lanier schreef:
Als vandaag onomstotelijk wordt bewezen dat God bestaat (in welke vorm dan ook), dan richt ik me toch niet tot een religie. Ik accepteer slechts dat het zo is, en verder zal er voor mij niets veranderen. Er is geen enkel Heilig Schrift wat geschreven is door mensen wat mij interesseert, en dat zal ook niet veranderen. Aangezien dit Heilig Schrift de leidraad is voor een religie kan ik me daar niet mee identificeren. Voor een gelovige is een religie zonder een God onmogelijk. Voor een ongelovige zoals ik is een God zonder een religie wel mogelijk.
God zonder religie is niet hetzelfde als god zonder dogma's, de vraag was : Kun je alleen god aanvaarden en andere geloofs dogma's verwerpen. ?
lanier schreef:skeptic schreef:
Mag men hier uit op maken dat je wel gelooft dat God bestaat?
Nee, eigenlijk geloof ik niet in God; hooguit als schepper van het heelal en als 'ingenieur in ruste'. Je zou kunnen zeggen dat God het lontje heeft aangestoken wat leidde tot de Big Bang of dat God de Big Bang zelf was en daardoor aanwezig in alles om ons heen. Het is maar net hoe je er tegen aankijkt, wat je ermee doet en of het onderdeel van je dagelijks leven is.
En toch zeg je hier dat god volgens jou wel bestaat! Als je zegt dat hij het lontje heeft aangestoken, moet hij volgens jou dus ook bestaan. Mijn vraag is dan, welke hoedanigheden deze god dan heeft, als je zegt:
Er is geen enkel Heilig Schrift wat geschreven is door mensen wat mij interesseert, waar haal je dan de gegevens over die God vandaan?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)