd van Nehemia (455 voor de jaartelling) volkomen onbijbels is.

Het is heel wat uitzoeken van wat voor varianten er zijn id.
Laatst gewijzigd door antoon op 04 mei 2009 18:59, 9 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Nee, Rereformed de Ethiopische Eunuch was een besneden aanbidder van god en geen HEIDEN.
Het gaat centraal om de derde sleutel die Petrus kreeg, het koninkrijk openen voor heidenen, Cornelius was een aanbidder maar er staat niet dat hij besneden was.
De eerste halve jaarweek konden natuurlijk besneden joden noch mee profiteren van de het Abramitisch verbond, alleen mee profiteren, daarna werd de deur voor de heidenen opengezet.
Eerst werd het koninkrijk geopend voor de Samaritanen, daarna voor de heidenen
kort gesloten
3 sleutels:
1 natuurlijke joden
2 Samaritanen
3 heidenen
Dar wilde niet zeggen dat natuurlijke joden daarna geen christenen konden worden, ze hadden alleen het voorkeursrecht verloren

Met Cornelius hield het Abrahamitich verbond op , het verbond waarmee alle volkeren zich konden zegenen, en trad er een nieuw verbond in werking , en wel het verbond dat op 14 Nissan bij de volle maan bezegeld werd,
Jezus zij letterlijk "ik geef u een nieuw verbond"

Jezus- om in deze context te blijven- volvoerde de wet, maakte de wet af als volmaakt mens kon hij dat als geen ander voor hem,
letterlijk zij hij ook "een mens doet geen nieuwe wijn in oude wijnzakken" en nog meer in die trant.
Maar deze redeneringen slaan ook kant noch wal. Je haalt nota bene de woorden van Jezus aan dat hij een nieuw verbond geeft, en laat het dan pas 3½ jaar later van kracht worden. Dat slaat nergens op.
Wat jij doet met je 'sleutels' is enkel allerlei sektarische christelijke theologieën op de bijbel neerleggen. Dit soort redeneringen heeft helemaal geen pas wanneer je je met de teksten van een oud-testamentisch boek als Daniël bezighoudt.

Indien je je bij je Cornelius wil houden, da's jouw zaak, maar ga dan in op al mijn argumenten in mijn twee vorige posten. Telkens weer pik jij er één detail uit om te aanvechten. Ditmaal weer nummer twee dat een afterthought is. Het hoofdpunt was punt 1. Ik heb daar genoeg van. Ik wil dat je alle argumenten overdenkt en weerlegt zoals ik ook altijd al jouw argumenten onder vuur neem.

Ik heb je uitvoerig laten zien aan de hand van bijbelteksten waarom de 70 jaarweken niet in 455 pas van start kunnen gaan. Geen reaktie.
Ik heb je verteld waarom niet van 'de Messias' sprake kan zijn. Geen reaktie.
Ik heb je verteld dat de 70 jaarweken moeten eindigen in de voleinding van alles. Geen reaktie.
Ik heb je precies verteld hoe de 70 jaarweken wél goed kunnen worden ingepast en op Antiochus IV uitkomen, zoals al die andere hoofdstukken dat ook doen. Geen reaktie.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 mei 2009 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik ben bezig te beschouwen en weerleggen zoals je bij de vorige posting kunt opmerken,
De posting waar ik nog niet mee klaar ben, maar dan kom je weer met nieuwe punten, ik wil ze best allemaal behandelen maar dat kost tijd en geduld, en niet in de laatste plaats het willen zien, zoals het ook in mijn en jouw Bijbel staat
Maar ik ga boven dus wel verder .
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Ik ben bezig te beschouwen en weerleggen zoals je bij de vorige posting kunt opmerken,
De posting waar ik nog niet mee klaar ben, maar dan kom je weer met nieuwe punten, ik wil ze best allemaal behandelen maar dat kost tijd en geduld, en niet in de laatste plaats het willen zien, zoals het ook in mijn en jouw Bijbel staat
Maar ik ga boven dus wel verder .
OK. Neem liever eerst telkens heel veel tijd dan vlug voor de vuist weg wat te antwoorden.
Ik zou ook graag willen dat jij het hele topic van tijd tot tijd terugbladert en opnieuw leest (dat heb ik ook meerdere malen gedaan), zodat we niet in herhalingen vallen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Het vreemdste is dat jij de eerste zin van vers 26 (zie hieronder vetgedrukt) schijnt weg te laten. Is dat opzettelijk? Want in dat vers staat juist dat de gezalfde na 69 weken zal worden vermoord.
Rereformed schreef:Ontgaat het je nog steeds dat je de eerste zin van vers 26 weglaat?Of staat die er niet in de vertaling van de Jehovagetuigen? Ik heb die tekst in mijn vorige post steeds vetgedrukt.
Rereformed schreef:Graag antwoorden op deze post.
Jij hebt potverdorie nog geen antwoord gegeven. Ik word heel nijdig op zulke nalatigheid en voel het aan alsof iemand mij bewust wil treiteren.
Kom niet met verontschuldigingen want daar interesseer ik me niet voor, :bounce: maar enkel met een antwoord hierop.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik begrijp hier werkelijk niets van
ik heb je de 2 versen gegeven in jouw vertaling en mijn vertaling meer kan ik niet doen, neem wel als het kan nota van de 4 vorige posting die ik bewerk om jou antwoord te geven.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Ik begrijp hier werkelijk niets van
ik heb je de 2 versen gegeven in jouw vertaling en mijn vertaling meer kan ik niet doen, neem wel als het kan nota van de 4 vorige posting die ik bewerk om jou antwoord te geven.
Op jouw site http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu6.html geef je de JG bijbelvertaling van Daniël 9: 24-27. Maar er ontbreekt een vers daar, een vers dat ik heb vetgedrukt in alle vertalingen van andere bijbels in deze post: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 475#166475
Ga er nu maar eens je best voor doen om te kijken hoe het zit.

Ik vraag me altijd af of jij wel ooit leest wat ik schrijf. Misschien moet je er een gewoonte van maken posten langzamer te lezen, of meerdere keren.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 mei 2009 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik kan mij herinneren dat jij wel eens een snelle blik had, het is mogelijk , indien waar dan bedankt voor de tip en zal ik het aanpassen
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik zie dat je een vorige post 9 maal hebt bewerkt. Er is inmiddels een hoop tekst bijgekomen waar ik graag op antwoord:
antoon schreef:
Rereformed schreef:-Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten,
Er is nu ook geen einde aan zonden, er komt geen end aan zonde
Met dit verschil:
Het wets verbond stelde zonde aan de kaak, de joden waren zich iedere dag ervan bewust dat zij zondaars waren en het ene ritueel na het andere herinnerde hen er wel aan.
Na Cornelius trad het nieuwe verbond geheel in werking voor iedereen, nog steeds waren/zijn mensen zich ervan bewust dat zij zondaars zijn, maar door geloof te stellen in het loskoopoffer, en Jezus als bemiddelaar tot God te aanvaarden worden mensen niet meer veroordeelt.
Dit is een volslagen verward antwoord. Er staat in de bijbeltekst duidelijk dat de profetie eindigt op het moment dat "de zonden zijn afgesloten" en "aan de overtredingen een eind komt". Nu geef jij zelf toe dat er inderdaad geen eind aan de zonde is gekomen. Dat betekent eenvoudig dat jouw interpretatie dat de 70 jaarweken eindigen met de doop van Cornelius foutief is.
Je vreemde wringen en wriemelen om er wat anders van te maken is pathetisch.

Antoon schreef:
Rereformed schreef:Maar dit is juist wat ik jou probeer uit te leggen. Het woord móet enkel als 'een gezalfde' worden vertaald, omdat dát de betekenis was in die tijd. En inderdaad wordt met deze gezalfde Kores bedoeld die (volgens de éénogige joodse schrijvers zogenaamd) de wil van God deed door het decreet uit te vaardigen dat de joden terugm mogen om hun stad en tempel te herbouwen.
Jezus was een gezalfde ,het woord heeft geen gradatie, het is voor iedereen (gezalfden) relevant aan opdracht.
Alweer een pathetisch antwoord. Het gaat er niet om of Jezus ook een gezalfde was of niet, het gaat erom of je de tekst in Daniël mag vertalen met 'de Messias', zoals de JGsekte doet. Dat mag men duidelijk niet en daar ben je het mee eens. De vertaling "de Messias" in de bijbel van de JehovaGetuigen is foutief en misleidend.
Jij bent eenvoudig niet bereid om deze oneerlijkheid van de JehovaGetuigen toe te geven.
Antoon schreef:
Om te beginnen de bouw en afbouw heeft gewoon heel lang geduurd
De profetie was in eerste instantie bedoeld voor de muren, maar het kan zijn dat met al het geharrewar, bedreigingen en geknoei dat de tempel er nog niet florissant bij stond, maar inderdaad je hebt gelijk het ging om de muren en alleen de muren Nehemia had gehoord dat het nog een rommeltje was.
Wat is dat nu weer voor onzin? Hoezo "het ging om de muren en alleen de muren"?

De tekst zegt: "Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord (NB niet het decreet van een vorst, maar het Woord van God) is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn."

Er is hier geen enkele reden om de 49 jaar te verbinden met de muren. Ik vraag jou dus opnieuw: waarom wordt in dit vers gesproken over 49 jaar? De uitleg van alle andere bijbeluitleggers behalve de JG is duidelijk: omdat het slaat op de tijd tot aan de vorst (NB niet de Leider, zoals de JGbijbel alweer misleidend vertaald) die het decreet uitvaardigt dat er aan de bouw van Jeruzalem en de tempel begonnen mag worden.
Maar van jouw kant krijg ik absoluut geen hoogte waar die 49 jaren nu voor staan. De periode om het allemaal af te bouwen zijn juist de 62 jaarweken.
Antoon schreef:zeven weken, alsook tweeënzestig weken zullen zijn.

Dit is het waard om nog even apart te behandelen, ik dubde er vroeger ook mee
De 7 weken is het enige gedeelte dat verder niet Schriftuurlijk aangehaald wordt als zijnde dat de bouw af was, dat is jammer,
Daarom is jouw interpretatie ook niet juist en buitengewoon geforceerd. De 49 jaar hebben niets te maken met de bouw van de stad en de tempel. Het zijn de jaren die eraan vooraf gaan.
Er wordt namelijk in vers 25 wél duidelijk gezegd hoelang die bouwperiode is: 62 weken. De tekst over de muren, de gracht en het plein staan ná de zin over de 62 weken.
Jij hebt geen enkel argument om de 49 jaren te betrekken op 'de muren'.

7x7 = 49 tel daarbij de 434 en je komt dus op 483 jaar
tot de een na laatste jaarweek oftewel 29 gewone tijdrekening
Maar deze jaartallen moeten juist niet bij elkaar worden opgeteld.

Ik geef je hier in detail de joodse uitleg van het teken in de grondtekst van vers 25 wat men de atnach noemt, een teken dat moet worden verstaan als een punt komma ;
Dit teken is in de oude christelijke vertalingen niet begrepen, maar in de nieuwe vertalingen juist heel goed begrepen:
According to Jews for Judaism, the sixty-two weeks mentioned in Daniel 9:25 are correctly separated in the original Hebrew from the seven weeks by the punctuation mark 'atnach which is omitted in the King James Version. By creating a sixty-nine week period, which is not divided into two separate periods of seven weeks and sixty-two weeks respectively, Christians reach an incorrect conclusion, i.e., that the Anointed one will come after 483 years. The 'atnach is the appropriate equivalent of the semicolon in the modern system of punctuation. It thus has the effect of separating the seven weeks from the sixty-two weeks: ". . . until an anointed one, a prince, shall be seven weeks; and for sixty-two weeks it shall be built again . . ." (9:25).
( http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_o ... _viewpoint )

Dit gegeven is cruciaal voor een goed begrip.

Nogmaals, jij kan bovendien de jaarweken nog steeds niet laten beginnen in 455, aangezien de herbouw van zowel de tempel als Jeruzalem al meer dan een eeuw eerder begon. Het duurt wel lang, hè, voordat je dit onder ogen durft te zien.

Antoon schreef:
het verbond liep door na die 7 jaren ,de 7 jaren waren een scharnier van het oude verbond naar het nieuwe verbond,
Dat is onjuist. De tekst van vers 27 zegt namelijk:

-Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang.
-And he shall make a firm covenant with many for one week.
Of in jullie vertaling:
-En hij moet [het] verbond voor de velen één week (=7 jaar lang) van kracht laten blijven.
Het verbond waar sprake van is loopt dus niet door.

De JGvertaling is weer misleidend. Zij voegt het woordje 'het' in dat er niet staat. Er staat een verbond. Er staat ook niet dat hij het maar voor één jaarweek van kracht zal laten blijven. Er staat dat hij een verbond sluit dat (de geschiedenis zal het laten zien) één jaarweek zal stand houden.

Zie je dan nooit hoe vooringenomen, slinks en misleidend de JG vertaling van de bijbel is? Altijd voert zij naar haar eigen interpretaties. Nooit luistert zij zo objectief mogelijk naar de grondtekst. Niet voor niets houden vele christenen JehovaGetuigen niet voor christenen: zij zijn zo sektarisch dat ze niet eens dezelfde bijbel kunnen gebruiken die alle andere christenen gebruiken! Dit zou je toch aan het denken moeten zetten, Antoon.
Antoon schreef:de geschiedkundige onderbouwing kan ik nalezen ,maar ik zie geen exacte telling zoals ik wel aan jou geef.

605/606-49 = 558 (verschijning van Kores de Grote: Zo zegt Jahweh tot zijn gezalfde, tot Kores, wiens rechterhand Ik gevat heb om volken voor hem neer te werpen...(Jes. 45))
606/605-434 = 171 (eind van de 62 jaarweken)
170-164: Laatste jaarweek van een schijnverbond met Antiochus IV, maar op de helft ervan gekomen vervolging en grote tegenstand:.
In 170 werd de gezalfde hogepriester onias III vermoord (Dan. 9:26)
In 168/167, op de helft van de zeven jaar richtte Antiochus IV 'de 'gruwel der verwoesting' op in de tempel en bracht hij "verderf brengen over de stad Jeruzalem en het heiligdom" (Dan. 9:26)(zie ook i Macc. 1: http://bible.oremus.org/?passage=1+macc ... ion=nrsvae )
164 dood van Antiochus.

Antoon schreef:De gezalfde is vermoord inderdaad , maar geestelijk opgestaan om voor ons te bemiddelen.
Sorry, maar er is niets in de profetie van Daniël dat er aanleiding toe geeft dat we dit moeten gaan veronderstellen. Het is bovendien absoluut noodzakelijk dat aangaande zo'n dramatische wending die er hier aan wil geven er een woord of een hint in de profetie zou moeten staan.
Alweer heeft je interpretatie geen been om op te staan.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het is de intepretatie van jou , die je verdedigd ,dat mag , dat is trouwens heel goed
zo kan er een goede discussie blijven ,ik moet even mediteren, boeken en de bijbel naslaan voor ik antwoord geef, nee ik vraag niets aan iemand als je dat zou denken, ik extrapoleer uit de bijbel , dus dat heeft even tijd nodig , tot het weekend of een paar dagen later, maakt toch niet uit ,want wat in het vat zit verzuurt niet.
Een mogelijkheid is ook een besloten discussie, punt voor punt te beginnen met de zonde die je aanhaalt,kijk maar we zijn allebij nog niet van de wereld af, dus tot het weekend. of eerder kom ik met antwoord.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Het is de intepretatie van jou , die je verdedigt
Nee hoor. Er is na 2000 jaar echt niemand meer die kan buigen op een eigen interpretatie. Dat de 70 jaarweken uitkomen op de tijd van Antiochus IV is eenvoudig wat je kunt nalezen in ieder wetenschappelijk commentaar op Daniël, het is de algemeen aanvaarde opinie; zoals je ook kunt nalezen op Wikipedia:
Wikipedia schreef:Scholarly Viewpoint

Moderne bijbelonderzoekers, de Joodse Encyclopedie, de studiebijbel van de Stichting voor Joodse lectuur en ook evangelische christelijke wetenschappers (Vanderwaal, Goldingay, Lucas) zijn allemaal dezelfde opinie toegedaan dat de profetie van de 70 jaarweken een ex eventu voorzegging was die uitkwam in de tijd van Antiochus Epiphanes. ...

This is all the more evident as the last period of seven units must include the seven years 170-164. This week of years began with the "cutting off of an anointed one"(9:26)— referring to the murder of the legitimate high priest Onias III (compare Lev. iv. 3 et seq. on the anointing of the priest) in 170 BC; the "destruction of the city"(9:26) refers to the destruction of Jerusalem and the desolation of the Temple in 168 BC by the forces of Antiochus(1 Macc 1:29-39); the "unto the end of the war"(9:26) refers to the end of the Sixth Syrian War when Antiochus vented his anger on Jerusalem after suffering a humiliating defeat against Egypt(cf Daniel 11:30); the "strong covenant"(9:27) refers to a treaty between apostate Jews and Antiochus; the "cessation of sacrifice and offering"(9:27) refers to the decree of Antiochus suspending temple offerings in 167 BC; the "abomination that causes desolation"(9:27) refers to the altar of Zeus which Antiochus set up in the temple; and the anointing of the Holy of Holies(9:24) refers to the reconsecration of the Temple in 164 BC.

An account of these events is found in Daniel 8, Daniel 11 and in the intertestamental book of 1 Maccabees (1:10-63, 4:26-59).
http://en.wikipedia.org/wiki/Prophecy_of_Seventy_Weeks

dat mag , dat is trouwens heel goed
Oef wat een opluchting.
zo kan er een goede discussie blijven ,ik moet even mediteren, boeken en de bijbel naslaan voor ik antwoord geef, nee ik vraag niets aan iemand als je dat zou denken, ik extrapoleer uit de bijbel , dus dat heeft even tijd nodig , tot het weekend of een paar dagen later, maakt toch niet uit ,want wat in het vat zit verzuurt niet.
Zo is het. Studeer er maar goed op.
Een mogelijkheid is ook een besloten discussie, punt voor punt te beginnen met de zonde die je aanhaalt,kijk maar we zijn allebij nog niet van de wereld af, dus tot het weekend. of eerder kom ik met antwoord.
Ik heb geen behoefte aan een besloten discussie. Het tegendeel is juist wat ik op het oog heb: ik wil in dit topic juist voor iedereen die zich interesseert voor Daniël afrekenen met alle christelijke waandenkbeelden over dat boek. Christenen komen nooit ergens zo'n kritiek tegen, maar worden altijd om de oren geslagen door eindtijdfanaten, en daarom doe ik mijn best om die kritiek hier te geven.
Graag zie ik in dit topic liever nog wat meer christenen komen die het vuur aan mijn schenen willen leggen, want de interpretatie van de Jehovagetuigen is ook voor alle andere christenen niet serieus te nemen, en het lijkt me ook interessant om de andere christelijke interpretaties bakzeil te zien halen. :wink:

---------

In bovengenoemd Wikiartikel staat overigens ook de gedegen kritiek op de interpretatie van de JehovaGetuigen, die ik al eerder in dit topic neerzette: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 247#162247 , maar waar je niet op gereageerd hebt.

Deze kritiek zet een streep door jouw begindatum 455 voor de jaartelling:
Antoon schreef:522 voor GT. - 485 voor GT. Darius I (Darius de grote)
486 voor GT. - 465 voor GT. Xerxes I
475 voor GT. - 424 voor GT. Artaxerxes I
454 voor GT. - 454 voor GT. Artaxerxes I machtigd Nehemia om de muren van Jerusalem te herbouwen
Wikipedia schreef:The first tablet, designated "A. 124" by Thompson in his Catalogue from 1927, is not dated in the accession-year of Xerxes (486/485), as Thompson indicated. This was a copying error by Thompson. The tablet is actually dated in the first year of Xerxes (485/484 BC). This was pointed out as far back as in 1941 by George G. Cameron in The American Journal of Semitic Languages and Literature, Vol. LVIII, p. 320, ftn. 33. Thus there was no "overlapping" of the two reigns.
Wikipedia stelt dus dat vanwege een copieerfout van ene Thompson de JehovaGetuigen kwamen op de begindatum van 475 voor Artaxerxes. Die datum is foutief, het moet een jaar later zijn, 474. Hierdoor schuift ook het jaar dat Artaxerxes Nehemia machtigt om de muren van Jeruzalem te bouwen één jaar op, naar 453, en jouw profetie van 70 jaren schuift dus voor alle data die je geeft één jaar op en eindigt in het jaar 37. Ik weet niet of je dit leuk vindt, maar het geeft je weer wat te doen...
Ik hoef er hier verder geen commentaar op te hebben aangezien ik al vele malen opgemerkt heb dat je de profetie sowieso niet van start kunt laten gaan in die late tijd. :wink:
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

The first tablet, designated "A. 124" by Thompson in his Catalogue from 1927, is not dated in the accession-year of Xerxes (486/485), as Thompson indicated. This was a copying error by Thompson. The tablet is actually dated in the first year of Xerxes (485/484 BC). This was pointed out as far back as in 1941 by George G. Cameron in The American Journal of Semitic Languages and Literature, Vol. LVIII, p. 320, ftn. 33. Thus there was no "overlapping" of the two reigns.
dit had ik allang volkomen weerlegd met uitstekende bronnen, nee zoek het nu zelf maar even op Rereformed ,mocht je het tot het weekend niet vinden met dan kijk ik wel.
Ik ga niet in herhaling vallen , discusseren prima , maar wel aanvaarden als stellingen weerlegd worden. MAAR AAN EEN KANT GEEFT HET OOK NIET ,ik kom er op terug( dit punt) en mijn messen worden steeds scherper, bedankt ,ik bedoel het niet sarcastisch , toch geef ik de raad om niet meer punten aan het lijstje toe te voegen

Afbeelding
Natuurlijk is dat nog niet alles, alez
Tot het weekend in de REVEU DE APOLOGIQE

het moge u goedgaan in het koude noorden
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

1 Petrus 24 Hijzelf heeft in zijn eigen lichaam onze zonden
gedragen aan de paal, opdat het voor ons met de zonden afgedaan zou zijn en wij voor rechtvaardigheid zouden leven. En „door zijn striemen zijt GIJ gezond gemaakt”. 25 Want GIJ waart verdwaald als schapen, maar nu zijt GIJ tot de herder en opziener van UW zielen teruggekeerd.

Galaten 3
19 Waartoe dient dan de wet ? ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan “= Jezus

In de ze zin en context moet je het einde van zonde uit de profetie van de jaarweken beschouwen, ook dus een duidelijke hint naar de Messias (Jezus)

Zie ook1 kor.15: 3
Romeinen 3: 20

Als we aan het dammen of schaken waren zou ik geneigd zijn te zeggen dat jij je middenveld opengooit, dat is link, maar goed mogelijk heb jij iets acher de hand , een Haarlemmerzet bv.

Verder heb je gelijk wat betreft de muren het ging om meer zoals het vers zegt
Plaats reactie