Ik ga niet met bijbelteksten zwaaien, want dat zijn op papier geworpen menselijke fantasieën (en vaak van bedenkelijk allooi die hier en daar stinken door de overjarigheid ervan)
Wat 'goed' is en 'kwaad' is geleerd vanaf de eencelligen (onze verre voorouders dus).
In een evolutionaire leerschool om de 'wil' om te bestaan, om te zetten in een verzekerd 'bestaan'
Een 'try and error'-methode met als straf een 'niet-bestaan' en als beloning....een wél bestaan!
Mutaties hielpen door het kwade te ontlopen of er juist aan geslachtofferd te worden!
Het 'levende' sprong allerlei kanten op om bestand te zijn tegen het kwade.
Ontwikkelde (muteerde) zich richting 'flora' of deed dat richting 'fauna'!
En leerde, ieder naar zijn eigen aard, wat goed was (en bestond derhalve)
Bij belaagde soorten waren mutaties die véél nakomelingen genereerden de overlevers door een evenwicht met de predators te bereiken, bij de predators selecteerde de schaarste de overlevers door de rest v.d. honger te laten sterven.
Evenwicht is het toverwoord dat de gehele evolutie dóór voor alle levensvormen het goede en het kwade heeft aangewezen in de harde leerschool van wél of niet bestaan.
'Bewust-zijn' heeft een aanslag gepleegd op dat evenwicht doordat het tot een zgn. maakbare aarde heeft geleid.
Een 'maakbaarheid' die vele andere levensvormen de kop heeft gekost in die gang naar een nieuw evenwicht met een steeds verder uitbreidende soort die zijn hersencapaciteit gebruikte om de aarde verder maakbaar/dienbaar te maken aan zijn soort!
Daarmee zich in feite niet bóven andere levensvormen verheft (qua ethiek) maar op basis van zijn pure kracht die gebaseerd is op zijn creatieve intelligentie die hij in dienst heeft gesteld van de (gelijkwaardige dierlijke ego-gerichte) instincten.
Uiteraard (om zijn intelligentie te sussen) met een 'god' gelardeerd, die 'de instincten' beschermt tegen het verstand dat tot de mens zijn bewustzijn heeft geleid!
Beschermt, door het instinct goed te keuren, aan te moedigen door het elitair te verklaren, en bovendien 'kennis' (en daarmee het 'geweten') tot verboden (satan's vrucht) te verklaren!
E.e.a. heeft bij mij geleid tot de conclusie dat er in al die (heilige) boeken misschien een paar 'goede' krentjes staan, maar de rest (99,9%) tot het kwade (want appelerend aan de instincten) gerekend kan worden.
Maar ja, wat kun je anders verwachten van menselijk broddelwerk uit de grijze oudheid?
Zeker is dat zowel 'kerk' als kapitaal het tegen de klippen op nog steeds op een maakbare aarde houden (en het vermenigvuldigen hóóg op de agenda, want dat is goed voor het vermaken van groen in bouwrijp land)
En het 'bedwerk' subsidieren in huur en bijslag
Een EU voorstaan want dat is goed voor hun portemonnee! (en de sukkels in kerk ....en bed!)
M.i. één van de hoofdredenen voor immigratie van fanatiek en standvastig gelovenden!
Goed? Kwaad? (ik heb mijn conclusies allang getrokken, maar wie ben ik in dat tegengeweld?)