ECHT starte het draadje, en ik las jouw Tsjok45 reaktie hierop,
op de site was een narrekaplogo... en in mijn herinnering
nu heb ik het beetje door elkaar gesorteerd.
Niet bewust met opzet.
Moderator = Vincent ECHT
Moderator: Moderators
Ach neen , natuurlijk niet bewust en met opzet ;nu heb ik het beetje door elkaar gesorteerd.
Niet bewust met opzet.
dankejewel beste Tsjok,Tsjok45 schreef:Dit draadje bedoel je dus ?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1715
Ach neen , natuurlijk niet bewust en met opzet ;nu heb ik het beetje door elkaar gesorteerd.
Niet bewust met opzet.
want dat is toch maar alleen je gewone doen ....
dus is het OK ....je krijgt de absolutie
Een simpel en wetenschappelijk antwoord.Jessy,
Een simpel en wetenschappelijk antwoord:
De bewijslast ligt niet bij mij maar bij jou!
Jij moet de 'paranormaalheid' aantonen!
Ik hoef er niet naar te zoeken omdat jij er toevallig in gelooft!
nog niet beste Cluny,cluny schreef:Ik heb je ooit gevraagd jouw claim dat je enigszins telepathisch begaafd bent een keertje te laten zien.Antiscience schreef:niet te vlug beste Cluny,cluny schreef: Vind je mij niet aardig?
was net nog niet klaar.
Ik ken je al virtueel sinds het rvu-'GBN'-forum.
Je mag dan best aardig, grappig, spitsvondig etc. zijn maar ......
je bent (nog steeds) supporter bij de verkeerde "voetbalclubs"
en hobbyclubs niet-postzegelverzamelerij
Een allerkleinst pietepeuterig bewijsje.
Nu kennen we elkaar al 3 seizoenen, we hebben al samen geconcludeerd dat er bij ons weliswaar geen liefde, maar een ander soort onzichtbare band bestaat, instinctieve vriendschap of zoiets.
Een uitstekende voedingsbodem voor een telepathisch experiment zou ik zeggen.
Af en toe moet ik het je vragen: "Al wat opgevangen, meneer AntiScience?"
Ik heb je ooit gevraagd jouw claim dat je enigszins telepathisch begaafd bent een keertje te laten zien.
Een allerkleinst pietepeuterig bewijsje.
Nu kennen we elkaar al 3 seizoenen, we hebben al samen geconcludeerd dat er bij ons weliswaar geen liefde, maar een ander soort onzichtbare band bestaat, instinctieve vriendschap of zoiets.
Een uitstekende voedingsbodem voor een telepathisch experiment zou ik zeggen.
Af en toe moet ik het je vragen: "Al wat opgevangen, meneer AntiScience?"
Ik sluit niet uit dat ik langzamerhand het spoor ben kwijt geraakt, dus:Jessy schreef:Een simpel en wetenschappelijk antwoord.Jessy,
Een simpel en wetenschappelijk antwoord:
De bewijslast ligt niet bij mij maar bij jou!
Jij moet de 'paranormaalheid' aantonen!
Ik hoef er niet naar te zoeken omdat jij er toevallig in gelooft!
Je hecht geen enkele waarde aan mijn woorden.
Je bent het dossier dat van een verkeerde infotmatie uitgaat.
Wat ik weet hoef ik niet meer te geloven.
Jij gelooft dat ik geloof staat er in jouw dossier.
Laat het je spiegel maar zijn.
Bij mijn weten heb je totnutoe niet één keer een gedocumenteerd incident gegeven die niet anecdotisch is.wahlers schreef:Los van dit alles, kun jij één - en één is voldoende - gedocumenteerde (dus niet anecdotische) zaak opnoemen die niet verklaard is of kan worden met een logische verklaring of ontmaskert is als bedrog?
Geloof is een schone zaak!
Maar het is het bewijs dat telt!
En totnutoe heb ik het ernstige vermoeden dat er in jou geval sprake is van "schijnweten"!Weten is kennis hebben van de bekende en onbekende omgeving, door middel van eigen waarneming of overdracht van informatie. Kennis wordt opgeslagen in het geheugen.
Er kan sprake zijn van schijnweten, als de kennis in ons bewustzijn verandert door manipulatie van binnenuit of van buitenaf. Een voorbeeld hiervan is dat mensen die in de omgeving van een druk kruispunt woonden, ervan overtuigd waren dat ze een bepaald ongeluk hadden gezien, terwijl dat niet het geval was. Zij hadden zich uit de verhalen over het ongeval een levendig beeld gevormd.
Hear, hear!...for those who want to hear!doctorwho schreef:Dit citaat is wel passend vind ik.
A man didn’t understand how televisions work, and was convinced that there must be lots of little men inside the box. manipulating images at high speed. An engineer explained to him about high frequency modulations of the electromagnetic spectrum, about transmitters and receivers, about amplifiers and cathode ray tubes, about scan lines moving across and down a phosphorescent screen. The man listened to the engineer with careful attention, nodding his head at every step of the argument. At the end he pronounced himself satisfied. He really did now understand how televisions work. "But I expect there are just a few little men in there, aren’t there?"
-- Douglas Adams, a parable spoofing creationism that Adams often told, as retold by Richard Dawkins in "Lament for Douglas" (14 May 2001
Volgens mij heb je mij en Wahlers per abuis met elkaar verward. Ik was degene die inging op jouw vraag of ik er wel eens mee geëxperimenteerd heb.Jessy schreef:Wahlers
Ik neem aan dat je de waarheid schrijft. Heb in ieder geval geen reden om aan te nemen dat je de onwaarheid zou zeggen over je experimenten.
Ik beschouwde de experimenten niet als mislukt. Ik 'wist' dat al die fenomenen bestonden, en ik was er volkomen van overtuigd. Nieuwe kennis heeft mij tot andere inzichten gebracht. Het was waarschijnlijk deels zelfmisleiding, deels psychologisch verklaarbaar, en deels bestond het uit toevalligheden en materiele natuurkundige verschijnselen. In die tijd sprak ik net zo als jij hier doet.OP de eerste plaats vind ik dat als iets mislukt geen reden is om verbolgen over te zijn.
Nee ik gaf wel degelijk antwoord op de experimenten die Wahlers aangaf te hebben gedaan en tot de slotsom was gekomen dat de tweeling niets had wat leek op “telepathie’’Volgens mij heb je mij en Wahlers per abuis met elkaar verward. Ik was degene die inging op jouw vraag of ik er wel eens mee geëxperimenteerd heb.
IK was er niet van overtuigd voor en aleer ik door experimenten de waarheid omtrent het fenomeen leerde kennen. De kennis omtrent deze hebben mij tot inzicht in de materie gebracht.Ik beschouwde de experimenten niet als mislukt. Ik 'wist' dat al die fenomenen bestonden, en ik was er volkomen van overtuigd. Nieuwe kennis heeft mij tot andere inzichten gebracht.
Geloof zeker dat men zich kan misleiden. Heeft nog niet eens iets te maken met nog niet verklaarbare fenomenen. Fijn voor jou dat je tot bovengenoemde inzichten bent gekomen, dit neemt echter niet weg dat ik bij mijn stelling blijf. Ik ben jou niet, dan zou ik mijzelf en mijn inzichten moeten verloochenenHet was waarschijnlijk deels zelfmisleiding, deels psychologisch verklaarbaar, en deels bestond het uit toevalligheden en materiele natuurkundige verschijnselen. In die tijd sprak ik net zo als jij hier doet.
Dat mogen mensen van mij zeggen . Ze mogen mijn waarheid verwerpen waarom niet. Het doet niets af van mijn waarheid. Deze hoeft niet bevestigd te worden.Daar komt bij dat bij de meest uiteenlopende vormen van spiritualiteit, religie en sektarisme veelvuldig door mensen wordt gezegd dat ze weten dat ze gelijk hebben. Een christen 'weet' dat de here Jezus zijn zonden heeft weggewassen met Zijn bloed, een moslim 'weet' dat Allah de enige ware God is, de Koran het woord van Allah, en Mohammed de zegel der profeten. Een Hare Krishna aanhanger 'weet' dat de mens alleen de hoogste staat van Samadhi kan bereiken als hij iedere dag duizenden malen de Hare Krishna mantra opzegt. Zij 'weten' allemaal zogenaamd, maar verwerpen elkaars 'weten', en ze verwerpen vaak ook jouw 'weten'.
Wanneer ik les geef zeg ik steeds mensen jullie mogen mij geen woord geloven.Dat jij iets beweerd te 'weten', is voor mij geen bewijs dat je ook gelijk hebt. Dat is mijn punt. Ik zeg niet dat het absoluut zeker is dat telepathie niet bestaat, en ik zeg zelfs niet dat de dingen die ik zelf heb ervaren, niets met occulte/bovennatuurlijke zaken te maken kunnen hebben gehad. Ik zeg slechts dat er andere verklaringen bestaan die op zijn minst even plausibel zijn, en ik denk in veel gevallen veel plausibeler dan de occulte verklaring.
Welke indruk ik op jou maak… nou ja, van jou krijg ik de indruk dat je meent dat je het tegen een klein kind hebt die je van alles moet vertellen zodat hij niet valt over de struikelblokken des levens. Ja ik weet dat telepathie bestaat. Denk je nu werkelijk dat ik dingen zo maar op gezag van anderen aanneem. Heb ik ooit gezegd dat telepathie een bovennatuurlijk verschijnsel is? Heb ik ooit beweert dat wetenschap ons geen inzichten verschaft in de wetten der materie? Integendeel. Wel zeg ik dat de wetenschap betreffende nog in de kinderschoenen staat. En dan ……..heb eens gehoord dat geen dogma aanhangen ook een dogma is.Alles gooien op één verklaring, die vervolgens ook niet gedegen onderbouwd wordt, is dogmatisch. Je maakt op mij de indruk dat je een door jezelf gecreeerd dogma aanhangt, want je 'weet' immers dat telepathie bestaat, waardoor je alle andere verklaringen a-priori afwijst, namelijk dat telepathie niet bestaat, en dat je misschien jezelf wijsmaakt dat je telepathisch contact hebt gehad. Dit is namelijk mogelijk. Mensen kunnen zichzelf de meest bizarre dingen wijsmaken, vooral als ze er graag in willen geloven.
Vriendelijke groet...
Uiteindelijk is het mijn inziens deze state of mind die ter discussie wordt gesteld, niet perse het wel of niet bestaan van telepathie,Jessy schreef: Ik ben jou niet, dan zou ik mijzelf en mijn inzichten moeten verloochenen
...
Dat mogen mensen van mij zeggen . Ze mogen mijn waarheid verwerpen waarom niet. Het doet niets af van mijn waarheid. Deze hoeft niet bevestigd te worden.
Hallo Devious,Devious schreef:Ja, ik heb een periode van bijna tien jaar geëxperimenteerd met occulte verschijnselen. Ik ben al die tijd ervan overtuigd geweest dat ik paranormaal begaafd was, ik geloofde in geesten, en ik geloofde ook dat ik contact had met geesten, ik geloofde in het bestaan van chakra's en ik was er van overtuigd dat ik ze kon voelen, en de draairichting kon registreren met een pendel, ik was overtuigd van het bestaan van de aura, en ik meende deze te kunnen zien, ik geloofde in telepathie, en ik was ervan overtuigd dat ik anderen met mijn gedachten kon beïnvloeden. Ikzelf geloofde niet als enige dat ik 'gaven' had, maar anderen geloofden het ook, waaronder cursusleidsters van esoterische workshops die in mij een paranormaal talent zagen. Dit ging een hele tijd zo door, totdat mijn interesse zich verbreedde naar andere terreinen, zoals de wetenschap. Door het bestuderen van wetenschappelijke literatuur en gesprekken met skeptici, ontdekte ik dat voor bijna alle paranormale fenomenen die ik meende te ervaren, psychologische, biologische en/of natuurwetenschappelijke verklaringen bestonden. Hoewel ik lange tijd weerstand probeerde te bieden, werd ik door de feiten gedwongen om een agnostische houding aan te nemen.Jessy schreef: Heb je zelf al eens geëxperimenteerd ?
Een vriendelijke groet...