De toekomst is heden.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De toekomst is heden.

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... aanse-tech
Tien jaar geeft Alexander Scholtes Amsterdam om de stad 'digitaal autonoom' te maken. De wethouder ICT en Digitale Stad presenteerde een actieplan dat moet leiden tot een digitale werkomgeving voor gemeenteambtenaren die niet langer afhankelijk is van software van Amerikaanse bigtechbedrijven. (..)
Misschien wat extreem, maar verder in mijn ogen ZEER verstandig.
We zijn nog veel te afhankelijk terwijl Europa alles in huis heeft om het allemaa zelf te doen of samen met een andere entiteit...
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 06 feb 2026 19:00 https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... aanse-tech
Tien jaar geeft Alexander Scholtes Amsterdam om de stad 'digitaal autonoom' te maken. De wethouder ICT en Digitale Stad presenteerde een actieplan dat moet leiden tot een digitale werkomgeving voor gemeenteambtenaren die niet langer afhankelijk is van software van Amerikaanse bigtechbedrijven. (..)
Misschien wat extreem, maar verder in mijn ogen ZEER verstandig.
We zijn nog veel te afhankelijk terwijl Europa alles in huis heeft om het allemaa zelf te doen of samen met een andere entiteit...
Daar ga ik in mee.

Ook is het beter veel minder koppelingen te maken, dat is stukken veiliger.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://arstechnica.com/space/2026/02/c ... nary-test/
Het Chinese ruimtevaartprogramma, dat ernaar streefde om tegen 2030 astronauten op de maan te landen, voerde dinsdag laat (Amerikaanse tijd) een testvlucht uit met een nieuwe herbruikbare booster en bemanningscapsule, en de resultaten waren spectaculair.

De demonstratie “markeert een belangrijke doorbraak in de ontwikkeling van [China's] bemande maanverkenningsprogramma, aldus de China Manned Space Agency (CMSA) in een verklaring. China en de Verenigde Staten haasten zich om de volgende menselijke landing op de maan te volbrengen in een strijd om nationaal prestige en maanbronnen. De Long March 10-raket en het Mengzhou-ruimtevaartuig, beide dinsdag getest, zijn kernelementen van de Chinese maanarchitectuur. (..)
Ongelooflijk.. wat tientallen jaren geleden was het in filmpjes nog een arm, bijna achterlijk land...
Het is ondanks scherpe kantjes 'een bijzonder volk en dat ís het'.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://scientias.nl/hoe-is-het-mogelij ... ide-bennu/
De ingrediënten van een brokje Bennu zetten ons begrip over het ontstaan van leven op Aarde op zijn kop: aminozuren in de stokoude asteroïde maken duidelijk dat de bouwstenen van leven ook in ijzige, stralingsrijke omgevingen kunnen ontstaan. (..)
Ik denk, dat in het universum echt alles, dat je zou kunnen bedenken, mogelijk is. Magisch...
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 14 feb 2026 11:05 https://scientias.nl/hoe-is-het-mogelij ... ide-bennu/
De ingrediënten van een brokje Bennu zetten ons begrip over het ontstaan van leven op Aarde op zijn kop: aminozuren in de stokoude asteroïde maken duidelijk dat de bouwstenen van leven ook in ijzige, stralingsrijke omgevingen kunnen ontstaan. (..)
Ik denk, dat in het universum echt alles, dat je zou kunnen bedenken, mogelijk is. Magisch...
Beetje oud nieuws lijkt me.

Ook zijn er al organische moleculen gevonden op exa-planeten.

Wel vervelend voor sommige gelovigen. :mrgreen:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 feb 2026 12:07
Gerard R. schreef: 14 feb 2026 11:05 https://scientias.nl/hoe-is-het-mogelij ... ide-bennu/
Beetje oud nieuws lijkt me.

Ook zijn er al organische moleculen gevonden op exa-planeten.

Wel vervelend voor sommige gelovigen. :mrgreen:
Ja, maar asterioiden vliegen nogal overal rond. Deed me toch meer denken aan zaaien. En ja, de gelovigen aan goden enzo.... :D
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 14 feb 2026 13:08 Ja, maar asterioiden vliegen nogal overal rond. Deed me toch meer denken aan zaaien. En ja, de gelovigen aan goden enzo.... :D
Dat klopt.

Het aardige is dat dit soort lichamen waarschijnlijk om veel stenen heen vliegen en dat verhoogt de kans op leven rond andere sterren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.straitstimes.com/world/rese ... of-devices
A powerful software exploit capable of penetrating and stealing information from potentially hundreds of millions of Apple iPhones was planted on dozens of websites in Ukraine in recent weeks, researchers said on March 18.

The discovery marks the second time in March 2026 that researchers have found spyware targeting iPhones and other Apple devices.

Together, the two hacking tools show that the market for sophisticated malware capable of stealing data and cryptocurrency wallet information is flourishing, researchers said. (..)
En maar roepen dat alleen met Chinese spullen dit het geval is.... Huawei enzo.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 04 jan 2026 12:17
Gerard R. schreef: 04 jan 2026 09:25
HierEnNu schreef: 03 jan 2026 21:55

Je schrijft over "harde middelen" die de mens inzet en daarmee uiterst delicate balansen verstoort. Dat uitgangspunt is op zichzelf helder, herkenbaar en kan zelfs ik wel vatten. Maar als elk handelen met "harde middelen" in zo’n complex systeem per definitie ingrijpt in die balansen,
en dat doet het ongetwijfeld, ook als zulks met de beste intenties gebeurt,
waarop baseer je dan het onderscheid tussen verantwoord en onverantwoord ingrijpen?

Misschien helpt het de discussie vooruit als dat onderscheid eerst helder wordt gemaakt,
voordat de gevolgen verder worden geduid. De metafoor "Kijken of de pannetjes nog geschuurd kunnen worden." klinkt weliswaar luchtig, maar roept juist daarom de vraag op welke concrete maatregelen je hier precies voor ogen hebt.
  • Welke concrete maatregelen bedoel je daarmee?
Geen.
Het was een verzuchting, zoals je vast wel snapt.
Maar wat ik wél zie is dat extreem-rechts ons niet echt verder helpt in de wereld.
Dank voor je verduidelijking. Als het inderdaad uitsluitend om een verzuchting ging, dan is dat nu sowieso helder. Mijn vraag was echter gesteld vanuit de veronderstelling dat je met je bijdrage ook een analytische bijdrage aan de discussie wilde leveren. In dat licht bezien begrijp ik nu dat zowel de metafoor als de verwijzing naar extreem-rechts niet bedoeld zijn
als inhoudelijke duiding, maar als expressie van ongenoegen.

Dat is uiteraard legitiem, en het verklaart tevens waarom deze elementen
de discussie inhoudelijk niet verder brengen.
Als het gaat om ingrijpen in complexe systemen,
lijkt het me zinvoller om eerst te expliciteren wat
onder 'verantwoord ingrijpen' kan worden verstaan.

Voor zover ik kan overzien, zijn daarbij in elk geval een paar criteria relevant:
  • de mate waarin effecten voorspelbaar zijn [kennisniveau]
  • de omkeerbaarheid van maatregelen
  • de schaal waarop wordt ingegrepen [lokaal vs. systeemniveau]
  • de proportionaliteit van het middel ten opzichte van het beoogde effect
  • de manier waarop met onzekerheid en risico wordt omgegaan
Op basis daarvan zou je kunnen betogen dat ingrepen die grootschalig, moeilijk omkeerbaar en slecht voorspelbaar zijn, per definitie problematischer zijn dan kleinschalige, reversibele maatregelen met een redelijk ingeschat effect.

Als iemand daar een andere weging in hanteert,
is het interessant om die expliciet te maken, want
afwijkende wegingen zijn wat mij betreft
alleen zinvol als ze expliciet worden gemaakt.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 feb 2026 14:46
Gerard R. schreef: 14 feb 2026 13:08 Ja, maar asterioiden vliegen nogal overal rond. Deed me toch meer denken aan zaaien. En ja, de gelovigen aan goden enzo.... :D
Dat klopt.

Het aardige is dat dit soort lichamen waarschijnlijk om veel stenen heen vliegen en dat verhoogt de kans op leven rond andere sterren.
Maar ik denk, dat het op werkelijk alle manier kan hoor.
Zaaien, maar ook evolutionair, dus van chemisch 'beter werkende stofjes en verbindingen', langzaam naar iets hogers dat het beter doet en dat zo door tot je aan iets van leven komt.

Wat mij vooral treft is de diversiteit, die is in het universum. Én onze blijkbare onwetendheid. De James Webb Telescoop heeft ons in deze nog weer eens aan iets nieuws, spannends laten ruiken. Eerder deden sondes dat in ons eigen zonnestelsel w.o. de Pioneers. We leren nog steeds. Fijn om daaraan te denken 8*)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dat klopt.

Volgens mij mis ik iets? Of het is er niet?
Wat heeft het bovenstaande nog met 'De toekomst is heden.' te maken?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

HierEnNu schreef: 20 mar 2026 15:15
Dat klopt.

Volgens mij mis ik iets? Of het is er niet?
Wat heeft het bovenstaande nog met 'De toekomst is heden.' te maken?
Het maakt de kans weer een stukje groter dat men in de toekomst buitenaards leven aantoont.
Plaats reactie