axxyanus schreef: ↑31 aug 2019 09:15
Er lijken me namelijke twee kwesties te spelen.
- De mentale moeilijkheid om een tolerante/humane/vrijzinnige houding op een of andere manier te laten samensmelten met een islamitische inhoud tot een persoonlijke ideologie. Zodat de persoon zich, en identificeert als moslim en ook met een tolerante/humane/vrijzinnige houding in het leven staat.
- Het praktische ongemak die meer progressieve moslims ondervinden omdat ze door meer conservatieve en agressieve geloofsgenoten lastiggevallen en bedreigd worden.
Ik wil aannemen dat de argumenten die conservatieven aanvoeren soms een probleem kan vormen voor [1] maar semantische spelletjes vormen geen probleem. Ja ze kunnen voor tijdelijke verwarring zorgen maar er gaat over het algemeen geen langdurige overtuigingskracht uit van semantische spelletjes.
Beide kwesties spelen, maar dit topic gaat naar mijn idee over [1] .
Jij begrijpt het niet omdat je steeds vanuit het standpunt van de conservatieve moslim vertrekt en daardoor automatisch het standpunt van een meer vrijzinnige moslim verwerpt. Wat iedereen kan lezen is wat voor het dictaat doorgaat. Maar als iemand met een meer vrijzinnige inslag de zaken op een meer onbevangen manier wil bekijken, dan betekent dat niet dat die automatisch niet langer een moslim is.
Omdat dit beeld bij jou steeds weer opduikt, zal ik een poging doen mijn vertrekpunt toe te lichten:
Persoonlijk verwerp ik het religieuze standpunt van iedere moslim omdat ik niet geloof in de islam. Conservatief of progressief doet er niet toe. Ik kan van niemand beoordelen of hij/ zij "goede" moslim is. Ik ga daar niet over en vind daar niets van, want ik sta buiten die club. Kortom: wie gelijk heeft binnen de islam boeit me in die zin niet omdat ik eenvoudig weg niet geloof in Mohammed als profeet van een god. Ik vermoed dat veel atheïsten er ook zo over denken.
Daarnaast heb je de islam als "fenomeen", iets dat impact heeft op de samenleving. Je kunt dit fenomeen bestuderen, net als een andere ideologie of religie en trachten verschijnselen te verklaren. Dit is een beschouwing, zonder oordeel, slechts een poging tot begrip van een verschijnsel.
Hier ligt mijn interesse wel, gezien de grote impact die de islam (net als veel andere religies) op samenlevingen heeft. het is niet meer dan een sociologische interesse.
Bij het bestuderen van dit fenomeen, zie ik specifieke kenmerken van de islam, zoals - voor dit topic relevant - de tendens van veel moslims om conservatiever te worden in een wereld waar informatie volop voor handen is en veel andere religie juist verwatert. Naast verklaringen buiten de ideologie om die gemakkelijk geaccepteerd worden (" ze worden gediscrimineerd" , " ze reageren op Wilders" , etc.) zoek ik ook naar verklaringen binnen de ideologie zelf.
Dit gaat dus nogmaals niet over de vraag welke moslim goed zit. Voor zover ik daar iets van vindt, zou ik het liefste zien dat alle moslims vrijzinnig waren. Iedere moslim die zich losmaakt van het conservatisme en liberaler gaat denken over bijv. emancipatie, juich ik alleen maar toe.
Aansluitend op de vraag van Dickemick: als ik voortdurend ruzies zou hebben met moslims (of Polen, of VVD aanhangers, of wat dan ook), zou ik me afvragen of dit patroon een oorzaak heeft. Dat is echter niet het geval, ik ondervind geen problemen met moslims of andere groepen. Mijn persoonlijke ervaringen met moslims spelen geen rol in de maatschappelijke vraagstukken waar ik me zorgen over maak en die ik tracht te begrijpen. Ik zie ook niet waarom dit verband gezocht wordt. Veel mensen op dit forum hebben om begrijpelijke redenen een pesthekel aan het Christendom
vanwege bepaalde kenmerken ervan, maar dat betekent niet ook dat je een hekel hebt aan iedere individuele christen.