Vanwaar onze partijdigheid bij conflicten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Vanwaar onze partijdigheid bij conflicten?

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 mei 2025 10:35:scissors:
In de jaren 70 en 80 was het de normaalste zaak van de wereld
om bij een conflict tussen zwart en blank te kiezen voor die laatste.
Ga je bij die stellige uitspraak uit van jezelf of van persoonlijke ervaring,
of is dit gebaseerd op objectieve bronnen en cijfers?

Voor mij is dit namelijk nieuw. Wat ik wel herken, is dat mijn ouders, vooral mijn Pa, behoorlijk racistische ideeën hadden. Zelf was ik daar juist al jong wars van, ik had een sterke xenofiele neiging. Ik heb zelf zo’n voorkeur voor 'de blanke' bij conflicten nooit bewust meegemaakt,
al sluit ik niet uit dat zulks aan mijn eigen blik ligt.

Misschien ligt het dus ook aan de context of het milieu waarin je opgroeide?
Als jouw uitspraak op jouw omgeving van toepassing was, kan ik dat niet toetsen,
maar ik ben wel benieuwd naar jouw bredere onderbouwing.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, waarom denk je dat "All in the family" met Archie Bunker zo'n hit was?
En misschien moet je Victor Lamme eens opzoeken: "Wie in de zaal is hier racist?" waarop de zaal moet lachen maar hij met een filmpje aantoont hoe ons brein in de jaren 70 en 80 gevormd is qua deze partijdigheid.

https://youtu.be/LaA5wBLCesM?si=pDdpU-jwOfvPSwWZ
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 mei 2025 11:54 HierEnNu, waarom denk je dat "All in the family" met Archie Bunker zo'n hit was?
En misschien moet je Victor Lamme eens opzoeken: "Wie in de zaal is hier racist?" waarop de zaal moet lachen maar hij met een filmpje aantoont hoe ons brein in de jaren 70 en 80 gevormd is qua deze partijdigheid.

Sorry, maar ik neem me deze terechtwijzing wel ter harte:
Peter van Velzen schreef: 19 mei 2025 11:46
HierEnNu en Dikkemick, als jullie doorgaan met zo op elkaar te reageren,
wordt het wellicht tijd om er een tijdje mee op te houden!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 mei 2025 12:28
dikkemick schreef: 19 mei 2025 11:54 HierEnNu, waarom denk je dat "All in the family" met Archie Bunker zo'n hit was?

Sorry, maar ik neem me deze terechtwijzing wel ter harte:
Peter van Velzen schreef: 19 mei 2025 11:46
HierEnNu en Dikkemick, als jullie doorgaan met zo op elkaar te reageren,
wordt het wellicht tijd om er een tijdje mee op te houden!
Maar dit was nochtans een serieus antwoord op je vraag en volledig in topic
Hoe geconditioneerd we soms zijn door de jaren 60-70-80 en wellicht nog 90
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter

Leren discussiëren op FreeThinker betekent voor mij ook regelmatig grasduinen in oudere topics. De 'tot rust gekomen' topics bieden mij het voordeel dat ik bepaalde discussielijnen makkelijker kan volgen doordat het gebruikelijke 'offtopic geslowchat' mij nauwelijks stoort,
omdat ik het dan makkelijker kan skippen.

Deze topic opening triggerde mij meteen tot een reactie, terwijl ik hier nu nog geen enkel idee of herinnering heb of hetgeen ik breng reeds in het verloop van dit topic is gepasseerd.
Peter van Velzen schreef: 11 mei 2025 07:49 Partijdigheid is goed te begrijpen als we zelf deel uitmaken van een der betrokken partijen, of ons er sterk mee verbonden voelen. Maar ook als dit niet het geval is, neigen wij er toe partij te kiezen, en - naar ik vermoed - niet noodzakelijkerwijs op objectieve gronden, maar veeleer op grond van oordelen, die wij reeds tevoren hebben gevormd, of vanwege de manier waarop wij voor het eerst iets omtrent het confict hebben ervaren.

Er zijn mensen die allereerst de schuldigen als misdadigers willen aanwijzen, en die het belangrijker vinden om die misdadigers te straffen, dan om onschuldigen te beschermen. Ikzelf behoor tot diegenen die het beschermen van onschuldigen belangrijker vinden dan het straffen van misdadigers. Immers, het straffen van misdadigers is veelal bedoeld als middel om de onschuldigen te beschermen, terwijl nagenoeg niemand het beschermen van de onschuldige als middel zien om de misdadigers te straffen. Helaas zijn er ook lieden die de onschuld van de slachtoffers - zelfs als daar pasgeborenen bij zijn, in twijfel trekken, teneinde hun emotionele partijkeuze te rationaliseren.

Ik wil het niet hebben over bekende voorbeelden, omdat wij daar allemaal waarschijnlijk al partij in hebben gekozen en vrijwel nooit op objectieve gronden. Ik wil het daarentegen hebben over de vragen of wij het partij kiezen, zo lang mogelijk dienen te vermijden en of wij de eerder gemaakte keuze soms dienen te verwerpen. Ik neig er toe, om op beide vragen volmondig ja te zeggen, tenzij dit nadelig uitpakt voor de onschuldigen.
Wat mij helpt om jouw positie beter te plaatsen,
is dat ik dit inmiddels lees als een vrij hard moreel uitgangspunt:
  • "bescherming van onschuldigen gaat vóór bestraffing van schuldigen."

Nu ik dat als leidend principe neemt,
vallen een aantal van je reacties voor mij ook beter op hun plek.

Daar zit voor mij meteen ook het verschil.
Ik zie het straffen van schuldigen juist niet als iets secundairs, maar als een noodzakelijke voorwaarde om te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen. Met andere woorden:
  • het één is geen alternatief voor het ander,
    maar in veel gevallen juist het middel daartoe.
Waar het wringt, is dat jouw uitgangspunt in de praktijk al snel neerkomt op terughoudendheid om schuldigen aan te pakken zodra daar risico’s voor onschuldigen aan kleven. En precies daar haak ik af. Want als je structureel afziet van bestraffing vanwege mogelijke 'collateral damage', creëer je ruimte voor herhaling, en daarmee uiteindelijk méér schade aan onschuldigen.

Dat gezegd hebbende: ik zie inmiddels ook beter wat je probeert te vermijden. Er zijn situaties denkbaar waarin het najagen of bestraffen van schuldigen direct leidt tot extra slachtoffers onder mensen die er niets mee te maken hebben. In zo’n geval is het op z’n minst discutabel of je nog kunt volhouden dat bestraffing het juiste middel is.

Voor mij blijft het echter een spanningsveld, geen hiërarchie. Beschermen en bestraffen zijn geen concurrerende doelen, maar twee knoppen waaraan je tegelijk moet draaien, afhankelijk van de concrete situatie. Zodra één van de twee tot absoluut principe wordt verheven, loop je het risico dat de werkelijkheid geweld wordt aangedaan.

Kortom: ik begrijp je uitgangspunt nu beter, maar ik deel het niet. Juist omdat het, door zijn absolute karakter, zelf weer een vorm van partijdigheid introduceert:
  • alleen dan 'verpakt' als morele voorzichtigheid.
Je vraag "of wij het partij kiezen, zo lang mogelijk dienen te vermijden" begrijp ik niet. Dat zulks geldt voor [scheids]rechters, politie, handhavers, ect, behoeft geen discussie.
Maar wie bedoel je concreet met die 'wij'? Ons, alle leden van FreeThinker?

Je vraag "of wij de eerder gemaakte keuze soms dienen te verwerpen"
beantwoord ik impulsief, zonder twijfel en hartgrondig met "Ja!".
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 21 mar 2026 15:22 Wat mij helpt om jouw positie beter te plaatsen,
is dat ik dit inmiddels lees als een vrij hard moreel uitgangspunt:
  • "bescherming van onschuldigen gaat vóór bestraffing van schuldigen."

Nu ik dat als leidend principe neemt,
vallen een aantal van je reacties voor mij ook beter op hun plek.

Daar zit voor mij meteen ook het verschil.
Ik zie het straffen van schuldigen juist niet als iets secundairs, maar als een noodzakelijke voorwaarde om te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen. Met andere woorden:
  • het één is geen alternatief voor het ander,
    maar in veel gevallen juist het middel daartoe.
Volgens mij spreekt je jezelf hier tegen. Enerzijds beweer je dat het straffen van schuldigen niet iets secundairs is, maar anderzijds geef je als argument dat het nodig is te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen. Als het straffen van schuldigen niet secondair was ten opzichte van het vermijden van slachtoffers, dan zou dat er helemaal niet toe doen.

HierEnNu schreef: Waar het wringt, is dat jouw uitgangspunt in de praktijk al snel neerkomt op terughoudendheid om schuldigen aan te pakken zodra daar risico’s voor onschuldigen aan kleven. En precies daar haak ik af. Want als je structureel afziet van bestraffing vanwege mogelijke 'collateral damage', creëer je ruimte voor herhaling, en daarmee uiteindelijk méér schade aan onschuldigen.
Ik zie niet structureel af van het aanpakken van schuldigen. Immers als dat méér schade aan onschuldigen oplevert (het voorkomen waarvan in mijn ogen prioriteit heeft), dan is dat is dat (afzien van aanpakken) in strijd met mijn uitgangspunt.
HierEnNu schreef: Dat gezegd hebbende: ik zie inmiddels ook beter wat je probeert te vermijden. Er zijn situaties denkbaar waarin het najagen of bestraffen van schuldigen direct leidt tot extra slachtoffers onder mensen die er niets mee te maken hebben. In zo’n geval is het op z’n minst discutabel of je nog kunt volhouden dat bestraffing het juiste middel is.
Het juiste middel tot welk doel? Blijkbaar ben je (mijns inziens terecht) van mening dat het bestraffen van schuldigen, geen doel op zich is, maar slechts een middel om een andere doel te bereiken. Welk doel of doelen had je hier op het oog?
HierEnNu schreef: Voor mij blijft het echter een spanningsveld, geen hiërarchie. Beschermen en bestraffen zijn geen concurrerende doelen, maar twee knoppen waaraan je tegelijk moet draaien, afhankelijk van de concrete situatie. Zodra één van de twee tot absoluut principe wordt verheven, loop je het risico dat de werkelijkheid geweld wordt aangedaan.
Ik ben het er mee eens, dat we voorzichtig moeten zijn met absolute principes, maar waarom zou het voorkomen van slachtoffers, geen relatief belangrijker principe mogen zijn dan het straffen (dat wil zeggen: schade toebrengen) aan schuldigen?
HierEnNu schreef: Kortom: ik begrijp je uitgangspunt nu beter, maar ik deel het niet. Juist omdat het, door zijn absolute karakter, zelf weer een vorm van partijdigheid introduceert:
  • alleen dan 'verpakt' als morele voorzichtigheid.
Ik begrijp daarentegen, jouw uitgangspunt niet. Voor welk doel of welke doelen, acht jij het al dan niet schade toebrengen aan schuldigen een middel? Verder is het voorkomen van partijdigheid, evenmin een absoluut uitgangspunt. Ik heb redenen nodig om al dan niet partij te kiezen, en daarmee is ook dát relatief minder belangrijk dan het voorkomen van schade (met name aan onschuldigen),
HierEnNu schreef:
Je vraag "of wij het partij kiezen, zo lang mogelijk dienen te vermijden" begrijp ik niet. Dat zulks geldt voor [scheids]rechters, politie, handhavers, ect, behoeft geen discussie.
Maar wie bedoel je concreet met die 'wij'? Ons, alle leden van FreeThinker?
Met "wij" bedoel ik alleen die mijn bericht zouden kunnen lezen. en begrijpen. Inclusief mijzelf. Er is weliswaar een partij waar we automatisch toe behoren (de diersoort "homo sapiëns") en in mindere mate een groep binnen de soort, waarvan de samenwerking voor ons overleven noodzakelijk is. Maar ik wil niet bij voorbaat al andere groepen uitsluiten. Het zou zomaar kunnen zijn, dat we ook met hen beter maar kunnen samenwerken.

Je weet maar nooit!
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ Peter

Ik vermoed dat je mij op één punt verkeerd leest.

Dat ik het straffen van schuldigen zie als middel om nieuwe slachtoffers te voorkomen, maakt het niet 'secundair' in de zin van onbelangrijk. Het betekent alleen dat ik het niet als doel op zichzelf beschouw. Het heeft voor mij juist gewicht omdat het in de praktijk één van de weinige manieren is om herhaling te beperken.
Zonder die component wordt 'beschermen' al snel reactief in plaats van preventief.

Je vraagt welk doel ik voor ogen heb. Dat is in essentie tweeledig: het beperken van toekomstige schade én het handhaven van een minimale vorm van rechtvaardigheid. Die twee lopen meestal parallel, maar niet altijd.

Daar zit ook mijn bezwaar tegen jouw prioritering. Op het moment dat 'voorkomen van schade aan onschuldigen' een doorslaggevend principe wordt, kán dat ertoe leiden dat je structureel terughoudend wordt in het aanpakken van schuldigen zodra daar risico’s aan kleven. En precies daar zie ik het kantelpunt:
  • dan ondermijn je op termijn juist het doel dat je wilt beschermen.
Ik ontken dus niet dat het voorkomen van slachtoffers zwaarder kan wegen. Ik betwist
dat je zulks als leidend principe kunt nemen zonder dat het in bepaalde situaties averechts werkt.
Wat betreft partijdigheid:
  • mijn punt was niet dat jij die absoluut wilt vermijden, maar dat een ogenschijnlijk 'voorzichtige' positie, beschermen boven bestraffen, in de praktijk ook een vorm van partijkeuze kan zijn, alleen minder zichtbaar.
Kortom:
we zitten volgens mij dichter bij elkaar in de analyse dan het lijkt,
maar trekken een andere grens bij wat doorslaggevend mag zijn.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 22 mar 2026 03:42
@ Peter

Ik vermoed dat je mij op één punt verkeerd leest.

Dat ik het straffen van schuldigen zie als middel om nieuwe slachtoffers te voorkomen, maakt het niet 'secundair' in de zin van onbelangrijk. Het betekent alleen dat ik het niet als doel op zichzelf beschouw. Het heeft voor mij juist gewicht omdat het in de praktijk één van de weinige manieren is om herhaling te beperken.
Zonder die component wordt 'beschermen' al snel reactief in plaats van preventief.

Je vraagt welk doel ik voor ogen heb. Dat is in essentie tweeledig: het beperken van toekomstige schade én het handhaven van een minimale vorm van rechtvaardigheid. Die twee lopen meestal parallel, maar niet altijd.

Daar zit ook mijn bezwaar tegen jouw prioritering. Op het moment dat 'voorkomen van schade aan onschuldigen' een doorslaggevend principe wordt, kán dat ertoe leiden dat je structureel terughoudend wordt in het aanpakken van schuldigen zodra daar risico’s aan kleven. En precies daar zie ik het kantelpunt:
  • dan ondermijn je op termijn juist het doel dat je wilt beschermen.
Ik ontken dus niet dat het voorkomen van slachtoffers zwaarder kan wegen. Ik betwist
dat je zulks als leidend principe kunt nemen zonder dat het in bepaalde situaties averechts werkt.
Wat betreft partijdigheid:
  • mijn punt was niet dat jij die absoluut wilt vermijden, maar dat een ogenschijnlijk 'voorzichtige' positie, beschermen boven bestraffen, in de praktijk ook een vorm van partijkeuze kan zijn, alleen minder zichtbaar.
Kortom:
we zitten volgens mij dichter bij elkaar in de analyse dan het lijkt,
maar trekken een andere grens bij wat doorslaggevend mag zijn.
Ik vrees dat jij mijn vorige reactie helemaal niet goed gelezen hebt. Dat ik Het ene aspect belangrijker acht dan het andere, betekent nog niet dat het een doorslaggevend is en het ander onbelangrijk.
Wel lijkt het mij dat het voorkomen van schade vrijwel altijd leidend zal moeten zijn. Maar als jij uitzonderingen kunt noemen, waarin dat niet zo is, sta ik daar volledig voor open.
Een principe dat in principe even belangrijk is, is het creëren van baat. Maar in dat geval spreekt men vrijwel nooit over schuldigen of onschuldigen.
Het eerste geldt ook voor het handhaven, van zoveel mogelijk rechtvaardigheid. Maar dat gaat juist vrijwel altijd over schuldigen en onschuldigen.

Verder:
Het beschermen van onschuldigen is - mijns inziens - geen partij keuze. Onschuldigen vormen immers geen partij in een conflict.
Ik denk - eveneens dat we in veel - zo niet in de meeste gevallen - tot dezelfde conclusie zouden komen. Ons verschil van denken is dat jij de neiging hebt om relatieve verschillen als absolute verschillen te interpreteren.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 23 mar 2026 05:53:scissors:
Ik vrees dat jij mijn vorige reactie helemaal niet goed gelezen hebt. Dat ik Het ene aspect belangrijker acht dan het andere, betekent nog niet dat het een doorslaggevend is en het ander onbelangrijk.
Wel lijkt het mij dat het voorkomen van schade vrijwel altijd leidend zal moeten zijn. Maar als jij uitzonderingen kunt noemen, waarin dat niet zo is, sta ik daar volledig voor open.
Een principe dat in principe even belangrijk is, is het creëren van baat. Maar in dat geval spreekt men vrijwel nooit over schuldigen of onschuldigen.
Het eerste geldt ook voor het handhaven, van zoveel mogelijk rechtvaardigheid. Maar dat gaat juist vrijwel altijd over schuldigen en onschuldigen.

Verder:
Het beschermen van onschuldigen is - mijns inziens - geen partij keuze. Onschuldigen vormen immers geen partij in een conflict.
Ik denk - eveneens dat we in veel - zo niet in de meeste gevallen - tot dezelfde conclusie zouden komen. Ons verschil van denken is dat jij de neiging hebt om relatieve verschillen als absolute verschillen te interpreteren.
Dan even concreet, want hier zit volgens mij de kern. Wanneer zeg jij wél:
  • "Nu moet het aanpakken/bestraffen van schuldigen
    zwaarder wegen dan het risico op schade aan onschuldigen?"
Kun je daar een duidelijk voorbeeld van geven?

Bijvoorbeeld:
stel dat een staat of actor op het punt staat een atoomwapen als terreurdaad in te zetten.
Ingrijpen kan dat voorkomen, maar zal vrijwel zeker ook onschuldige slachtoffers kosten.

Vind jij ingrijpen dan gerechtvaardigd, juist om een veel groter aantal slachtoffers te voorkomen?
Of zeg je: het risico op directe schade aan onschuldigen blijft leidend, dus niet ingrijpen?
  • Ik ben benieuwd waar jij daar de grens trekt.
Peter van Velzen
Site Admin

HierEnNu schreef: 23 mar 2026 13:44
Peter van Velzen schreef: 23 mar 2026 05:53:scissors:

Verder:
Dan even concreet, want hier zit volgens mij de kern. Wanneer zeg jij wél:
  • "Nu moet het aanpakken/bestraffen van schuldigen
    zwaarder wegen dan het risico op schade aan onschuldigen?"
Kun je daar een duidelijk voorbeeld van geven?

Bijvoorbeeld:
stel dat een staat of actor op het punt staat een atoomwapen als terreurdaad in te zetten.
Ingrijpen kan dat voorkomen, maar zal vrijwel zeker ook onschuldige slachtoffers kosten.

Vind jij ingrijpen dan gerechtvaardigd, juist om een veel groter aantal slachtoffers te voorkomen?
Of zeg je: het risico op directe schade aan onschuldigen blijft leidend, dus niet ingrijpen?
  • Ik ben benieuwd waar jij daar de grens trekt.
Dat lijkt duidelijk, maar dat is het niet!
Allereerst wijs ik op jouw onderschrift: Ook niet ingrijpen leidt waarschijnlijk tot vele doden. Ook is het slordig om alleen directe schade in te schatten. Indirecte schade kan even dodelijk zijn.
Er zijn te veel mogelijkheden en waarschijnlijkheden bij betrokken, om zelfs in een concreet geval de gevolgen correct te kunnen inschatten. Laat staan dat ik van te voren een grens kan trekken.is
  1. Hoe waarschijnlijk is de inzet van het kernwapen en waar zou het kunnen ontploffen?
  2. Welke vorm van ingrijpen kies je?
  3. Hoeveel slachtoffers zullen kernwapen of ingreep maken?
  4. Hoe zullen beide partijen en derden er op reageren?
  5. Hoeveel slachtoffers zullen die reacties opleveren?
De hamvraag is de eerste.

Ik meen dat een "jongetje" van - toen - 43 jaar oud (vergelijk :the boy who cried "wolf") al in 1992 waarschuwde voor het gevaar dat en Iran binnen een paar jaar over kernwapens zou beschikken,
Hij heeft dat 34 jaar lang vol gehouden en het is nooit gebeurt.
Toch zijn er mensen die nog steeds denken dat er naar hem geluisterd had moeten worden.
De kans dat hij nog eens gelijk krijgt, is waarschijnlijk klein, maar wellicht niet nul.
(dat er al die tijd geen wolf was, betekent niet dat er nooit een zal komen)
Maar is de kans dat het gebeurt de huidige ellende waard?

I hope the Ayatollahs love their children too.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie