Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 okt 2024 16:21
Wat is het alternatief?

HezboAllaH vernietigd 'Nederlands' verzorgingshuis,
terwijl er daarbij geen sprake is van legitiem militair doelwit!
De plek waar vandaan de aanval kwam is dan toch een legitiem militair doelwit?

Wat is het alternatief?
  • 02:11
    Drone treft 'Nederlands' verzorgingshuis nabij Tel Aviv

In Centraal-Israël is een verzorgingshuis geraakt door een drone. Het gaat om het verzorgingshuis Beth Juliana, waar ook Israëliërs van Nederlandse afkomst wonen. Een woordvoerder van het verzorgingshuis zegt tegen persbureau ANP dat er niemand gewond is geraakt.

Op foto's die rondgaan is te zien dat de drone in de plaats Herzlya, een kuststad even ten noorden van Tel Aviv, een gat in de gevel heeft geslagen. Volgens het Israëlische leger kwam de drone uit Libanon. Een tweede drone zou door Israëlische gevechtsvliegtuigen zijn uitgeschakeld. Het is niet duidelijk waarom dat met de andere drone niet is gelukt.

Op de website van Beth Juliana staat dat het een "tweetalig huis is, voortkomend uit het feit dat een aanzienlijk deel van de bewoners uit Nederland komt". Een deel van het personeel spreekt zowel Hebreeuws als Nederlands.
BRON: NOS Nieuws - vandaag, 15:11
VN: nauwelijks voedselhulp in Noord-Gaza • Israël roept op noorden Gaza te verlaten
Moedwil? Foutje? Technisch defect? Terreur? False flag?
In oorlog is het dan een militair doelwit in mijn beleving. Behoudens het laatste..?
In een geciviliseerde toestand (vrede) volgt onderzoek, in hechtenis neming, en vervolgens de rechter enzo.
De loodgieter (waar was het? Alphen?) wordt diverse keren belaagd door een vuurwerkbom.
Er is geen oorlog door ontstaan. Justitie heeft zich ermee bezig gehouden en waarschijnlijk nóg.
Contextueel dus nogal.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... gsmisdaden

Sarah Dobbe, Tweede Kamerlid voor de SP, vroeg in Kamervragen of de regering de Israëlische nederzettingenpolitiek als oorlogsmisdaad beschouwt, zoals bepaald door het Internationaal Strafhof (ICC). De regering ontweek echter de vraag en stelde slechts dat de nederzettingen illegaal zijn. Dit is opmerkelijk, want in februari verklaarde Nederland tegenover het Internationaal Gerechtshof nog dat de nederzettingen volgens het ICC inderdaad als oorlogsmisdaden gelden.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 12:42 https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... gsmisdaden

Sarah Dobbe, Tweede Kamerlid voor de SP, vroeg in Kamervragen of de regering de Israëlische nederzettingenpolitiek als oorlogsmisdaad beschouwt, zoals bepaald door het Internationaal Strafhof (ICC). De regering ontweek echter de vraag en stelde slechts dat de nederzettingen illegaal zijn. Dit is opmerkelijk, want in februari verklaarde Nederland tegenover het Internationaal Gerechtshof nog dat de nederzettingen volgens het ICC inderdaad als oorlogsmisdaden gelden.
Politiek gebabbel moet je eerst ontwauwelen want politici liegen vaak de waarheid:
    • de Nederlandse regering stelt dat de nederzettingen illegaal zijn
    EN
    • dat de nederzettingen volgens het ICC als oorlogsmisdaden gelden.
Waarom zou zulks niet beide waar zijn?

Dit citaat bijvoorbeeld uit jouw artikel is mijns inziens pure demagogie:
Door de nederzettingen illegaal te noemen, erkent de regering impliciet dat ze volgens het internationaal recht ook als oorlogsmisdaden kunnen worden gekwalificeerd. De regering moet haar eigen eerdere verklaringen en de internationale verplichtingen serieus nemen.
Ik zie niet in waarom 'een politiek van om de hete brei heendraaien' tegenstrijdig zou zijn met eigen verklaringen en internationale verplichtingen serieus nemen. Integendeel, eigen verklaringen en internationale verplichtingen serieus nemen is vaak JUIST 'een politiek van om de hete brei heendraaien', vaak wordt dat zelfs diplomatie genoemd ...
... een meester in 'een politiek van om de hete brei heendraaien' was 'onze' Mark Rutte, waarom denk je dat hij nou de 'baas' is bij de NAVO? Niet omdat hij als regeringsleider altijd eigen eerdere verklaringen en de internationale verplichtingen serieus nam!

Vergeet niet dat Nederland er belang bij heeft om de daden van bondgenoot Israël
niet als oorlogsmisdaden te beoemen, omdat zulks verregaande gevolgen kan hebben
die indruisen tegen de belangen van Nederland.
  • De Europese Unie (EU) en de overgrote meerderheid van de internationale gemeenschap beschouwen alle nederzettingen als illegaal volgens internationaal recht.
    De Verenigde Staten beschouwen de Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever niet langer als strijdig met internationaal recht.
    Het door een bezettingsmacht intentioneel vestigen van haar burgers in bezet gebied
    geldt als een oorlogsmisdaad.
BRON: Wikipedia
Israëlische nederzetting

Wat op zou moeten vallen is de 'tandem' intentioneel en oorlogsmisdaad.

Volgens de Israëlische regering zijn de nederzettingen legaal. De bepalingen die illegale nederzettingen in bezet gebied behandelen zouden niet opgaan voor de gebieden die Israël in de Zesdaagse Oorlog van 1967 veroverde, omdat er volgens Israël geen wettige soevereine macht in die gebieden zou hebben bestaan. Israël noemt de veroverde gebieden niet "bezet" maar "betwist".

Maar laat ik Israël zelf aan het woord laten, zij leggen hun standpunt prima zelf uit:

Ministry of Foreign Affairs - 30.11.2015
Israeli Settlements and International Law

:scissors:

Conclusions
  • Attempts to present Jewish settlement in West Bank territory (ancient Judea and Samaria) as illegal and "colonial" in nature ignores the complexity of this issue, the history of the land, and the unique legal circumstances of this case.
  • Jewish communities in this territory have existed from time immemorial and express the deep connection of the Jewish people to land which is the cradle of their civilization, as affirmed by the League of Nations Mandate for Palestine, and from which they, or their ancestors, were ousted.
  • The prohibition against the forcible transfer of civilians to territory of an occupied state under the Fourth Geneva Convention was not intended to relate to the circumstances of voluntary Jewish settlement in the West Bank on legitimately acquired land which did not belong to a previous lawful sovereign and which was designated as part of the Jewish State under the League of Nations Mandate.
  • Bilateral Israeli-Palestinian Agreements specifically affirm that settlements are subject to agreed and exclusive Israeli jurisdiction pending the outcome of peace negotiations, and do not prohibit settlement activity.
  • Israel remains committed to peace negotiations without preconditions in order to resolve all outstanding issues and competing claims. It continues to ask the Palestinian side to respond in kind. It is hoped that such negotiations will produce an agreed peaceful settlement which will give legitimate expression to the connection of both Jews and Palestinians to this ancient land.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar wat vindt HierEnNu van de nederzettingen?

Schending mensenrechten?
Oorlogsmisdaad?
Illegaal?
Tegen het internationaal recht?

Alle 4 antwoorden zijn correct?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 16:19 Maar wat vindt HierEnNu van de nederzettingen?

Schending mensenrechten?
Oorlogsmisdaad?
Illegaal?
Tegen het internationaal recht?

Alle 4 antwoorden zijn correct?
Je stelt 6 vragen en de laatste vraag luidt:
  • "Alle 4 antwoorden zijn correct?"
    :roll: :roll: :roll:

Als ik wat betreft het Internationaal Recht over de nederzettingen een sterke mening had
dan zou ik die zo goed mogelijk onderbouwd hier ter discussie kunnen stellen als ik daar
behoefte aan had. Ik heb echter behoefte om me omtrent [onder andere]
de nederzettingen een goed onderbouwde mening te vormen.

De aan mij bekende meningen, al dan niet onderbouwd, variëren van
  • 'de nederzettingen zijn oorlogsmisdaad en Israël opheffen'
tot en met
  • 'de nederzettingen zijn legaal en een Palestijnse Staat nooit stichten.'
Ik vind dat Israël hun standpunt prima zelf uitlegt:
  • Wat vind jij van het standpunt zoals Israël dat zelf uitlegt?
    Wat zijn [jouw ?] argumenten die het standpunt van Israël
    ontkrachten of zelfs compleet weerleggen?

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, mijn mening is toch duidelijk? Mijn standpunt derhalve ook lijkt me.

Iets met tengels en mensen rechten. Het is imo nooit geoorloofd mensen van hun bezit te ontdoen, ze te pesten, weg te jagen om vervolgens hun bezit in te nemen.
En dat met hulp van een leger nog wel! Lijkt mij een gevalletje van 4 juiste antwoorden.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 17:02 HierEnNu, mijn mening is toch duidelijk? Mijn standpunt derhalve ook lijkt me.

Iets met tengels en mensen rechten. Het is imo nooit geoorloofd mensen van hun bezit te ontdoen, ze te pesten, weg te jagen om vervolgens hun bezit in te nemen.
En dat met hulp van een leger nog wel! Lijkt mij een gevalletje van 4 juiste antwoorden.
Het is en was mij volstrekt duidelijk
dat jouw mening voor jou zelf volstrekt duidelijk is!
Helaas waren mijn vragen jou kennelijk niet duidelijk. Nieuwe poging:

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 13 okt 2024 17:10
dikkemick schreef: 13 okt 2024 17:02 HierEnNu, mijn mening is toch duidelijk? Mijn standpunt derhalve ook lijkt me.

Het is en was mij volstrekt duidelijk
dat jouw mening voor jou zelf volstrekt duidelijk is!
Helaas waren mijn vragen jou kennelijk niet duidelijk. Nieuwe poging:
In dat geval gaarne een in de Nederlandse taal geschreven samenvatting.
Dank alvast
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Israël....GA ZO DOOR!

https://nos.nl/artikel/2540629-tanks-is ... el-libanon

Opnieuw is er een aanvaring geweest tussen VN-blauwhelmen en Israëlische troepen in Libanon. Volgens VN-vredesmacht Unifil is vanmorgen vroeg een poort ingeramd door Israëlische tanks. Kort voor deze melding heeft premier Netanyahu vanmiddag gezegd dat de blauwhelmen moeten vertrekken uit dit deel van Libanon.

Op naar een totalitaire staat!
Want wat vinden de pro's nou van dit soort stupide provocatieve acties?

Wat mij betreft vertrekt Israël uit de VN. Blauwhelmen die de vrede moeten bewaren.
Vrede.... Niks voor Israël natuurlijk!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

:roll:

Ik mis het negeerlijstje ...

Lijkt me volledig off-topic. Dat je niet in staat bent zelf te besluiten om een bericht te negeren, dan heeft dat niets met Israël of met International recht te maken. Ik heb de tekst rood gemaakt om te benadrukken dat je dit in het feedback subforum zou moeten plaatsen en niet midden in een discussie.

Peter van Velzen

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 13 okt 2024 19:21 :roll:

Hoe kun je bovenstaande berichten nou negeren? Soldaten op vredesmissies die aangevallen worden?!
Hoe diep kan een agressieve staat zinken?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 20:03
HierEnNu schreef: 13 okt 2024 19:21 :roll:

Hoe kun je bovenstaande berichten nou negeren?
Soldaten op vredesmissies die aangevallen worden?!
Hoe diep kan een agressieve staat zinken?
:lol:

Soldaten op vredesmissie? Ze hebben meer dan een jaar lang met de handen in de zakken en de broek vol schijterigheid toegekeken hoe HezboAllah de burgers van Israël dagelijks bombardeerden met raketten zonder een vinger uit te steken als zijnde Vredesmissionaren om de burgers van Israël te beschermen en nou Israël zulks dan maar zelf opknapt en die 'Vredeshandhavers' :lol: dringend geadviseerd heeft zichzelf uit de gevechtszones te verwijderen omdat HezboAllah zich op een paar meter afstand van hen bevindt om van daaruit Israël te bestoken,
nou gaan ze de held uithangen door HezboAllaH te beschermen?

Die schampschotjes waren slechts waarschuwingsschoten: oprotten nu en eventueel terugkomen als er weer vrede is, want meer hebben ze niet gedaan die 'Vredeshandhavers':
  • de vrede 'handhaven' tot HezboAllaH Israël aanviel en
    vervolgens HezboAllaH een jaar lang diens gang laten gaan! :idea:

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik weet het. Israël kan geen fout doen. Al smijten ze met atoombommen. Alles wordt in de schoenen van Hamas en Hezbollah geschoven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.telesurenglish.net/us-confi ... to-israel/
The United States reported this Sunday that it will send an anti-missile system to Israel to strengthen its response capability against possible attacks from Iran, as well as soldiers to operate it.
En zo schuifelt de VS deze MO-oorlog binnen... Er zijn al smeldelen en uiteraard bases.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 13 okt 2024 17:53 Blauwhelmen die de vrede moeten bewaren.
De VN is een stelletje staten, waaronder veel dictaturen, verkeerde regimes en vooral heel veel moslimstaten.

In ruil voor terugtrekking van Israel uit Libanon, kreeg UNIFIL de taak om samen met het Libanese leger te zorgen dat Hezbollah niet zou opereren ten zuiden van de Litani-rivier volgens VN-Veiligheidsraad Resolutie 1701, aangenomen na de oorlog van 2006. Deze resolutie riep op tot een wapenstilstand en ontwapening van milities in Zuid-Libanon.

Die VN-sukkels hebben - zoals gebruikelijk - niets voor elkaar weten te krijgen, en nadat Hezbollah vanaf 8 october bijna 10.000 raketten op Israel heeft afgeschoten, gaan het IDF de zaak rechtzetten. Omdat UNIFIL alleen maar in de weg zit, kunnen ze beter vetrekken voordat Israel de grote invasie begint.
Israël....GA ZO DOOR!
Zeker.
Vrede.... Niks voor Israël natuurlijk!
Oproepen tot vrede als er moet worden gevochten, is simplistisch sentimenteel geneuzel. Indien Hezbollah vrede had gewild, hadden ze Israel niet moeten aanvallen. Oorlog is wat nu nodig is, en nu van Hamas alleen nog maar een paar losse pockets over zijn die ook nog eens afgesneden zijn van wapentoevoer, kan de invasie in Libanon beginnen. Hoe sneller, des te beter wat mij betreft.
Zionist
Gesloten