Het is volslagen menselijk en zolang het niet voorspelbaar meer onschuldige mensen treft, dan je er waarschijnlijk mee redt, is het ook moreel te verdedigen. Uiteraard zijn er lieden die een verschillende mening hebben over wat voorspelbaar is en wat waarschijnlijk. En niet elke mening stemt overeen met de waargenomen werkelijkheid.HierEnNu schreef: ↑26 jan 2024 18:43Peter van Velzen schreef: ↑23 jan 2024 02:13Jij hebt niet te bepalen, wat essentieel is, en wat context is.ChaimNimsky schreef: ↑22 jan 2024 08:04 Nu haal je de zaak weer uit de context. Het verschil tussen het doelbewust vermoorden van burgers door terroristen op een zo gruwelijk mogelijke wijze enenrijds en onbedoelde collateral damage bij de jacht op deze terroristen is essentieel en aantallen maken dat verschil niet ongedaan.
In mijn ogen tellen (onschuldige) mensenlevens vele malen zwaarder dan de doelbewustheid van het beëindigen er van.
Er moge verschil zijn, maar dat verschil maakt de dood van een onschuldige niet ongedaan.
Sommige aantallen zijn op geen enkele manier te rechtvaardigen.
NB De 1200 omgekomen Israëlies acht ik evenmin te rechtvaardigen.
Ook als hun dood niet bijzonder gruwelijk zou zijn.
Mensenlevens zijn voor een humanist bijzonder essentiëel.
Ik weet niet in hoeverre ik [al] een Humanist ben, noch of ik dat ideaal überhaupt ooit waar zal kunnen maken, maar ik weet wel dat het Humanisme, voor zover ik het inmiddels begrijp, als levensovertuiging mij het meeste aanspreekt.
Jouw statement:spreekt mij als uitgangsprincipe sowieso aan,
- "Mensenlevens zijn voor een humanist bijzonder essentiëel."
al heb ik ook daar toch wat vraagtekens bij.
Wat kan een Humanist doen als anderenopenlijk en overtuigend proclameren dat ze je geliefden willen vermoorden,
- waarvoor een mensenleven minder waard is dan
één of andere illusie die ze willen bereiken
zulks ook daadwerkelijk in het recent verleden hebben gedaan en
ook momenteel bezig blijven om zulks te bewerkstelligen?
- Is het behalve menselijk ook Humanistisch om het leven van je geliefden te redden,
als zulks tot consequentie heeft dat zulks andere mensenlevens zal kosten?
Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage
Ik wens u alle goeds
Met de rest van je betoog ben ik het best wel eens,Peter van Velzen schreef: ↑05 jan 2024 02:07In het geval van 7 oktober, beschouwde de regering van Israël de daders, tevoren niet als een acuut gevaar. Pas na de aangerichte slachting, besloot men dat ze dat wel waren. Als men toen maatregelen had genomen, was dat (al dan niet proportionele en daarmee wettige) zelfverdediging. Wat men achteraf deed, lijkt meer op meervoudige bloedwraak dan als een proportionele actie om herhaling te voorkomen.
De normale gang van zaken achteraf, zou moeten zijn: De persoon in staat van beschuldiging stellen, een uitleveringsverzoek doen aan de lokale autoriteiten en als die weigeren, een ultimatum stellen, en als de tijd daarvan verlopen is en het verzoek is niet ingewilligd, pas het eventuele geweld gebruiken, waar in dat ultimatum mee wordt gedreigd.
maar in bovenstaand citaat ga je aan een mijns inziens belangrijk aspect voorbij,
met name dat het geen normale situatie is maar een oorlogssituatie!
7 Oktober was niet 'slechts' een terreur aanslag:
- Hamas opende op 7 oktober de aanval op Israël en
verklaarde daarmee de oorlog aan Istraël.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Gijzelaars vasthouden is in strijd met de conventies. Het blijft dus terrorisme. De aanval op 7 oktober was geen serieuze poging om militair voordeel te behalen en was dus wel degelijk ook terrorisme. In dit geval mag je ook van een oorlogsmisdaad spreken. Dat wél! Want de schaal was heel erg groot, met name het aantal aanvallers. Ik weet niet hoeveel aanvallers er precies waren, maar ik veronderstel minstens enkele duizenden.HierEnNu schreef: ↑29 jan 2024 18:09
7 Oktober was niet 'slechts' een terreur aanslag:Hamas is daarna niet gestopt met oorlogshandelingen, integendeel, tot op de dag van vandaag blijft Hamas Israël bestoken met raketten en Hamas houdt nog steeds 140 gegijzelden gevangen en bovendien breidde de aanvallen op Israël zich uit met aanvallen vanuit het noorden door HezbAllah en vanuit het zuiden door de Houthi's.
- Hamas opende op 7 oktober de aanval op Israël en
verklaarde daarmee de oorlog aan Istraël.
De raketten waren die dag waarschijnlijk als afleiding bedoeld. Normalieter zijn het vooral goedkope middelen om Israel/USA op kosten te jagen ("Iron Dome" kost véle malen meer)
Ik wens u alle goeds
Volkskrant 30 januari.
Zo meldde de Wall Street Journal vorige week dat Israël volgens de Amerikaanse inlichtingendienst 20 tot 30 procent van de naar schatting 25 tot 30 duizend Hamas-strijders heeft gedood. Dat zijn er veel minder dan de 10 duizend dode Hamas-strijders die Israël zelf zegt te hebben omgebracht.
En hoeveel burgerslachtoffers zijn er al gevallen? Collateral damage natuurlijk! Proportioneel!!
Zo meldde de Wall Street Journal vorige week dat Israël volgens de Amerikaanse inlichtingendienst 20 tot 30 procent van de naar schatting 25 tot 30 duizend Hamas-strijders heeft gedood. Dat zijn er veel minder dan de 10 duizend dode Hamas-strijders die Israël zelf zegt te hebben omgebracht.
En hoeveel burgerslachtoffers zijn er al gevallen? Collateral damage natuurlijk! Proportioneel!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Laat zien hoe hyphociet het (Beschaafdedikkemick schreef: ↑30 jan 2024 06:58 Volkskrant 30 januari.
Men sleept wel mensen voor minder voor semi-internationale tribunalen.
Maar een man als Biden die tienduizenden mensen zonder enige vorm van proces laat ombrengen wordt de hemel ingeprezen.
Straks krijgt deze moordenaar noch de Nobel Prijs voor de vrede.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Hoe even. Ik prijs niemand de hemel in. Ik constateer wat dit topic betreft enorm veel BURGERslachtoffers. Onnodig onmenselijk collateral damage.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zegt denk ik niemand.
Integendeel jij bent een van de weinigen die proberen redelijk te blijven.
Ook is het zo, dat als het moorden op wat grotere schaal eenmaal begint er geen houden meer aan is.
Bijna altijd is dan het gros van de slachtoffers onnodig en onschuldig, zoals je aangeeft.
Op zijn best geeft men achteraf toe dat men wat te ver is gegaan.
Een man als Biden? Is het zo slecht gesteld in Amerika?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 jan 2024 13:16Laat zien hoe hyphociet het (Beschaafdedikkemick schreef: ↑30 jan 2024 06:58 Volkskrant 30 januari.
En hoeveel burgerslachtoffers zijn er al gevallen? Collateral damage natuurlijk! Proportioneel!!) Westen is.
Men sleept wel mensen voor minder voor semi-internationale tribunalen.
Maar een man als Biden die tienduizenden mensen zonder enige vorm van proces laat ombrengen wordt de hemel ingeprezen.
Straks krijgt deze moordenaar noch de Nobel Prijs voor de vrede.![]()
![]()
![]()
![]()
Dat noemen ze ook wel propaganda. In een oorlog is de waarheid het eerste dat sneuvelt.dikkemick schreef: ↑30 jan 2024 06:58 Volkskrant 30 januari.
Plus dat Israel kinderen en baby's ziet als potentiele Hamas strijder/terroristen. Dus die zullen ze wel onder de 10.000 scharen.
Of mensen die verlamd zijn en in een ziekenhuis behandeld worden. Krijgen de militairen die hen doden ook een lintje voor
Op Nu.nl
De humanitaire crisis in de Gazastrook neemt alleen maar toe, nu meerdere landen de financiële hulp aan VN-hulporganisatie UNRWA tijdelijk hebben stopgezet. Hulp- en mensenrechtenorganisaties maken zich grote zorgen om Palestijnen in Gaza en spreken van een "collectieve straf".
Nog even en er is geen burger meer over. Allemaal collateral damage! All part of "the game"
De humanitaire crisis in de Gazastrook neemt alleen maar toe, nu meerdere landen de financiële hulp aan VN-hulporganisatie UNRWA tijdelijk hebben stopgezet. Hulp- en mensenrechtenorganisaties maken zich grote zorgen om Palestijnen in Gaza en spreken van een "collectieve straf".
Nog even en er is geen burger meer over. Allemaal collateral damage! All part of "the game"
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De Zionisten (gesteund door Biden) beschouwen elke Palestijn als een terrorist die moet worden opgeruimd.dikkemick schreef: ↑30 jan 2024 18:37 Op Nu.nl
Wat we in Gaza zien is gewoon een mini volkerenmoord.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Wat een nonsens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 jan 2024 07:51 De Zionisten (gesteund door Biden) beschouwen elke Palestijn als een terrorist die moet worden opgeruimd.
Zionist
Wellicht iets overtrokken, maar het begint er toch verdomd veel op te lijken.ChaimNimsky schreef: ↑31 jan 2024 08:09Wat een nonsens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 jan 2024 07:51 De Zionisten (gesteund door Biden) beschouwen elke Palestijn als een terrorist die moet worden opgeruimd.
Of denk je nog steeds dat het aantal burgerslachtoffers wel in verhouding staat (collateral damage) tot het aantal gedode Hamas strijders?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hij beseft niet dat zijn reacties er juist een bewijs van zijn.dikkemick schreef: ↑31 jan 2024 08:43Wellicht iets overtrokken, maar het begint er toch verdomd veel op te lijken.ChaimNimsky schreef: ↑31 jan 2024 08:09Wat een nonsens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 jan 2024 07:51 De Zionisten (gesteund door Biden) beschouwen elke Palestijn als een terrorist die moet worden opgeruimd.
Of denk je nog steeds dat het aantal burgerslachtoffers wel in verhouding staat (collateral damage) tot het aantal gedode Hamas strijders?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Nogal. Bovendien zijn er genoeg Palestijnse burgers die de Gazaanse journalisten de wereld niet laten zien:dikkemick schreef: ↑31 jan 2024 08:43Wellicht iets overtrokken, ...ChaimNimsky schreef: ↑31 jan 2024 08:09Wat een nonsens.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 jan 2024 07:51 De Zionisten (gesteund door Biden) beschouwen elke Palestijn als een terrorist die moet worden opgeruimd.
https://www.youtube.com/watch?v=5JJK0X7D82w.
Er wordt juist duidelijk en expliciet onderscheid gemaakt tussen Hamas en burgers.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑31 jan 2024 08:44 Hij beseft niet dat zijn reacties er juist een bewijs van zijn.
Zionist