geen wikipedia, sorry, iedereen kan dat naar believen aanpassen, dus acht ik onbetrouwbaar.Kalebas schreef:Nee, niet echt.viking84 schreef:Ik wil je graag even wijzen op drie buiten-bijbelse bronnen waarin direct of indirect naar Jezus wordt verwezen. Twee zijn van de 1e eeuwse Joodse geschiedschrijver Jozefus en eentje is van de Romeinse geschiedschrijver Tacitus. Als je wilt weten wat er precies in staat, kan ik je wel een quote geven.
Er is dus wél degelijk historisch bewijs voor het bestaan van Jezus. Zelf geloof ik de Bijbel ook niet en apocriefe geschriften ook niet, maar ik denk dat niet-christelijke en zelfs heidense bronnen toch wel serieus mogen worden genomen.
Buiten het Nieuwe Testament zijn er weinig bewijzen te vinden voor het historische bestaan van Jezus. Niet-Bijbelse bronnen zoals die van Plinius, Suetonius, Tacitus en Flavius Josephus spreken in de eerste eeuw wel over een sekte die Christus als hun God beschouwden maar de betrouwbaarheid van deze bronnen wordt betwist, in ieder geval besteden zij er niet veel woorden aan. Verder maken zij geen vermelding van de naam "Jezus", maar spreken zij van "Chrestos" en het genootschap der "chrestiani", waarin duidelijk de joodse Messiasaanduiding naar voren komt (Messias betekent Gezalfde en wordt in het Grieks vertaald met Christos of Chrestos).
Mijn bronnen:
Bron nummer 1:
Josefus - Joodse Oudheden
"And so he convened the judged of the Sanhedrin, and brought before them a man called James, the brother of Jesus who was called the Christ".
Tadaa, de titel + de naam van de persoon aan wie deze titel verbonden werd
Het gaat niet direct over Jezus, maar er wordt duidelijk wel naar Jezus verwezen. En Jezus moet bekend zijn geweest, want anders identificeert Jozefus Jacobus niet als 'broer van Jezus'.
Bron nummer 2:
ook Josefus
"About this time there lived Jesus, a wise man, if indeed man ought to call him a man. For he was one who wrought surprising feats and was a teacher of such people as accept the truth gladly. He won over many Jews and many of the Greeks. He was the Messiah"
Er wordt getwist over deze passage. Volgens mijn aantekeningen is hij namelijk onwaarschijnlijk gedetailleerd, dus de vraag is: is dit document wel authentiek of is het aangepast door een kopiïst? Argumenten voor de echtheid van het document zijn: 1) De passage is door Eusebius gekopieerd in plus minus 325 na Christus. Ik heb niet genoteerd waarom dit een bewijs is voor de echtheid (al vond ik het overtuigend toen ik het hoorde), dus dat moet ik nog even uitzoeken.
2) er is geen reden om aan te nemen dat er met het handschrift gerommeld is
3) er is geen christelijke maar joodse terminologie
Om even de balans op te maken: het is jammer dat mijn aantekeningen een beetje summier zijn, maar in ieder geval overtuigen deze punten de meeste onderzoekers ervan dat dit document echt is.
Dan hebben we nog Tacitus. Hier heb ik alleen een Latijnse tekst van die tijdens het college door de docent vertaald is (ik ken zelf helaas geen Latijn), dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ik meen me te herinneren dat er een analogie is met Jozefus. Tacitus is wel een onafhankelijke bron, want hij duidt Pilatus ook met de familienaam aan en dat doet Jozefus niet. In ieder geval vind ik geen verwijzing naar Jesu, wel naar Christos, dus daar heb jij gelijk.