dikkemick schreef: ↑27 apr 2025 17:32
Chaimnimsky, je ondertekent al met "zionist". Voor
mij (!) staat dat gelijk aan ondertekenen met bv "Nazi"
En ga nu niet in de touwen door te beweren dat ik zionisten en nazi's gelijk stel...
Zionisme is een nationale beweging die eind 19e eeuw ontstond met als doel een veilige, eigen staat voor het Joodse volk te creëren -- wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Israel. Het draait om zelfbeschikking, identiteit en overleven na eeuwen van vervolging.
Nazisme daarentegen was een racistische, totalitaire ideologie die verantwoordelijk was voor de doelgerichte massamoord op miljoenen mensen, waaronder zes miljoen Joden om hun Jood-zijn.
Je kunt kritiek hebben op aspecten van Israelisch beleid of het moderne zionisme, maar zeggen dat voor jou ondertekenen met "zionist" gelijk staat aan ondertekenen met "Nazi" is historisch onjuist, moreel verwerpelijk en kan worden gezien als een vorm van antisemitisme, zoals ook erkend in de IHRA-definitie en voorbeelden van antisemitisme, aangezien het vergelijken van het hedendaagse Israelische beleid met dat van de nazi’s, Israel demoniseert en de Holocaust bagatelliseert.
... maar aan beiden heb ik een hekel omdat beiden totaal onmenselijke dingen doen.
Ik heb ook een hekel aan bepaalde daden van Churchill, zoals zijn rol in de hongersnood in Bengalen in 1943, waarbij miljoenen Indiërs stierven door nalatig en racistisch beleid. Maar dat maakt hem nog niet vergelijkbaar met de nazi’s.
En zou je eindelijk kunnen ingaan op de
posting waar jouw punten worden weerlegd of gewoon toegeven dat hetgeen je zei niet klopt?
Nu jij nog waarom je de discussie naar Jemen wilt verplaatsen.
Exact omdat we het oneens zijn, hetgeen eveneens weerlegt dat je selectieve verontwaardiging slechts op tegenstand van anderen zou stoelen. Net als Hamas, worden de Houthies vrijwel non-stop vernietigd door bombardementen, en dat ik daar volledig achter sta, had ik reeds een aantal malen aangegeven. Hoor ik je niet of nauwelijks over.
De militaire interventie van de door Saoedi-Arabië geleide coalitie in Jemen begon in maart 2015 om de internationaal erkende regering van president Hadi te ondersteunen tegen de Houthi-rebellen, die door Iran werden gesteund en die het land destabiliseerden. Ondanks dat de coalitie herhaaldelijk luchtaanvallen uitvoerde op civiele infrastructuur - waaronder markten, scholen en ziekenhuizen, waarbij niet alleen terroristen, maar ook duizenden burgers omkwamen en miljoenen mensen werden gedwongen hun huizen te verlaten, terwijl de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere westerse landen de coalitie ondersteunden met wapens, logistieke hulp en politieke bescherming, wat hen mede verantwoordelijk maakt voor de humanitaire crisis die volgde - sta ik, net als velen, achter deze oorlog tegen de Houthi's (die nu vooral door de VS wordt gevoerd), al vallen bijna 400.000 burgerslachtoffers helaas te betreuren.