Daar is dus geen enkele aanwijzing voor. Wie ben jij om te stellen dat de moslims hun boek " verkeerd " interpreteren? Je hebt dat boek waarschijnlijk niet eens gelezen.....dikkemick schreef: ↑25 aug 2019 08:26 Peter heeft gelijk, met die kanttekening dat moslims anders tegen het boek aan menen te kijken. Dat dat niet correct is, begrijp ik, begrijpen wij maar zij niet! Voor hen is het boek wel heilig. Maar dan kom je weer uit op het interpreteren ervan, waarbij ik denk dat het verloop gelijk zal zijn als die van de bijbel(interpretaties). Gematigder dus.
De koran is volgens zichzelf een letterlijk dictaat, en dat is het probleem.
Wij kunnen er op dit forum wel wat van vinden, maar als 1,5 miljard moslims dat anders zien, valt dat niet te negeren.
De meest duistere interpretatie van de bijbel bestond in de tijd dat mensen dat ding niet konden lezen en de kerken (dus) oppermachtig waren. Waarom zien we geen enkel teken van toenemende gematigdheid in een tijd dat iedereen de koran op internet kan nalezen? Niet voor niets zie je dat juist mensen die zich verdiepen in islamitische teksten (zoals bekeerlingen) vaak radicaliseren (zoals wij dat noemen).
Er spelen nog een paar factoren mee, zoals naskh (vervanging) : Bij tegenstellingen geldt de nieuwste "openbaring". In de bijbel zijn de nieuwere tekstgedeelten gematigder. In de koran zijn die juist gewelddadiger en agressiever.
Het is niet erg realistisch dat de wereldwijde opleving van islamitische symbolen wordt veroorzaakt door locale negatieve aandacht in een par miniscule Europese landjes.Aartsbisschoppen als deze zijn uitwassen. En de opleving van de hoofddoekjes (is dat echt zo?!) heeft te maken met alle negatieve aandacht hieromtrent.
Omgekeerd worden christenen in alle islamitische landen ernstig gediscrimineerd, dus daar zou je een vergelijkbare beweging moeten zien. En die is er niet.
Ook daar geloof ik niets vanIk zou ook een vergiet op m;n kop gaan zetten als hier een PTP partij opgericht was (Partij Tegen Pastafarisme).