Voor een deel zijn deze beperkingen wel bewust te maken. Wat gebeurt er met de humanist als zijn stokpaardjes niet (altijd) blijken te kloppen, of met de gelovige die zijn religie kwijtraakt?
Zoals ik aangaf lijkt het wereldbeeld van een atheist me helemaal niet zo onprettig. De wereld wordt overzichtelijk en allerlei vragen over zin van het leven en van allerlei ellende kun je overboord zetten.
Ik zie dit dus niet persé als een ongemakkelijke conclusie. Maar de stap naar die conclusie zou ik alleen zetten op basis van duidelijke feiten, niet op basis van vragen of van aannames zoals "wat niet meetbaar is, bestaat ook niet".
Moest je nu vragen of vrijdenken automatisch (lees dogmatisch) naar atheïsme leidt, hadden we een andere discussie. Ook is zeker niet elke atheïst een vrijdenker. Een vrijdenker kan inderdaad niet ontkennen dat er een intelligentie kan bestaan die wij niet kunnen bevatten. Dit is echter niet van toepassing op welk bestaand geloof ook. Per definitie kunnen we dan ook immers geen religie opbouwen op iets ongekend. Een vrijdenker MOET rekening te houden met de feiten die nu eenmaal een God die ingrijpt, die luistert, die goed is, die ons evenbeeld is,... uitsluit. Als je wil kan je hier een apart topic voor opstarten.
Je mist een beetje de essentie van mijn betoog, namelijk dat vrijdenken een proces is zonder einddoel. Dat de weg belangrijk is, niet de bestemming. En je bewijst nu juist door de stellen dat het atheïstisch wereldbeeld jouw niet afschrikt, je nog steeds eerst de conclusie evalueert voor je de feiten wil analyseren.
Dat een humanist dit ook doet is geen excuus.
Je kan inderdaad nooit 100% vrijdenken. Dus heb je verschillende mogelijkheden:
Zoals jij het bekijkt: ik kies ervoor om los van feiten conclusies te nemen zolang men niet kan bewijzen dat ik fout ben. Je zondigt dus bewust tegen de regels van het vrijdenken en van vrij onderzoek. Kan je dan nog op andere vlakken wel vrijdenken? Nee, je wereldbeeld laat niet toe jezelf te distantiëren van je gevoel , emotie, passie. Je kan niet principieel zijn wanneer het je uitkomt. Vergelijk het met vrijheid van meningsuiting eisen voor enkel jouw mening (voorbeeld: ontkennen holocaust). Wij hebben geen vrijheid van meningsuiting indien je enkel meningen mag uiten die we niet walgelijk of gevaarlijk vinden. Jij bent dus BEWUST geen vrijdenker. Merk je zelf niet dat je in discussies hier vaak op zoek bent naar wegen die naar jouw gelijk leiden. En dat, indien dit niet direct lukt, je eerder een nieuwe weg gaat zoeken ipv je gelijk te veranderen. Geen verwijt hoor.
Andere mogelijkheid: struisvogel. Ik denk niet na over zaken waar ik mij niet comfortabel voel. Dit is het pad dat de meeste humanisten volgen. Eerlijker, omdat stellen dat je het niet weet absoluut niet in tegenstrijd is met vrijdenken. Echter wel heel moeilijk vol te houden om dan ook geen conclusies te trekken. Je bent dan nog wel instaat tot vrijdenken over specifieke onderwerpen, maar de kans dat bepaalde dogma’s je redenering binnendringen is zeer groot. Je kiest alleen feiten die jouw dogma’s niet onderuit halen. Vrijdenken lukt dus enkel wanneer er geen enkel feit geanalyseerd wordt dat in tegenspraak is met jouw dogma’s.
Derde mogelijkheid: telkens opnieuw alles in vraag stellen. Steeds opnieuw van conclusie veranderen bij nieuwe feiten zonder OOIT enthousiast of gefrustreerd te worden over de mogelijke conclusie die je uit die nieuwe feiten eventueel kan trekken. Anders ga je ZOWIEZO aan cherry picking van feiten doen. Je gaat enkel maar die feiten aannemen die je conclusie ondersteunen, bewust bij de eerste mogelijkheid, vaak onbewust bij de tweede. Dit kan je enkel verwezenlijken door zeer veel afstand te nemen. Eigenlijk ga je jezelf opstellen als een wetenschapper die bijvoorbeeld een groep Bonobo’s observeert. En wees gerust Gerard_m, de feiten die je dan zal moeten aanvaarden zijn extreem confronterend. Een mooi voorbeeld is hier de antropologie, de studie van het menselijk gedrag. Moet je jezelf even voorstellen dat de liefde die jij voelt, niet alleen voor je vrouw, maar zelfs voor je kinderen, terug te brengen is naar basale instincten. Dat jouw hele zijn, je principes, je moraal, je denken totaal niet verheven is boven het gedrag van een primaat of dolfijn. Dat de goedheid en schoonheid in de wereld, die jij als bewijs voor een God ziet, niet bestaat. Dat dit enkel een illusie is die een evolutionair voordeel bleek te zijn. Kan jij afstand nemen van het bestaan van de liefde?
PS gelieve de discussie niet te voeren over de voorbeelden die ik hier stelde (daar kan je een ander topic over opstarten), maar over de essentie: dat jij eerst gaat nadenken of je een conclusie al dan niet verschrikkelijk vindt of onmogelijk vindt, voor je de feiten gaat kiezen die je wil analyseren.