Enigma schreef:Vanwege de meermaals gestelde vraag naar mijn God, mijn persoonlijke godsbeeld en geloofsovertuigingen zal ik trachten een antwoord te geven zonder daar een boek van meer dan 300 pagina’s van te maken

Ik ben bang dat ik er zelfs na driehonderd pagina's nog geen touw aan vast zou kunnen knopen. Evengoed moedig dat je het probeert. Je bent uiteraard vrij de lastige vragen te laten voor wat ze zijn (dat er geen zinnig antwoord op te geven valt heben zovelen voor jou reeds bevestigd) die dienen primair als indicatie van waarom ik er geen touw aan vast kan knopen. Ik stel overigens nog laaaaang niet zoveel vragen als ik zou kunnen stellen.
De eerste aanname is dat ik er van uitga dat er naast een stoffelijke, materiele wereld er een onstoffelijke, geestelijke wereld bestaat
-Waar bestaat deze geestelijke wereld?
-Waar bestaat deze geestelijke wereld uit?
en dat deze laatste zich weerspiegelt in de eerste.
-Waar is dode materie een weerspiegeling van?
De tweede aanname is dat er in de geest, in het onstoffelijke in tegenstelling tot de stof, tot de materiele wereld er een opheffing van de dualiteit voorkomt.
-Haat is het tegenovergestelde van liefde. Waar is onverschilligheid het tegenovergestelde van?
Waar in de materiele wereld alles zijn tegenhanger
Alles? Dan zouden de volgende vragen allesbehalve bizar moeten klinken:
-Wat is het tegenovergestelde van een gebakje?
-Wat is het tegenovergestelde van nu? Vroeger of later?
-Wat is het tegenovergestelde van jeuk?
... heeft op elk niveau
-Over welke niveaus heb je het?
kan men in de geestelijk wereld een punt bereiken waar geen tegenhanger meer is of bestaat.
-Waar zijn die 'materiele tegenhangers' dan een afspiegeling van?
-Waaruit bestaat "men"?
-Kan bereiken? Is het, naar jij gelooft, niet noodzakelijkerwijs het geval dat desbetreffend "punt"wordt bereikt?
-Bevindt "men" zich deels in het materiele en deels in het geestelijke? Hoe zit het dan met iemend die dood is, en zodoende geen deel meer van het materiele uitmaakt? Waar is het dan een geest van?
-Wat in het materiele is een afspiegeling van de geest van een dode?
-Als je dood gaat, zit er dan meer van je geest in de geestelijke wereld dan tijdens je leven?
Je kan dit het Al, het Al-ene noemen, ofwel God.
Bedoel je met "dit" het "punt" dat "men" kan bereiken?
Zoja; wat is het verschil tussen de geestelijke wereld en god? (Zoniet, waar verwijst "dit" dan wel naar?)
Waar komen de geesten van mensen die nog niet geboren zijn vandaan?
Bestaat het "al-ene" altijd uit evenveel? Of is het "al-ene" soms net even wat meer en soms net even wat minder? Zijn er geestelijke elementen die geen deel uitmaken van het al-ene? Zoja, hoe kan het dan het al-ene zijn, terwijl het niet-al-ene is?
Als al het geestelijke wel deel uitmaakt van het al-ene (waarmee de term passend zou zijn) waarom dan de uitleg "..kan men in de geestelijk wereld een punt bereiken..."?
De mens is (in het algemeen) niet in staat buiten die dualiteit te zien. De beelden die mensen van God geven zijn dan ook maar al te vaak passend in die dualiteit. Goed versus Kwaad, Licht versus Duisternis, Verlossing versus Verdoemenis etcetera, soms beelden die ik verwerp maar al te vaak zijn het onderdelen van het totaal. God is niet in woorden te vangen maar elementen of aspecten van God dat lukt nog wel,
-Aspecten? Bedoel je van die dingen die een tegenstelling hebben? (Je zei immers dat alles in het materiele een tegenstelling heeft.)
-Ellementen? Hoezo dan de term het "al-
ene"? Is het nou al-één of "samen-een-heleboel"?
...alleen geeft dat nooit een volledig beeld. In de verschillende religies komen verschillende aspecten van God tevoorschijn en tracht de mensheid het onbenoembare te benoemen. Zo heeft Allah dan duizend schone namen maar gaat het steeds over dezelfde God en zien de Hindoes in hun honderden goden toch dat het allemaal aspecten zijn van die ene Krisjna. De God van de Christenen word in de bijbel en binnen de verschillende stromingen verschillend gezien en ervaren en ook daar blijft het volgens mij bij aspecten, fragmenten van het grote geheel.
Ik noem mezelf een Christen omdat voor mij het (voor)beeld van Jezus de Christus van essentieel belang is in mijn geestelijke groei,verdieping en spirituele leven. Hij is degene in wiens voetspoor ik verkies te gaan om het mooi te zeggen, Hij is mijn Voorganger, mijn Rabbi, mijn Leermeester, mijn Weg.
-Alles of slechts delen ervan? Hoe zou dat dan bijvoorbeeld zitten met de evangelische passage die stelt, dat tenzij je je famillie en je eigen leven haat je zijn dicipel niet kan zijn? (lukas 14:26) of zoiets als Johannes 15:6 (ik mag toch hopen van niet).
Als ik in mijn woorden mijn God moet beschrijven dan word het denk ik erg vaag voor de “exacten” hier maar voor mij is Hij het leven in alles, hèt Licht, dè Liefde, het alleen Goede, dè Vrede. Hij is ìn alles altijd aanwezig. Hij is de bron waaruit alles voortkomt. Hij is rust in beweging, zegt Jezus, Hij is begin en einde op hetzelfde moment en heft zo de dualiteit op. Ik zeg Hij maar het mag ook Het zijn of Zij, dat is van geen betekenis. In de kern is Hij een onpersoonlijke kracht en macht, een levende energie van Licht, Liefde, Vrede die dwars door alles heengaat en die dwars door alles heen te vinden en te ervaren is.
Ook hier doorheen?
Kortom Hij IS.
-Sorrie, maar vooral deze laatste vraag moet ik simpelweg wel stellen: snap je hier zelf iets van? Dat je er geen coherente stabiele uitleg van kan breien zeg je zelf reeds, maar dat is het uitleg gedeelte, ik vraag naar het snap gedeelte. Snap je zelf ook maar iets van waar je in gelooft?