Ondergrens van dogma en geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef: Als vandaag onomstotelijk wordt bewezen dat God bestaat (in welke vorm dan ook), dan richt ik me toch niet tot een religie. Ik accepteer slechts dat het zo is, en verder zal er voor mij niets veranderen. Er is geen enkel Heilig Schrift wat geschreven is door mensen wat mij interesseert, en dat zal ook niet veranderen. Aangezien dit Heilig Schrift de leidraad is voor een religie kan ik me daar niet mee identificeren. Voor een gelovige is een religie zonder een God onmogelijk. Voor een ongelovige zoals ik is een God zonder een religie wel mogelijk.
God zonder religie is niet hetzelfde als god zonder dogma's, de vraag was : Kun je alleen god aanvaarden en andere geloofs dogma's verwerpen. ?

lanier schreef:
skeptic schreef: Mag men hier uit op maken dat je wel gelooft dat God bestaat?
Nee, eigenlijk geloof ik niet in God; hooguit als schepper van het heelal en als 'ingenieur in ruste'. Je zou kunnen zeggen dat God het lontje heeft aangestoken wat leidde tot de Big Bang of dat God de Big Bang zelf was en daardoor aanwezig in alles om ons heen. Het is maar net hoe je er tegen aankijkt, wat je ermee doet en of het onderdeel van je dagelijks leven is.
En toch zeg je hier dat god volgens jou wel bestaat! Als je zegt dat hij het lontje heeft aangestoken, moet hij volgens jou dus ook bestaan. Mijn vraag is dan, welke hoedanigheden deze god dan heeft, als je zegt: Er is geen enkel Heilig Schrift wat geschreven is door mensen wat mij interesseert, waar haal je dan de gegevens over die God vandaan?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Mar schreef:Wat ik geloof?

Dit schreef ik een tijd geleden en ik sta er nog helemaal achter:

Credo

Mar
Is het dan niet zo dat je credo vol staat met leerstellingen die vast staan en dus niet beredeneerbaar zijn? Kun je dan nog zeggen dat je niet in dogma's gelooft?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En toch zeg je hier dat god volgens jou wel bestaat! Als je zegt dat hij het lontje heeft aangestoken, moet hij volgens jou dus ook bestaan. Mijn vraag is dan, welke hoedanigheden deze god dan heeft, als je zegt: Er is geen enkel Heilig Schrift wat geschreven is door mensen wat mij interesseert, waar haal je dan de gegevens over die God vandaan?
Iets moet aan de basis hebben gestaan van het heelal. Als dat een God is geweest; prima, maar dat is dan in mijn ogen het enige wat deze God heeft gedaan. Dat is heel iets anders dan geloven in een God compleet met religie, het hebben van spirituele ervaringen etc. Ik zeg uitsluitend dat er een kans is (50%) dat een God aan de basis heeft gestaan van het heelal. Iemand die zich in de materie heeft verdiept van de Oerknal weet dat er geen uitspraak kan worden gedaan over het ontstaan van het heelal. Geen enkele serieuze natuurwetenschapper doet een uitspraak over God, maar benoemt het als een privekwestie. Zo denk ik er ook over.

Ik heb hierover al genoeg gezegd in het topic 'God is een illusie' en ben niet van plan alles te gaan herhalen in dit topic.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef: Iets moet aan de basis hebben gestaan van het heelal. Als dat een God is geweest; prima, maar dat is dan in mijn ogen het enige wat deze God heeft gedaan. Dat is heel iets anders dan geloven in een God compleet met religie, het hebben van spirituele ervaringen etc. Ik zeg uitsluitend dat er een kans is (50%) dat een God aan de basis heeft gestaan van het heelal. Iemand die zich in de materie heeft verdiept van de Oerknal weet dat er geen uitspraak kan worden gedaan over het ontstaan van het heelal. Geen enkele serieuze natuurwetenschapper doet een uitspraak over God, maar benoemt het als een privekwestie. Zo denk ik er ook over.

Ik heb hierover al genoeg gezegd in het topic 'God is een illusie' en ben niet van plan alles te gaan herhalen in dit topic.
Ok, het ontstaan van het heelal is een mysterie, maar wie heeft er dan aan de basis gestaan van die entiteit die alles in gang heeft gezet? Maar daar komen we nooit uit, daarom is het ook een mysterie natuurlijk. :wink:

Ik zal die andere topic nog een doorlezen.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ok, het ontstaan van het heelal is een mysterie, maar wie heeft er dan aan de basis gestaan van die entiteit die alles in gang heeft gezet? Maar daar komen we nooit uit, daarom is het ook een mysterie natuurlijk.
Een "natuurlijke" chemische reactie misschien??
Plaats reactie