HierEnNu schreef: ↑04 jan 2026 12:17
Gerard R. schreef: ↑04 jan 2026 09:25
HierEnNu schreef: ↑03 jan 2026 21:55
Je schrijft over
"harde middelen" die de mens inzet en daarmee uiterst delicate balansen verstoort. Dat uitgangspunt is op zichzelf helder, herkenbaar en kan zelfs ik wel vatten. Maar als elk handelen met
"harde middelen" in zo’n complex systeem per definitie ingrijpt in die balansen,
en dat doet het ongetwijfeld, ook als zulks met de beste intenties gebeurt,
waarop baseer je dan het onderscheid tussen verantwoord en onverantwoord ingrijpen?
Misschien helpt het de discussie vooruit als dat onderscheid eerst helder wordt gemaakt,
voordat de gevolgen verder worden geduid. De metafoor
"Kijken of de pannetjes nog geschuurd kunnen worden." klinkt weliswaar luchtig, maar roept juist daarom de vraag op welke concrete maatregelen je hier precies voor ogen hebt.
- Welke concrete maatregelen bedoel je daarmee?
Geen.
Het was een verzuchting, zoals je vast wel snapt.
Maar wat ik wél zie is dat extreem-rechts ons niet echt verder helpt in de wereld.
Dank voor je verduidelijking. Als het inderdaad uitsluitend om een verzuchting ging, dan is dat nu sowieso helder. Mijn vraag was echter gesteld vanuit de veronderstelling dat je met je bijdrage ook een analytische bijdrage aan de discussie wilde leveren. In dat licht bezien begrijp ik nu dat zowel de metafoor als de verwijzing naar extreem-rechts niet bedoeld zijn
als inhoudelijke duiding, maar als expressie van ongenoegen.
Dat is uiteraard legitiem, en het verklaart tevens waarom deze elementen
de discussie inhoudelijk niet verder brengen.
Als het gaat om ingrijpen in complexe systemen,
lijkt het me zinvoller om eerst te expliciteren wat
onder
'verantwoord ingrijpen' kan worden verstaan.
Voor zover ik kan overzien, zijn daarbij in elk geval een paar criteria relevant:
- de mate waarin effecten voorspelbaar zijn [kennisniveau]
- de omkeerbaarheid van maatregelen
- de schaal waarop wordt ingegrepen [lokaal vs. systeemniveau]
- de proportionaliteit van het middel ten opzichte van het beoogde effect
- de manier waarop met onzekerheid en risico wordt omgegaan
Op basis daarvan zou je kunnen betogen dat ingrepen die grootschalig, moeilijk omkeerbaar en slecht voorspelbaar zijn, per definitie problematischer zijn dan kleinschalige, reversibele maatregelen met een redelijk ingeschat effect.
Als iemand daar een andere weging in hanteert,
is het interessant om die expliciet te maken, want
afwijkende wegingen zijn wat mij betreft
alleen zinvol als ze expliciet worden gemaakt.