zo simpel is het niet! Je kunt dromen, wakker worden als de wekker gaat, je voelt je uitgerust als je wakker wordt, en je ontdekt soms dat de zon al in het Oosten is opgekomen. Verder ben je doorgaans compleet vergeten wat het laatste was dat je deed of dacht alvorens in te slapen. De perioden die je "kwijt" bent begint iets eerder dan de periode dat je volgens je bedgenoot sliep. Hetzelfde geldt voor de bokser die knock-out is geslagen. Hij is zich er zich vaak niet eens van bewust dat hij is geraakt. Bij anesthesie gaat het ietsje anders maar ook dan wordt je niet wakker met de laatste gedachte die jou tevoren bezig hield.MaartenV schreef: ↑21 mei 2025 04:02 Toen Epicurus zei ' waar de dood is, ben ik niet en waar ik ben is de dood niet.' spraken atheisten er eeuwen later nog over in verband met hun visie over de dood. Vooral in atheistische kringen doet die uitspraak, terecht, zijn ronde . En nu ik, MaartenV hetzelfde zeg met wat meer context en duiding, doen vrijdenkers het af alsof het niets betekent.
Feit is dat mijn idee natuurlijk de eeuwenoude gedachte van de materialist dat er na de dood niks is, radiaal omverwerpt. Net zoals 'het niets' van de geanestheseerde of de diepe slaper, bestaat dat niets niet in de beleving van die persoon. In zijn beleving bestaat die periode van zogenaamd 'er niet zijn' gewoon niet en loopt zijn bewustzijnsbeleving gewoon ononderbroken door.
Dat is iets anders dan het riedeltje dat de materialist ons doet geloven: dat er niets is.
Dus: elke periode van er niet-zijn volgens de buitenstaander zoals diepe slaap, bewusteloosheid of algehele anesthesie, wordt niet opgepikt door het individu dat dit schijnbaar ondergaat. Meer nog: volgens hem of haar liep de bewustzijnsstroom gewoon door en vielen die periodes van niet zijn volgens de buitenstaander er gewoon van tussenuit voor diegene die het zogenaamd ondergaat.
Of is dat bij jou anders?