Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 22:05
axxyanus schreef: ↑28 mar 2025 14:56
Neen, je kan dat niet. Om in de bovenstaande analogie te blijven. Iedereen hier speel chinees schaak maar jij speelt japans schaak en jij kijkt naar je japanse regels en anderen kijken naar de chinese regels.
ok, maar dan heb ik er meerdere keren op gewezen dat die chinese regels niet goed zijn, dat als ik ook zetten mag doen volgens de chinese regels, ik de tegen,partij onmiddellijk schaakmat zet. Zie die keren dat ik schreef "als jij dat mag, dan mag ik dat ook, en dat kun je niet willen".
Jij doet dat helemaal niet. Wat jij doet is de zaken op een simplistische manier beschrijven alsof het enkel om één bepaald aspect gaat. En als men dan enkel dat aspect geïsoleerde bekijkt er een redelijk duidelijke voorkeur is, dan is voor jou de zaak afgehandeld.
Maar het is heel goed mogelijk dat iemand A over ¬A verkiest maar dat het tegelijk voor hem niet gaat over A of ¬A maar om een keuze tussen systemen 𝐅 en 𝐆 en dat die persoon 𝐆 verkiest over 𝐅 ook al bevar 𝐆, ¬A en bevat 𝐅, A. Maar jij lijkt et denken dat omdat iemand A verkiest over ¬A alles systemen met ¬A automatisch geëlimineerd zijn, zo argumenteer je in elk geval, maar dat is dus niet zo.
Jij denkt dat je de ander schaakmat kan zetten door de chinese regels te volgen omdat je grotendeels volgens de japanse regels blijft denken.
Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 22:05
axxyanus schreef: ↑28 mar 2025 14:56Voor zover ik je begrijp argumenteer jij vanuit bepaalde uitgangspunten maar het staat helemaal niet vast of de rest wel mee wil gaan met die uitgangspunten. Vooral omdat de rest niet echt een idee heeft wat die uitgangspunten zijn.
dat uitgangspunt was het vermijden van ongewenste willekeur en inconsistenties. Daar moet iedereen mee eens zijn. Als je dat uitgangspunt verwerpt, dan mag ik ongewenste willekeur toepassen waarbij ik je meteen schaakmat zet.
Neen, dat doet het helemaal niet. Op welke manier zet mij dat schaakmat? Het bovenstaande is bv al dubbelzinnig. Wat betekent bv "dan mag ik ongewenset willekeur toepassen" Betekent dat dat je om het even welek ongewenste willekeur mag toepassen? Zo lijk jij dat te begrijpen. Maar niet alle ongewenste willekeur willen vermijden, betekent niet automatisch alle ongewenste willekeur toelaten. Dus neen van schaakmat is wat mij betreft geen sprake.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman