Daar wordt een hoop gekakeld.
Dat gekakel is hier eigenlijk niet noemenswaardig minder, een ander soort kippen ja, maar het gekakel is hetzelfde.
Het hoort gewoon bij fora denk ik, ergeren doe ik me er niet aan, daar heb ik toch niks aan.
Da's net zoiets als in de stad klagen over luchtvervuiling.
Da's een aardige disclaimer dacht ik zo, het lijkt me dat mensen blij moeten zijn dat ze het überhaupt doet.Enigma schreef:Vanwege de meermaals gestelde vraag naar mijn God, mijn persoonlijke godsbeeld en geloofsovertuigingen zal ik trachten een antwoord te geven zonder daar een boek van meer dan 300 pagina’s van te maken![]()
Voor alle duidelijkheid, van mij hoeft het niet zo, ik vind het niet van belang om te verkondigen waar ik in geloof en waarom, dus het is echt alleen maar omdat er om gevraagd word. Ik heb er ook geen zin in allerlei negatieve conclusies daarover te gaan verdedigen. Wie dus de behoefte voelt om zich naar aanleiding van mijn woorden negatief uit te laten over mij als persoon kan ervan uitgaan dat ik dat als kleinzielig gedoe beschouw en niet de moeite om op in te gaan.
Ik heb dat zelf wel eens geprobeerd maar dat is nooit verder gekomen dan iets in Wordpad waarvan ik nb zelf dacht, als ik dat plaats begrijpen ze d'r helemaal niks meer van.
Het laat zich niet uitleggen, en al zeker niet als ik het moet opschrijven.
Ik kan het ook niet uitleggen aan atheïstische vrienden die mij heel goed kennen.
Het is net zoiets als aan een peuter uitleggen wat geilheid is.
Hoe doe je dat?
Het is erg gevoelsmatig en met de rede kom je er niet. Bv die opheffing van de dualiteit, dat leg je echt niet in letters uit.
Je voelt het of je voelt het niet.
Nee, in de praktijk is het helemaal onbruikbaar.De mens is (in het algemeen) niet in staat buiten die dualiteit te zien.
Het is én én maar ook weer niet.De beelden die mensen van God geven zijn dan ook maar al te vaak passend in die dualiteit. Goed versus Kwaad, Licht versus Duisternis, Verlossing versus Verdoemenis etcetera, soms beelden die ik verwerp maar al te vaak zijn het onderdelen van het totaal. God is niet in woorden te vangen maar elementen of aspecten van God dat lukt nog wel, alleen geeft dat nooit een volledig beeld.

Voor mijn godsbeeld is Jezus niet van belang en maakt er nauwelijks deel van.Ik noem mezelf een Christen omdat voor mij het (voor)beeld van Jezus de Christus van essentieel belang is in mijn geestelijke groei,verdieping en spirituele leven.
Toch kom ik regelmatig tot dezelfde conclusies dan Enigma.
Ik kan wel lachen om de reactie van Jutter.Jutter schreef:-Sorrie, maar vooral deze laatste vraag moet ik simpelweg wel stellen: snap je hier zelf iets van? Dat je er geen coherente stabiele uitleg van kan breien zeg je zelf reeds, maar dat is het uitleg gedeelte, ik vraag naar het snap gedeelte. Snap je zelf ook maar iets van waar je in gelooft?Kortom Hij IS.
Zelf heb ik eens 'Het IS' gebruikt, maar eigenlijk is dat taalneuken.
Waar Enigma het over heeft weet ik wel denk ik, althans dat geloof ik.
Of ze dat 'snapt' weet ik niet, ik denk het niet.
Ikzelf 'snap' dat (mijn eigen godsbeeld) ook niet, maar daar gaat het ook niet om.
Maar hoe leg ik dat laatste nou weer uit?