Blijkbaar worden er geen koningen overgeslagen, maar heeft de schrijver geen weet van meer dan 4! Wellicht omdat in Ezra 4:4-7 enkel over vier Perzische koningen gesproken wordt:antoon schreef:Ik begrijp je heel goed met je argumentatie dat er zomaar eeuwen overgeslagen worden, binnen onze intepretatie, toch hebben we wat dat betreft een precedent binnen de profetie.Welke is dan volgens jou die koning van het noorden en de koning van het zuiden? Of kunnen we, de JG uitleg getrouw, er opeens weer vijf eeuwen tussen het ene en het volgende vers zitten?
Nl. na de mega veldtocht van Xerxes I besproken te hebben slaat de profeet ook zomaar 7 Perzische koningen over die na Xerxes I tot Alexander de grote geregeerd hebben.
Plotsklaps gaan de versen van 2 naar 3 over Alexander de grote dus ook een verschil van zomaar een anderhalve eeuw.
Wat dat betreft hieronder een beknopte uiteenzetting
Daniel 11
1 En wat mij aangaat, in het eerste jaar van Daríus de Meder (539/538)stond ik op als een versterker en als een vesting voor hem. 2 Nu dan, wat waarheid is, zal ik u vertellen: Zie! Nog drie koningen zullen er voor Perzië opstaan en de vierde zal grotere rijkdom vergaren dan alle [anderen]. En zodra hij sterk is geworden in zijn rijkdom, zal hij alles in beweging brengen tegen het koninkrijk Griekenland.
De drie koningen waren
Cyrus de Grote,
Cambyses II,
Darius I.
de "vierde" koning was , Xerxes I, . Hij was de koning Ahasveros die Esther huwde. — Esther 1:1; 2:15-17. En inderdaad ’bracht Xerxes I alles in beweging tegen het koninkrijk van de onafhankelijke Griekse staten als groep.Volgens Herodotus had Xerxes meer dan 3 miljoen man, en dronken ze hele rivieren. mogelijk overdreven, maar ongetwijfeld waren de Grieken ver in de minderheid.
Vanaf de tijd dat Cyrus, de koning van Perzië, regeerde, tot onder de regering van koning Darius, probeerde de bevolking van het land het moreel van de Judeeërs te ondermijnen en hen bang te maken, om hen af te houden van de bouw. Ze kochten zelfs raadgevers om opdat die de plannen van de Judeeërs zouden verijdelen. In het begin van het bewind van Xerxes werd een schriftelijke aanklacht ingediend tegen de inwoners van Juda en Jeruzalem, en later, tijdens het koningschap van Artaxerxes, schreven Bislam, Mitredat, Tabeël en hun ambtgenoten een brief aan de koning.
In jouw opsomming wordt ook een koning Bardia/Smerdis weggelaten. http://en.wikipedia.org/wiki/Smerdis_of_Persia" onclick="window.open(this.href);return false; Vals aan de macht of niet, hij was wel degelijk een tijdje koning.
In principe staat dit vers het toe een onbepaalde tijd te laten verstrijken. Er staat niet bij wanneer hij zal opstaan.En dan ineens bij vers 3
Daniël 11
3 En een machtige koning Alexander de grote zal stellig opstaan en heersen met omvangrijke heerschappij en doen naar zijn wil.
Ik maak bezwaar tegen wat de JG uitleg later in het hoofdstuk keer op keer doet omdat de tekst dit overduidelijk tegenspreekt. Er wordt telkens over dezelfde koning of 'hij' gesproken, of uitdrukkelijk over de direkte opvolger van iemand:
vers 21: 'in zijn plaats zal opstaan', dwz de direkte opvolger van de vorige. Er kan hier geen sprake zijn van opeens overstappen naar het Romeinse Rijk en een ander tijdperk.
vers 22: 'hem' is dezelfde persoon.
vers 23: 'hem' en 'hij' dezelfde persoon.
vers 24: 'hij' is dezelfde persoon.
vers 25: 'hij' is dezelfde persoon.
vers 28: 'de koning van het noorden' is nog steeds dezelfde persoon.
vers 29: dezelfde persoon zal opnieuw een strijd aanbinden.
vers 31: 'hij' is duidelijk nog steeds dezelfde persoon.
vers 32: de persoon die de gelovigen verleidt is nog steeds dezelfde persoon.
vers 36: Er is nog steeds geen reden om te denken aan een andere koning die opstaat in een andere tijd. Hetzelfde verhaal vervolgt eenvoudig. Steeds gaat het overduidelijk om één en dezelfde persoon, tot en met vers 45, de persoon die door alle theologen uit alle eeuwen als Antiochus IV geïdentificeerd is.
Maar dat heb ik in het oog genomen. Het Sieraadland is Israël en is in deze niet van belang omdat het door de JG en de reguliere uitleggers op dezelfde manier geïnterpreteerd wordt.Antoon haalde aan
De versen NWV.vooraf gegaan door vers 20
20 En in zijn positie moet er een opstaan die een afperser volkstelling door Augustus door het prachtige koninkrijk laat trekken, en in enkele dagen zal hij verbroken worden, maar niet in toorn, noch in oorlogvoering.Korte tijd daarna stierf Keizer Augustus een natuurlijke dood
toch lijkt het mij nuttig dat je 2 aspecten in gedachten houdt, nl. sieraadland en zo ook de Leider van [het] verbond die verbroken werd.Rereformed schreef
De verzen 20vv. zijn uitgebreid besproken in het voorgaande. De argumenten die ik in deze naar voren haalde zijn door jou niet weerlegd.
Het is volstrekt uitgesloten dat de JG uitleg steek houdt.
In de 2 opvolgende versen binnen onze intepretatie komen ze allebei tot uitdrukking
Ik heb je verteld waarom 'een leider van het verbond' niet op Jezus kan slaan. Jezus was de te verwachten Messias. Die zou nooit zo in een bijzin als een bijkomstigheid vermeld worden, maar was het hoogtepunt van de joodse toekomstverwachtingen. Het is dus een volstrekt absurde uitleg.
Dat klopt, maar niet onmogelijk; het is mij ook gelukt.het is ook ,daar waar je mee opgegroeid ben of je in je jonge jaren geleerd hebt , daar ben je mee vertrouwd en laat je niet zomaar los.
Je moet er inderdaad een hoop inspanning voor doen. Bijzonder lang je best blijven doen je hersens te prikkelen met eerlijk denken wat jezelf van alles wat je voorgeschoteld krijgt vindt.
Indien dat waar is is profetie waardeloos, want dan betekent het dat iedereen er van kan maken wat men maar wil. Zoiets kan nooit een goddelijke werkwijze zijn. Dan zijn de sibyllijnse profetieën, de orakels van Delphi, Nostradamus, Jeanne Dixon en de doorsnee fortune teller die je in de krant opslaat al even goddelijk.ik denk verder dat binnen een profetie je niet meer kan spreken van weerlegging of bevestiging ,
Natuurlijk moet het je juist wél erom te doen zijn om erachter te komen of er nu onomstotelijk van duidelijke profetieën sprake kan zijn of dat het maar verwarrende teksten zijn die alles kunnen betekenen. Indien blijkt dat teksten van alles kunnen gaan betekenen dan zou dat voor mij bevestigen dat het bepaald geen goddelijke teksten zijn.het is er mij in ieder geval niet zo om te doen, ik ken nu de reguliere intepretatie en daar studeer ik mede mee verder, zo ook met Koningin Zenobia ik had bedenkingen over de sterkte van de legers , bij nader onderzoek kwam ik er achter dat ze welliswaar niet heel groot (binnen die tijdsgeest) maar wel sterk gemotiveerd waren.
ik ben in ieder geval blij dat je weer ingeklokt benik zal de posting aan alle kanten bestuderen
Aangezien deze conclusie te radicaal voor je is om ineens onder ogen te zien moet je gewoon beginnen met enkel de uitleg van de Jehova Getuigen te ontmaskeren door die te vergelijken met de christelijke en joodse uitleg van alle eeuwen. Zoals je in dit topic gezien hebt is die JG uitleg volkomen ongeloofwaardig.
Nee, dat komt men volstrekt niet met de reguliere uitleg. De meeste christenen hebben gewoon gezegd dat alles is uitgekomen tijdens het optreden van Antiochus IV, maar dat deze zaken zich in de eindtijd opnieuw zullen gaan afspelen, oftewel dat Antiochus een voorafschaduwing was van een eindvervulling door de zog. Antichrist. Handige oplossing!Kan zijn dat het lastig is ,toch komt men met de reguliere versie ook vast te zittenMaar jij schijnt de uitleg met keizer Augustus en Tiberius nog steeds te slikken, zodat het heel lastig wordt, je moet iets gaan zoeken wat ná hen gebeurde
Als criticus kan ik zoiets moeilijk tegenspreken. Voor mij -een ongelovige- klinkt die oplossing niet eerlijk en slinks, maar als ik objectief probeer te kijken naar de twee gelovige alternatieven, die van jou en die van de christenen van alle eeuwen, dan vind ik de reguliere uitleg veel en veel geloofwaardiger dan het wanhopige geharretak van de JGetuigen. De reguliere uitleg is weliswaar gewiekst en slim, maar het heeft altijd nog een minieme kans om waar te zijn; de JG uitleg is echter eenvoudig dom en komisch en heeft absoluut geen enkele andere waarde dan bijbellezen en bijbelgelovers tot een belachelijke zaak te maken.
Uiteraard komen ze er niet uit. Dacht je dan heus dat gelovigen zouden kunnen gaan toegeven dat hun boek Daniël een mislukte profetie is?Over bizar gesproken ik heb ook een beetje gekeken op internet, de gevestigde religies zien ook een slotakkoord van de profetie in de gedaante van oa. Iran Irak Israel of Amerika, ook zij komen er niet uit.
En dacht je nu heus dat er echte toekomstvoorspellingen bestaan? Wake up man!
Eindtijdgeloof is enkel hysterie en waan en wraak op de wereld. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk mogen jullie dat. Jullie geven daarmee echter enkel een volgende bijdrage aan de eindeloze rij van bizarre eindtijdwanen waarmee de gehele christelijke geschiedenis bezaaid is. Misschien dat de mensheid als geheel over 1000 jaar de tragiek ervan in kan zien zoals ik die nu zie.Mogen wij dan geen interpretatie geven, een interpretatie waarover ook jarenlang gedubd heeft, en in het licht van andere Bijbel profetieën die parallel lopen zoals openbaring
Nee, dat was al de tweede keer. De eerste keer geschiedde onder Antiochus IV. Je hebt toch wel mijn uitleg ervan in dit topic doorgelezen? Vandaar dat de christenen van alle tijden zo leuk kunnen oplepelen dat een profetie meerdere keren vervuld kan worden en dan uiteindelijk een volledige laatste vervulling krijgt.Wat het walgelijke ding betreft dat stond inderdaad de eerste keer op het tempel terrein in de vorm van afgodische tekens die de Romeinen bij de tempel neergezet hadden bij hun herovering van Jeruzalem omstreeks 66 gewone tijdtelling.
Nee, nu verdraai je weer waar het om gaat. Een dubbele vervulling van één profetie is dat hetzelfde wel degelijk twee keer plaatsvindt. Jij maakt er opeens van dat het de tweede keer iets heel anders kan betekenen. De eerste keer is de vervulling een ontheiliging van de tempel, en de tweede keer zou het zomaar een internationale organisatie waar JehovaGetuigen een hekel aan hebben kunnen zijn. Dat is absurd. Zo maak je van bijbellezen iets warhoofdigs, lever je een gelover uit aan volstrekte willekeur. Dan kun je net zo goed Nostradamus gaan lezen of je profetieën opvissen uit een leerboek voor plant- en dierkunde.Veel dingen in de Bijbel hebben een dubbele vervulling, zo ook het walgelijke ding, in de Bijbel iets beduidend dat op een plaats staat waar het niet hoort te staan eerst afgoden bij het tempelterrein nu de VN die de plaats inneemt van Gods koninkrijk ook waar hij dus eigenlijk niet hoort te staan, en dat heeft verder niets te maken met het punt of dat ze nu goeds of slechts brengen.
Maar dit is geheel iets anders. Het gaat hier over een ander boek geschreven in een andere tijd. In dat nieuwe boek worden oude begrippen opnieuw gebruikt. Het is eenvoudig nu een symbool geworden voor iets anders.Ik begrijp best dat deze dubbele vervulling vreemd overkomt, maar er zijn er meer behoorlijk veel meer, ook hier is dus een precedent
Ik zal voorbeelden geven het letterlijke babylon is middels een profetie van jesaje alsook jeremia van zijn hegemonie ontdaan door middel van het omleiden van een rivier
Daarna 300 gewone tijdtelling is het geheel ontvolkt en er ressten nu slechts ruines overeenkomstid dus de profetien. In openbaring wordt ook gesproken van een drooglegging van babylon de grote en een ontvluchtten daaruit alsook een totale vernietiging letterlijk grote stad Babylon" (Openbaring 18:2 ...
We hebben goede reden om aan te nemen dat met deze babylon valse religie bedoeld wordt, in ieder geval worden dus de kenmerken van een profetie 2 keer besproken en vervuld vervuld met een tussenliggende ruimte van ruw gesproken een 2000 jaar
Er zijn overigens nog meer dingen die een dubbele betekenis hebben in openbaring wordt ook van Egypte gesproken, wij denken dat dan in algemene zijn de goddeloze wereld bedoeld wordt
Nee, dat is het niet, want nu spreken we over één en dezelfde tekst die je op twee volstrekt verschillende manieren in vervulling ziet gaan.Zo ook dus met het walgelijke ding waarvan Daniël en Jezus spraken walgelijk in bijbelse theologie/zin het staat waar het niet hoort.
Het is sowieso een absurde uitleg om met de VN aan te komen als een walgelijk voorwerp dat ergens staat waar het niet hoort.