Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Gerard R.
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

De Russen laten zich ook meer horen over de gang van zaken in de Straat van Hormuz:
https://tass.com/politics/2118803
MOSKOU, 17 april. /TASS/. Alexey Pushkov, voorzitter van de Commissie Informatiebeleid van de Federatieraad, heeft krachtige kritiek geuit op de benadering van Iran door president Donald Trump. Hij vertelde TASS dat Trump pleit voor een ‘diktaat van ruw geweld’, met als doel Iran te domineren en zijn olievoorraden in beslag te nemen.

"Het standpunt van Trump is duidelijk: ‘We zullen Iran terugdrijven naar het stenen tijdperk’", aldus Pushkov. "Zijn voornaamste doel is om de overhand te krijgen door militaire druk en economische dwang."

Poesjkov voerde verder aan dat deze agressieve houding op cynisch oppervlakkige wijze gerechtvaardigd is. In tegenstelling tot Amerikaanse presidenten uit het verleden die probeerden interventies met verheven idealen te rechtvaardigen, lijkt Trump dergelijke voorwendselen helemaal terzijde te schuiven. (..)
Voor wat het waard is: Van de Russen kan je zeggen, dat zij ook met ruw geweld werken. In Ukraine.
En zo zie je, voor je het weet ontkracht je je eigen uitlatingen. Verder is het naar mijn idee wel waar wat hij stelt.

(Ruwe olie nu teruggevallen naar $88/vat daar de Straat van Hormuz open is, uitgezonderd de havens, zie vorige posts)
helaas is werkelijk NIETS meer zoals we dachten dat het was... Het is dus tijd voor afscheid nemen van...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Deze is ook bijzonder:

https://www.straitstimes.com/world/midd ... ng-lebanon
WASHINGTON, April 17 - U.S. President Donald Trump said on Friday that the United States has banned Israel from further bombing in Lebanon, using an atypically harsher tone than usual with the longtime U.S. ally Israel.

"Israel will not be bombing Lebanon any longer. They are PROHIBITED from doing so by the U.S.A. Enough is enough!!!" Trump said in a social media post. (..)
Ik ga ervan uit, dat dit geen nepnieuws is.
Dan heeft hij wel gelijk. Zou hij nu weer omschakelen naar 'een menselijker mens"?? Bijvoorbeeld in verband met zijn
zwaar teruggelopen populariteit? De Midterms zijn niet meer zo héél ver weg...
helaas is werkelijk NIETS meer zoals we dachten dat het was... Het is dus tijd voor afscheid nemen van...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 17 apr 2026 16:42 Deze is ook bijzonder:

WASHINGTON, April 17 - U.S. President Donald Trump said on Friday that the United States has banned Israel from further bombing in Lebanon, using an atypically harsher tone than usual with the longtime U.S. ally Israel.

"Israel will not be bombing Lebanon any longer. They are PROHIBITED from doing so by the U.S.A. Enough is enough!!!" Trump said in a social media post. (..)
Dan heeft hij wel gelijk. Zou hij nu weer omschakelen naar 'een menselijker mens"?? Bijvoorbeeld in verband met zijn
Ik hoop toch dat de Amerikaanse ogen nu geopend zijn
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 apr 2026 17:20
Gerard R. schreef: 17 apr 2026 16:42 Deze is ook bijzonder:

Ik hoop toch dat de Amerikaanse ogen nu geopend zijn
Oooo.... :roll: [-o<
De historie toont dat deze terechte verzuchting van alle tijden niet erg werd gehonoreerd, wanneer dan ook.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.straitstimes.com/world/midd ... ls-reuters
WASHINGTON - President Donald Trump vertelde Reuters op 17 april dat de VS met Iran zullen samenwerken om zijn verrijkt uranium terug te winnen en terug te brengen naar de Verenigde Staten.

“We gaan het bij elkaar krijgen. We gaan met Iran naar binnen, in een lekker rustig tempo, en gaan naar beneden en beginnen met graven met grote machines... We brengen het terug naar de Verenigde Staten, zei de heer Trump tijdens een telefonisch interview. (..)
Dit was heel belangrijk voor de VS en Israël en wellicht wel voor de hele wereld.
Trump heeft steeds gezegd dat Iran nooit een kernwapen mag krijgen. En nu: "dat de VS het 60% opgewerkte uranium eventueel zelf zal gaan halen in Iran" .

Iedereen blij, nu vrede? Ik hoop het, maar ik geloof er nog niets van. En Trump kan dat nou wel zeggen tegen Reuters, maar niets is in dit opzicht bevestgd.
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

Mag ik nogmaals iedereen die hier reageert aanbevelen, dit vragenlijstje te beantwoorden?
hier vindt je mijn antwoorden.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingezonden brief krant vanmorgen. Vetgedrukte zou nog 1 vraag kunnen zijn als je dan toch aan het verzoek van Peter hierboven gehoor geeft.

Palestijnse kinderen
Ik heb gehuild bij het lezen van uw bericht over Palestijnse kinderen die in Israëlische detentie worden mishandeld, vernederd en getraumatiseerd (Ten eerste, 15/4). Ik voelde intens verdriet, maar ook onmacht en schaamte. Schaamte, omdat wij in het Westen zo graag spreken over recht, moraal en beschaving, terwijl we tegelijk deel uitmaken van een wereld die dit laat gebeuren.

Wij zijn bereid oorlog te steunen, of die ten minste te rechtvaardigen, met woorden als 'bevrijding, mensenrechten en bescherming van kinderen' wanneer het om Iran gaat. Maar wat blijft er van die woorden over als wij tegelijk wegkijken terwijl Palestijnse kinderen in Israëlische detentie worden vernederd, gefolterd en gebroken? Dan gaat het voor mij niet meer alleen over Iran, Israël of de Verenigde Staten. Dan gaat het over ons.

Als we kinderen niet eens meer een veilig bestaan kunnen geven, wat blijft er dan nog over van onze beschaving?

David Charles Rader, Amsterdam

Wat betreft de straat van Hormuz die nu open is. Tijdelijk uiteraard want ik lees:

Hoe broos het bestand is, bleek echter al enkele uren na de aankondiging, toen Israël dorpen beschoot in het zuiden van Libanon, waar Hezbollah zijn thuisbasis heeft. En juist daar weten ze maar al te goed wat een afspraak met Israël over een staakt-het-vuren waard is, namelijk niets. Het vorige bestand uit 2024 is volgens VN-waarnemers meer dan tweeduizend keer geschonden door Israël. Een realiteit waar ook de Palestijnen in Gaza nog steeds dagelijks mee worden geconfronteerd in hun door Israël gecontroleerde uitzichtloze positie.

Geen wonder dus dat Hezbollah niet bereid is om zich te laten ontwapenen

Dat maakt mijn vragenlijst steeds belangrijker. Wie is de hoornaar in dit oosterse wespennest?
Waarom beantwoord jij hem dan zelf niet?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: 18 apr 2026 09:07 Dat maakt mijn vragenlijst steeds belangrijker. Wie is de hoornaar in dit oosterse wespennest?
Waarom beantwoord jij hem dan zelf niet?
Even serieus!
Zoals het er nu in het m. Oosten aan toegaat. Israël beheerst de HELE wereld met het maar blijven schenden van alle verdragen en rechten.

Mijn grootste vraag is en blijft: Hoe kun je hier als weldenkend humaan en ethisch mens achter blijven staan? Zelfs als je inwoner van Israël bent, heb je dan automatisch geen scrupules meer?

Die vraag kan ik natuurlijk zelf niet beantwoorden, maar het uitblijven van reacties van voorstanders is ook een antwoord. Is het schaamte? Staan ze onvoorwaardelijk achter deze schendingen? Zeg dat dan!!
Dit topic blijft zich eindeloos voortslepen als daar geen antwoorden op komen.

Ik concludeer, dat te wel vragen stelt, maar er geen beanwoort. Ik zal ook elk nieuw bericht van jou hand in de prullebak kieperen, totdat je je eigen vragen beantwoord. Die welke je hier stelt kun je ook beantwoorden, namelijk met: "Ik weet het niet".
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zo.. volgens vele bronnen heeft de Iraanse Revolutionaire Garde gezegd, dat het verkeer in de Straat van Hormuz weer onder hun contrôle is, wat betekent, dat ie weer dicht is voor schepen die zij niet willen doorlaten.
Dit zolang de VS de Iraanse havens blokeert. Piraterij, zegt Iran. Wordt vast vervolgd :roll:

Staat Trump voor gek met zijn Truth Social en zijn berichten dat alles weer open zou zijn voor commerciële vaart.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 18 apr 2026 10:26

Even serieus!
Zoals het er nu in het m. Oosten aan toegaat. Israël beheerst de HELE wereld met het maar blijven schenden van alle verdragen en rechten.
Even serieus: Israel beheerst niet de hele wereld,
Maar 0,2% van het middenoosten. Het Iraanse regime en Donald J Trump hebben toch ook wel enige invloed, waarbij beide regimes zeer nadrukkelijk mensenrechten schenden. Het Iraanse regime heeft in korte tijd 10.000en van hun eigen mensen vermoor. Trump schendt ieder denkbaare verdrag en stookt zoveel mogelijk onrust in het Middenoosten en ver daarbuiten. Israel is een pion in dit spel, weliswaar een agressieve pion, maar toch niet heel veel meer dan dan. Als Trump zich tegen Israel zo zou opstellen als tegen Oekraine, zou het gauw afgelopen zijn. Het staakt het vuren in Libanon is zuiver en alleen tot stand gekomen omdat Trump onrustig wordt van de polls.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 18 apr 2026 11:09
dikkemick schreef: 18 apr 2026 10:26

Even serieus!
Even serieus: Israel beheerst niet de hele wereld,
Maar 0,2% van het middenoosten. Het Iraanse regime en Donald J Trump hebben toch ook wel enige invloed, waarbij beide regimes zeer nadrukkelijk mensenrechten schenden. Het Iraanse regime heeft in korte tijd 10.000en van hun eigen mensen vermoor. Trump schendt ieder denkbaare verdrag en stookt zoveel mogelijk onrust in het Middenoosten en ver daarbuiten. Israel is een pion in dit spel, weliswaar een agressieve pion, maar toch niet heel veel meer dan dan. Als Trump zich tegen Israel zo zou opstellen als tegen Oekraine, zou het gauw afgelopen zijn. Het staakt het vuren in Libanon is zuiver en alleen tot stand gekomen omdat Trump onrustig wordt van de polls.
Trump heeft zich laten overhalen door Netanyahu. Iran was appeltje-eitje. De hele wereld (m.u.v enkele landen) zit met brandstoftekorten/crisis.
Hoeveel verdragen mag en kan Israel nog schenden alvorens de schellen van je ogen vallen?

Naaste medewerkers van Donald Trump zeggen het niet hardop, maar velen zullen zeker bij zichzelf denken: Had de president maar naar ons geluisterd, want een oorlog tegen Iran is niet te winnen. Hij heeft zich de oorlog in laten slepen door de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

P.s. had jij al gehoor gegeven aan: viewtopic.php?p=677577#p677577
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

1. dikkemick schreef: 11 apr 2026 17:54 Vind jij Netanyahu een goede leider voor Israël?
    Nee. Er is totaal geen garantie dat de huidige oorlogshandelingen op termijn minder terrorisme in Israël zullen bewerkstelligen. Ondertussen bevreemdt hij Israël van andere landen en kost het de schatkist miljarden.
  2. Vind jij Netanyahu een oorlogsmisdadiger?
    Feit is dat door het IDF oorlogsmisdaden zijn begaan. Netanyahu heeft onvoldoende gedaan om dat te stoppen, want ze gaan nog steeds door. Hij is dus mede verantwoordelijk.
  3. Vind jij Netanyahu humaan bezig?
    idem als Peter:
    Ten opzichte van Joodse Israeli's waarschijnlijk wel, ten opzichte van niet Israelische Palestijnen zeker niet.
    Ook niet ten opzichte van de burgers van andere landen.
  4. Vind jij dat Netanyahu Trump inderdaad had moeten overhalen Iran te bombarderen?
    Nee. Bommen zijn alleen maar een oplossing als er niet gepraat kan worden.
  5. Vind jij dat annexaties op de Westoever door moeten gaan?
    Nee.
  6. Vind jij dat Palestijnen mensen zijn met rechten?
    Ieder mens heeft rechten.
  7. Vind jij dat het decimeren van leiders helpt een gedachtegoed uit te roeien?
    Het kan soms helpen de gang van zaken te veranderen. Dankzij de moord op Kennedy werd de Vietnamoorlog mogelijk. Venezuela heeft een ander soort regime. Maar voordat zoiets gebeurt, moet het doel wel heel duidelijk zijn en bereikbaar. Het kan ook averechts werken.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 11 apr 2026 17:54 Een rechtstreekse vraag / vragen zonder te schreeuwen.

Vind jij Netanyahu een goede leider voor Israël?
Netanjahoe is corrupt en dankzij deze corruptiezaken had hij geen kans meer de verkiezingen te winnen. Maar toen kwam 7 oktober, vermoordde Hamas doelbewust Israelische burgers en de dag daar viel Hezbollah aan. Dankzij Netanjahoe is Hamas akkoord gegaan met het inleveren van de wapens en met overgave in de tweede fase van het akkoord, en daarna de instelling van een Israel-vriendelijker regering in Gaza, terwijl Hezbollah zich gedwongen zag zich tot achter de Litani rivier terug te trekken en akkoord ging met stoppen van vijandigheden, die onlangs - na de neutralisatie van de Iraanse Ayatolla's en leiding door Israel - weer oplaaiden. Ook is dankzij Netanjahoe de Libanese regering akkoord gegaan de gewapende tak van Hezbollah als een illegale organisatie te beschouwen in Libanon. Tevens is Netanjahoe erin geslaagd om zowel van Gaza, Libanon en Syrie een bufferzone in te nemen ten gunste van de veiligheid van de Israelische bevolking. Netanjahoe wordt door de meeste Israeli’s gezien als een zeer ervaren leider in een uitzonderlijke veiligheidscontext. Dankzij de oorlogen is hij weer populair en kan hij de verkiezingen weer winnen. Enerzijds is hij corrupt, maar over het algemeen vind ik het een goede leider.
Vind jij Netanyahu een oorlogsmisdadiger?
Geen idee. De term oorlogsmisdadiger heeft een specifieke juridische betekenis en kan alleen worden vastgesteld door bevoegde rechtbanken, zoals het Internationaal Strafhof. Zolang er geen definitieve veroordeling is, geldt het principe van onschuldpresumptie. Dat Israel - net als zovele landen - oorlogsmisdaden heeft gepleegd, twijfel ik niet, maar dat is iets anders.

Politieke en maatschappelijke beschuldigingen door mensenrechtenorganisaties zijn natuurlijk geen rechterlijke uitspraken. In een complexe oorlogssituatie, waarin een staat zich verdedigt tegen groepen zoals Hamas, Hezbollah, de Palestijnse Islamitische Jihad, etc., is het bovendien vaak onderwerp van discussie hoe begrippen als proportionaliteit en militaire noodzaak worden toegepast. Ben kritisch op specifieke beslissingen, maar iemand zonder rechterlijk oordeel bestempelen als oorlogsmisdadiger bestempelen is juridisch en feitelijk niet correct.
Vind jij Netanyahu humaan bezig?
Het kan worden beargumenteerd dat hij handelt binnen het kader van het recht op zelfverdediging. Staten hebben het recht - zelfs de plicht - om hun bevolking te beschermen tegen eventuele aanvallen. Ik zie het optreden als gericht op Israel's veiligheid, niet op het doelbewust schaden van burgers, zoals Hamas en Hezbollah zich wel doelbewust op onschuldige burgers richtten.

Daarnaast neemt Israel maatregelen om burgerslachtoffers te beperken, zoals waarschuwingen vooraf en het richten op militaire doelen, ondanks onvermijdelijke bijkomende schade en slachtoffers vanwege de assymetrische oorlogsvoering van Hamas. Er wordt in intentie en beleid rekening gehouden met humanitaire normen, ook al is de praktijk in een dichtbevolkt conflictgebied altijd tragisch en complex. Voorafgaand aan de oorlog tegen Hamas vermoedde ik dat het dodental tussen de 100.000 en 500.000 zou gaan liggen voordat de oorlog voorbij was. Omdat het dodental binnen de juiste context beschouwd zo laag is, neem ik mijn petje voor Netanjahoe af. Naar mijn mening handelt Netanjahoe en de Israelische regering uit verdediging en pre-emptieve verdediging van Israel en voor het grootste deel binnen het recht op zelfverdediging, en daarmee als in essentie humaan -- maar dit is onderwerp van internationaal debat.
Vind jij dat Netanyahu Trump inderdaad had moeten overhalen Iran te bombarderen?
Ja, omdat het strategisch voordelig is vanuit Israels perspectief. Netanjahoe is niet verantwoordelijk voor beslissingen van de Verenigde Staten. Militaire en buitenlandse beslissingen van de VS worden volledig genomen door de Amerikaanse president en zijn eigen veiligheids- en beleidsapparaat. In de periode van Donald Trump betekent dat dat Trump daar zelf de politieke en juridische verantwoordelijkheid voor draagt.
Netanjahoe zal in internationale contacten uiteraard zijn visie geven, strategische zorgen delen en proberen invloed uit te oefenen zoals elke bondgenoot dat doet, maar dat is iets anders dan beslissen.

En Israels oorlogsdoelen waren anders dan die van de VS. Op 1 na, heeft Israel zijn oorlogsdoestellingen gehaald. En laat die ene nou precies zijn waarom Trump bij deze oorlog is betrokken: het Iraanse atoomprogramma. Al denk ik - als eerder gezegd - dat het daarvoor te laat is.
Vind jij dat annexaties op de Westoever door moeten gaan?
Nee.
Vind jij dat Palestijnen mensen zijn met rechten?
Mensen hebben per definitie rechten.
Vind jij dat het decimeren van leiders helpt een gedachtegoed uit te roeien?
De ideologie zal er niet door verdwijnen; maar dat is ook niet de achterliggende intentie -- het effect zit vooral in de verstoring van capaciteit en structuur, niet in het uitroeien van het gedachtegoed. Het blijkt effectief waar het de operationele continuïteit van gewapende organisaties verstoort, doordat ervaren leiding en specialistische kennis uit de topstructuur verdwijnen. Daarnaast leidt het tot tijdelijke desorganisatie, omdat besluitvorming en communicatie opnieuw moeten worden opgebouwd. In het geval van groepen zoals Hamas en Hezbollah is het zeer de moeite waard gebleken.

Ook het doden van al die Iraanse nucleaire wetenschappers en de belangrijkste veiligheidsleiders heeft groot effect gehad op de operationele kant van het atoomprogramma. Het heeft kennisverlies veroorzaakt, teams ontregeld en het tempo van bepaalde onderdelen van het nucleaire werk vertraagd. Toch denk ik dat het te laat is.

Daarnaast hebben opvallende liquidatie-acties, zoals de piepers tegen Hezbollah, de drone die Hassan Nasrallah in zijn kamer doodde, de operatie die Iraanse nucleaire wetenschappers een-voor-een liquideerde, de bommen die Hamas- en Hezbollah-leiders doodden, etc., etc., etc., de intentie een boodschap over te brengen. De piepers kregen bijvoorbeeld bewust een zo klein mogelijke explosieve lading mee om ervoor te zorgen dat de Hezbollah-leden niet stierven, maar publiekelijk tot afzichtelijke toonbeelden werden gemaakt in het straatbeeld met hun verminkte gezichten en handen die ineens overal in Libanon opdoken, en omdat gewonden logistiek en financieel zwaarder wegen dan doden. De commandant van de miltaire tak van Hamas, Mahmoud al Mabhouh, werd publiekelijk vermoord op zijn hotelkamer in Dubai. De hele operatie heeft men doelbewust laten vastleggen op hotel-cameras, maar desondanks werden geen van de Mossad officieren gepakt of zelfs maar geïdentificeerd en het hele team keerde gewoon veilig terug in Tel Aviv. Etc.

De overgrote meerderheid van de neutralisatie-acties blijft echter gewoon onopgemerkt omdat dit strategisch voordeliger is -- natuurlijke dood, zelfmoord, etc.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

ChaimNimsky schreef: 16 apr 2026 18:55
Gerard R. schreef: 16 apr 2026 17:51 Diverse kanalen:

Donald Trump heeft op zijn Truth social gemeld dat er een overeenkomst is tussen Israël en Libanon over een staakt het vuren van een dag of tien naar verluid "Om te komen tot een duurzame vrede". :roll: Zou ingaan om 16 GMT. Trump heeft daar zelf niets over gemeld.
Dát zou een mooie ontwikkeling zijn want Iran weigert over een staakt het vuren te praten zolang er in Libanon wordt gevochten. En door Iran is die Straat van Hormuz gesloten. De vraag is natuurlijk wat Hezbollah doet. Én ook is niets gezegd of Israël zich uit het Zuiden zal terugtrekken (ik denk van niet). :)

Hezbollah:
https://today.rtl.lu/news/world/hezboll ... r-14836684
Hezbollah-wetgever Hussein Hajj Hassan vertelde donderdag aan AFP dat het besluit van de Libanese regering om directe onderhandelingen met Israël te voeren een ernstige fout was, en drong er bij Beiroet op aan te stoppen met het doen van concessies aan Israël en de Verenigde Staten.

Israël en Libanon kwamen dinsdag overeen om directe gesprekken te beginnen na een historische ontmoeting tussen de Israëlische en Libanese ambassadeurs in de Verenigde Staten, weken nadat Hezbollah Libanon met raketvuur op Israël in de oorlog in het Midden-Oosten had betrokken ter ondersteuning van zijn achterban Iran.

De militante groepering heeft zich krachtig verzet tegen directe onderhandelingen. (..)
Wat nú??..
Israel had de oorlog tegen Hezbollah gewonnen, en Hezbollah heeft zich gedwongen moeten terugtrekken tot over de Litani rivier, en is toen ook noodgedwongen gestopt met schieten, hetgeen de oorlogsdoelen waren die Israel had gesteld. Maar toen Israel de leiding van Iran uitvaagde, is Hezbollah tegen de afspraken weer gaan schieten en voelt Israel zich gedwongen ze weer terug te dringen tot over de Litani rivier. De enige manier om vrede te krijgen met Israel is dat de Libanese regering Hezbollah verbiedt, hetgeen ze nu dan ook hebben gedaan. Mocht Hezbollah echter niet meewerken, zal het hen vergaan als Hamas, dat - om hun vege lijf te redden - akkoord was gegaan met het neerleggen van de wapens en overgave om plaats te gaan maken voor een Israel-vriendelijke buitenlandse regering. Israel heeft namelijk al gezegd dat het Gaza model dan het volgende oorlogsdoel zal zijn in Libanon. De keuze is aan Hezbollah: dood of overgave.

Wat mij betreft is het Gaza model het beste: doorgaan tot men akkoord gaat met het plan de wapens in te leveren en met overgave. Geen grasmaaien meer; ik wil geen Israelische burgerslachtoffers.

Gelieve duidelijk te maken wat het Gaza-model in jouw ogen in precies houdt!
Hoeveel dode onschuldige Libanezen en andere niet-Israeli's is men - en ben jij - bereid te accepteren en is het aantal Israeli's dat sinds oktober 2023 door Hezbollah is gedood (13) ook maar enigzins relevant?

Peter van Velzen
Had dit reeds in dezelfde post geschreven: doorgaan tot men akkoord gaat. Geen grasmaaien meer; ik wil geen Israelische burgerslachtoffers.

Aantallen zeggen op zichzelf weinig over de intentie van een conflictpartij. In de context van Israel en de strijd met Hezbollah gaat het niet om het afwegen van hoeveel slachtoffers acceptabel zijn, maar om het neutraliseren van een gewapende dreiging die actief aanvallen uitvoert of voorbereidt. De intentie die Israel stelt is defensief: het beschermen van Israelische burgers door militaire capaciteiten van de tegenpartij te vernietigen. Dat staat los van de tragische realiteit dat er slachtoffers vallen, wat in moderne assymetrische oorlogsvoering tegen in dichtbevolkte gebieden helaas onvermijdelijk is.

Ik had gevraagd wat het Gaza-model precies inhoudt. Mijns inziens is jouw antwoord weinig precies.
Ik zou eigenlijk nog steeds al jouw bijdragen moeten verwijderen, maar omdat de moed had de vragenlijst van Dikkemick te beantwoorden, wil ik - met name die antwoorden - niet in de prullenbak gooien.

Wellicht is het beter als ik nog wat precieze vragen stel.
Beantwoord die zo duidelijk mogelijk:

1. Houdt het model in dat er - net als in de Gazastrook ziekenhuizen en ambulances zullen worden aangevallen?
  2. Houdt het model in dat er - net als in de Gazastrook voedsel en water en medicijnen tekorten in Libanon zullen ontstaan?
  3. Houdt het model in dat er - net als in de Gazastrook door zal worden gegaan met bombarderen, nadat er een staakt het vuren is overeen gekomen.
  4. zijn de volgende verschillen tussen wat Hezbollah deed in de maand voorafgaande aan de Israelische (tegen)aanval en wat Hamas deed op 7 oktober 2023 relevant.?
    1. Hezbollah viel Israel aan omdat en nadat Israel Iran had aangevallen.
    2. Hezbollah heeft geen bloedbad aangericht zoals op 7 oktober 2023.
    3. Hezbollah heeft geen Israëlische vrouwen verkracht of met hun naakte lijken door de straten geparadeerd.
    4. Hezbollah heeft niet doelbewust burgerdoelen beschoten.
    5. Hezbollah heeft noch Israëlische burgers noch Israëlische militairen ontvoerd.
    6. Hezbollah vormt niet de de facto overheid in Libanon zoals Hamas dat deed in de Gazastrook.
  5. En als ze irrelevant zijn, waarom zouden ze dan wel relevant zijn voor de inval in Gaza?

Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: 16 apr 2026 06:48 Nadat ik meer dan 2/3 van de berichten die op 11 april in de prullebak heb gekieperd en ook de rest voor één keer van moderatie informatie heb voorzien, ga ik het topic weer openen.
Eerst wil ik nog ingaan op de vraag of Dikkemick's vragenlijstje te suggestief was voor een logisch rationeel antwoord. Ik probeer gewoon om ze allemaal op zinvolle wijze te beantwoorden. Het is een zeer eenzijdig lijstje. Gefocust op de Israelische premier, maar desalniettemin:
  1. dikkemick schreef: 11 apr 2026 17:54 Vind jij Netanyahu een goede leider voor Israël?
    weliswaar weet ik niet alles waar hij voor verantwoordlijk is, maar dat hij vooral op rechtse nationalisten leunt, De Hamas-aanval op 7 oktober 2023 niet, wist te voorkomen, en het aanzien van Israel als rechtstaat ernstig in diskrediet heeft gebracht bij de meeste van de verenigde naties(de lidstaten) en organisaties voor Mensrechten, en het ICC een arrestatiebevel tegen hem heeft uitgevaardigd, is voor mij voldoende reden om te denken dat hij niet een goede leider is. Goede leiders dienen niet meer vijanden te maken, maar juist minder.
  2. Vind jij Netanyahu een oorlogsmisdadiger?
    Weliswaar dient dat door een rechtbank vastgesteld te worden, maar ook hier geldt dat het ICC voldoende aanwijzingen denkt te hebben. Dus ik denk dat hij er inderdaad schuldig aan is. Jammergenoeg is de kans klein dat het ooit officëel wordt bepaald
  3. Vind jij Netanyahu humaan bezig?
    Ten opzichte van Joodse Israeli's waarschijnlijk wel, ten opzichte van niet Israelische Palestijnen zeker niet.
  4. Vind jij dat Netanyahu Trump inderdaad had moeten overhalen Iran te bombarderen?
    Natuurlijk niet. De enigen die er baat bij hebben zijn de bommenleveranciers en de olieproducenten buiten de Persische golf.
  5. Vind jij dat annexaties op de Westoever door moeten gaan?
    Nee, ze zijn volgens vrijwel iedereen buiten de VS en Israel illegaal.
  6. Vind jij dat Palestijnen mensen zijn met rechten?
    Hierover sluit ik mij aan bij HierEnNu
    HierEnNu schreef: 11 apr 2026 18:39 Palestijnen hebben rechten.
    Dat volgt uit basale principes van internationaal recht en mensenrechten:
    • rechten zijn niet afhankelijk van nationaliteit, conflict of politieke positie,
      maar gelden in principe voor ieder mens.
  7. Vind jij dat het decimeren van leiders helpt een gedachtegoed uit te roeien?
    Op grond van wat de nieuwe leiders van Iran en Hezbollah hebben gezegd, helpt het vrijwel niets, Integendeel.
Uiteraard kan ik het mis blijken te hebben, maar dit is wat ik op dit moment denk.

Wat denken jullie?
(niet over elkaar, maar over de oorlog en gerelateerde zaken?)
`Grotendeels mee eens.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie