Discriminatie van Palestijnen binnen het anti-semitisme.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
HierEnNu
Superposter

Re: Discriminatie van Palestijnen binnen het anti-semitisme.

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 21 apr 2026 08:11 Ik heb wellicht voor verwarring gezorgd door er ooit op te wijzen hoe dom het huidig gebruik van de term 'antisemitisch' is, daar Semieten veel meer zijn dan alleen Joden, maar ik kan het taalgebruik in Nederland niet veranderen, laat staan in de wereld. Antisemitisme is Jodenhaat omdat de term die betekenis heeft gekregen. Omdat de IHRA definitie van antisemitisme geen onderscheid maakt tussen Jodenhaat en het afkeuren van gedrag van zionisten maken we op het forum nu wel verschil tussen antisemitisme en IHRA-antisemitisme.
Bedoel je dat het forum formeel onderscheid maakt tussen antisemitisme en IHRA-antisemitisme,
  • of is dat jouw interpretatie?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Peter van Velzen schreef: 21 apr 2026 04:25 Ik citeer ook hier de forumregels
PietV. schreef: 06 nov 2015 11:29 A2 :: Deze regels gelden voor iedereen, ongeacht achtergrond of mening. Op dit forum heerst vrijheid van meningsuiting. We stellen echter wel eisen voor de manier waarop dit gebeurt: we willen namelijk discussiëren! Wat we daarmee bedoelen wordt duidelijk gemaakt in de discussiedoelstellingen.
Nergens in de forumregels wordt de term anti-semitisme gebruikt.
Maar ik ken geen anti-semitische daad of uitspraak die niet in strijd is met regel E1. Die verbiedt alle vormen van Racisme en discriminatie, dus ook die jegens Joden en jegens Palestijnen.
PietV. schreef: 06 nov 2015 11:29 E1 :: Racistische en discriminerende uitingen zijn verboden, evenals scheldproza, schuttingtaal en het verheerlijken van geweld.
Als we specifiek op racisme en/of discriminatie van een of twee specifieke bevolkingsgroepen zouden modereren, dan discrimineren we zelf. Dus qua moderatie is de definitie van anti-semitisme op zich niet van belang. Wel is het van belang wat de wet ervan zegt ivm met de voorwaarden van registratie.

Met name deze zin:
Maria schreef: 28 aug 2016 10:31 Verder verklaar je geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende, racistische, seksueel-georiënteerde of andere inhoud te plaatsen, die in strijd is met internationale wetten, de wetten van je eigen land of het land waar gehost wordt.
Tenslotte nog dit: Je kreeg de waarschuwing niet zozeer vanwege de term "forumbazen" maar vooral vanwege de frase "in de rug gestoken". Ik weet dat je dat niet letterlijk bedoelde, maar daarmee beschuldigde je - welke personen je ook maar op het oog had - wel van verraad. Dát is mijns inziens een ernstige en onjuiste beschuldiging. Niemand heeft jou verraden.
Beste Peter,
Peter van velzen schreef: Naar aanleiding van de discussie in valt er te modereren op het gebruik van het woord anti-semitisme en na onderling overleg is besloten dat we anti-semitisme zullen behandelen als wat het feitelijk is: Racisme (jegens Joden)
Een quote die uit volgende topic komt: mededelingen beheer 2026, 06 apr 2026 10:21.

Bovenstaande is de quote waar ik op aansloeg. Je benoemd hier dat jullie als bazen van dit forum met name het anti-semitisme tegen joden als rasisme beschouwen en ik als Palestijn voel mij daarmee buitengewoon gediscrimineerd door de moderatie.
Daarbij benoemend dat het gegeven dat iemand ‘joods’ is niks met ras te maken heeft. Met andere woorden: jodenhaat is geen rasisme, het is haat tegen iemand geloof, zoals er haat bestaat tegen het christendom en/of de islam. Bezijden dit:

Het blijkt idd dat ik e.e.a van wat je hierboven heb geïnterpreteerd als beklonken in een forumregel. Mogelijk kwam door door dat ik supergevoelig was en ben vanwege de walgelijke rascistische invoering van de doodstraf tegen Palestijnen door de zionisten in Palestina wanneer ze een zionist laten bloeden. Wat dus zoveel zeggen dat wanneer een kind een steen naar zionist gooit, dit kind de doodstraf kan krijgen, dit is anti-semitsme en het zijn nazi-praktijken tegen Palestijnen .
En dan hebben we het nog niet gehad over de doorgaande nazi-praktijken die nog altijd plaats hebben in Palestina binnen de Gazastrook, waar de zionisten nog altijd bezig zijn met het blokkeren van humanitaire hulp op zowel medische materialen als de eerste levensbehoeften, wat in het eerste geval betekent de de zionisten geen enkele moeite hebben met het gegeven dat dankzij hun handelen artsen nauwelijks tot normale medische hulp kunnen verlenen en mensen moeten opereren zonder enige vorm van verdovingen in het tweede geval met nog steeds Palestijnen aan het uithongeren zijn ect. Dit zijn, zoals gezegd, nazi-praktijken en is anti-semitisme tegen Palestijnen en behoord ook benoemd te worden als anti-semitisme en nazi-praktijken.

Dus nogmaals: ik voel mij als Palestijnse semiet gediscrimineerd wanneer hier op dit forum volgens de moderatie anti-semitisme slecht is voorbehouden aan de Joodse gelovigen ect.

En ja, dat heb je goed: ik voel mij daarmee idd verraden door de moderatie. Dus nogmaals geef lekker een waarschuwing, mij doet dat niks, het doet niks met het gevoel van verraad.
Laatst gewijzigd door Mus op 21 apr 2026 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 21 apr 2026 10:00
Bonjour schreef: 21 apr 2026 08:11 Ik heb wellicht voor verwarring gezorgd door er ooit op te wijzen hoe dom het huidig gebruik van de term 'antisemitisch' is, daar Semieten veel meer zijn dan alleen Joden, maar ik kan het taalgebruik in Nederland niet veranderen, laat staan in de wereld. Antisemitisme is Jodenhaat omdat de term die betekenis heeft gekregen. Omdat de IHRA definitie van antisemitisme geen onderscheid maakt tussen Jodenhaat en het afkeuren van gedrag van zionisten maken we op het forum nu wel verschil tussen antisemitisme en IHRA-antisemitisme.
Bedoel je dat het forum formeel onderscheid maakt tussen antisemitisme en IHRA-antisemitisme,
Bonjour zegt expliciet ook een IHRA-antisemiet te zijn: viewtopic.php?p=676204#p676204. Sterker, hij zegt er zelfs trots op te zijn: viewtopic.php?p=676348#p676348.

De IHRA-definitie is de meest gehanteerde werkdefinitie die wereldwijd - ook binnen de EU, de VS en het VK - wordt gebruikt om antisemitisme herkenbaar te maken in beleid, onderwijs en meldingen. Uiteindelijk is het natuurlijk de rechter die beslist. Wel vind ik het veelzeggend dat de eigenaar van dit forum zichzelf als antisemiet beschouwt binnen de meest wijdgebruikte werkdefinitie van antisemitisme. Het maakt het tevens inzichtelijker waarom dit forum een afwijkende definitie van antisemitisme hanteert die buiten het forum nergens voorkomt.
Zionist
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Dat verschil maken we. Kritiek op Israël is IHRA-antisemitisme en dat mag gewoon. Vrijheid van menigsuiting heet dat. Discrimineren mag niet.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 21 apr 2026 10:31
Bonjour zegt expliciet ook een IHRA-antisemiet te zijn: viewtopic.php?p=676204#p676204. Sterker, hij zegt er zelfs trots op te zijn: viewtopic.php?p=676348#p676348.

De IHRA-definitie is de meest gehanteerde werkdefinitie die wereldwijd - ook binnen de EU, de VS en het VK - wordt gebruikt om antisemitisme herkenbaar te maken in beleid, onderwijs en meldingen. Uiteindelijk is het natuurlijk de rechter die beslist. Wel vind ik het veelzeggend dat de eigenaar van dit forum zichzelf als antisemiet beschouwt binnen de meest wijdgebruikte werkdefinitie van antisemitisme. Het maakt het tevens inzichtelijker waarom dit forum een afwijkende definitie van antisemitisme hanteert die buiten het forum nergens voorkomt.

Even hypothetisch: wat zou er eigenlijk gebeuren als Israel ervoor stemt antisemieten als een veiligheidsrisico voor de staat te beschouwen, zoals terrorisme dat nu ook is? Werk aan de winkel voor de Mossad (de Israelische buitenlandse inlichtingendienst)?
O ja, dat principe heb je ook gehad van de DDR de Stasi. En ook in Rusland, de Sovjet Unie en bijbehorende Staten.
Daar zijn heel wat mensen over de kling gegaan. Want 'mensen tellen niet', alleen de Molog telt in de geest van sommigen.
Ouwetje: Al is de leugen nóg zo snel, de waarheid achterhaalt hem (ultiem) wel..
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 21 apr 2026 10:31 Bonjour zegt expliciet ook een IHRA-antisemiet te zijn: viewtopic.php?p=676204#p676204. Sterker, hij zegt er zelfs trots op te zijn: viewtopic.php?p=676348#p676348.
Je bent al IHRA-antisemiet als je een kritische houding tegenover Israël hebt. Dus als jij zegt dat je geen IHRA-antisemiet bent, heb je geen kritische houding in deze materie. Hou dan op met meediscussiëren.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Met excuses, dit topic staat in feedback van deelnemers naar het forumbeheer en draagt de titel:

discriminatie van Palestijnen binnen het anti-semitisme.

Wat is daar onduidelijk aan?

Volgens mij staat er volgens jullie iets totaal anders naar wat ik hier allemaal lees, namelijk dat het over discriminatie van joden, of iets in die geest, gaat. Het zou ook eens ergens anders over gaan. Man, man….
Laatst gewijzigd door Mus op 21 apr 2026 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Mus schreef: 21 apr 2026 11:08 discriminatie van Palestijnen binnen het anti-semitisme.

Wat is daar niet duidelijk aan?
Daar heb je antwoord over gehad. De term is onhandig, er wordt alleen jodenhaat mee bedoelt. Daarmee is je vraag beantwoord en zou ik het topic kunnen sluiten.

Er zijn er nog 2 die het onduidelijk vinden wat antisemitisme is. Die geef ik repliek en als ze zwijgen gaat het topic dicht.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Bonjour schreef: 21 apr 2026 11:13
Mus schreef: 21 apr 2026 11:08 discriminatie van Palestijnen binnen het anti-semitisme.

Daar heb je antwoord over gehad. De term is onhandig, er wordt alleen jodenhaat mee bedoelt. Daarmee is je vraag beantwoord en zou ik het topic kunnen sluiten.

Er zijn er nog 2 die het onduidelijk vinden wat antisemitisme is. Die geef ik repliek en als ze zwijgen gaat het topic dicht.
Ik wacht op antwoord van Peter.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Bonjour schreef: 21 apr 2026 10:53
ChaimNimsky schreef: 21 apr 2026 10:31 Bonjour zegt expliciet ook een IHRA-antisemiet te zijn: viewtopic.php?p=676204#p676204. Sterker, hij zegt er zelfs trots op te zijn: viewtopic.php?p=676348#p676348.
Je bent al IHRA-antisemiet als je een kritische houding tegenover Israël hebt. Dus als jij zegt dat je geen IHRA-antisemiet bent, heb je geen kritische houding in deze materie. Hou dan op met meediscussiëren.
Nee, men is niet al IHRA-antisemiet als men een kritische houding tegenover Israel heeft, en dat is algemeen bekend. Kritiek op het beleid van Israel wordt op zichzelf niet antisemitisch beschouwt zolang Joden als groep niet verantwoordelijk worden gehouden of er geen sprake is van ontmenselijking of dubbele standaarden die niet op andere staten worden toegepast.

Je tracht nu simpel de weergave van de IHRA-definitie aan te passen, zodat het minder kwalijk lijkt er als forumeigenaar voor uit te komen een IHRA-antisemiet te zijn (viewtopic.php?p=676204#p676204) en er zelfs publiekelijk trots op zegt te zijn (viewtopic.php?p=676348#p676348).

Nogmaals wil ik benadrukken het veelzeggend te vinden dat de eigenaar van dit forum zichzelf als antisemiet beschouwt binnen de meest wijdgebruikte werkdefinitie van antisemitisme, hetgeen het tevens inzichtelijker maakt waarom dit forum een afwijkende definitie van antisemitisme hanteert die buiten het forum nergens voorkomt.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 21 apr 2026 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Bonjour schreef: 21 apr 2026 11:13

En ps: de moderatie is duidelijk geweest over wat jullie anti-semitisme vinden, namelijk dat het een term is die is voorbehouden aan ‘joods rasisme’ wat op zichzelf al een belachelijk term is, want zoals gezegd ‘joods’ zijn is een geloofsovertuiging en heeft niks met ‘ras’ te maken. Palestijns anti-semitische heeft echter wel met ras te maken, namelijk dat het Arabieren zijn, Arabieren die zowel: joods, christen, als islamiet ect. kunnen zijn.

Hoe dan ook ik protesteer tegen het voorbehoud dat anti-semitisme slecht voorbehouden zou zijn aan de Joodse gelovigen, die van allerlei rassen kunnen zijn, zoals dat ook aan hun uiterlijk valt af te lezen, waar Palestijnen daarvan worden buitengesloten.

Met andere woorden wanneer ik zeg dat zionisten in Palestina anti-semieten zijn en zio-nazi’s vanwege hun handelen tegen de Palestijnen wordt kan dat hier met gemak worden weggezet als scheldproza, of iets in die geest en kan ik daar dus strafpunten voor krijgen.

Snap, je mijn punt Bonjour?
Laatst gewijzigd door Mus op 21 apr 2026 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Mus schreef: 21 apr 2026 11:14 Ik wacht op antwoord van Peter.
Prima, houden we het topic open, maar je luistert niet. De algemene definitie van antisemitisme is jodenhaat. Zo wordt ie gebruikt hier.
Dat een Palestijns kind die een steen gooit de doodstraf kan krijgen, is dus per definitie geen antisemitisme.
Wat mij betreft mag je het een nazi-praktijk noemen. En heel veel mensen hier zijn het met je eens dat het niet kan, dat het discriminerend is, maar geen antisemitisme.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Bonjour schreef: 21 apr 2026 11:24
Mus schreef: 21 apr 2026 11:14 Ik wacht op antwoord van Peter.
Prima, houden we het topic open, maar je luistert niet. De algemene definitie van antisemitisme is jodenhaat. Zo wordt ie gebruikt hier.
Dat een Palestijns kind die een steen gooit de doodstraf kan krijgen, is dus per definitie geen antisemitisme.
Wat mij betreft mag je het een nazi-praktijk noemen. En heel veel mensen hier zijn het met je eens dat het niet kan, dat het discriminerend is, maar geen antisemitisme.
precies, en dat is mijn bezwaar en reden dat ik dit ervaar al verraad, en voor mij een reden is, dit forum achter me te laten, want het keurt Palestijns anti-semitisme in zijn bestaansrecht af.

Wat mij betreft zijn jullie de knip voor de neus niet waard, duidelijk zo?
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 21 apr 2026 11:20
Bonjour schreef: 21 apr 2026 10:53
Nee, men is niet al IHRA-antisemiet als men een kritische houding tegenover Israel heeft, en dat is algemeen bekend. Kritiek op het beleid van Israel wordt op zichzelf niet antisemitisch beschouwt zolang Joden als groep niet verantwoordelijk worden gehouden of er geen sprake is van ontmenselijking of dubbele standaarden die niet op andere staten worden toegepast.

Je tracht nu simpel de weergave van de IHRA-definitie aan te passen, zodat het minder kwalijk lijkt er als forumeigenaar voor uit te komen een IHRA-antisemiet te zijn (viewtopic.php?p=676204#p676204) en er zelfs publiekelijk trots op zegt te zijn (viewtopic.php?p=676348#p676348).

Nogmaals wil ik benadrukken het veelzeggend te vinden dat de eigenaar van dit forum zichzelf als antisemiet beschouwt binnen de meest wijdgebruikte werkdefinitie van antisemitisme, hetgeen het tevens inzichtelijker maakt waarom dit forum een afwijkende definitie van antisemitisme hanteert die buiten het forum nergens voorkomt.
Ik zal dat tvan die kritische houding terugnemen.
Maar ik blijf Israël vergelijken met Nazi-Duitsland en Zuid-Afrika in de tijd van apartheid. Het recht om dat te doen haal ik uit de vrijheid van meningsuiting. Geen land, volk mag dat recht beperken. Zeker niet als er bewijzen voor de overeenkomsten opgevoerd kunnen worden.

Wij maken onderscheid tussen antisemitisme en IHRA-antisemitisme. Velen doen dat, bv Amnisty International, dat dan door die houding antisemititisch genoemd wordt.
Ik heb mij antisemiet volgens de IHRA definitie genoemd. Als jij daar gewoon antisemiet noemt neem ik je dat zeer kwalijk en krijg je daar over 10 minuten een E4 voor. Dus verlang ik nu excuses.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 21 apr 2026 10:47
ChaimNimsky schreef: 21 apr 2026 10:31:scissors:

Even hypothetisch: wat zou er eigenlijk gebeuren als Israel ervoor stemt antisemieten als een veiligheidsrisico voor de staat te beschouwen, zoals terrorisme dat nu ook is? Werk aan de winkel voor de Mossad (de Israelische buitenlandse inlichtingendienst)?
O ja, dat principe heb je ook gehad van de DDR de Stasi. En ook in Rusland, de Sovjet Unie en bijbehorende Staten.
Daar zijn heel wat mensen over de kling gegaan. Want 'mensen tellen niet', alleen de Molog telt in de geest van sommigen.
Je hebt tekst binnen de quote van ChaimNimsky geplaatst
die niet in het origineel voorkomt:
die heb ik groen gemarkeerd.
Kun je dat verduidelijken?

Daarnaast zie ik niet hoe je reactie aansluit op wat ChaimNimsky schreef
of op het punt over discriminatie van Palestijnen.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
Gesloten