Dat lijkt me volkomen onjuist.
Le probeert via de 'achterdeur' de Vis Vitalis weer on te voeren.
Da idee is echte al een kleine eeuw geleden door de wetenschap ontkracht en verworpen.
Moderator: Moderators
Dat lijkt me volkomen onjuist.
Er bestaan slecht bewijzen.HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 10:01Nee, ik verwar zulks niet en begrijp je punt, maar ik ben van meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 09:39
Je verwart:
1. Er naar zoeken.
2. Het gevonden hebben.
dat er meer mogelijk is dan wat reeds wetenschappelijk bewezen is.
Wat is het alternatief? Op wat zouden we ons anders moeten baseren?HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08Jouw bewering dat er geen enkel bewustzijn buiten de hersenen bestaat, baseert zich op wat we op dit moment kunnen meten en observeren.Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat.
Is er dan een Universeek Bewustzijn? Hoe manifesteert zich dat?HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf, laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.
Voor zover ik op de hoogte ben, hebben natuurkundige serieuse vragen bij hoe Penrose en Hameroff Kwantummechanica proberen toe te passen. Ik heb ooit Laurence Kraus zien reageren op een uiteenzetting van Hameroff en dat kwam er op neer dat Hameroff er volledig naastzat hoe hij kwantummechanica probeerde toe te passen.HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 Zo zijn er bijvoorbeeld wetenschappers zoals Roger Penrose en Stuart Hameroff
die non-lokaliteit en het universum als mogelijke bewustzijnsbron onderzochten.
Penrose bijvoorbeeld speculeert dat kwantumtoestanden van bewustzijn mogelijk interactie
hebben met het fundament van de werkelijkheid, wat sommigen, waaronder ik, interpreteren
als als een vorm van 'Universeel Bewustzijn'. Kwantummechanica kent het concept van
non-lokaliteit, waarbij de toestand van een deeltje niet beperkt is tot een specifieke plaats of
tijd. Als bewustzijn inderdaad afhankelijk is van kwantumprocessen, opent dit de mogelijkheid
dat bewustzijn niet strikt gebonden is aan het fysieke lichaam.
En hoe is dat dan een verklaring? Het bovenstaand lijkt me juist het opgeven van het zoeken naar een verklaring. Het legt bv op geen enkele manier uit hoe die fundamentele eigenschap van de werkelijkheid zich wel in mensen lijkt te manifesteren maar niet in insecten bv.HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 Hameroff en Penrose suggereren dat de kwantumtoestanden die bewustzijn mogelijk
maken, afhangen van processen in de geometrie van ruimte-tijd op de Planck-schaal.
In hun theorie is bewustzijn dus niet slechts een biologisch fenomeen, maar mogelijk
een fundamentele eigenschap van de fysieke werkelijkheid zelf.
Zoals ik het omschreven heb, vormen apen het meest voor de hand liggende stadium vóór de mens. In de tijd dat het aantal mensen geëxplodeerd is, is het aantal apen in de wereld (en andere relatief intelligente dieren) drastisch gedaald. Het is niet ondenkbaar dat veel zielen prematuur als mensen zijn gereïncarneerd. Wellicht is de drang om een Kosmisch Alfamannetje te vereren (de monotheïstische "God" die absolute gehoorzaamheid eist) daar wel aan gerelateerd.Maria schreef: ↑16 dec 2024 09:37 Hier stopt het bij mij.
Het roept alleen vragen op.
Vooral als ik bedenk hoeveel mensen, biologische wezens met een ziel, mij zijn voorgegaan en hoeveel zullen nog er volgen?
Zielen die ooit geïncarneerd waren en zullen reïncarneren, maar onvoldoende zielen om de steeds groeiende aantallen mensen te voorzien.
Wellicht............Ivar schreef: ↑16 dec 2024 10:20Bovendien bevindt de ziel zich buiten de ruimtetijd en vormen afstanden in het universum dus geen belemmering. Wellicht is er een paar eeuwen geleden elders in het universum een mensheid uitgestorven - of een deel ervan - en zijn al die zielen nu hiernaartoe gekomen.Maria schreef: ↑16 dec 2024 09:37 Hier stopt het bij mij.
Het roept alleen vragen op.
Vooral als ik bedenk hoeveel mensen, biologische wezens met een ziel, mij zijn voorgegaan en hoeveel zullen nog er volgen?
Zielen die ooit geïncarneerd waren en zullen reïncarneren, maar onvoldoende zielen om de steeds groeiende aantallen mensen te voorzien.
Dat klopt helemaal.
De Wikipedia 'denkt' kennelijk anders over het begrip wetenschappelijk bewijs: Ik begrijp dat bewijs belangrijk is in de wetenschap. De afwezigheid van bewijs is echterTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 10:07Er bestaan slecht bewijzen.Het begrip wetenschappelijk bewijs stamt van GelovigenHierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 10:01Nee, ik verwar zulks niet en begrijp je punt, maar ik ben van meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 09:39
Je verwart:
1. Er naar zoeken.
2. Het gevonden hebben.
dat er meer mogelijk is dan wat reeds wetenschappelijk bewezen is.
die zo proberen (net als jij) om te suggereren dat er ook andere typen bewijzen bestaan.
Ik heb mijn schrijfsel nog eens teruggelezen:TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Je stelt ook dingen voor als open kwesties terwijl ze het niet zijn.
Ik heb competitie geschaakt op provinciaal niveau,TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Daarnaast speel je ook nog een variant van het Galileo Gambiet.
"Ik ben slechts een aap"
Een alternatief voor mij is om aanwijzingen niet bij voorbaat te negeren.axxyanus schreef: ↑16 dec 2024 10:17Wat is het alternatief? Op wat zouden we ons anders moeten baseren?HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08Jouw bewering dat er geen enkel bewustzijn buiten de hersenen bestaat,Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat
er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat.
baseert zich op wat we op dit moment kunnen meten en observeren.
Ik pretendeer niet te weten en/of te kunnen bewijzen dat het Universeel Bewustzijn bestaat.axxyanus schreef:Is er dan een Universeek Bewustzijn? Hoe manifesteert zich dat?HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf,
laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is,
betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die
ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.
Misschien blijf ik open staan voor zowel reïncarnatie als ook voor de materialistische dood tot het moment dat ik gestorven ben, en ben ik daarna voor eeuwig dood. Misschien blijf jij overtuigd van de materialistische dood tot het moment dat jij gestorven bent, zonder ooit één seconde serieus de mogelijkheid van reïncarnatie te overwegen, terwijl jij daarna in een volgend leven de eerste mens zou zijn die wetenschappelijk bewijs levert voor het bestaan van reïncarnatie.axxyanus schreef:En inderdaad het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet
dat het onmogelijk is. Maar hoe lang blijven we in de mogelijkheid
van iets geloven, als het maar niet aangetoond kan worden?
Ik zeg helemaal niet dat er geen bewustzijn buiten de hersenen bestaat. Afhankelijk van wat je met bewustzijn bedoelt, kan het ook bij levensvormen zonder neuronen voorkomen. (denk bijvoorbeeld aan een platworm). Ik zeg dat er geen enkele aanwijzing is voor menselijk bewustzijn buiten de hersenen.HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08Jouw bewering dat er geen enkel bewustzijn buiten de hersenen bestaat, baseert zich op wat we op dit moment kunnen meten en observeren. De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf, laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.Peter van Velzen schreef: ↑16 dec 2024 01:39
Een serie beweringen die totaal negeren dat er geen enkele aanwijzing voor is, dat er buiten de hersenen van een levend persoon enig menselijk bewustzijn bestaat.
Bedankt dat je dit alles wilde delen, HierEnNu.HierEnNu schreef: ↑17 dec 2024 03:54Een alternatief voor mij is om aanwijzingen niet bij voorbaat te negeren.
Dus gewoon wat ruimte laten voor mogelijkheden buiten de grenzen van wat we nu kunnen
meten of observeren. Onze huidige waarnemings- en meetmethoden zijn immers beperkt
door de technologieën en theorieën die we op dit moment reeds hebben.
Ik pretendeer niet te weten en/of te kunnen bewijzen dat het Universeel Bewustzijn bestaat.axxyanus schreef:Is er dan een Universeek Bewustzijn? Hoe manifesteert zich dat?HierEnNu schreef: ↑16 dec 2024 08:08 De wetenschap heeft echter nog geen volledige verklaring voor bewustzijn zelf,
laat staan een mogelijk Universeel Bewustzijn. Het feit dat iets niet bewezen is,
betekent niet dat het onmogelijk is. Wetenschap onderzoekt wel vaker zaken die
ooit als onmogelijk of onbewijsbaar werden beschouwd.
Ik besef ook dat zulks een concept is dat buiten de huidige wetenschappelijke kaders valt,
maar ik vind het om die redenen niet onzinnig of onmogelijk.
Als dat Universeel Bewustzijn bestaat, zal het zich waarschijnlijk manifesteren op manieren die moeilijk op een objectieve manier vast te stellen zijn met onze huidige instrumenten. Ons lichaam brengt mede door middel van ons brein en een netwerk van kleine interacties kennelijk een emergente eigenschap voort zoals menselijk bewustzijn. Waarom zou het Universeel Bewustzijn dan niet op macroschaal een collectieve emergente eigenschap kunnen zijn van het universum?
Ik kan wel zelf ervaren hoe Universeel Bewustzijn zich bij mij manifesteert en daar iets over vertellen voor zover ik daar de woorden voor kan vinden. Ik kan bijvoorbeeld tijdens diepe meditatie kiezen voor een inkrimpend of uitdijend bewustzijn. Inkrimpend kan zo ver gaan tot ik nog slechts één plekje van mijn lijf voel, vergelijkbaar met wanneer je met een hamer op je duim slaat en niets meer voelt dan de pijn in die duim. Uitdijen kan zo ver gaan tot ik het gevoel heb de hele aarde te zijn of zelfs het universum. Als ik dat fysiek voelen loslaat en kies voor een inkrimpend bewustzijn binnen in mijn mentale innerlijk, dan kan 'ik' het centrum van mijn mentale innerlijk bereiken en daar volledige gedacheloosheid ervaren, of nog verder inkrimpen en dan Universeel Bewustzijn ervaren, net zoals wanneer ik kies voor uitdijend bewustzijn. Zo kan ik ook, als ik kies voor uitdijend bewustzijn en het gevoel heb het universum te zijn, nog verder uitdijen en dan zo het centrum van mijn mentale innerlijk bereiken en daar volledige gedacheloosheid ervaren.
Anders en korter verwoord:
voor mij manifesteert Universeel Bewustzijn zich tijdens diepe meditatie. Door bewust mijn aandacht te richten, kan ik mijn ervaring van bewustzijn laten inkrimpen tot een enkel punt in mijn lichaam, alsof ik niets anders meer voel dan dat ene plekje. Omgekeerd kan ik mijn bewustzijn laten uitdijen, eerst tot het gevoel dat ik één ben met de aarde, en uiteindelijk tot een ervaring waarin ik het universum zelf lijk te omvatten. Wat ik daarbij als heel bijzonder ervaar, is dat deze uitersten van inkrimping en uitdijing samen komen in een staat van gedachteloosheid.
Alsof ik via beide wegen een mentaal innerlijk centrum kan bereiken
waar alle concepten van 'ik' en 'niet-ik' verdwijnen.
Ik weet niet of dit het 'Universeel Bewustzijn' is zoals dit filosofisch bedoeld wordt.
Ik ervaar zulks wel als een directe en betekenisvolle ervaring van éénheid.
Éénheid die veel verder gaat dan mijn fysieke en mentale grenzen.
Misschien blijf ik open staan voor zowel reïncarnatie als ook voor de materialistische dood tot het moment dat ik gestorven ben, en ben ik daarna voor eeuwig dood. Misschien blijf jij overtuigd van de materialistische dood tot het moment dat jij gestorven bent, zonder ooit één seconde serieus de mogelijkheid van reïncarnatie te overwegen, terwijl jij daarna in een volgend leven de eerste mens zou zijn die wetenschappelijk bewijs levert voor het bestaan van reïncarnatie.axxyanus schreef:En inderdaad het feit dat iets niet bewezen is, betekent niet
dat het onmogelijk is. Maar hoe lang blijven we in de mogelijkheid
van iets geloven, als het maar niet aangetoond kan worden?
En jij vervolgens, rokend, in het leven daar weer na:
Reincarnatie.jpg
![]()
Helaas weet ik op jouw opmerkingen en vragen ten aanzien van Penrose en Hameroff geen antwoorden omdat ik er te weinig kennis van heb. Maar die reactie die jij ooit zag van Laurence Kraus op een uiteenzetting van Hameroff, die er op neer kwam dat Hameroff er volledig naastzat hoe hij kwantummechanica probeerde toe te passen, daar ben ik best wel nieuwsgierig naar.
Het enige wat ik met die zin wilde zeggen was dat ALS reïncarnatie bestaat, dat organismen dan al vanaf het allereerste begin twee verschillende doeleinden moeten hebben gediend: 1) kunnen overleven en voortplanten in de materiële wereld, en 2) bestuurbaar kunnen zijn door een reïncarnerende ziel, hoe rudimentair die besturing oorspronkelijk (in eencellige organismen en dergelijke) ook mag zijn geweest.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 10:03 Dat lijkt me volkomen onjuist.
Je probeert via de 'achterdeur' de Vis Vitalis weer on te voeren.
Uit mijn reactie op TIBERIUS hierboven kan dus worden afgeleid dat ik de reïncarnerende ziel niet als emergent zie, en ook het reïncarnatieproces niet. Het bestaan is gemanifesteerd en geëvolueerd ten behoeve van de reïncarnerende ziel. Het kan niet zo zijn dat reïncarnatie ergens halverwege de evolutie van organismen is ontstaan, of pas vanaf het ontstaan van de mens. ALS de ziel van een mens reïncarneert, dan is dat altijd al mogelijk geweest, en altijd al de bedoeling geweest, en bestond de ziel al voordat DNA ontstond.HierEnNu schreef: ↑17 dec 2024 03:54 Ons lichaam brengt mede door middel van ons brein en een netwerk van kleine interacties kennelijk een emergente eigenschap voort zoals menselijk bewustzijn. Waarom zou het Universeel Bewustzijn dan niet op macroschaal een collectieve emergente eigenschap kunnen zijn van het universum?
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, Ivar.Ivar schreef: ↑17 dec 2024 10:34Het enige wat ik met die zin wilde zeggen was dat ALS reïncarnatie bestaat, dat organismen dan al vanaf het allereerste begin twee verschillende doeleinden moeten hebben gediend: 1) kunnen overleven en voortplanten in de materiële wereld, en 2) bestuurbaar kunnen zijn door een reïncarnerende ziel, hoe rudimentair die besturing oorspronkelijk (in eencellige organismen en dergelijke) ook mag zijn geweest.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑16 dec 2024 10:03 Dat lijkt me volkomen onjuist.
Je probeert via de 'achterdeur' de Vis Vitalis weer on te voeren.
Dat allereerste begin is DNA, dus als het bestaan functioneert op basis van reïncarnatie, dan is dát dus de "USB-poort" waar het bestaan mee werkt, al denk ik dus niet dat de aanwezigheid van DNA voldoende is, omdat er tevens van een energetische activatie sprake moet zijn (de computermonitor moet aangezet worden), en ik vermoed dan dat bevruchting die energetische aan-knop is, en het stoppen van de hartslag en het daarop volgende stilvallen van alle organen de uit-knop.
Hersenen zijn in dit concept niet nodig voor reïncarnatie, enkel voor complex denken en zelfbewustzijn.
*****
Uit mijn reactie op TIBERIUS hierboven kan dus worden afgeleid dat ik de reïncarnerende ziel niet als emergent zie, en ook het reïncarnatieproces niet. Het bestaan is gemanifesteerd en geëvolueerd ten behoeve van de reïncarnerende ziel. Het kan niet zo zijn dat reïncarnatie ergens halverwege de evolutie van organismen is ontstaan, of pas vanaf het ontstaan van de mens. ALS de ziel van een mens reïncarneert, dan is dat altijd al mogelijk geweest, en altijd al de bedoeling geweest, en bestond de ziel al voordat DNA ontstond.HierEnNu schreef: ↑17 dec 2024 03:54 Ons lichaam brengt mede door middel van ons brein en een netwerk van kleine interacties kennelijk een emergente eigenschap voort zoals menselijk bewustzijn. Waarom zou het Universeel Bewustzijn dan niet op macroschaal een collectieve emergente eigenschap kunnen zijn van het universum?
Persoonlijk zijn mijn eigen waarnemings- en meetmethoden zeker nog veel beperkter dan wat er in het algemeen allemaal mogelijk is.HierEnNu schreef:Een alternatief voor mij is om aanwijzingen niet bij voorbaat te negeren.
Dus gewoon wat ruimte laten voor mogelijkheden buiten de grenzen van wat we nu kunnen
meten of observeren. Onze huidige waarnemings- en meetmethoden zijn immers beperkt
door de technologieën en theorieën die we op dit moment reeds hebben.
Hartelijk bedankt dat je toch weer met me in gesprek wilt gaan heeck! En sorry als ik je eerder gekwetst heb met mijn manier van communiceren. Ik doe echter opnieuw mijn uiterste best om wat tegemoetkomender, minder bot, toegankelijker en vriendelijker te zijn. Ik heb zelfs de stap gezet om medeverantwoordelijkheid op me te nemen voor hoe mijn woorden worden geïnterpreteerd.heeck schreef: ↑18 dec 2024 12:33Persoonlijk zijn mijn eigen waarnemings- en meetmethodenHierEnNu schreef:Een alternatief voor mij is om aanwijzingen niet bij voorbaat te negeren.
Dus gewoon wat ruimte laten voor mogelijkheden buiten de grenzen van wat we nu kunnen
meten of observeren. Onze huidige waarnemings- en meetmethoden zijn immers beperkt
door de technologieën en theorieën die we op dit moment reeds hebben.
zeker nog veel beperkter dan wat er in het algemeen allemaal mogelijk is.
Dus wordt het vanzelf meestal, ook voor jou, de vraag hoe ik anderen zo gek krijg
om te onderzoeken wat ik zelf niet of te miserabel, zou kunnen.
![]()
Dat jij als ervaringsdeskundige dat denkt, maakt het voor mij des te interessanter.