Deadline schreef: dus mediteren naar jou god is ook goed? Ik dacht dat er bepaalde voorschriften voor waren. Anders valt men toch in de handen van de duivel?
Is er leven na de dood ?
Moderator: Moderators
Deadline schreef:mysterieus2000 schreef:Hallo deadline,
Daniella,
ik ga me weer even in de schijnwereld van de strenggelovige christenen begeven, dus ik doe even alsof god bestaat...
Het leuke aan christenen is altijd dat zodra het over misstanden gaat de duivel uit het doosje komt. De duivel is overal en altijd in de buitenwereld aanwezig als het kwade verklaard moet worden. Want de duivel is overal en altijd behlave daar waar de ware gelovigen zijn (dat is een logische redenatie van een gelovige he Daniella).
Als de duivel zo alomtegenwoordig is, is het dan niet zo dat god niet almachtig is? Lees deze (wel logische) redenatie eens:
Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij wel, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij wel en wil hij wel?
Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij niet en wil hij niet?
Waarom noemt men hem dan God? -Epicurus, Grieks filosoof
Als ik de bijbel goed begrijp heeft god zelfs het kwaad geschapen. Satan was immers zijn eerste engel. Dus als god alwetend en almachtig was had hij allang voorzien dat dit een domme zet was. Want je tegenstander de wereld in helpen dat is toch niet logisch? Of je bent zelf kwaad, want het kan onmogelijk zo zijn dat als je oneindig goed bent dat je dan het kwaad wil scheppen. Dat is gewoon onzin.
En als de duivel echt in al die kwade dingen aanwezig is dan is het dus andersom: de duivel is almachtig (want hij heeft alles wat anders is dan christelijk in zijn bezit en macht) en god kan er niks tegen in brengen.
Die eerste engel was een cherubs, Lucifer ook genoemd, de lichtdrager. In onderstaande bijbelgedeelte staat zijn zondeval beschreven.
God wil da zijn schepselen hem eren en liefhebben op basis van vrijekeuze en niet als robotjes. Dus vrije wil impliceert ook het risico dat een schepsel verkeerd kiest uit eigen verantwoording. God heeft dat risico genomen maar we kunnen Hem nie aanvrijven dat we geen vrijheid hebben. Of had ge liever God gediend als een gedresserde hond die commando's volgt. Dan wast zekers ook nie goed geweest.
En God heeft voor de oplossing gezorgd toen het jammer genoieg fout ging. Het had ook anders kunnen gaan als de cherubs Lucifer niet in opstand kwam door hoogmoed. Niemand had hem opgestookt, hij heeft het zelf bedacht uit eigen keus. Leefde in volmaaktheid met God totdat er onrecht in hem gevonden werd.
Hij was niet tevreden over zijn positie en status als schepdel en wou aan God gelijk zijn. En toen werd hij de tegenstander, wat satan betekent. Zijn maan werd veranderd. Zoals ook duivel genoemd van het grieks: diabolos d.w.z. tweedracht zaaier, die de boel door elkaar haalt. En zijn eindoordeel komt nog. Op Golgotha was het D-Day voor hem, en de voltrekking van het vonnis komt nog bij Jezus wederkomst.
En die leugen maakte hij ook de eesrte mens wijs , dat ze God gelijk konden worden. Jammer genoeg trappen ze erin en stelden zich op basis van bedrog onder zijn gezag.
En wat God er aan gedaan heeft zult ge al gelezen hebben. En ook hier weer de vrije wil. God dwingt geen mens om de zondervergeving door Jezus te accepteren. Maar dan moet men God niet de schuld geven als het straks in de eeuwigheid tot een oordeel komt. Dan is het echt: eigen schuld, dikke bult. Maar het zal 100000x erger zijn dan een bult.
De val van Lucifer
Ezechiël 28
13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.
14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.
15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.
16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!
17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien.
18 Vanwege de veelheid uwer ongerechtigheden, door het onrecht uws koophandels, hebt gij uw heiligdommen ontheiligd; daarom heb Ik een vuur uit het midden van u doen voortkomen, dat u heeft verteerd, en Ik heb u gemaakt tot as op de aarde, voor de ogen van al degenen, die u zien.
Jesaja 14
11 Uw hovaardij is in de hel nedergestort, met het geklank uwer luiten; de maden zullen onder u gestrooid worden, en de wormen zullen u bedekken.
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.
14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!
16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?
Dus ge moet God niet de schuld geven van de ellende die satan veroorzaakte en waar de mens door ongehoorzaamheid aan God medverantwoordelijk voor is. Alleen de mens heeft kans op herstel in relatie met God. Satan is voor eeuwig veroordeelt omdat hij de uitlokker is. Hij heeft het kwaad uitgevonden.
.
Wat deed de boom van Kennis van Goed en Kwaad dan in Eden? Deze discussie is eerder gevoerd: je kunt 'm hier en verder terug terugvinden. Geen oude koeien uit de sloot halen, ajb. (Tenzij dit natuurlijk een persiflage is.)stropke schreef:Wel dan hebt ge de bijbel niet goed begrepen of maar half gelezen. God heeft het kwaad niet geschapen want Hij is Licht en in Hem is geheel geen duisternis.1Joh 1:5
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Hoezo, wie heeft hem half gelezen?stropke schreef:Wel dan hebt ge de bijbel niet goed begrepen of maar half gelezen. God heeft het kwaad niet geschapen want Hij is Licht en in Hem is geheel geen duisternis.1Joh 1:5
Die eerste engel was een cherubs, Lucifer ook genoemd, de lichtdrager. In onderstaande bijbelgedeelte staat zijn zondeval beschreven.
.
bijbel schreef:Klaagliederen 3 vers 38: ‘Ontstaat niet het goed en het kwaad op bevel van de allerhoogste.’
Job 2 vers 1: ‘Zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet?’
Job 12 vers 22: ‘Hij openbaart de diepten uit de duisternis, en des doods schaduwen brengt Hij voort in het licht. Hij vermenigvuldigt de volken, en verderft ze; Hij breidt de volken uit, en leidt ze. Hij neemt het hart van de hoofden des volks der aarde weg, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is. Zij tasten in de duisternis, waar geen licht is; en Hij doet hen dwalen, als een dronkaard.’
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
-
bad_religion
Stropke, waarom ga je niet gezellig islamieten plagen op FFI, en hou je je chantage middelen van jouw "God" maar lekker bij je......christendom is net zo'n stom klote gebeuren als de islam. Maar christenen zijn dan over het algemeen de wat betere leugenaars, hun god is de god van liefde, die dan gezellig eeuwig hellevuur in het vooruitzicht zou stellen.stropke schreef:En wat God er aan gedaan heeft zult ge al gelezen hebben. En ook hier weer de vrije wil. God dwingt geen mens om de zondervergeving door Jezus te accepteren. Maar dan moet men God niet de schuld geven als het straks in de eeuwigheid tot een oordeel komt. Dan is het echt: eigen schuld, dikke bult. Maar het zal 100000x erger zijn dan een bult.
Je maakt jezelf belachelijk Stropke
Hoi Daan,mysterieus2000 schreef:Zal ik voor je bidden ?Stanhope schreef:P.S. Ik heb koppijn.
Val God maar niet lastig, Hij zal dat gezeur van de evangelischen nu toch wel eens zat zijn.
Straks daalt Hij nog af om die zijkers tegen de rots te werpen.
We hebben toch de Bijbel?
1 Timoteüs 5:23
Ik ben maar wat wijn gaan drinken en mijn koppijn is wonderbaarlijk verdwenen.Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.
Ajuus,
Stan
Wel das toch mijn probleem, hebt gij toch geen last van ofwel.bad_religion schreef:Stropke, waarom ga je niet gezellig islamieten plagen op FFI, en hou je je chantage middelen van jouw "God" maar lekker bij je......christendom is net zo'n stom klote gebeuren als de islam. Maar christenen zijn dan over het algemeen de wat betere leugenaars, hun god is de god van liefde, die dan gezellig eeuwig hellevuur in het vooruitzicht zou stellen.stropke schreef:En wat God er aan gedaan heeft zult ge al gelezen hebben. En ook hier weer de vrije wil. God dwingt geen mens om de zondervergeving door Jezus te accepteren. Maar dan moet men God niet de schuld geven als het straks in de eeuwigheid tot een oordeel komt. Dan is het echt: eigen schuld, dikke bult. Maar het zal 100000x erger zijn dan een bult.
Je maakt jezelf belachelijk Stropke
Hoi stropke,stropke schreef:Deadline schreef:mysterieus2000 schreef:Hallo deadline,
Daniella,
ik ga me weer even in de schijnwereld van de strenggelovige christenen begeven, dus ik doe even alsof god bestaat...
Het leuke aan christenen is altijd dat zodra het over misstanden gaat de duivel uit het doosje komt. De duivel is overal en altijd in de buitenwereld aanwezig als het kwade verklaard moet worden. Want de duivel is overal en altijd behlave daar waar de ware gelovigen zijn (dat is een logische redenatie van een gelovige he Daniella).
Als de duivel zo alomtegenwoordig is, is het dan niet zo dat god niet almachtig is? Lees deze (wel logische) redenatie eens:
Wil God kwaad voorkomen, maar kan hij niet?
Dan is hij niet almachtig.
Kan hij wel, maar wil hij niet?
Dan is hij kwaadaardig.
Kan hij wel en wil hij wel?
Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij niet en wil hij niet?
Waarom noemt men hem dan God? -Epicurus, Grieks filosoof
Als ik de bijbel goed begrijp heeft god zelfs het kwaad geschapen. Satan was immers zijn eerste engel. Dus als god alwetend en almachtig was had hij allang voorzien dat dit een domme zet was. Want je tegenstander de wereld in helpen dat is toch niet logisch? Of je bent zelf kwaad, want het kan onmogelijk zo zijn dat als je oneindig goed bent dat je dan het kwaad wil scheppen. Dat is gewoon onzin.
En als de duivel echt in al die kwade dingen aanwezig is dan is het dus andersom: de duivel is almachtig (want hij heeft alles wat anders is dan christelijk in zijn bezit en macht) en god kan er niks tegen in brengen.Wel dan hebt ge de bijbel niet goed begrepen of maar half gelezen. God heeft het kwaad niet geschapen want Hij is Licht en in Hem is geheel geen duisternis.1Joh 1:5
God wil da zijn schepselen hem eren en liefhebben op basis van vrijekeuze en niet als robotjes. Dus vrije wil impliceert ook het risico dat een schepsel verkeerd kiest uit eigen verantwoording. God heeft dat risico genomen maar we kunnen Hem nie aanvrijven dat we geen vrijheid hebben. Of had ge liever God gediend als een gedresserde hond die commando's volgt. Dan wast zekers ook nie goed geweest.
En God heeft voor de oplossing gezorgd toen het jammer genoieg fout ging. Het had ook anders kunnen gaan als de cherubs Lucifer niet in opstand kwam door hoogmoed. Niemand had hem opgestookt, hij heeft het zelf bedacht uit eigen keus. Leefde in volmaaktheid met God totdat er onrecht in hem gevonden werd.
Hij was niet tevreden over zijn positie en status als schepdel en wou aan God gelijk zijn. En toen werd hij de tegenstander, wat satan betekent. Zijn maan werd veranderd. Zoals ook duivel genoemd van het grieks: diabolos d.w.z. tweedracht zaaier, die de boel door elkaar haalt. En zijn eindoordeel komt nog. Op Golgotha was het D-Day voor hem, en de voltrekking van het vonnis komt nog bij Jezus wederkomst.
En die leugen maakte hij ook de eesrte mens wijs , dat ze God gelijk konden worden. Jammer genoeg trappen ze erin en stelden zich op basis van bedrog onder zijn gezag.
En wat God er aan gedaan heeft zult ge al gelezen hebben. En ook hier weer de vrije wil. God dwingt geen mens om de zondervergeving door Jezus te accepteren. Maar dan moet men God niet de schuld geven als het straks in de eeuwigheid tot een oordeel komt. Dan is het echt: eigen schuld, dikke bult. Maar het zal 100000x erger zijn dan een bult.
De val van Lucifer
Ezechiël 28
13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.
14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.
15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.
16 Door de veelheid uws koophandels hebben zij het midden van u met geweld vervuld, en gij hebt gezondigd; daarom zal Ik u ontheiligen van Gods berg, en zal u, gij overdekkende cherub! verdoen uit het midden der vurige stenen!
17 Uw hart verheft zich over uw schoonheid; gij hebt uw wijsheid bedorven, vanwege uw glans; Ik heb u op de aarde henengeworpen, Ik heb u voor het aangezicht der koningen gesteld, om op u te zien.
18 Vanwege de veelheid uwer ongerechtigheden, door het onrecht uws koophandels, hebt gij uw heiligdommen ontheiligd; daarom heb Ik een vuur uit het midden van u doen voortkomen, dat u heeft verteerd, en Ik heb u gemaakt tot as op de aarde, voor de ogen van al degenen, die u zien.
Jesaja 14
11 Uw hovaardij is in de hel nedergestort, met het geklank uwer luiten; de maden zullen onder u gestrooid worden, en de wormen zullen u bedekken.
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.
14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!
16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?
Dus ge moet God niet de schuld geven van de ellende die satan veroorzaakte en waar de mens door ongehoorzaamheid aan God medverantwoordelijk voor is. Alleen de mens heeft kans op herstel in relatie met God. Satan is voor eeuwig veroordeelt omdat hij de uitlokker is. Hij heeft het kwaad uitgevonden.
.
stel nu dat god bestaat. Een aanname die we even doen ongeacht de wetten van de logica. Jij en ik zijn het er over eens dat in jouw geloof god alles geschapen heeft. En daar komt de logische en niet zo moeilijke beredenering: alles omvat ook echt alles, dus ook het kwaad.
Als god niet het kwaad heeft geschapen is hij wederom niet almachtig. Want almacht betekent dat alle macht van jou afkomstig is, ALLE macht dus! Dus of god is ernstig kwaadaardig of hij is niet almachtig (in het licht van de eerder gedane aanname).
Of het nu wel of niet zo was dat hij eerst alles in het "licht" schiep is irrelevant want met zijn alwetendheid (iets wat christenen ook aan hun god toeschrijven) zou hij voorzien hebben dat goed ooit kwaad wordt. Daarmee heeft hij met voorbedachte rade het kwaad in geschapen. Want alwetendheid is ook daadwerkelijk ALLES weten, van nu vroeger en in de toekomst. Dat betekent dus logisch gezien dat je weet welke reacties zullen volgen na jou acties.
Wordt dit alles in een mixer gegooid krijg je het volgende god is alwetend, almachtig. Dus hij weet alles en alles wat hij weet komt voort uit zijn actie (het almacht aspect). Wat erop neerkomt: in den beginne schiep god met voorbedachte rade het heelal vanuit het kwade.
Groet,
Deadline
P.S.: ik deed in deze posting de aanname dat god bestaat. Maar voor mij zijn er afdoende bewijzen dat hij niet bestaat. Lees eens het boek de geheimen van de code door Dan Burnstein (zoiets). Hij heeft onderzoek gedaan met allerlei historici, geloofsgeleerden naar de ontstaansgeschiedenis van het christendom. Dit als een echte wetenschappelijke verdieping van wat er nu wel en niet waar is van de Da Vinci Code. Hierin zul je erachter komen dat het ontstaan van het christendom gepaard gaat met een politieke machtsstrijd in het Romeinse Rijk.
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Dat dacht ik ook idd, totdat ik uit reanimatie weer trug kwam.MOODY BLUE schreef:Dood is voor mij dood.
Mijn lichaam wordt verbrand, en mijn geest die bestaat alleen bij het aanwezig van mijn functionerend brein. Is het brein dood dan is mijn persoon/geest ook verdwenen.
Het enige dat van mij overblijft is de herinnering die anderen aan mij hebben, en mijn tekeningen en schilderijtjes en geboetseerde beeldjes. Als die mensen dood zijn, ben ik echt helemaal weg.
Ik hoop dat het u niet gebeurt en dat ge als het gebeurd ge het nog hier kunt navertellen. Zoniet dan gaat ge verschieten denk ik.
Ga maar een praten met mensen die een hartstilstand gehad hebben.
Zelfs een amekikaanse cardioloog Rawlings dacht er ook als gij over tot hij een patient bijbracht en uit diens ervaring tot een heeel andere conclusie kwam.
Heeft er na veel onderzoek een boek over geschreven: Op de drempel van de dood"
Ik zwets niet, ik heb het ondervonden.
Je persoonlijkheid is allesbehalve verdwenen, maar de wereld waar ge zonder Jezus Christus naaroe gaat wil ik niet zijn.
Luc16:19-31 De rijke man en de arme Lazarus
Stropke,stropke schreef:Dat dacht ik ook idd, totdat ik uit reanimatie weer trug kwam.MOODY BLUE schreef:Dood is voor mij dood.
Mijn lichaam wordt verbrand, en mijn geest die bestaat alleen bij het aanwezig van mijn functionerend brein. Is het brein dood dan is mijn persoon/geest ook verdwenen.
Het enige dat van mij overblijft is de herinnering die anderen aan mij hebben, en mijn tekeningen en schilderijtjes en geboetseerde beeldjes. Als die mensen dood zijn, ben ik echt helemaal weg.
Ik hoop dat het u niet gebeurt en dat ge als het gebeurd ge het nog hier kunt navertellen. Zoniet dan gaat ge verschieten denk ik.
Zelfs een amekikaanse cardioloog Rawlings dacht er ook als gij over tot hij een patient bijbracht en uit diens ervaring tot een heeel andere conclusie kwam.
Je persoonlijkheid is allesbehalve verdwenen, maar de wereld waar ge zonder Jezus Christus naaroe gaat wil ik niet zijn.
zoiets heet de kortsluiting in de hersenen omdat er geen zuurstof toevoer meer is. Hierdoor gaat men hallicuniceren. Een ieder zal waarschijnlijk zelfs een ander beeld krijgen. Dit komt door je eigen opvatting van je omgeving van alles om je heen. Dit wordt geprojecteerd in de hersenen, iets wat ook gebeurd tijdens je slaap als je droomt. Wetenschappelijk gezien te verklaren. Iedereen krijgt een bijna dood ervaring. Het is het logische gevolg van het zuurstof tekort in de hersenen.
Ik heb er een keer een hele verhandeling over gelezen, zal binnenkort hier een link ernaar plaatsen.
Groet,
Deadline
groet, Deadline
Om van de beschrijvingen van mensen die allerlei drugs hebben gebruikt nog maar te zwijgen. Fenomeen beschrijft hier zijn ervaring met ketamine. Geen BDE, maar wel absoluut een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je met de hersenchemie gaat klooien.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
De achtergrondinformatie van wat ik hierboven beschreef, komt uit het programma God bestaat Niet. Dit programma is vorig jaar op tv te zien geweest. Het volgende komt uit een interview met de hersenonderzoeker, Dick Swaab:Deadline schreef:Stropke,stropke schreef: Dat dacht ik ook idd, totdat ik uit reanimatie weer trug kwam.
zoiets heet de kortsluiting in de hersenen omdat er geen zuurstof toevoer meer is. Hierdoor gaat men hallicuniceren. Een ieder zal waarschijnlijk zelfs een ander beeld krijgen. Dit komt door je eigen opvatting van je omgeving van alles om je heen. Dit wordt geprojecteerd in de hersenen, iets wat ook gebeurd tijdens je slaap als je droomt. Wetenschappelijk gezien te verklaren. Iedereen krijgt een bijna dood ervaring. Het is het logische gevolg van het zuurstof tekort in de hersenen.
Ik heb er een keer een hele verhandeling over gelezen, zal binnenkort hier een link ernaar plaatsen.
Groet,
Deadline
En hoe zit het met bijna-dood ervaringen. Met de tunnel en het licht en zo?
Ja, de bijna-dood ervaringen worden vaak gebracht als het bewijs dat er meer moest zijn. Dat er iets moet zijn na dit leven en sommigen mensen dat heb ik meegemaakt bij zo’n bijna-dood ervaring. Bijna-dood ervaring kan je krijgen onder alle omstandigheden waarbij de hersenen even slecht functioneren. Kan een hartinfarct zijn, het kan een vergiftiging zijn, het kan ook een piloot zijn in een F16 die de bocht te snel trekt.
Gebrek aan zuurstof.
Gebrek aan zuurstof voor het brein. Het kunnen ook mensen zijn die een heftige emotionele situatie meemaken; Een ongeluk, bijna verdrinken. Ook dat soort situaties kan aanleiding zijn tot bijna-dood ervaringen. De bijna-dood ervaring is heel stereotiep; ze beschrijven een tunnel en aan het eind van de tunnel is licht en dat zijn altijd hele mooie lichtsituaties, mooie landschappen. Ze zien mensen die al overleden zijn, die zien ze opeens terug en een hele bijzondere ervaring die ze daarbij beschrijven is dat ze uit hun eigen lichaam kunnen treden en gaan zweven en zichzelf kunnen zien van een afstand. En dat uittreden is ook typisch bij een bijna-dood ervaring. Kun je overigens wél opwekken.
Dat is opwekbaar?
Ja, in de eerste plaats zijn er weer mensen die van die epileptische aanvallen hebben, die in dit geval iets hoger plaatsvinden in de hersenen. Gyrus angularis noemen we dat gebiedje en die maken tijdens zo’n epileptische aanvalletje mee dat ze uit hun lichaam treden, telkens weer. Er zijn ook mensen met kleine laesies en migraineaanvallen die in dat gebied verhoogd activiteit hebben en zoiets meemaken. En dan zijn er mensen beschreven die epileptisch waren, maar op zo’n manier dat de epileptische activiteit over de hele hersenen heen ging en de bron moest worden weggenomen door operatief ingrijpen. En voordat dat gebeurde zijn er elektrodes geplaatst op de verschillende delen van de hersenen om te kijken wat je wel of niet zou kunnen missen zonder al te grote schade. En die elektrodes werden gestimuleerd, en er was één elektrode bij die lag op die Gyrus angularis en op het moment dat die gestimuleerd werd zei de vrouw op de tafel; ‘ik voel nu mijn arm korter worden, ik voel mijn benen korter worden, ik ga zweven, ik ga zweven boven mijn eigen lichaam.’ En ze beschreef dus precies die uittreedervaring die mensen ook beschrijven bij de bijna-dood ervaring.
Terwijl doktoren er gewoon omheen stonden?
Ja en als je de knop afzet dan floept ze weer terug in haar eigen lichaam. Dat is te herhalen en er zijn verschillende mensen waarbij dat beschreven is. door Dick Swaab in God bestaat Niet
(ik kwam er trouwens achter dat ik niet ver hoefde te zoeken, de informatie stond op de beginpagina van freethinker bij God bestaat niet onder de link naar de transcripts van de eerste aflevering
groet, Deadline
Hoi Cymric,cymric schreef:Om van de beschrijvingen van mensen die allerlei drugs hebben gebruikt nog maar te zwijgen. Fenomeen beschrijft hier zijn ervaring met ketamine. Geen BDE, maar wel absoluut een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je met de hersenchemie gaat klooien.
dat klopt en bij bepaalde drugs kun je zelfs het idee krijgen uit je lichaam te treden.
groet, Deadline
Re: Is er leven na de dood ?
Ik ben nog niet voorbij die grens geweest en kan er dus niets in concreto over zeggen. Toen mijn oma overleedt en ik het lichaam zag, kon ik me niet voorstellen dat het ooit leefde . Natuurlijk zou ik maar al te graag wensen dat ze als ziel verder leeft.mysterieus2000 schreef:
De bijbel spreekt over een hemel, een hel, een nieuwe aarde, een nieuwe hemel.
Dan heb je nog die 144.000 uit openbaringen, een koninklijk priesterschap.
Of is dood gewoon dood ?
En waarom ?
Groetjes Daniella
Door de herinnering worden mensen denk ik een beetje onsterfelijk, zoals Beethoven bijv. 'voortleeft' door zijn muziek.
‘Wie sceptisch tegenover een bepaalde verzameling overtuigingen staat, gelooft in feite waarachtig in een andere verzameling overtuigingen.’Tjeerdo schreef:Een waarheid die gebaseerd is op overleveringen, culturele baggage en toeval is dat een waarheid
Komt hiervan: http://www.geloofenwetenschap.nl/joomla ... heisme.doc
Simpel, maar helder..
Laatst gewijzigd door Tamara op 04 jul 2006 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.