Jij verwart ervaring met kennis en kunde.Amerauder schreef: ↑09 mei 2025 12:15TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑09 mei 2025 11:59Ik kan gemakkelijk het tegendeel beweren.Amerauder schreef: ↑09 mei 2025 11:47 Om dit even aan een concreet voorbeeld te verbinden, je hebt artsen die uit hun hoofd weten hoe je een bepaalde kwaal dient te behandelen, en artsen die dat niet weten, maar wel heel goed weten waar ze dat op kunnen zoeken. Het eerste is natuurlijk vele malen waardevoller.
Het eerste geval kan leiden tot het werken met verouderde kennis.
Klopt, maar dan zit je dus met een uiterst beperkt en daarom totaal verkeerd beeld van kennis, waarbij het niets dan informatie is die wij opzuigen.
Nee, binnen een arts of een kok die zijn vak verstaat is die kennis veel en veel meer dan alleen maar wat informatie die hij tot zich heeft genomen, hij is niet alleen in staat om informatie te interpreteren, dwz naar kennis te vertalen, hij bovendien in staat om die naar waarde te schatten, te finetunen, en zelfs aan die informatie toe te voegen. Kan hij dat laatste niet, dan kan hij het eerste ook niet.
Bedenk, wat is de oorsprong van de kennis die een arts of een kok tot zich neemt? Weer een andere arts of kok. De arts en kok zijn dus niet alleen ontvanger en interpretator van de informatie, maar evenzeer zender, de oorsprong van die informatie. Om iets van die vertaalslag te kunnen maken, van informatie terug naar kennis, zul je dus ook enige aandacht moeten hebben voor het proces waarin die kennis ontstaan is.
Men kan zo dom zijn als wat maar door ervaring toch hele fraaie resultaten boek.
Niks voor niks zegt men:
De stomste boeren hebben vaak de mooiste aardappelen.