Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Normaal[?] en moraal tov Collateral Damage

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 19 dec 2023 11:11
gerard_m schreef: 19 dec 2023 10:27 De vergelijking gaat mank: de school kinderen waren de gijzelaars van de Molukkers, geen Molukse burgers.

en als molukse burgers in die school gijzelaars zouden zijn geweest ipv kinderen?
is platbombarderen met een F16 en gegijzelden menselijke schilden noemen dan wel een optie?
Nee, net als niemand hier het "lukraak platbombarderen" van gaza goedkeurt.

Maar,het is wel een logisch gevolg van het gebruik van menselijke schilden dat meer burger slachtoffers vallen in een oorlog. Bij een bevrijdingsactie van gijzelaars speelt dit risico altijd een rol. Echter: niets doen is vaak ook een risico.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 19 dec 2023 10:13
HierEnNu schreef: 19 dec 2023 02:29 Ik voelde diepe walging voor die treinkapers destijds en de bezetters van de lagere school in Bovensmilde hadden van mij bij voorkeur ter plekke een hartinfarct mogen krijgen.
goed
maar nu trekken we dit eventjes door naar Israel en gaza

de bezetters vd lagere school zijn terroristen maar wat zijn de minderjarigen indie school?

kunnen we de minderjarigen menselijk schild noemen wat de overheid dan blijkbaar het recht geeft om middels een f16 of gevechtshelikopters die school met de grond gelijk te maken? Dat iedereen dan als gevolg vh bombardement het leven laat is uiteraard enkel de verantwoordelijkheid vd terrorist.
Volgens mij gea je heir neit mee akkoord

ps
ik gebruik doelbewust de term minderjarigen als vorm van ontmenselijking, Israel zal in een gevangenenruil nooit kinderne vrijlaten, dat zijn altijd minderjarigen
Grossier je in hypothetische AlsDannetjes of zo?
Sorry, ik doe niet mee aan je spelletje!

ff Iets concreter vergelijken dan maar, vanuit de realiteit in plaats van fantasie?
Er zijn nu 20.000 doden, laten we het aantal Hamasterroristen op 10.000 zetten, dan komen we op 10.000 te betreuren slachtoffers als Collateral Damage en dat is op 2.5 miljoen inwoners dus 0,4 %.

Tijdens de treinkapingen werden 50 mensen gegijzeld en 8 van hen kwamen om tijdens de bevrijding, dus 16 procent Collateral Damage.

Is rationele Moraal zo iets?
Getuigen deze cijfers nu van een lagere Moraal van Nederland dan die van Israël?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 dec 2023 10:41 Evenals in Gaza en westelijke Jordaan oever....

UITZICHTLOOS.
En volgens mijn Moraal blijven ook dan terroristische daden gericht op burgers verwerpelijk.
Volgens welke Moraal zijn terroristische daden gericht op burgers niet verwerpelijk?
En dan heb ik het over verwerpelijk ZONDER maar,
zonder goed praten van terroristische daden vanwege historisch inzicht of zo ...
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 dec 2023 18:12
dikkemick schreef: 19 dec 2023 10:41 Evenals in Gaza en westelijke Jordaan oever....

UITZICHTLOOS.
En volgens mijn Moraal blijven ook dan terroristische daden gericht op burgers verwerpelijk.
Volgens welke Moraal zijn terroristische daden gericht op burgers niet verwerpelijk?
zonder goed praten van terroristische daden vanwege historisch inzicht of zo ...
Je blijft je vastbijten in iets dat ik talloze malen heb uitgelegd maar je steeds weer naast je neer legt.
Iets totaal abject vinden maar het desondanks wel begrijpen (en het toch af te keuren) gaat samen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 dec 2023 17:00 Dit is jouw probleem!
Je praat vanuit je GEVOEL en je GEVOEL bedriegt je dus. Zulks wil jij niet begrijpen.
Ik wil je graag begrijpen:
  • Hoezo is dat mijn probleem? Welk probleem heb je het concreet over?
  • Hoezo bedriegt mijn gevoel me? Welk gevoel heb je het concreet over?
dikkemick schreef:"Die jongen heeft zijn vader dood geschoten"
Ik keur dat niet goed omdat je het recht niet zelf in de hand mag nemen.
Ik begrijp het wel. Deze vader heeft zijn kind jarenlang misbruikt, geslagen en verkracht.

Haal die 2 zaken nu eens uit elkaar! Zulks komt de discussie ten goede.
Ik hoef die 2 zaken niet uit elkaar te halen:
Vanuit mijn Moraal keur ik het goed dat die jongen zijn vader dood heeft geschoten, want deze vader heeft zijn kind jarenlang misbruikt, geslagen en verkracht. Ik vind zelfs dat die jongen een held is omdat hij zichzelf verdedigde en dat hij zijn vader eerder had mogen doodschieten, want dat zou ik waarschijnlijk gedaan hebben. Zelfverdediging afkeuren past niet in mijn Moraal, integendeel, zelfverdediging vind ik juist moedig en
niet voor jezelf opkomen vind ik laf.

Vanuit mijn Moraal zou die jongen veroordeeld moeten worden voor moord/doodslag zonder gevangenisstraf maar wel met TBS tot duidelijk is
dat het onwaarschijnlijk is dat hij anderen iets dergelijks aan zal doen.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 19 dec 2023 17:54 Sorry, ik doe niet mee aan je spelletje!
eigenlijk is het niet zo moeilijk meer.
geef gewoon toe dat het je volstrekt niets uitmaakt hoeveel Palestijnen sterven, dan ben je tenminste eerlijk.
er zijn 20 000 Palestijnen vermoord en je zegt nog steeds niet stop of genoeg.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 dec 2023 18:39
HierEnNu schreef: 19 dec 2023 18:12

UITZICHTLOOS.
Je blijft je vastbijten in iets dat ik talloze malen heb uitgelegd maar je steeds weer naast je neer legt.
Iets totaal abject vinden maar het desondanks wel begrijpen (en het toch af te keuren) gaat samen!
Ik leg dat niet naast me neer, ik kan gewoon inderdaad niet begrijpen dat jij begrijpt dat HamasBEESTEN planmatig en doelbewust 1200 burgers afslachten, verkrachten en/of ontvoeren, waaronder bejaarden en babies. Laat nou eens goed tot je doordringen wat op 7 oktober gebeurd is zonder je gevoel daarbij weg te rationaliseren met behulp van je ingebeelde historische besef en zonder het besef van de onvermijdelijke reactie door Israël.

Laat die hautaine inbeelding dat jij meer historisch besef hebt eens los, want waar is die nou helemaal op gebaseerd? Op jouw eigen waanidee dat iemand die historisch besef heeft wel begrip moet hebben voor terrorisme! Jouw dubbele Moraal wil ik mij niet eigen maken en weet je waarom niet? Omdat ik NIET de eventuele [mis]daden van Israël wil goedpraten vanuit historisch besef, zo van:
  • "Ik keur het af als de IDF doelbewust burgers afknald, maar ik begrijp het wel van uit historisch besef, want 7 oktober was ... etc. "
Vertel me vervolgens, zonder MAAR, wat jij er van begrijpt dat HamasBEESTEN planmatig en doelbewust 1200 burgers afslachten, verkrachten en/of ontvoeren, waaronder bejaarden en babies. Praat het niet goed vanuit de historie!
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 19 dec 2023 19:23
geef gewoon toe dat het je volstrekt niets uitmaakt hoeveel Palestijnen sterven, dan ben je tenminste eerlijk.
Over Moraal gesproken:
komt die reactie voort uit jouw[?] VrijdenkersMoraal? Nou, nou ...
Als ik hier en nu eerlijk op jouw aperte en intens hatelijke bewering zou reageren,
dan zou ik terecht een waarschuwing krijgen, of zelfs een ban!
Vandaar: zelfcensuur!

appelfflap schreef:er zijn 20 000 Palestijnen vermoord en je zegt nog steeds niet stop of genoeg.
Beschouw mijn niet meer reageren op jou voortaan maar als zelfcensuur!

Want het is voor mij helemaal niet moeilijk meer:
jij schrijft voortdurend mij iets toe en neemt dat verzinsel van je zelf dan alsof dat van toepassing is op mij, zodat je kunt voortborduren op valse beschuldigingen en bovendien doe je zulks planmatig voorbereiden met een hypothetisch AlsDannetje.

Geef gewoon toe dat je er op uit bent om compromitterende reacties uit te lokken, dat je geen andere manier hebt om met een mening om te gaan die jou niet aanstaat,
dan ben je tenminste eerlijk!

Sorry, ik doe niet mee aan je spelletje!
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Je lijkt hier opnieuw uitspraken te willen ontlokken, net als eerder met je scheve vergelijking tussen gijzelaars en eigen burgers als schild inzetten.

In elke oorlog vallen helaas onschuldige slachtoffers. Ook in deze oorlog. Ja dat is erg . Ook als dat Palestijnen zijn . Hoe vaak wil je dat nu nog horen?

Stop betekent 100% zeker: hamas aan de macht houden. Dat dit nieuwe terreur in Israël zal brengen, doet er vast niet toe voor je. Maar zou je de Palestijnen niet wat anders gunnen dan een theocratische dictatuur die ontwikkelingsgeld gebruikt om tunnels en raketten te bouwen?

Enig idee trouwens hoeveel soedanezen vandaag in darfur zijn omgekomen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dood(slag) en moraal worden door HierEnNu anders gezien dan dat ik dat zie. En dat mag. Is de mening van HierEnNu.
Die heeft weinig moeite met dood, moord en eigen rechter spelen.
Prima!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik lees dat ik gewoon toe moet geven dat het mij volstrekt niets uitmaakt
hoeveel Palestijnen er sterven en dan pas eerlijk ben en ook lees ik
dat ik weinig moeite heb met dood, moord en eigen rechter spelen.

En dat alles op basis van
het niet beantwoorden van het ene fantasievolle hypothetische AlsDannetje
en
door het andere fantasievolle hypothetische AlsDannetje juist wel te beanwoorden.
:roll:

Nota bene geschreven door mensen die overtuigd zijn dat zij mij zouden kunnen adviseren volgens hun Vrijdenkers Moraal en dat is dan hun rationele Moraal ...
... over Moraal gesproken:
  • alsof Moraal niet opgaat tijdens verbale agressie! :idea:
Ik ben pas echt eerlijk als ik toe geef dat ik geen enkele oorlog kan bedenken waarin de aanvaller moreel acceptabel handelde, want dan valt mijns inziens zelfs de bevrijdingsoorlog van de geallieerden in WOII niet onder de noemer Rechtvaardige Oorlog terwijl ik het toch als zeer onRechtvaardig zou willen betitelen als zulks niet was gebeurd. Ik denk dat geen enkele aanvaller, initiator tot oorlog, moreel acceptabel handelt. Ik ben benieuwd of en hoe iemand het initiatief nemen tot oorlog als Moreel handelen zal verdedigen.

Ik zou namelijk best wel graag met rationele argumenten 'mijn' Moraal willen kunnen onderbouwen dat ik zelf, in het klein maar goed, zo mogelijk over zal gaan tot vernietiging van de vijand, zodra ik er van overtuigd ben dat die betreffende vijand er op uit is om mij en/of mijn naaste geliefden te vernietigen.

Ik vind het namelijk Moreel verwerpelijk om
  • onnodig geweld te gebruiken
  • jezelf en/of je naaste geliefden
    NIET [met het nodige geweld] te verdedigen als zulks nodig is.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er zijn lieden - zowel in Israel als in de VS - die alle 2 miljoen bewoners van de Gaza-strook moordenaars noemen. (een rekenkundig vreemd fenomeen, want er zouden dan meer dan 1000 moordenaars zijn voor elk slachtoffer), ook de couveuse baby's onder hen. Deze mensen worden niet uit leidinggevende posities verwijderd. Dat krijg je als je vuige moordenaars, verward met onschuldige muizen en kakkerlakken. Je denkt dan dat eenieder die tracht voedsel te bemachtigen gewoon mag worden uitgeroeid. (een van de - weinige - positieve aspecten van de Islam, is dat Islam het stelen van een brood door iemand die honger heeft niet veroordeeld).

Dat deze mensen openlijk voor genocide pleiten is misschien nog het meest afschuwelijke gevolg van de gruwel van dit conflict Ik hoor niemand dit doen omtrent het geweld elders (Darfur bijvoorbeeld). in plaats 20.000 slachtoffers kunnen er dan tientallen miljoenen worden verwacht.

Maar wie telt het aantal (onschuldige) slachtoffers nog nadat er 1200 moorden zijn geteld?

juist: IK.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 21 dec 2023 02:54Maar wie telt het aantal (onschuldige) slachtoffers nog nadat er 1200 moorden zijn geteld?

Hoeveel [onschuldige] slachtoffers heb je tot dusverre geteld?
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 21 dec 2023 13:53
Peter van Velzen schreef: 21 dec 2023 02:54Maar wie telt het aantal (onschuldige) slachtoffers nog nadat er 1200 moorden zijn geteld?

Hoeveel [onschuldige] slachtoffers heb je tot dusverre geteld?
Excuseer het misbruik van het woord tellen, ik tel uiteraard niet zelf, dat doen degenen ter plekke. Ik kan wel uitrekenen hoeveel er waarschijnlijk volstrekt onschuldig zullen zijn, 9000 kinderen (onder de 18) houdt waarschijnlijk in: 1500 onder de 3 jaar. Die zijn absoluut onschuldig, ik "tel" de vrouwen uiteraard niet mee, ook al is de kans groot dat daar bijvoorbeeld totaal geen verkrachters tussen zitten (wel dansers, ondanks dat de "profeet" hen het huppelen afraadde). Jij telt de 55% die indertijd NIET op Hamas hebben gestemd, toch niet mee, als onschuldig. Maar inmiddels zijn er dus ook in wat ik vermoed dat jouw optiek is, zeker meer onschuldige slachtoffers dan er (dodelijke) slachtoffers waren gemaakt door de schuldigen. Ik vindt dat niet normaal, maar er zijn er die 80 ogen om één oog en 80 tanden om één tand, nog acceptabel lijken te vinden.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mijn antwoord past hier beter vind ik:

Peter van Velzen schreef: 30 dec 2023 03:11
HierEnNu schreef: 29 dec 2023 21:03
axxyanus schreef: 29 dec 2023 20:41
Proportionaliteit is een concept dat o.a. de hele tijd terugkomt in ordehandhaving, waar ordehandhavers de mate waarin ze zelf geweld gebruiken in verhouding moet zijn met het geweld of de dreiging ervan waaraan ze zelf en onschuldigen bloodstaan. Het betekent niet dat de ordehandhavers een oog om oog, tand om tand beleid voeren.
Dat vindt jij en naar ik begrijp vindt ook het CIDI dat.
Dit zinsdeel wat ik uitlichtte vat ik op als een cynische terechtwijzing aan het adres van menigeen die proportionaliteit uitlegt als
  • "Hamas vermoordde 'maar'1200 honderd mensen,
    dus Israël mag daar niet te ver over heen
    'scoren'."
Het wordt allemaal wat simpeler als men de aantallen door 1200 deelt.
Stel 20(25.000 / 12) bendeleden verkrachten, folteren en verbranden (nadat men met haar door de straten heeft geparadeers) één meisje (1200/1200)

Wat mag men dan doen om de daders te pakken te krijgen?

Mag men daarbij dan zoveel geweld gebruiken dat binnen drie maanden 16 personen (20.000 / 1200) om het leven komen, en voordat men de hele bende te pakken heeft wellicht 80(100.000/1200)?

Het is duidelijk dat "oorlogsrecht" geen recht is, maar slechts een regulering van het onrecht.

Is dat 'slecht'+s [SIC] [ :wink: noPun :^o ] jouw persoonlijke mening?

Mij is zulks niet duidelijk en ik laat mij het recht op zelfverdediging niet ontvreemden, nooit, en in een land welk vindt dat het geen recht heeft op oorlogsvoering als middel tot zelfverdediging wil ik niet wonen! Ik vind het namelijk zelfs Moreel verwerpelijk om:
  • onnodig geweld te gebruiken
EN
  • jezelf en/of je naaste geliefden
    NIET [met het nodige geweld] te verdedigen zodra zulks nodig blijkt.
Maar goed, mij is wel allang duidelijk dat mijn persoonlijke Moraal niet in overéénstemming is met de Vrijdenkers Moraal, of beter, de Moraal op basis van Vrijdenken, en ook niet met de Moraal op basis van het Humanisme, want ik ben kennelijk pervasief behept met een Moraal die zich organisch en basaal ontwikkelde in een specifieke 'Achterbuurt Cultuur'.

Daar zou ik me als ouwe L*L van 67 eigenlijk niet op moeten beroepen misschien, wellicht had ik me als volwassene moeten zien te ontworstelen aan die basale Moraal en me een meer verheven Moraal eigen moeten zien te maken,
  • net als al die andere volwassenen die ik over de hele wereld heb leren kennen :^o ,
maar ik vraag ik me oprecht af of ik dan überhaupt die ouwe L*L was geworden
of al vóór ik halverwege was gesneuveld zou zijn ...

Vandaar ook mijn vraag:
  • "Is dat 'slechts' jouw persoonlijke mening?"
en is jouw mening op basis van jouw gevoel, of is daar algemene consensus over of zo op basis van Moraalwetenschap, en zo ja, welke Moraalwetenschap? Waar kan ik zulks concreet terugvinden en er van daaruit eventueel op voortborduren?

Aangezien voor jou duidelijk is dat 'oorlogsrecht' geen recht is, ben jij er dan ook voorstander van dat landen, specifiek het land waar jij woont, geen defensieve maatregelen nemen om zich in geval van oorlog te kunnen verdedigen? Éénzijdig demilitariseren zeg maar? Hoe ver wil je daar in gaan? Ook de politiemacht het recht om geweld te gebruiken
tegen de eigen bevolking ontzeggen?

En hoe past verbaal geweld binnen jouw[?] 'Moraal van regulering van het onrecht'?
Verklaren we verbaal geweld dan Moreel eenvoudig weg
  • onder het mom van de Vrijheid van Meningsuiting?
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 31 dec 2023 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote vervangen door een van het complete bericht
.
Plaats reactie