Ik keek vroeger graag naar TLHOTP. Vooral de eindscene dat iedereen elkaar vriendelijk goedenacht wenst is me bijgebleven.Mullog schreef: ↑15 jun 2025 22:39In basis is dit eigenlijk de politieke morus van de VS. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Begin vorige eeuw, voor WOI, is er vergelijkbaar geweest hoewel veel minder extreem.
Feitelijk zit de Amerikaanse politiek klem tussen terug te gaan naar het ideale, te omschrijven als "The little house on the prairie" en het kapitalisme waarbij die laatste juist alle (protestante (religieuze)) normen en waarden van de eerste met voeten treedt. De strijd tussen enerzijds de veranderingen die door de (technologische) ontwikkeling mogelijk wordt en de oer conservatieve normen en waarden die de Ingalls in TLHOTP representeren
Maarten Doorman zegt dat we nog in de romantiek leven. Dat geloof ik wel. Het “ideaal” is hoogst romantisch. Misschien wil uiteindelijk niemand nuchtere zakelijkheid dat een tegenovergesteld “ideaal” lijkt. Daar voelt het beestje zich gewoon niet zo thuis.