Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door Maria »

bonifacius schreef: 13 nov 2024 13:00
Maria schreef: 13 nov 2024 10:52 Opnieuw geen antwoord op wat ik schrijf.
Ik heb geen uitgebreide verhandelingen nodig om te weten wat de uitdrukking "de waarheid in pacht denken te hebben" betekent.
Je weet al wat Waarheid met grote 'W" is dan?
Zo ja, dan heb jij jouw gedegen zelfonderzoek al afgerond en weet je "wat" je bent. :wink:
Opnieuw geen antwoord op wat ik schrijf.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Omdat het antwoord aan Bonifacius hier beter past, antwoord ik hier op zijn bericht in ‘Iedereen wordt geboren als atheïst’.

Bonifacius schreef:
bonifacius schreef: 13 nov 2024 12:21 Ik had gisteren ook een gesprek met ChatGTP waaraan ik de vraag stelde: "wat is de symbolische betekenis van de onbevlekte geboorte van jezus?"

Het antwoord eindigde met het besluit dat het verhaal van de onbevlekte geboorte van Jezus gelezen kan worden als een uitnodiging om onszelf te reinigen van ego, dualiteit, en wereldse gebondenheid, zodat we open kunnen staan voor het goddelijke of universele bewustzijn binnen onszelf.
Zo had ik het nog nooit bekeken en dat resoneert wel bij mij.
Ik had destijds bij de zelfrealisatie dan ook, gezien mijn RKK-roots waar ik toen al een aantal jaren afscheid van had genomen, direct de associatie met de ‘Jezus’ van dat geloof.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Yours schreef: 13 nov 2024 13:20 Ik had destijds bij de zelfrealisatie dan ook, gezien mijn RKK-roots waar ik toen al een aantal jaren afscheid van had genomen, direct de associatie met de ‘Jezus’ van dat geloof.
Bedankt voor reactie, jij bent één van de forumleden die leest wat ik schrijf en er wat aan heeft.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Maria schreef: 13 nov 2024 13:13 Opnieuw geen antwoord op wat ik schrijf.
Wat voor een antwoord zou je willen Maria?
Een antwoord op onderstaande eerder van je misschien nog is?
Vooruit dan maar, we zitten in het juiste topic ervoor.
Maria schreef: 11 nov 2024 12:22 Dat jij als enige denkt de waarheid in pacht te hebben.
Advaita vedanta heeft niks met een waarheid in pacht hebben te maken, één van de kernprincipes van Advaita Vedanta is juist dat absolute waarheid niet kan worden vastgelegd in woorden of concepten.

Dus ik heb niks waarheid in pacht, noch heeft Laurens met zijn Advaita / zelfkennis forum de waarheid in pacht.
Maria schreef: 11 nov 2024 12:22 Wsl. minder, want je wordt gewoon niet gelezen.
Toch wel wordt ik gelezen én begrepen door één van de uitzonderingen als forumlid Yours zonet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

bonifacius schreef: 13 nov 2024 13:55
Maria schreef: 13 nov 2024 13:13 Opnieuw geen antwoord op wat ik schrijf.
Wat voor een antwoord zou je willen Maria?
.........
Maria schreef: 11 nov 2024 12:22 Dat jij als enige denkt de waarheid in pacht te hebben.
Ik wil niet zozeer een antwoord, maar wel graag, als je reageert, een adequate reactie.
Laatste poging.
Misschien wordt het hier duidelijker wat ik schreef en wat ik bedoelde.
https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... heid-pacht
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Yours schreef: 13 nov 2024 13:20 Omdat het antwoord aan Bonifacius hier beter past, antwoord ik hier op zijn bericht in ‘Iedereen wordt geboren als atheïst’.

Bonifacius schreef:
bonifacius schreef: 13 nov 2024 12:21 Ik had gisteren ook een gesprek met ChatGTP waaraan ik de vraag stelde: "wat is de symbolische betekenis van de onbevlekte geboorte van jezus?"

Het antwoord eindigde met het besluit dat het verhaal van de onbevlekte geboorte van Jezus gelezen kan worden als een uitnodiging om onszelf te reinigen van ego, dualiteit, en wereldse gebondenheid, zodat we open kunnen staan voor het goddelijke of universele bewustzijn binnen onszelf.
Ik had destijds bij de zelfrealisatie dan ook, gezien mijn RKK-roots waar ik toen al een aantal jaren afscheid van had genomen, direct de associatie met de ‘Jezus’ van dat geloof.
Ik geloof direct, dat je associaties kunt krijgen, als een onderwerp ter sprake komt en een overdenking daarin.
Zeker als je zoekende bent.
Ook al klopt het niet met de realiteit; het kan wel je eerdere gedachten voeden en bevestigen.
Zie ook mijn reactie hier
bonifacius
Diehard

Maria schreef: 13 nov 2024 14:18 Ik wil niet zozeer een antwoord, maar wel graag, als je reageert, een adequate reactie.
Laatste poging.
Misschien wordt het hier duidelijker wat ik schreef en wat ik bedoelde.
https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... heid-pacht
Ah, ok, ik heb je link bekeken.
Dan is mijn antwoord nog is NEE, ik heb de waarheid of de wijsheid niet in pacht.
"Absolute waarheid kan niet worden vastgelegd in woorden of concepten" had ik al geschreven toch.
bonifacius
Diehard

Maria schreef: 13 nov 2024 14:26 @Yours:

Ik geloof direct, dat je associaties kunt krijgen, als een onderwerp ter sprake komt en een overdenking daarin.
Euh, Maria, ik wil niet voor Yours schrijven, maar als je Zelfrealisatie bereikt hebt zoals hij ben je niet meer zoekende hoor.
Ik ben ook niet meer zoekende.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Maria schreef: 13 nov 2024 14:26
Yours schreef: 13 nov 2024 13:20 Omdat het antwoord aan Bonifacius hier beter past, antwoord ik hier op zijn bericht in ‘Iedereen wordt geboren als atheïst’.

Bonifacius schreef:

Ook al klopt het niet met de realiteit; het kan wel je eerdere gedachten voeden en bevestigen.
Zie ook mijn reactie hier
Ik ben sinds de zelfrealisatie (inderdaad) niet meer zoekende. Eindelijk had ik gevonden.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
bonifacius
Diehard

Yours schreef: 13 nov 2024 15:03 Ik ben sinds de zelfrealisatie (inderdaad) niet meer zoekende. Eindelijk had ik gevonden.
Als je zelf het antwoord bent geworden, valt de zoektocht weg. De drang om iets buiten jezelf te vinden of te begrijpen vervaagt, omdat er een directe herkenning is van wie of wat je in essentie bent. Er is geen behoefte meer om verder te zoeken, omdat je hebt ingezien dat wat je zocht altijd al aanwezig was. De ontdekking van je ware aard, voorbij het denken en het ik-besef, maakt dat zoeken overbodig wordt en er een natuurlijke rust ontstaat in wat is.
Plaats reactie