Islam gematigder interpretatie boeken of juist niet.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Islam gematigder interpretatie boeken of juist niet.

Bericht door gerard_m » 28 aug 2019 09:45

dikkemick schreef:
27 aug 2019 21:24
Uitstekend vergelijk. Nazi Duitsland en Islam [-X
Als je rustig zou lezen, zie je dat ik die vergelijking niet maak. Ik heb het over het feit dat in alle bewegingen interpretatie voorkomt, en noem bewust een extreem voorbeeld. Een stroman dus.

-------------------
Peter van Velzen schreef:Zelfs dat is intepretatie. Nergens wordt duidelijk wat dat dictaat allemaal in hield. Men verondersteld de hele Koran, maar die bestond nog niet toen de verzen werden gedeclameerd. Dus die kán niet bedoeld zijn!
Jawel. De koran heeft altijd al bestaan volgens moslims. Hij is slechts in de 7e eeuw geopenbaard aan Mohammed, niet in de 7e eeuw opgesteld.
Het dictaat bevat iedere letter van de koran en het ding blijft ook eeuwig geldig.
Of alle 1,5 miljard "Moslims" (dat aantal omvat nogal wat minderjarigen en waarschijnlik zelfs ongelovigen die niet uit de kast durven komen) er zo over denken weet ik niet. Minstens de helft wel, schat ik. Maar hun veronderstelling is logisch niet te bewijzen, Tenzij men een oud exemplaat van de Koran heeft met een toevoeging: ""Dit alles is letterlijk nedergezonden door Allah (middels Djibriel)" met Mohammed's handtekening er onder. Dat zal niet gebeuren, want de man heeft nimmer een Koran gezien,
Ook dat zou natuurlijk niets bewijzen. Er zijn wel meer mensen die menen stemmen te horen van goden of engelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 28 aug 2019 16:28

Nou, die dictaten in de Koran zijn toch duidelijk. Op verschillende plekken wordt toch echt gesteld dat de Koran door Allah zelf is geschreven. Op verschillende plekken staat dat geen mens en geen djinn dergelijke verzen kan schrijven literair en qua inhoud zo mooi als de verzen in de Koran. Allah daagt de mensen zelfs uit dat te proberen, maar er is nog nooit iemand in geslaagd volgens de beroepsmoslims. Ook kun je op diverse plaatsen vinden dat Allah er zorg voor draagt, dat de Koran nooit gecorrumpeerd zal worden, er is niets veranderd aan de tekst zoals Allah die geschreven heeft.
Het is een essentieel onderdeel van het geloof, zelfs 1 van de geloofsartikelen en iedere moslims gelooft dat. Het zou blasfemie zijn te beweren dat die verzen in de Koran onwaar zijn.
Daarnaast voeren beroepsmoslims als bewijs aan dat er zaken beschreven worden die we nu pas weten, maar toen niemand kon weten.
Dat wij niet-moslims er anders over denken doet voor de moslims en de islam niet ter zake.

Blijft over de interpretaties. Het is voor progressieve moslims bijna onmogelijk iets te veranderen aan de interpretaties van de 5 scholen.
De stromingen die er een eigen interpretatie op nahouden zijn marginaal en worden, soms op leven en dood, bestreden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 aug 2019 20:23

Vilaine schreef:
28 aug 2019 16:28
Nou, die dictaten in de Koran zijn toch duidelijk. Op verschillende plekken wordt toch echt gesteld dat de Koran door Allah zelf is geschreven. Op verschillende plekken staat dat geen mens en geen djinn dergelijke verzen kan schrijven literair en qua inhoud zo mooi als de verzen in de Koran. Allah daagt de mensen zelfs uit dat te proberen, maar er is nog nooit iemand in geslaagd volgens de beroepsmoslims. Ook kun je op diverse plaatsen vinden dat Allah er zorg voor draagt, dat de Koran nooit gecorrumpeerd zal worden, er is niets veranderd aan de tekst zoals Allah die geschreven heeft.
Het is een essentieel onderdeel van het geloof, zelfs 1 van de geloofsartikelen en iedere moslims gelooft dat. Het zou blasfemie zijn te beweren dat die verzen in de Koran onwaar zijn.
Met andere woorden jij gaat hier aan islamtheologie doen. Jij gaat hier mee beslissen dat elke persoon die zich als moslim identificeert maar zijn geloof progressief of zelfs vrijzinnig invult, dat dat geen echte moslims zijn.
Vilaine schreef:
Daarnaast voeren beroepsmoslims als bewijs aan dat er zaken beschreven worden die we nu pas weten, maar toen niemand kon weten. Dat wij niet-moslims er anders over denken doet voor de moslims en de islam niet ter zake.
Over welke moslims heb je het hier? Voor de moslims die hun geloof op een meer vrije manier invullen doet het (op vlak van hun geloof) ook niet ter zake dat de conservatieve vleugel hen als blasfemisch beschouwd.
Vilaine schreef:
Blijft over de interpretaties. Het is voor progressieve moslims bijna onmogelijk iets te veranderen aan de interpretaties van de 5 scholen. De stromingen die er een eigen interpretatie op nahouden zijn marginaal en worden, soms op leven en dood, bestreden.
Het is voor progressieve moslims helemaal niet zo moeilijk om er hun eigen interpretatie op na te houden. Dat ze daarbij eventueel bedreigd kunnen worden door de conservatieven is een ander aspect dan dat het mentaal moeilijk zou zijn.

Ik heb de indruk dat hier vaak op twee benen gehinkeld wordt. Langs de ene kant probeert men (de inhoud van) de Koran als de grootste struikelblok af te schilderen voor moslims om tot een meer progressieve invulling te komen. Maar als men dat dan probeert te ondersteunen, gaat het niet meer om de inhoud van de Koran zelf, maar om de houding van de conservatieven t.o.v. de progressieven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 28 aug 2019 20:57

Gelukkig zijn moslims evenals christenen, mensen! Mensen willen tot een groep behoren, maar de groep mag/kan niet te groot zijn. En zo versplintert/verzuild een dergelijk geloof als vanzelf. Wat er ook over een heilig boek beweert wordt. Er is nl. geen consensus onder christenen en er is geen consensus onder moslims. En dus wordt er op los geïnterpreteerd. Zelfs een door Allah geschreven Koran leent zich hiervoor.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 aug 2019 13:30

gerard_m schreef:
28 aug 2019 09:45
Peter van Velzen schreef:Zelfs dat is intepretatie. Nergens wordt duidelijk wat dat dictaat allemaal in hield. Men verondersteld de hele Koran, maar die bestond nog niet toen de verzen werden gedeclameerd. Dus die kán niet bedoeld zijn!
Jawel. De koran heeft altijd al bestaan volgens moslims. Hij is slechts in de 7e eeuw geopenbaard aan Mohammed, niet in de 7e eeuw opgesteld.
Het dictaat bevat iedere letter van de koran en het ding blijft ook eeuwig geldig.
Ik zie niet in waarom wij in een discussie over de eventuele moeilijkheden van moslims om tot een meer progressieve/humanistische/vrijzinnige interpretatie van hun godsdienst te komen, we rekening zouden moeten houden met de semantische spelletjes die de conservatieven erop na houden.

Zelfs als de Koran altijd bestaan zou hebben, was hij voor de 7de eeuw geen dictaat, aangezien hij tot dan niet gedicteerd was geweest. Moslims met een meer vrijzinnig inslag kunnen zich dus gerechtigd de vraag stellen wat dat dictaat nu allemaal inhoudt.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 aug 2019 09:04

Hier de visie van Rachid Benzine, een Franse islamoloog van Marokaanse afkomst: https://www.nieuwwij.nl/themas/benzine- ... -ontkracht

Ik citeer even de laatste paragraaf
Toch is de Franse islamoloog optimistisch, enkele jaren geleden was het onmogelijk een lezing te organiseren waarbij de waarachtigheid van de soenna openlijk wordt ontkend. Moslims vandaag zijn alleszins bereid een heel andere mening te horen om oplossingen te vinden.
Er blijft natuurlijk nog een hele weg af te leggen en ik ben er vrij zeker van dat Rachid Benzine op heel wat tegenstand stuit. Het lijkt er echter op dat er langzaam binnen de moslimgemeenschap in Europa een zekere openheid ontstaat naar een minder krampachtige omgang met hun geloof.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 30 aug 2019 16:08

axxyanus schreef:
29 aug 2019 13:30
gerard_m schreef:
Ik zie niet in waarom wij in een discussie over de eventuele moeilijkheden van moslims om tot een meer progressieve/humanistische/vrijzinnige interpretatie van hun godsdienst te komen, we rekening zouden moeten houden met de semantische spelletjes die de conservatieven erop na houden.
Omdat de conservatieven een van die moeilijkheden vormen.
Zelfs als de Koran altijd bestaan zou hebben, was hij voor de 7de eeuw geen dictaat, aangezien hij tot dan niet gedicteerd was geweest. Moslims met een meer vrijzinnig inslag kunnen zich dus gerechtigd de vraag stellen wat dat dictaat nu allemaal inhoudt.
Ik begrijp deze conclusie niet. Wat het dictaat inhoudt, kan iedereen (sinds de 7e eeuw) gewoon lezen.
Er blijft natuurlijk nog een hele weg af te leggen en ik ben er vrij zeker van dat Rachid Benzine op heel wat tegenstand stuit. Het lijkt er echter op dat er langzaam binnen de moslimgemeenschap in Europa een zekere openheid ontstaat naar een minder krampachtige omgang met hun geloof.
Ik weet niet of je zo'n algemene conclusie kan verbinden aan de ervaring van één persoon.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2019 17:33

gerard_m schreef:
30 aug 2019 16:08
Ik weet niet of je zo'n algemene conclusie kan verbinden aan de ervaring van één persoon.
Hoe wordt jij in je omgeving behandeld door moslims?
Philip K. Dick

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 30 aug 2019 18:52

dikkemick schreef:
30 aug 2019 17:33
gerard_m schreef:
In het algemeen goed.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 aug 2019 21:04

gerard_m schreef:
30 aug 2019 18:52
dikkemick schreef:
30 aug 2019 17:33
gerard_m schreef:
In het algemeen goed.
In het algemeen, dus er zijn (neem ik aan) uitzonderingen? Ben benieuwd
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 aug 2019 09:15

gerard_m schreef:
axxyanus schreef:
29 aug 2019 13:30
gerard_m schreef:
Omdat de conservatieven een van die moeilijkheden vormen.
Kan je even verduidelijken vanuit welke invalshoek je dit bekijkt?

Er lijken me namelijke twee kwesties te spelen.
  1. De mentale moeilijkheid om een tolerante/humane/vrijzinnige houding op een of andere manier te laten samensmelten met een islamitische inhoud tot een persoonlijke ideologie. Zodat de persoon zich, en identificeert als moslim en ook met een tolerante/humane/vrijzinnige houding in het leven staat.
  2. Het praktische ongemak die meer progressieve moslims ondervinden omdat ze door meer conservatieve en agressieve geloofsgenoten lastiggevallen en bedreigd worden.
Ik wil aannemen dat de argumenten die conservatieven aanvoeren soms een probleem kan vormen voor [1] maar semantische spelletjes vormen geen probleem. Ja ze kunnen voor tijdelijke verwarring zorgen maar er gaat over het algemeen geen langdurige overtuigingskracht uit van semantische spelletjes.

gerard_m schreef:
Ik begrijp deze conclusie niet. Wat het dictaat inhoudt, kan iedereen (sinds de 7e eeuw) gewoon lezen.
Jij begrijpt het niet omdat je steeds vanuit het standpunt van de conservatieve moslim vertrekt en daardoor automatisch het standpunt van een meer vrijzinnige moslim verwerpt. Wat iedereen kan lezen is wat voor het dictaat doorgaat. Maar als iemand met een meer vrijzinnige inslag de zaken op een meer onbevangen manier wil bekijken, dan betekent dat niet dat die automatisch niet langer een moslim is.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 31 aug 2019 12:04

axxyanus schreef:
31 aug 2019 09:15
Er lijken me namelijke twee kwesties te spelen.
  1. De mentale moeilijkheid om een tolerante/humane/vrijzinnige houding op een of andere manier te laten samensmelten met een islamitische inhoud tot een persoonlijke ideologie. Zodat de persoon zich, en identificeert als moslim en ook met een tolerante/humane/vrijzinnige houding in het leven staat.
  2. Het praktische ongemak die meer progressieve moslims ondervinden omdat ze door meer conservatieve en agressieve geloofsgenoten lastiggevallen en bedreigd worden.
Ik wil aannemen dat de argumenten die conservatieven aanvoeren soms een probleem kan vormen voor [1] maar semantische spelletjes vormen geen probleem. Ja ze kunnen voor tijdelijke verwarring zorgen maar er gaat over het algemeen geen langdurige overtuigingskracht uit van semantische spelletjes.
Beide kwesties spelen, maar dit topic gaat naar mijn idee over [1] .
Jij begrijpt het niet omdat je steeds vanuit het standpunt van de conservatieve moslim vertrekt en daardoor automatisch het standpunt van een meer vrijzinnige moslim verwerpt. Wat iedereen kan lezen is wat voor het dictaat doorgaat. Maar als iemand met een meer vrijzinnige inslag de zaken op een meer onbevangen manier wil bekijken, dan betekent dat niet dat die automatisch niet langer een moslim is.
Omdat dit beeld bij jou steeds weer opduikt, zal ik een poging doen mijn vertrekpunt toe te lichten:

Persoonlijk verwerp ik het religieuze standpunt van iedere moslim omdat ik niet geloof in de islam. Conservatief of progressief doet er niet toe. Ik kan van niemand beoordelen of hij/ zij "goede" moslim is. Ik ga daar niet over en vind daar niets van, want ik sta buiten die club. Kortom: wie gelijk heeft binnen de islam boeit me in die zin niet omdat ik eenvoudig weg niet geloof in Mohammed als profeet van een god. Ik vermoed dat veel atheïsten er ook zo over denken.

Daarnaast heb je de islam als "fenomeen", iets dat impact heeft op de samenleving. Je kunt dit fenomeen bestuderen, net als een andere ideologie of religie en trachten verschijnselen te verklaren. Dit is een beschouwing, zonder oordeel, slechts een poging tot begrip van een verschijnsel.
Hier ligt mijn interesse wel, gezien de grote impact die de islam (net als veel andere religies) op samenlevingen heeft. het is niet meer dan een sociologische interesse.

Bij het bestuderen van dit fenomeen, zie ik specifieke kenmerken van de islam, zoals - voor dit topic relevant - de tendens van veel moslims om conservatiever te worden in een wereld waar informatie volop voor handen is en veel andere religie juist verwatert. Naast verklaringen buiten de ideologie om die gemakkelijk geaccepteerd worden (" ze worden gediscrimineerd" , " ze reageren op Wilders" , etc.) zoek ik ook naar verklaringen binnen de ideologie zelf.

Dit gaat dus nogmaals niet over de vraag welke moslim goed zit. Voor zover ik daar iets van vindt, zou ik het liefste zien dat alle moslims vrijzinnig waren. Iedere moslim die zich losmaakt van het conservatisme en liberaler gaat denken over bijv. emancipatie, juich ik alleen maar toe.

Aansluitend op de vraag van Dickemick: als ik voortdurend ruzies zou hebben met moslims (of Polen, of VVD aanhangers, of wat dan ook), zou ik me afvragen of dit patroon een oorzaak heeft. Dat is echter niet het geval, ik ondervind geen problemen met moslims of andere groepen. Mijn persoonlijke ervaringen met moslims spelen geen rol in de maatschappelijke vraagstukken waar ik me zorgen over maak en die ik tracht te begrijpen. Ik zie ook niet waarom dit verband gezocht wordt. Veel mensen op dit forum hebben om begrijpelijke redenen een pesthekel aan het Christendom vanwege bepaalde kenmerken ervan, maar dat betekent niet ook dat je een hekel hebt aan iedere individuele christen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 aug 2019 17:05

gerard_m schreef:
31 aug 2019 12:04
Bij het bestuderen van dit fenomeen, zie ik specifieke kenmerken van de islam, zoals - voor dit topic relevant - de tendens van veel moslims om conservatiever te worden in een wereld waar informatie volop voor handen is en veel andere religie juist verwatert. Naast verklaringen buiten de ideologie om die gemakkelijk geaccepteerd worden (" ze worden gediscrimineerd" , " ze reageren op Wilders" , etc.) zoek ik ook naar verklaringen binnen de ideologie zelf.
Ik vind dat laatste raar. Als er veranderingen optreden dan is dat over het algemeen het gevolg van andere zaken die eerder veranderden, niet het gevolg van zaken die het zelfde bleven. De ideologie, waarvan ik aanneem dat je de geschriften zoals de koran en de soenna bedoeld, zijn nu juist niet veranderd.

Wat wel in die tijd veranderde is het geld dat o.a. Saoedi Arabië gestopt heeft in de verspreiding van zijn interpretatie van de islam.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 sep 2019 11:12

Al met al denk ik dat de islam dezelfde fasen door zal gaan als het christendom. Natuurlijk neemt dit excessen met zich mee, naar beide kanten van het spectrum (fundamentalistisch versus totaal vrijzinnig).
En ja, ik verwerp het (ideologisch) gedachtegoed, niet de moslim zelf als deze er op fatsoenlijke wijze mee om weet te gaan richting andersdenkenden. Het christendom kent ook haar uitschieters nog, alleen horen we daar weinig meer over. Grote zondebok is nu islam/de moslim. In grote lijnen zal de koran, evenals de bijbel dus gematigder geïnterpreteerd gaan worden. Natte vinger voorspelling....dat wel!
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 01 sep 2019 20:04

Het interessante is dat in de geschiedenis van de islam er steeds vrijzinnige perioden zijn geweest en steeds weer een terugval naar het conservatieve.
De laatste jaren circuleren veel (school)foto's op internet met westers geklede vrouwen in moslimlanden in de vorige eeuw, vergeleken met hedendaagse foto's van vrouwen geheel bedekt.
Op België een serie over de geschiedenis rond de Indus: Tolerante islamitische mogols met Akbar (de Grote) als meest tolerante ( Hij voerde daarom een tolerant religieus beleid en schafte verschillende discriminerende belastingen voor niet-moslims af, zoals de djizja. Hij propageerde een beginsel dat hij sulakhul noemde, 'universele verdraagzaamheid'. Uiteindelijk kwam Akbar tot de conclusie dat geen enkele godsdienst de waarheid in pacht had....), wat weer teniet gedaan werd door de latere Aurangzeb (Hij draaide de tolerante religieuze politiek van zijn voorgangers terug en vervreemdde daarmee de hindoeïstische meerderheid van zijn onderdanen, niet in het minst de machtige Rajputs. Niet-moslims kregen opnieuw te maken met speciale belastingen en het bouwen van nieuwe gebedshuizen werd hen verboden. Aurangzeb spendeerde in tegenstelling tot zijn voorgangers ook geen grote bedragen aan bouwprojecten en patronage van de kunst. Wel liet hij grote moskeeën bouwen (soms liet hij hindoetempels afbreken om plaats te maken voor een moskee), waaronder de enorme Badshahimoskee van Lahore. )
Zie Wiki.
In het Midden-Oosten en Spanje zag je hetzelfde. We zien het seculiere Turkije van Atatürk weer veranderen in een conservatieve islamitische dictatuur.
Ik weet niet of het christendom ook degelijke schommelbewegingen kent.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie